Gå til innhold

under 1200 kcal diet, tips og råd ønskes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er da en ung kvinne, og håper andre kan hjelpe meg litt her.

Vektreduksjons tips?  :) 
Mat tips? Hvordan kan jeg spise sunt og spise så lite som mulig?

Har regnet ut hvor mye jeg burde spise for å gå ned i vekt til idealvekten min. 
Idealvekten min er 65 kg, og for å opprettholde en slik vekt er kaloriene rundt 1800 kalorier per dag. 
Jeg veier i dag 95,8 kg, da jeg startet for 6 dager siden lå jeg på 98 og anbefalt kalorier for meg var 2200. :( 
Jeg er 162 høy cirka, og jeg har bestemt at jeg vil ned så mye som mulig før Halloween. 
(jeg tenkte å prøve å komme inn i Alice kjolen min) :) 

Noen dager denne uken har jeg spist mat som holder meg rundt 1200 kcal per dag (kanskje litt mer), frukt og yoghurt som jeg ikke helt kan beregne da jeg ikke har undersøkt kalorier for slikt, en dag skeivet jeg litt ut og spiste 150 gram kyllingvinger ekstra så lå vel nærmere 1500 kcal. Men jeg sjekker kalori på kylling og kjøper helst lunsj og frokost jeg vet ikke er mer en så, så mye. 
Jeg gjør også mageøvelser også. :) 
Skal gjøre en ekstra runde i morgen, målet er 3 ganger trening i uken (gjort 2 denne uken alt og har vært litt støl), og helst en pokemon go tur om dagen sånn at minst et 5 km egg klekker. 

Jeg tenkte å dra innom legen da jeg har lest at dietter som har 1000 kalorier laver en anbefalt burde rådføres med legen, og jeg tenkte å prøve å ordne en diett plan med legen også. Jeg har litt problemer med å vite når jeg har spist nok, så jeg tenker det er greit. 
Jeg vil være streng med meg selv, men lar meg selv spise litt godt også så lenge det ikke er for mye. 

Har d-vitamin mangel så prøver å inkludere fisk i mye av det jeg spiser også (en annen grunn til rådføring med legen), spiser vitamin bjørner, drikker laktosefri melk, d-vitamin piller og prøver å ta tran ofte. :)
Har kjøpt noka måltider jeg har som middag og adder rundt 90 gram laks.

Håper noen har gode råd til mat jeg kan spise og hvordan jeg kan holde motivasjon oppe.
Jeg henger alene ofte, så... jeg er en outsider, jeg har slitt litt de siste årene og prøver å dra meg frem. :( 
Jeg startet å huske hvor gøy det var å trene da jeg var liten, og jeg vil kjenne den følelsen igjen. :) 
Så... jeg håper at ved å slanke meg, kan jeg hjelpe meg selv få flere venner og få mer stabil psyke igjen. :)  

Jeg er 26 år, men blir 27. 
Egentlig ville jeg studert i utlandet, men jeg sliter som sagt og prøver å løse flere flokker som holder meg igjen så jeg kan komme meg fremover på en positiv vei igjen. :) 

Håper på positive svar.

Anonymkode: 0a60f...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...gikk forresten amok tirsdagen og spiste en glutenfri kake alene som sikkert var flere kalorier mer en anbefalt, så onsdagen lage jeg en streng diet plan. Redd for å skeive ut, Så må være streng om jeg skal gå ned. :a034:
-anonym som startet tråden- 

Anonymkode: 0a60f...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis rent kjøtt, fisk og kylling, masse salat og grønnsaker. Litt nøtter, avokado el sunne oljer for riktig fett, samt skyr eller gresk yoghurt. Lag smoothie, mye næring på lite kcal :) 

1200 kcal er svært lite, så du må tenke riktig næringsstoffer slik at du ikke blir i dårlig form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon til en streng diett gjør susen. Start litt forsiktig og øk lengde/intensitet etter hva du klarer. Kan love deg at kiloene raser, og så er det lurt å spise ofte, ikke mye hver gang😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like høy som deg og veier 85-86 kg... 

Så slenger meg på hos deg jeg :D

Jeg hørte et triks en gang, nemlig å gå for 10 tusen kalorier i uka, dvs at du velger selv hvordan du disponerer de.
Så du kan ha kalorier til gode i helga slik at du kan kose deg litt mer da.
Vil anbefale kostdagbok, jeg hadde på iform.nu før og det hjalp den gangen, lurer på å melde meg på igjen.. for jeg ble veldig obs på hva jeg spiste - og så lett at ops den snickersen ødela jo hele kaloriregnskapet den dagen, og jeg så fort hvor mye det lønte seg å trene, den regnet ut kaloriforbruket osv...

