Gå til innhold

Hunkatten hadde løpetid ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunkatten min hadde løpetid i april og mai. Begge var veldig like og varte i 4 dager. Leverte da ikke til hankatten pga. feriedager. 

Siden har hun ikke løpt. Er dett normalt? Trodde hun skulle ha flere løpetider i løpet av året.

 

Anonymkode: 342f0...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StripeyPanda

Katter har såkalt indusert løpetid - de løper av og på ca hver 14. dag (gj. snitt) til de blir drektige. Så begynner det på igjen noen dager etter fødsel. Det er ikke heelt vanlig at man ikke merker løpetid siden mai. Anbefaler selvsagt kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, StripeyPanda skrev:

Katter har såkalt indusert løpetid - de løper av og på ca hver 14. dag (gj. snitt) til de blir drektige. Så begynner det på igjen noen dager etter fødsel. Det er ikke heelt vanlig at man ikke merker løpetid siden mai. Anbefaler selvsagt kastrering.

Så sant det ikke er en rasekatt, og TS er en registrert oppdretter så er jeg helt enig i det med kastrering! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.08.2016 at 11.18, StripeyPanda skrev:

Katter har såkalt indusert løpetid - de løper av og på ca hver 14. dag (gj. snitt) til de blir drektige. Så begynner det på igjen noen dager etter fødsel. Det er ikke heelt vanlig at man ikke merker løpetid siden mai. Anbefaler selvsagt kastrering.

Det er en rasekatt og jeg er oppdretter. Det er umulig å ikke legge merke til hennes løpetid, men hun har ikke løpt siden 5-10 mai. Har ikke vært hos hankatt heller, så er ikke gravid.

 

TS

Anonymkode: 342f0...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en rasekatt og jeg er oppdretter. Det er umulig å ikke legge merke til hennes løpetid, men hun har ikke løpt siden 5-10 mai. Har ikke vært hos hankatt heller, så er ikke gravid.

 

TS

Anonymkode: 342f0...7b5

Ah, ok :) Da ville jeg hørt med veterinær. Kan godt være det er noe hormonelle problemer. Alder? Annen sykdomshistorikk? Problematiske graviditeter eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden mellom løpetider kan variere veldig, dersom syklusen endrer seg betydelig bør du kontakte dyrlege. Katter kan også ha hormonelle problemer, og kan bruke lang tid på å bli drektige, selv når de går fritt, så dersom du er avhengig av besøk hos hannkatt kan det i verste fall være et evighetsprosjekt, og det kan være at denne katten ikke egner seg for avl, pga lav fruktbarhet. 

Anonymkode: cec11...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, StripeyPanda skrev:

Ah, ok :) Da ville jeg hørt med veterinær. Kan godt være det er noe hormonelle problemer. Alder? Annen sykdomshistorikk? Problematiske graviditeter eller noe sånt?

Hun er 1,5 år gammel. Ingen helseproblemmer før.

 

TS

Anonymkode: 342f0...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mangel på stimuli/mannlige hormoner i miljøet, så blir det ikke løpetid? 

Anonymkode: 9fab1...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være mangel på stimuli/mannlige hormoner i miljøet, så blir det ikke løpetid? 

Anonymkode: 9fab1...b41

Men da burde det funket som prevensjon for alle innekatter/hunkatter? Det er vel ikke så mange innekatter som av og til får besøk uten grunn?

Anonymkode: 342f0...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da burde det funket som prevensjon for alle innekatter/hunkatter? Det er vel ikke så mange innekatter som av og til får besøk uten grunn?

Anonymkode: 342f0...7b5

Korrekt, det AB skriver kan eventuelt gjelde hunder, tispene blir hormonelt påvirket av å gå i flokk med hannhunder ,og synkroniseres ofte med hverandre. Hunnkatter får derimot løpetid litt nå og da, frekvensen går gjerne etter årstid, og påvirkes ikke av hannkatten før ved parring, hvor stimuli fra hannens penis setter i gang eggløsningen. Dette kan gjentas med flere hanner over en kort periode, så løpetiden slutter etter parring. Det er derfor katter formerer seg så effektivt, men selv dette systemet kan ha svakheter så man får katter med lav/ingen fertilitet. 

 

Anonymkode: cec11...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...