Gå til innhold

Delt fast bosted, 50/50, far flytter ut av kommunen, og har adressen på barnet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 23.8.2016 at 16.28, AnonymBruker skrev:

Da bør du jo ikke skrive "barnet fikk busskort selv om vi bor veldig nærme skolen".

Det er jo misvisende.

Anonymkode: 31a4d...d07

jeg skrev at "Barnet vårt står på pappaen fordi jeg flyttet over kommunegrensen før skolestart (vi var veldig klar på hvilken skole barnet skulle gå på). Barnet fikk busskort selv om han bor veldig nærme skolen. "
Det er vel ikke misvisende, jeg skrev at jeg flyttet over kommunegrensa.
Barnet bor på pappas adresse som er nærme skolen, jeg bor over kommunegrensa.

Anonymkode: c26dc...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 22. august 2016 at 18.48, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet kan han flytte hvor han vil med barnet. Han må bare varsle deg på forhånd. I forholdt til skole kontakt far om at du vil barnet skal behold den skolen han går på. Busskort har han jo uansett så det blir neppe noen ekstra kostnader. 

Også må jeg bare si til dere andre her inne! Jeg har lest tråder på tråder der mor har lyst til å flytte vekk fra barnefar og fleste parten forteller mor at hun kan flytte hvor hun vil. Og at det er ingen problem at hun flytter vekk fra barnefar. Men HER hvor det er far som skal flytte vekk med barnet fra mor, skal advokat, barnevern og familievernkontoret kontaktes? Altså? Er dere seriøse?... Mor kan flytte hvor hun vil med barnet men far kan ikke? Fortell meg hvorfor?! 

Anonymkode: 23e8e...c6a

Barn må gå på skole i kommunen det har bostedsadresse. Ellers må bostedskommune betale i dyre dommer for gjesteplass i den andre kommunen. Og det skjer så og si aldri, da kommuneøkonomien ikke tillater slik spesialbehandling.

 

Anonymkode: 4ae3f...415

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. august 2016 at 17.18, AnonymBruker skrev:

Hvis flyttingen innebærer at barnet flytter ut av skolekretsen, må dere regne med å bytte skole. Hvis det er snakk om å flytte ut av nåværende kommune, må barnet uansett bytte skole - fordi man ikke kan ha adresse i én kommune og gå på grunnskole i en annen kommune!

Anonymkode: 3f702...0ac

Jeg har lest en sak om dette i lokalavisa her for ett par år siden, og da fikk barnet begynne på skole i nabokommunen selv om ingen i familien hadde adressen sin i den kommunen, så det går fint an altså. Det var da snakk om ei lita jente som skulle begynne i 1. klasse. Ett raskt googlesøk og jeg fant en annen artikkel fra en helt annen kant av landet hvor det er flere barn som får gå på skole i nabokommunen. Jeg har ikke tilgang til å lese hele artikkelen selv, men nå føler jeg egentlig at det var nok bare å lese introen. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Unger-far-ga-pa-skole-i-nabokommunen-3833145.html

Anonymkode: 5d821...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest en sak om dette i lokalavisa her for ett par år siden, og da fikk barnet begynne på skole i nabokommunen selv om ingen i familien hadde adressen sin i den kommunen, så det går fint an altså. Det var da snakk om ei lita jente som skulle begynne i 1. klasse. Ett raskt googlesøk og jeg fant en annen artikkel fra en helt annen kant av landet hvor det er flere barn som får gå på skole i nabokommunen. Jeg har ikke tilgang til å lese hele artikkelen selv, men nå føler jeg egentlig at det var nok bare å lese introen. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Unger-far-ga-pa-skole-i-nabokommunen-3833145.html

Anonymkode: 5d821...169

Det er svært sjelden at kommuner velger å betale for gjesteplass i en annen kommune. Det er rett og slett for dyrt. Det kan skje ved mobbesaker i mindre kommuner hvor det ikke er alternative skoler å velge blant. Et annet eksempel er at i Oslo har man ballettlinje på en ungdomsskole i samarbeid med Nasjonalballetten. Kommuner betaler da gjesteplass for elever som kommer inn der (fra hele landet).