Ellers vil jeg anbefale trening.
Ikke for få kalorier, 1500 kalorier er kanskje mer passende, 
Bare kutt ut alt med sukker, spesielt sukkerholdig drikke, det vinner man masse på :)

Lykke til :)

Anonymkode: 5f671...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

I stedet for å ha en diett på 1200 kcal og hele tiden skeie ut bør du legge deg på et et kcalnivå du klarer å holde. 

 

Spis rene produkter, fisk, kjøtt, mye grønt, begrens mengdene juice og søte frukter. Før regnskap til du kommer inn i det, da har du kontroll og lurer ikke deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StripeyPanda

Tips? Hiv 1200kcal-planen i søpla. Hold deg på 1800, spis sunne og rene matvarer (kylling, rent kjøtt, fisk, ris, potet, grønnsaker og frukt, bønner, melkeprodukter, havregryn +++), og hold deg i mosjon. Å hive seg på ekstremdiett er som å ha som mål å feile. 1200 er altfor lite for kroppen til å fungere generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på en 1200 kcal diett i samråd med legen (har mye å ta av etter et år med sykdom) og har fått beskjed om at trening utgår i den perioden jeg går på så lite. Det skal inn i planen etter at vekttapet er i gang og jeg skal begynne å stabilisere. Frem til da er det kun vanlig dagligdags aktivitet, og ta lurere valg slik som trapp fremfor heis. På 1200 kcal har du ikke mye ekstra energi til å utfolde deg fysisk, du vil bli ganske slapp og grinete i begynnelsen. Jeg ville ikke satt i gang et slikt prosjekt på egenhånd.

Til kaloritelling og sammensetning ville jeg anbefalt å betale for en tjeneste som regner ut slikt for deg. Da ser du etterhvert hvor mye du kan spise av ulike ting. Grønnsaker blir essensielt på en slik diett, de fleste er kalorifattige og har gode egenskaper kroppen trenger. Kjøkkenvekt er et must. Alle måltider veies, og jeg unngår som best jeg kan å kjøpe mat ute.

Når du har lyst til å trene (og som jeg leser det vil psyken din ha godt av det også) ville jeg heller spist mer og trent. 

Anonymkode: c4354...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du spise så lite som mulig? Du går ikke noe fortere ned i vekt av det. Leger flest har ikke spesiell peiling på kosthold og vektreduksjon. Slutt å fjase. Holder du på sånn, er det ikke sikkert du blir 28. Finn ut hvor mange kalorier maten du spiser inneholder, og spis 1700-1900 per dag. Reduser kaloriinntaket litt når du nærmer deg 70 kilo, hvis du ønsker å nå en sunn vekt. Å nå 70 kilo vil ta bortimot et halvt år. Skal du holde vekta etter at du er ferdigslanket, vil det ta resten av livet.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke spise så lite, da går du aldri ned i vekt. Hold deg til 1800 først, så trapper du ned 100 annenhver uke til du er på 1400.

Her er noen tips;

ALT du putter i deg må ha en verdi i form av næring. F.eks sjokolade gir deg ingenting, knapt litt kalsium. Så forsøk å tenke på hva slags matvarer som gir deg forskjellig næring, og fokuser på mat som er gunstig for deg. Hold oversikt i en app, og skriv ned absolutt ALT! Du trenger ikke å være helt fanatiker og veie alt, men legg alltid på noen titalls gram om du skal gjette.

Ikke drikk kalorier! Ingen smoothies, ingen melk, ingenting. Spis alle kaloriene dine. Cola zero er heller ikke ok, det gir søtsug og gjør det vanskeligere å holde seg unna snop.

Du har lov å gi deg selv én dag hver uke hvor du kan unne deg selv noe godt. Men husk at dette vil ødelegge for det flotte arbeidet du har gjort resten av uka. Snart vil du ikke trenge den "belønningen" lengre. 

Du trenger ikke å jogge hver dag, men forsøk å gå en timeslang tur et par ganger i uka. Og så er styrke en fin måte å gå ned i fettprosent samtidig som kroppen får strammet opp huden og gir deg finere former enn ingen trening. Intervall er en fantastisk måte å sjekke kroppens forbrenning i gang. Ta en gåtur og sett deg mål underveis at du skal springe mellom den og den lyktestolpa. Det viktigste er at du greier det, ikke hvor mye du løper! All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. 

Sist; ikke mål fremgang med vekt, mål med målebånd rundt midjen osv i stedet.

Anonymkode: cf458...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frkmammatil3:
Spiser rent kjøtt, fisk og kylling (holder meg til økologisk oftest). Og lager mye salat og grønnsaker. 
Koser meg med nøtter, avokado har jeg ikke vent meg til enda, spiser yoghurt. :)
Har posjonert alt kjøttet mitt nå derimot. 

