Gå til innhold

Delt fast bosted, 50/50, far flytter ut av kommunen, og har adressen på barnet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan han uten videre gjøre dette?

Det betyr at sønnen vår også må bytte skole...

 

Anonymkode: 55007...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det kan han ikke gjøre uten at du er enig i det. 

Jeg regner med at dere bytter adresse på ungen sånn at dere har fast adresse på han annenhvert år. 

Når man har delt omsorg og delt fast bosted så skal man ta store avgjørelser som angår barnet i fellesskap. Å bytte skole er nettopp en slik avgjørelse. 

Anonymkode: 77d5d...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan han ikke gjøre uten at du er enig i det. 

Jeg regner med at dere bytter adresse på ungen sånn at dere har fast adresse på han annenhvert år. 

Når man har delt omsorg og delt fast bosted så skal man ta store avgjørelser som angår barnet i fellesskap. Å bytte skole er nettopp en slik avgjørelse. 

Anonymkode: 77d5d...e2f

Nei, han har hatt adressen på barnet, på grunn av busskort. Jeg bor for nære skolen til at han skulle fått det.  Det har egentlig vært helt greit..

Men jeg har ikke lyst til at han skal måtte bytte skole.. :( 

Faren har jo allerede leid leiligheten, så hva kan jeg egentlig gjøre med det? Ikke vil han gi meg adressen heller... 

Anonymkode: 55007...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han har hatt adressen på barnet, på grunn av busskort. Jeg bor for nære skolen til at han skulle fått det.  Det har egentlig vært helt greit..

Men jeg har ikke lyst til at han skal måtte bytte skole.. :( 

Faren har jo allerede leid leiligheten, så hva kan jeg egentlig gjøre med det? Ikke vil han gi meg adressen heller... 

Anonymkode: 55007...3e7

Kontakt familievernkontoret! 

Hvis han flytter ungen uten at du vet hvor ungen skal bo eller hvilken skole så hadde jeg jaggu meg kontaktet barnevernet også. 

Anonymkode: 77d5d...e2f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må ikke bytte skole når dere har 50/50. Det er bare en formalitet. Det er kun skolekontoret (evt via rektor)som da skal ha beskjed.

Ja, eksen kan din kan flytte til nabokommune så sant det ikke har spesielle konsekvenser for barnet.

Anonymkode: dad7f...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt familievernkontoret! 

Hvis han flytter ungen uten at du vet hvor ungen skal bo eller hvilken skole så hadde jeg jaggu meg kontaktet barnevernet også. 

Anonymkode: 77d5d...e2f

Jeg vet hvor han flytter, og hvilken skole han sokner til, så jeg er for såvidt informert.. Men jeg føler at jeg ikke får noe valg her..

Anonymkode: 55007...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må ikke bytte skole når dere har 50/50. Det er bare en formalitet. Det er kun skolekontoret (evt via rektor)som da skal ha beskjed.

Ja, eksen kan din kan flytte til nabokommune så sant det ikke har spesielle konsekvenser for barnet.

Anonymkode: dad7f...f56

Takk for svar. Betyr dette at jeg kan ringe skolen og informere, og at han kan fortsette så lenge jeg bor i nærheten?

Jeg bryr meg nødvendigvis ikke om at han flytter ut av kommunen.. Det er skolebytte jeg ikke ønsker.. (Om det er en spesiell konsekvens? )

Anonymkode: 55007...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde ringt noen med peiling så du får et klart og tydelig svar på hva som skjer og hva far kan gjøre. Men dersom dere har 50/50 går det vel an å få bekreftet at barnet ikke bytter skole siden dere ikke har diskutert skolebytte?

Anonymkode: 526be...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Marillia skrev:

Hvor gammel er sønnen din, og ønsker han å bytte skole? 

