Gå til innhold

Dere som er imot prevensjon av religiøse årsaker:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Vi har fått barn, men de har vært planlagt. Jeg blir lett gravid, men kanskje ikke så lett som deg. Høres ikke ut som en lett situasjon. Meg og min mann er jo enige så det ble ikke noe issue der så jeg skjønner dilemmaet ditt. Jeg har selv blitt frarådet mot å få flere barn, men nå er min overbevisning så sterk at jeg er villig til å ta den sjansen. Jeg har dessverre ingen råd å komme med - jeg vet at min mann hadde respektert mitt valg om prevensjon dersom jeg ville brukt det, men i vårt tilfelle er det jeg som stopper opp. 

Nei, jeg blir gravid på første forsøk. Vel, kan jo være heldig og ha det slik at det endrer seg, men det er slik det er nå for tiden i hvert fall. Luksusproblem, kan man vel si, selv om man ikke skal undervurdere det heller. Tøft av deg å risikerer det da, ved et ev. svangerskap , ikke det at jeg vet hva som feiler deg, men. Takk for svar :)

15 minutter siden, Stillhet skrev:

Men jeg skjønner ikke helt dette med at han fastholder denne prevensjonsregelen mens dere (eller har jeg misforstått?) har sex utenfor ekteskapet? Det siste er mer grunnleggende enn det første, for å si det slik. Det virker som en noe urimelig situasjon å sette deg i. Kanskje han/dere kunne snakket med presten hans?

Nei, vi har jo ikke sex :) Det er problemet. Vi er forlovet, men ble det da han var ateist, han har forandret seg endel de siste årene, skjønner du. Og ja, det er jo merkelig at det liksom skal hjelpe å ha sex uten prevensjon, når man ikke er gift enda. Men det er vel noe med det at man ikke behøver å synde "mer enn nødvendig", men vi har jo ikke sex så jeg vet ikke jeg. Det er vel ikke et reelt problem. 

Problemet er når vi er gift, og jeg resten av livet avstår fra sex fordi jeg ikke ønsker barn. Jeg kan i det minste forstå hans overbevisning litt mer nå enn tidligere, så får vi jo se hvor mye det hjelper meg, da..

 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men p piller er jo ikke for kvinner, nødvendigvis :) Selv om folk tror det ;) Hvem nyter godt av å slippe å bruke prevensjon? Det er menn. 

Jeg vet at kondomer alltid har vært på markedet, men det har alltid vært "forbudt" også. 

Den siste setningen din forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Hvor gammel er du, ts? Hvor står det i koranen at prevensjon er forbudt? 

Anonymkode: 4fb08...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du, ts? Hvor står det i koranen at prevensjon er forbudt? 

Anonymkode: 4fb08...4df

Jeg driter vel i koranen. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driter vel i koranen. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Å du gjør det? Fordi? 

Anonymkode: 4fb08...4df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Å du gjør det? Fordi? 

Anonymkode: 4fb08...4df

Fordi jeg ikke er muslim? Fordi min partner ikke er muslim? 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg blir gravid på første forsøk. Vel, kan jo være heldig og ha det slik at det endrer seg, men det er slik det er nå for tiden i hvert fall. Luksusproblem, kan man vel si, selv om man ikke skal undervurdere det heller. Tøft av deg å risikerer det da, ved et ev. svangerskap , ikke det at jeg vet hva som feiler deg, men. Takk for svar :)

Nei, vi har jo ikke sex :) Det er problemet. Vi er forlovet, men ble det da han var ateist, han har forandret seg endel de siste årene, skjønner du. Og ja, det er jo merkelig at det liksom skal hjelpe å ha sex uten prevensjon, når man ikke er gift enda. Men det er vel noe med det at man ikke behøver å synde "mer enn nødvendig", men vi har jo ikke sex så jeg vet ikke jeg. Det er vel ikke et reelt problem. 

Problemet er når vi er gift, og jeg resten av livet avstår fra sex fordi jeg ikke ønsker barn. Jeg kan i det minste forstå hans overbevisning litt mer nå enn tidligere, så får vi jo se hvor mye det hjelper meg, da..

 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Ah, ok. Vel, siden du har en medisinsk tilstand som gjør det uheldig å bli gravid om det ikke er planlagt, kan det hende at presten - om dere snakker med ham - råder dere til å bruke prevensjon i mellomtiden, men det er vanskelig å si. Om det derimot er slik at du absolutt ikke ønsker barn, virker situasjonen litt mer kinkig i og med at åpenhet for barn kjennetegner det katolske ekteskapet. Mange katolikker bruker jo prevensjon, likevel, men det høres ut som forloveden din ønsker seg et katolsk ekteskap med alt det innebærer.