Jeg spiser frukt og slikt, og har foreløpig ikke vært under 1200 kcal per dag da jeg sørger for å spise alt jeg trenger i mindre kvantitet. :) 
Takk for råd. 

tdm900:
Det er det jeg håper på :D  
Jeg har trenings dvd for å stramme inn magen, jeg ser fremt til å gjøre mine faste øvelser igjen hver dag. Holder meg til trening 3 dager i uken nå, intensiv trening på 30 minutt, bootcamp trening, jeg holder meg til den enkleste foreløpig av de 3 programmene,. :) 
Prøver å spise ofte, men lite. F.eks, spiser banan eller eple om jeg er småsulten. :)
Takk for tips

anonymbruker:
Hyggelig at du slenger deg med :D
Jeg vurderer å føre kostdagbok, og er medlem av iform.no (og får magasin i posten med tips). :) 
Jeg vil prøve å holde meg litt laver en 10 000 kalorier i uken, og satse på at det får kroppen min til å bruke av egne reservoarer (fett). Jeg har unett meg litt godt, og skal ha en mørk sjokoladebitt om dagen også, ellers er jeg redd jeg vil skeive helt ut en helg. Har prøvd å være sunn de siste årene, kuttet sukker og slikt, men... når jeg skeiver ut går det litt over grensene, spiser oftest for mye god mat fremfor godteri. :(
Får hodepine av mye sukker (migrene), så våger ikke å spise så mye varer med sukker i heler. :(  

Men skal opprette en kostdagbok, og ha den med meg :) 
Tusen takk :) 

Sugemerke:
Planen er 1200 per dag fremover. Så lenge det ikke går over 1500 er jeg fornøyd. :)
Tror jeg klarer å holde det. Skeiver ut med en kakke før jeg opprettet diettplanen min, og jeg er ganske målbevisst når jeg setter meg et mål. :) 

Spiser rent, skal opprette en matdagbok for å få oversikt. ^_^

Takk for tips

StripeyPanda:
Har foreløpig ikke klart å få det under 1200 fordi jeg sørger for å spise riktig først og fremst. :) 
Men å ha det som et mål hjelper meg å holde oversikt, og gjør meg mer fokusert. Om jeg klarer å gå til 1200 eller litt laver og fremdeles være sun, har jeg ikke et problem. :)
... som sagt har jeg et problem med å vite når jeg er mett og slikt. Jeg kan gå uten å spise også, jeg oppfatter ikke signaler skikkelig fra magen, så har foreløpig ikke merket "sult" utenom når jeg laget meg kyllingvinger ekstra. Deler av målet er å lese magens signaler bedre også så jeg ikke overspiser, og forhåpentligvis vil dietten hjelpe meg å forstå kroppen bedre.  :) 
Jeg vet 1200 kcal per dag er muligens for lite, men jeg har også lest at folk som har strenge mat planer i et par uker, faktisk blir mindre sulten. Jeg håper det vil føre til at jeg spiser mindre på lang sikt, sånn at jeg kan føle når jeg er mett. :) 
http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article533903.ece
Leste litt om det her, og tenker det er verd et forsøk. :) 

Takk for råd.


Anonymbruker: 
Jeg tenkte å høre litt ekstra med legen neste uke, selv om jeg startet denne uken. :)
Så langt føler jeg meg faktisk mer energifull og gladere, kan være fordi jeg egentlig elsker å trene og det trigger en god følelse for meg. Føler meg ikke helt miserabel lenger og håper det vil vare hele dietten. :) 
Det siste året har jeg prøvd smarte valg, men det har ikke fungert, derfor er dietten viktig nå. 

Foreløpig bruker jeg bare vekten og sjekker hvor mye inneholde i noe har i kcal på 100 gram og hjernen nytter den lille trimmen det gir den også. :) 
Jeg beregner forsåvidt ikke kalorier på grøntfor, da det uansett er bra for kroppen. :)
Fokuset mitt er kjøtt og middag generelt da jeg har en tendens til å overspise der. Jeg vil også spise litt ekstra om magen krever det, som den dagen jeg slengte inn litt kylling. Om kroppen sier ifra, gir jeg den litt ekstra. Jeg vet at når man trener bruker man rundt 4000 kcal en dag, så da er det greit om jeg spiser litt mer også og belønner kroppen innenfor vise rammer. :) 

Jeg håper dietten din går bra og takk for råd :) 