11 og nei

Anonymkode: 55007...3e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
1 time siden, AnonymBruker skrev:

11 og nei

Anonymkode: 55007...3e7

Da foreslår jeg at du kontakter far, familievernkontor og skole, og sørger for at sønnen din får fortsette på skolen. Håper far skjønner at sønnen din ikke ønsker å bytte skole, for noen barn kan bytte av skole være bra, men de aller fleste vil nok foretrekke å fortsette på sin gamle skole om de får mulighet. 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han har hatt adressen på barnet, på grunn av busskort. Jeg bor for nære skolen til at han skulle fått det.  Det har egentlig vært helt greit..

Men jeg har ikke lyst til at han skal måtte bytte skole.. :( 

Faren har jo allerede leid leiligheten, så hva kan jeg egentlig gjøre med det? Ikke vil han gi meg adressen heller... 

Anonymkode: 55007...3e7

Tull, bare å søke det..! :) Barnet vårt står på pappaen fordi jeg flyttet over kommunegrensen før skolestart (vi var veldig klar på hvilken skole barnet skulle gå på). Barnet fikk busskort selv om han bor veldig nærme skolen.

Ta kontakt med advokat, så kan han bli hindret å flytte noe sted... Eksen til en venninne gjorde nettopp det samme mot venninna mi og hun får ikke lov til å flytte før saken er ute av verden.

Anonymkode: c26dc...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Betyr dette at jeg kan ringe skolen og informere, og at han kan fortsette så lenge jeg bor i nærheten?

Jeg bryr meg nødvendigvis ikke om at han flytter ut av kommunen.. Det er skolebytte jeg ikke ønsker.. (Om det er en spesiell konsekvens? )

Anonymkode: 55007...3e7

Du behøver strengt tatt ikke foreta deg noe før skolen evt lurer.

Selv hadde jeg sendt en mail til klasseforstander (ETTER flytting) for å lage minst mulig styr.

Alle skolekontor er jo inneforstått med slike ordninger nå.

Anonymkode: dad7f...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull, bare å søke det..! :) Barnet vårt står på pappaen fordi jeg flyttet over kommunegrensen før skolestart (vi var veldig klar på hvilken skole barnet skulle gå på). Barnet fikk busskort selv om han bor veldig nærme skolen.

Ta kontakt med advokat, så kan han bli hindret å flytte noe sted... Eksen til en venninne gjorde nettopp det samme mot venninna mi og hun får ikke lov til å flytte før saken er ute av verden.

Anonymkode: c26dc...aac

Men det er uansett feil. Det er klare grenser for busskort. At dere snylter det til dere bør ikke være veilledende for andre.

Anonymkode: dad7f...f56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull, bare å søke det..! :) Barnet vårt står på pappaen fordi jeg flyttet over kommunegrensen før skolestart (vi var veldig klar på hvilken skole barnet skulle gå på). Barnet fikk busskort selv om han bor veldig nærme skolen.

Ta kontakt med advokat, så kan han bli hindret å flytte noe sted... Eksen til en venninne gjorde nettopp det samme mot venninna mi og hun får ikke lov til å flytte før saken er ute av verden.

Anonymkode: c26dc...aac

Virkelig??Du tror en advokat kan hindre en mann i å flytte??? 

Vennligst ignorer slike uttalelser, TS....Her var det tull fra begynnelse ti lslutt.

Anonymkode: dad7f...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan han flytte hvor han vil med barnet. Han må bare varsle deg på forhånd. I forholdt til skole kontakt far om at du vil barnet skal behold den skolen han går på. Busskort har han jo uansett så det blir neppe noen ekstra kostnader. 

Også må jeg bare si til dere andre her inne! Jeg har lest tråder på tråder der mor har lyst til å flytte vekk fra barnefar og fleste parten forteller mor at hun kan flytte hvor hun vil. Og at det er ingen problem at hun flytter vekk fra barnefar. Men HER hvor det er far som skal flytte vekk med barnet fra mor, skal advokat, barnevern og familievernkontoret kontaktes? Altså? Er dere seriøse?... Mor kan flytte hvor hun vil med barnet men far kan ikke? Fortell meg hvorfor?! 

