Gå til innhold

tips til planløsning av vaskerom - ren/skitten sone


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge vaskerom. Har aldri hatt et eget vaskerom før, og vet ikke helt hva som er mest praktisk. Når jeg googler, finner jeg mange forslag der utslagsvasken er midt i benken. Jeg ser for meg at det da fort kan sprute "skittent vann" bort på benkeplaten man senere skal brette nyvasket klær på (selvfølgelig vasker man, men greit å prøve å holde en ren sone mest mulig ren tenker jeg). Er det noen som har inspirasjonsbilde/forslag til hvordan gjøre det praktisk med plassering av vaskemaskin, utslagsvask og benk for "ren sone"? Målene mine er 3x2,40 m

Anonymkode: 05789...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er et forslag, ser for meg at veggen din går akkurat der skapene slutter?

vaskerom_1_final.png

Her kunne du jo hatt vasken helt til høyre eller til venstre.  Men da blir det litt lite armrom rundt vasken?  Jeg ville faktisk prioritert armrom fremofor å holde "ren sone" ren til enhver tid...

Tror jeg ville hatt vaskemaskin og tørektrommel under benken og supplert med overskap for å få mest mulig benkeplass, fremfor å ha høyskap og å sette maskinene i høyden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt behovet for "ren sone". Jeg synes vaskerommet er et relativt kjedelig sted å være og pleier å brette tøy i stua. Jeg legger rent tøy i baljer og tar det med dit jeg skal henge det opp eller brette det. Kanskje du kunne hatt et klappbord/type bredt strykebrett til ren sone? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.8.2016 at 12.30, Pikeliten skrev:

Her er et forslag, ser for meg at veggen din går akkurat der skapene slutter?

vaskerom_1_final.png

Her kunne du jo hatt vasken helt til høyre eller til venstre.  Men da blir det litt lite armrom rundt vasken?  Jeg ville faktisk prioritert armrom fremofor å holde "ren sone" ren til enhver tid...

Tror jeg ville hatt vaskemaskin og tørektrommel under benken og supplert med overskap for å få mest mulig benkeplass, fremfor å ha høyskap og å sette maskinene i høyden?

TAKK!, ikke dumt.. Hvis jeg dropper høyskapet og heller setter vaskemaskin og tørketrommel under benken da får jeg jo både amplass og en brettesone :) TS

Anonymkode: 05789...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, August 22, 2016 at 12.40, EEØm skrev:

Jeg ser ikke helt behovet for "ren sone". Jeg synes vaskerommet er et relativt kjedelig sted å være og pleier å brette tøy i stua. Jeg legger rent tøy i baljer og tar det med dit jeg skal henge det opp eller brette det. Kanskje du kunne hatt et klappbord/type bredt strykebrett til ren sone? 

Så fint for deg. Andre vil ikke dra klesstøvet rundt I huset. Evt har masse dyrehår i sofaen og vil ikke ha det på klea.. men så lenge DU ikke ser vitsen med ren sone så da er det fasiten for alle og en hver.

Anonymkode: 088c5...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, August 23, 2016 at 21.56, AnonymBruker skrev:

Så fint for deg. Andre vil ikke dra klesstøvet rundt I huset. Evt har masse dyrehår i sofaen og vil ikke ha det på klea.. men så lenge DU ikke ser vitsen med ren sone så da er det fasiten for alle og en hver.

Anonymkode: 088c5...066

Jeg foreslo et klappbord på vaskerommet hvis det ikke var nok plass til både vask og ren sone langs veggen, men ellers takk for to eksempler på hvorfor noen ønsker ren sone på vaskerommet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22.8.2016 at 11.42, AnonymBruker skrev:

Vi skal bygge vaskerom. Har aldri hatt et eget vaskerom før, og vet ikke helt hva som er mest praktisk. Når jeg googler, finner jeg mange forslag der utslagsvasken er midt i benken. Jeg ser for meg at det da fort kan sprute "skittent vann" bort på benkeplaten man senere skal brette nyvasket klær på (selvfølgelig vasker man, men greit å prøve å holde en ren sone mest mulig ren tenker jeg). Er det noen som har inspirasjonsbilde/forslag til hvordan gjøre det praktisk med plassering av vaskemaskin, utslagsvask og benk for "ren sone"? Målene mine er 3x2,40 m

Anonymkode: 05789...c47

Jeg ville tenkt på størst mulig tørkekapasitet. Pass på å få plass til varmekabler og en kraftig avfukter så tørker du klær på 1/3 av tiden på vaskerommet ditt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tøkemuligheter på vaskerommet er veldig lurt (om du er en tørker og ikke en trommler da). På vaskerommet våres har vi hengt opp flere tørkesnorer på tvers av rommet pluss en smal trebjelke hvor vi tørker gensre og t-skjorter og slikt på kleshengre. Det henger jo naturlig nok litt i veien, men det tar unna mer enn hva man får plass til på noe tørkestativ, og man oppholder seg jo ikke så mye på vaskerommet når man tørker klær der uansett. Men nå lufttørker vi alt som ikke absolutt må trommles da, om du stort sett bruker tørketrommel så er vel sikkert ikke mye tørkeplass noe man prioritet :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...