Endret av Stillhet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

 For meg som er ja Katolikk så er det ikke aktuelt med prevensjon. 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stillhet skrev:

Ah, ok. Vel, siden du har en medisinsk tilstand som gjør det uheldig å bli gravid om det ikke er planlagt, kan det hende at presten - om dere snakker med ham - råder dere til å bruke prevensjon i mellomtiden, men det er vanskelig å si. Om det derimot er slik at du absolutt ikke ønsker barn, virker situasjonen litt mer kinkig i og med at åpenhet for barn kjennetegner det katolske ekteskapet. Mange katolikker bruker jo prevensjon, likevel, men det høres ut som forloveden din ønsker seg et katolsk ekteskap med alt det innebærer.

Jeg kan jo be ham snakke med en prest, men han er litt der at de fleste prester er preget av samfunnet. Han har derfor meldt seg ut av Den Norske Kirke. Han er uenig med dem. Men en katolsk prest kunne han sikkert snakket med, men han er skeptisk og mener at kristendom i alt for stor grad er utvannet. Kanskje han kan sende brev til paven, nei da... han hadde vel ikke svart kanskje. For mye å gjøre.

Jeg ønsker ikke barn, i hvert fall ikke nå. Kanskje om ti år, jeg aner virkelig ikke, men jeg ønsker ikke å bli gravid nå. Jeg er realistisk i forhold til bosted og økonomi (og bilen så klart), og jeg er realistisk i forhold til hva jeg vil tåle pr idag. Jeg kan rett og slett ikke vinne dette. Dette er en tap-tap situasjon. Han er en flott mann, men noen ganger i svake stunder lurer jeg på om jeg ofrer for mye. Hvor blir det av meg midt oppi alt dette her? Jeg, med traumene mine. Så slår jeg det fra meg og tenker at nå får jeg gi meg, jeg er faktisk ikke den viktigste i verden.

Han ønsker seg et katolsk ekteskap med alt det innebærer, ja, absolutt. Det er hans overbevisning, jeg respekterer at han føler det sånn, men han rikker seg overhodet ikke på noen punkter. Jeg forstår hvorfor, men jeg føler meg litt neglisjert. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Vi har fått barn, men de har vært planlagt. Jeg blir lett gravid, men kanskje ikke så lett som deg. Høres ikke ut som en lett situasjon. Meg og min mann er jo enige så det ble ikke noe issue der så jeg skjønner dilemmaet ditt. Jeg har selv blitt frarådet mot å få flere barn, men nå er min overbevisning så sterk at jeg er villig til å ta den sjansen. Jeg har dessverre ingen råd å komme med - jeg vet at min mann hadde respektert mitt valg om prevensjon dersom jeg ville brukt det, men i vårt tilfelle er det jeg som stopper opp. 

Og dette, blant mange ting, er grunnen til at de mest religiøse fremstår som helt koko for meg. Du er altså villig til å risikere helsa di ved å få flere barn, fordi du er imot prevensjon? Da håper jeg inderlig du avstår fra sex helt og holdent. Sprøtt. Rett og slett bare sprøtt.

Anonymkode: 65897...372

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og dette, blant mange ting, er grunnen til at de mest religiøse fremstår som helt koko for meg. Du er altså villig til å risikere helsa di ved å få flere barn, fordi du er imot prevensjon? Da håper jeg inderlig du avstår fra sex helt og holdent. Sprøtt. Rett og slett bare sprøtt.

Anonymkode: 65897...372

Jeg risikerer helsa mi hver dag, jeg, bare ved å leve. Sprøtt! :) Alle risikerer helsa si ved å få barn, da, det er utrolig mange sykdommer og tilstander som kan forekomme både under graviditet og under fødsel.

Anonymkode: 8c64f...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikkk dere som synes det er teit, og som skal rakke ned på det; dere er ikke velkomne her! Ok? Dere kan komme med innspill hvis dere vet svaret, men ingen drittslenging eller mobbing i denne tråden! Det blir rapportert. 

