Gå til innhold

Fødselspenger og kontaktlærertillegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Plutselig kom jeg over informasjon, som jeg er ikke sikker på detaljer rundt. Derfor spør jeg her.

Fødselspenger regnes ut itifra lønnen for de siste månedene. Derfor er det naturlig å prøve å tjene mer mens man planlegger og går gravid. La oss nå se på eksemplene med lærere som jobber som kontaktlærere i tillegg.

Er det virkelig slik at NAV tar kontaktlærertillegg bare frem til 1. august for det ikke er sikkert man skulle være kontaktlærertillegg etter det?

1. Altså, hvis man er allerede kontaktlærer og går ut i permisjon i november, så får hun kontaktlærertillegg med i permisjonspengene for perioden desember-august mens hun går i mammapermisjon.

2. eksempel. En kontaktlærer starter sin mammapermisjon i juli. Da får hun permisjonspenger basert på lønna si uten kontaktlærertillegg hun hadde frem til permisjon. For det ikke er sikkert hun skulle ha den rollen neste skoleår også. Stemmer dette?

Hvis det er slik, så føles det litt urettferdig for de som føder på slutten av skoleåret. Mens de som føder om høsten får noen tussen "extra" i mammapermisjon.

 

Noen kontaktlærere med barn her som kan fortelle hvordan det var for dere?

Anonymkode: 52b13...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker på akkurat det du spør om, men....

- Jeg hadde tillegg for å være samlingsstyrer (ikke mange kronene)...men disse var med som grunnlag når permisjonsutbetalingene mine ble beregnet.

 

Videre mener jeg å huske at det er den lønnen du har når du går ut i permisjon som danner utgangspunkt for utbetalingene, uansett når på året du går ut i permisjon.

 

....men er det en ting jeg har lært meg etter denne runden med NAV og permisjon som lærer: RING NAV OG SJEKK! Makan til kronglete og firkanta system skal du lete lenge etter!!! Hadde jeg ikke vist bedre hadde jeg trodd at jeg var den første læreren som fikk barn :-P ...slik følte jeg det iallefall når jeg hadde spørsmål om min permisjon som lærer....

Jeg var på mitt lokale NAVkontor for å sjekke ting rundt permisjonen min som lærer. Rådgiveren sa feil ting til meg?! Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet! Kunne ha tapt en god slump med penger?!! Etter den opplevelser både dobbel- og trippelsjekket jeg alt som hadde med NAV å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare ingen havner i en av alle "fellene" NAV har lagt ut i forbindelse med å være lærer og ha permisjon....

Så er du det minste usikker: ring NAV og sjekk!

(Hører selv jeg går på repeat her, men det var så utrolig frustrerende når jeg var midt oppi det hele! I tillegg var det skremmende at rådgiverne på kontoret ikke var bedre opplyste! 

De på "NAVtelefonen" var mye klarere og tryggere i sine svar! ....men selv de måtte ringe tilbake etter å ha undersøkt litt nærmere det jeg lurte på....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎08‎.‎2016 at 7.09, AnonymBruker skrev:

 

 

Noen kontaktlærere med barn her som kan fortelle hvordan det var for dere?

Anonymkode: 52b13...20c

1. barn (høstpermisjon): Skolen satte meg ikke opp som kontaktlærer fra 1. august

2. barn (høstpermisjon): Skolen satte meg opp som kontaktlærer de månedene jeg jobbet.

Nav betaler fødselspenger fra reell lønn, ikke tillegg. Kontaktlærertillegget er kun et tillegg, og du får det bare hvis du faktisk gjør oppgaven, dvs. ikke er i permisjon.

Slik har det vært for meg, og jeg er rimelig sikker på at det er korrekt.

Anonymkode: a9e1f...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonspenger beregnes ut fra lønnen du hadde seks av de siste ti månedene før termin. Var du kontaktlærer da får du den lønnen i permisjonen. Det er gjennomsnittet av de seks best betalte månedene som utgjør permisjonslønnen. 

Jeg hadde kontaktlærerlønn og ledertillegg gjennom hele permisjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det var sånn at man fikk kontaktlærertillegg ut det året man er kontaktlærer. Så om spira i magen min holder seg der den skal så har jeg termin i april, og da trodde jeg at jeg kom til å få kontaktlærertillegget frem til 1.august. Mulig jeg har misforstått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trampe skrev:

Permisjonspenger beregnes ut fra lønnen du hadde seks av de siste ti månedene før termin. Var du kontaktlærer da får du den lønnen i permisjonen. Det er gjennomsnittet av de seks best betalte månedene som utgjør permisjonslønnen. 

Jeg hadde kontaktlærerlønn og ledertillegg gjennom hele permisjonen. 

Mine permisjonspenger betales fra reell årslønn. Kontaktlærertillegget er ikke med her.

Anonymkode: a9e1f...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...