Anonymkode: 23e8e...c6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet kan han flytte hvor han vil med barnet. Han må bare varsle deg på forhånd. I forholdt til skole kontakt far om at du vil barnet skal behold den skolen han går på. Busskort har han jo uansett så det blir neppe noen ekstra kostnader. 

Også må jeg bare si til dere andre her inne! Jeg har lest tråder på tråder der mor har lyst til å flytte vekk fra barnefar og fleste parten forteller mor at hun kan flytte hvor hun vil. Og at det er ingen problem at hun flytter vekk fra barnefar. Men HER hvor det er far som skal flytte vekk med barnet fra mor, skal advokat, barnevern og familievernkontoret kontaktes? Altså? Er dere seriøse?... Mor kan flytte hvor hun vil med barnet men far kan ikke? Fortell meg hvorfor?! 

Anonymkode: 23e8e...c6a

Du vet ikke hva du snakker om. I denne saken har mor og far delt bosted/omsorg for ungen, ergo MÅ de være enige dersom barnet skal bytte skole. Far kan ikke bestemme det alene. Dersom far hadde hatt hovedomsorgen, så kunne han alene bestemt skolebytte og flytting med barnet, så fremt han varslet mor. Men her er det ungen m hovedomsorg, så da kan ikke far alene bestemme, tross at gutten er folkeregistrert hos han. 

TS - her hadde jeg bare gitt klar beskjed om at skolebytte er uaktuelt, at far har leid leilighet og forsøker presse deg med det må du overse. Det er barnets beste som er viktigst, ikke fars!

og hvis far er vrang ville jeg definitivt kontaktet advokat, noen ganger må man bare sette hardt mot hardt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotiske advokatråd her igjen.....

 

Far kan flytte OG barnet kan beholde skoleplassen. Slik er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du behøver strengt tatt ikke foreta deg noe før skolen evt lurer.

Selv hadde jeg sendt en mail til klasseforstander (ETTER flytting) for å lage minst mulig styr.

Alle skolekontor er jo inneforstått med slike ordninger nå.

Anonymkode: dad7f...f56

Det er sant.

Har en tante som er rektor ved en barneskole og hun sier at skolene i kommunen nå har fullt fokus på og kunnskap om 50/50 og avtaleordningen "Delt bosted" spesielt nå etter at det ble kjent at barna i kongefamilien har foreldre med 50/50/delt bosted.

Denne ordningen tar mer og mer av blant ressurssterke par som har råd til hver sin bolig/bil/alt og er to selvstendige mennesker som samarbeider godt og noe nær hverandre (ikke i hver sin kommune(!)) og har hver sin jobb/"karriere".

Anonymkode: 62aec...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er uansett feil. Det er klare grenser for busskort. At dere snylter det til dere bør ikke være veilledende for andre.

Anonymkode: dad7f...f56

Wtf? Jeg tok det opp med lærer og rektor og spurte om det var mulig med busskort fordi vårt barn har 2 hjem og jeg bor såpass langt unna at det å sykle hele veien til skolen ikke er et alternativ. Alt av søknader tok de seg av og alt ble godkjent, barnet mitt TRENGER busskort for å komme seg på skolen i min uke.
 

Og jo, ang flytting, på bakgrunn av at hun valgte å skulle flytte utenfor kommunen hun bodde i og han var bitter så var det faktisk det som skjedde. Da måtte ikke hun flytte ut av kommunen .
barneloven § 42, varsel senest seks uker før flyttingen. Formålet med varsel er blant annet at samværsforelderen skal kunne reise sak dersom man mener flytting ikke er til barnets beste. Unnlatelse av å varsle vil kunne være et moment i domstolenes vurdering, dersom saken bringes inn for domstolene.


Begynner å lure på hvorfor i allverden du er så vemmelig, du får heller motbevise meg med §§ som sier hvorfor jeg tar så fryktelig feil.

Anonymkode: c26dc...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...