Jeg er sammen med en som er imot alle former for prevensjon på grunn av sin religion som "forbyr det". Sex skal være slik at man kan få barn, ikke nødvendigvis slik at man skal gå inn for det, men slik at man ikke skal ta piller som stopper eggløsning, eller bruke kondomer som gjør at man ikke har sex naturlig. 

Men jeg forstår ikke hvorfor kondomer er så ille, han vil ikke forklare meg det, han hadde ikke noe svar på det. Det er visst bare fordi det alltid har vært sånn, frem til begynnelsen av 1900-tallet der kristne ble presset til å godta prevensjon? Jeg vet ikke. Jeg vil bare ha et seriøst svar, jeg prøver så godt jeg kan å forstå dette her... Klarer det ikke på egenhånd. 

Han synes f.eks det er OK å ta temp/ha sex utenom eggløsning (i sikre perioder) for å unngå barn. Men sjansen for barn MÅ liksom være tilstede for at det skal være OK. Jeg har foreslått sex i sikre perioder, med kondom på, men det er uaktuelt. Jeg ser ikke forskjellen på å ha sex i sikre perioder med/uten kondom, siden sex i sikre perioder aldri/nesten aldri vil føre til barn (forutsatt at man har kontroll på syklusen sin). Det er "like sikkert som kondomer", hvis man gjør alt rett (noe enkelte sliter med, jeg vet det), og hvorfor er ikke sex i sikre perioder et prevensjonsmiddel da? Hvorfor er det greit å få inn for å ha sex uten at man får barn, så lenge man ikke bruker ppiller eller gummi? Jeg forstår det ikke, hjelp meg dere som vet noe om det! 

Jeg ønsker bare et svar på hvorfor resten av livet mitt skal bli dritt sånn sett. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

De som er imot bruk av prevensjon er og imot utenomekteskapelig sex 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

De som er imot bruk av prevensjon er og imot utenomekteskapelig sex 

Ja, men sett at man er gift. Hva er ditt svar, da?

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette, blant mange ting, er grunnen til at de mest religiøse fremstår som helt koko for meg. Du er altså villig til å risikere helsa di ved å få flere barn, fordi du er imot prevensjon? Da håper jeg inderlig du avstår fra sex helt og holdent. Sprøtt. Rett og slett bare sprøtt.

Anonymkode: 65897...372

Ja for det var jo en skikkelig moden kommentar. Greit at du er uenig i mitt valg, men det er MITT valg og ikke ditt. Har du lyst kan du sende meg PM med fullt nick for det er temmelig feigt å skrive som anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men sett at man er gift. Hva er ditt svar, da?

Anonymkode: 8c64f...9cd

Hadde ikke gått med på å kun ha sex i sikre perioder.

Om han er katolikk så er det å ha sex kun i sikre perioder imot kirkens lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk liksom ut fra at han var katolikk og medlem av en menighet, beklager. De fleste protestantiske prester er jo ikke imot prevensjon, men hvis han mener at katolisisme også er utvannet, så blir det vanskeligere. Da har han ingen autoriteter, men blir sin egen autoritet, hvilket skaper en viss fare for å gå over i det ekstreme. Mer katolsk enn paven, osv. Ut fra hvordan du forklarte svarene hans i HI, virker det som han har overtatt synspunkter han ikke har satt seg så godt inn i. Det synes jeg er litt skummelt. Uansett høres det ut som om spørsmålet om hvorvidt dere faktisk skal ha barn og ønsker å leve det samme livet, er større enn bare dette med prevensjon som sådan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

 

Om han er katolikk så er det å ha sex kun i sikre perioder imot kirkens lære.

Hvorfor det?

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Stillhet skrev:

Jeg gikk liksom ut fra at han var katolikk og medlem av en menighet, beklager. De fleste protestantiske prester er jo ikke imot prevensjon, men hvis han mener at katolisisme også er utvannet, så blir det vanskeligere. Da har han ingen autoriteter, men blir sin egen autoritet, hvilket skaper en viss fare for å gå over i det ekstreme. Mer katolsk enn paven, osv. Ut fra hvordan du forklarte svarene hans i HI, virker det som han har overtatt synspunkter han ikke har satt seg så godt inn i. Det synes jeg er litt skummelt. Uansett høres det ut som om spørsmålet om hvorvidt dere faktisk skal ha barn og ønsker å leve det samme livet, er større enn bare dette med prevensjon som sådan.