Anonymkode: 4ae3f...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. august 2016 at 16.04, AnonymBruker skrev:

Men det er uansett feil. Det er klare grenser for busskort. At dere snylter det til dere bør ikke være veilledende for andre.

Anonymkode: dad7f...f56

Her er det jo snakk om barn med to hjem. De har rett til å få dekket reise fra begge hjemmene, evt. bare fra det ene om det er langt nok unna.

Den 24. august 2016 at 13.09, MapleSirup skrev:

Hvilken skole de sokner til og automatisk blir skrevet inn på, ja! Det er dokumentert.

Jeg henviser til opplæringsloven 8 og 12.

Barn får BEHOLDE plassen sin.

Jepp. Jeg kjenner barn som går på skole i Oslo selv om de er folkeregistrert i kommunene i nærheten, f.eks. Bærum og Lillestrøm, fordi de allerede har et etablert forhold til skolen og den andre av foreldrene bor i Oslo fremdeles. Det er ganske mange barn i den kategorien ved skolen jeg jobber, som er en sentrumsskole.

Anonymkode: 5ccdd...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke fåreslå at sønnen din får bostedsadresse hos deg da? Det løser vel problemet. Busskort får dere, eventuellt far siden han flytter, stå for selv.

 

Jeg hadde 50/50 å vårt barn. Far ønsket å bytte adresse på barnet annen hvert år, men bodde i en annen kommune en barnehagen lå i. Vi ville da miste plassen i barnehagen. Om det samme gjelder skole aner jeg ikke.

Anonymkode: 0fc97...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke fåreslå at sønnen din får bostedsadresse hos deg da? Det løser vel problemet. Busskort får dere, eventuellt far siden han flytter, stå for selv.

 

Jeg hadde 50/50 å vårt barn. Far ønsket å bytte adresse på barnet annen hvert år, men bodde i en annen kommune en barnehagen lå i. Vi ville da miste plassen i barnehagen. Om det samme gjelder skole aner jeg ikke.

Anonymkode: 0fc97...198

I noen tilfeller kan barnet beholde skoleplassen om h*n flytter til annen skolekrets, men flytter h*n ut av kommunen blir det skolebytte. Dersom man er i tvil, anbefales det å kontakte skolekontoret i den kommunen man flytter fra. Da vil man få et klart svar, i motsetning til når man stiller spørsmålet på KG...

Anonymkode: 3f702...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.8.2016 at 17.18, AnonymBruker skrev:

Hvis flyttingen innebærer at barnet flytter ut av skolekretsen, må dere regne med å bytte skole. Hvis det er snakk om å flytte ut av nåværende kommune, må barnet uansett bytte skole - fordi man ikke kan ha adresse i én kommune og gå på grunnskole i en annen kommune!

Anonymkode: 3f702...0ac

Dette er tull. Vi hadde på ungdomskolen ca. 10 elever fra en annen kommune.

Anonymkode: aa3d8...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. august 2016 at 13.02, AnonymBruker skrev:

MapleSirup: Du må gjerne fortsette å komme med udokumenterte påstander. Jeg legger derimot ved link til Udir vedr. temaet. Der vil du se at jeg har rett. Det er selvfølgelig BARNETS folkeregistrerte adresse som bestemmer hvilken skole han/hun skal gå på. Det er mine siste ord i saken. http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Narskole-og-skolekretsgrenser/Grunnskoleopplaring-i-to-kommuner/

Anonymkode: 3f702...0ac

venninna til søsteren min fikk gå på samme skole selv om familien flyttet til nabokommunen da de gikk i 8. klasse.. Begrunnelsen for at de ønsket å beholde skoleplassen var at barnet hadde vennene sine der.. så helt firkantet er ikke håndhevingen av regelverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...