Han er ikke medlem av en menighet, men det er fullt mulig at han planlegger å bli det eller ønsker å bli det. Dette er ganske nylig skjønner du :) Han er ikke mer katolsk enn paven, han snakker ofte pent om paven og tidligere paver. Han har satt seg godt inn i ting, han leser mye hver dag og studerer, men han er ikke så god på å forklare og tror at jeg ikke vil høre på ham, han tror at jeg vil le av ham (det har han selv sagt til meg faktisk). Noe jeg ikke gjør. Jeg kan være uenig, og noen ganger synes enkelte ting er fjollete, men jeg sitter ikke og gapskratter av ham. Sist vi snakket om det innbilte han seg at jeg så hånlig på ham. Det er sånne ting som ødelegger for at jeg kan stille spørsmål - og få svar. Dikter opp sånt tull om meg. 

Ha flere barn, mener du? Jeg ønsker ikke å leve det livet han ønsker å leve, men samtidig ønsker jeg ikke å leve uten ham. Det er kanskje stygt, men jeg tenker noen ganger at jeg savner ham. Samtidig som jeg er glad for at han har "funnet sin vei" og er god og snill, stort sett. Han - slik han er nå - er lettere å ha med å gjøre og det er lettere å appellere til samvittigheten hans nå sammenlignet med tidligere. Det er fordeler og ulemper med alt, og hele poenget med denne tråden er at jeg lærer meg å forstå hvordan folk som er imot prevensjon tenker slik at jeg lettere kan lære meg å respektere det og leve med det. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo be ham snakke med en prest, men han er litt der at de fleste prester er preget av samfunnet. Han har derfor meldt seg ut av Den Norske Kirke. Han er uenig med dem. Men en katolsk prest kunne han sikkert snakket med, men han er skeptisk og mener at kristendom i alt for stor grad er utvannet. Kanskje han kan sende brev til paven, nei da... han hadde vel ikke svart kanskje. For mye å gjøre.

Jeg ønsker ikke barn, i hvert fall ikke nå. Kanskje om ti år, jeg aner virkelig ikke, men jeg ønsker ikke å bli gravid nå. Jeg er realistisk i forhold til bosted og økonomi (og bilen så klart), og jeg er realistisk i forhold til hva jeg vil tåle pr idag. Jeg kan rett og slett ikke vinne dette. Dette er en tap-tap situasjon. Han er en flott mann, men noen ganger i svake stunder lurer jeg på om jeg ofrer for mye. Hvor blir det av meg midt oppi alt dette her? Jeg, med traumene mine. Så slår jeg det fra meg og tenker at nå får jeg gi meg, jeg er faktisk ikke den viktigste i verden.

Han ønsker seg et katolsk ekteskap med alt det innebærer, ja, absolutt. Det er hans overbevisning, jeg respekterer at han føler det sånn, men han rikker seg overhodet ikke på noen punkter. Jeg forstår hvorfor, men jeg føler meg litt neglisjert. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Med tanke på det jeg har uthevet tror jeg du skal ta på alvor de tankene som kommer om deg oppi alt dette her. Ditt liv og dine ønsker er like viktige som mannen din sine ønsker om hvordan han vil leve livet. Å gå for mye på kompromiss med deg selv kan slå tilbake på deg senere, for du er viktig. Jeg forstår det er vanskelig, men at du ikke ønsker barn og har medisiner og utfordringer du må ta hensyn til hvis du skulle ombestemme deg gjør dette veldig mye mer komplisert enn om det var helt greit at du ble gravid. Jeg mener ikke du skal gå fra han, men snakke mer om det kan være mulig med prevensjon utfra dine helsemessige behov.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: 8c64f...9cd

Fordet en innenfor katolismen skal ha sex med det formål å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Serafina. skrev:

Med tanke på det jeg har uthevet tror jeg du skal ta på alvor de tankene som kommer om deg oppi alt dette her. Ditt liv og dine ønsker er like viktige som mannen din sine ønsker om hvordan han vil leve livet. Å gå for mye på kompromiss med deg selv kan slå tilbake på deg senere, for du er viktig. Jeg forstår det er vanskelig, men at du ikke ønsker barn og har medisiner og utfordringer du må ta hensyn til hvis du skulle ombestemme deg gjør dette veldig mye mer komplisert enn om det var helt greit at du ble gravid. Jeg mener ikke du skal gå fra han, men snakke mer om det kan være mulig med prevensjon utfra dine helsemessige behov.

Jeg vet ikke hva jeg skal svare, må bare si at du vekket noen følelser i meg.

Anonymkode: 8c64f...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...