Pringle:
Jeg vil spise så lite som mulig og fremdeles være sunn slik at kroppen min kan gå lettere ned i vekt. :)  
Diettplan skal være streng frem til oktober, og i beste fall når jeg 75 kg innen da eller 80 kg.  Jeg skal inn i en Alice kjole, mitt lille mål jeg har satt for dietten, og jeg har lagt litt på meg så.. jeg er ikke sikker hvor mye jeg må gå ned for å få den på, da jeg tror jeg nesten kan få den på rundt 90 kg. 
Vel... man forbrenner fremdeles 2200 kcal om dagen, og om en ikke går forter ned av vekt så forsvinner det likevel litt fra midjen da energien som mangler blir tatt fra fettlager på kroppen. 
Om du ikke helt ser poenget med Lege, så må jeg nevne at man burde sjekke planen sin med en lege for å være sikker når man går så ekstremt til verks. 1000 kcal mindre en anbefalt, jeg må definetivt høre med legen for sikkerhets skyld så jeg er sikker på at jeg får nok vitaminer og slikt, og klart jeg blir 28 år om jeg drar å forhører meg ekstra med legen. :)

Om jeg holder en ekstrem periode burde magesekken krympe naturlig, så da vil det være lettere å holde vekten. :) 
Det er hva jeg håper på i alle fall. Jeg tenker å spise litt mer kcal når jeg kommer meg inn i kjolen. :)
Jeg regner med at for å nå 65 kg, så vil det ta meg kanskje et år totalt, når jeg kommer inn i treningsrytmen igjen, skal det ikke være et problem å komme seg til den vekta, ettersom jeg sannsynligvis vil gjøre trening hver morgenen igjen. 

Jeg vet at man ikke dør av å slanke seg, menneskekroppen kan vende seg til mange ting. :) 

Takk for råd
 

Anonymbruker: 
Har gått ned rundt 2 kg bare denne uken selv om jeg skeivet ut :P
Matdagbok fikser jeg i morgen :) 
Drikker ikke brus. :P Spiser foreløpig alle kalorier, men jeg tar meg å litt smoothie, har mange gunstige vitaminer. En av grunnene til at jeg er over 1200 kcal om dagen foruten banan og eple. Dessverre må jeg drikke melk, prøver å inkludere så mye jeg kan med D-vitaminer (fikk konstatert d-vitamin mangel hos legen, så har forsåvidt en diett plan for å spise d-vitamin rik mat). Spiser ikke spesielt med snop, har kjøpt litt som jeg kan ta av innenfor kcal rammer. Jeg gir meg selv frie 100 kcal per dag så jeg ikke skal skeive ut. 

 

 

Går som sakt pokemon go turer om jeg kan hver dag, hver tur har så langt tatt rundt 2-3 timer i snitt og går rundt 15 000 meter når jeg går en pokemon go tur. Jogging venter jeg med til jeg er i bedre form. :) 
Når jeg går turene velger jeg noen objekter jeg kan hope over eller balansere på, men jogging vil bli for hardt og demotiverende frem til formen er bedre. :( 
Jau, vet at vekten kan være som en jojo når man går ned i vekt, men har ikke tenkt å måle midjen. Jeg ser heler i speile om magen min krymper mer. Når jeg ikke kan se forskjell, kan jeg gå over til målebånd så jeg vet at noe skjer. :) 

Takk for tips

 

 

Anonymkode: 0a60f...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av ulempene med så lavt inntak er jo at man veldig lett "sprekker" og overspiser. Det er veldig vitkig å ikke ha en enten-eller-mentalitet når du skal leve så strengt. Det er jo veldig stor sjanse for disse "sprekkene" og hvis du da tenker "jaja nå er alt ødelagt så da spiser jeg alt" er det fort gjort at det blir tullball. Da er det bedre å ha noen dager med litt høyere "grense" så du kanskje kan kose deg litt? Det er bra du er nøye med næringsstoffene i alle fall. 

Ellers er det lurt å unngå raske karbohydrater og sukker, men heller gå for fullkorn o.l. som holder deg mett lenger og er mye bedre for blodsukkeret. Om du føler porsjonene kan bli små så kan du øse på med grønnsaker. De er bare bra for deg. 

Et annet problem med å spise så lite er at du velger å "holde det ut" i en periode for å så kunne gå tilbake som før når du når målet. Det er desverre veldig typisk og resulterer i mye opp og ned i vekt. Da er det mye sunnere for kroppen å spise 1900 kcal feks og la kroppen sakte men sikkert dale i vekt til den til sist stabiliserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymbruker: 

Har gått ned rundt 2 kg bare denne uken selv om jeg skeivet ut :P
Matdagbok fikser jeg i morgen :) 
Drikker ikke brus. :P Spiser foreløpig alle kalorier, men jeg tar meg å litt smoothie, har mange gunstige vitaminer. En av grunnene til at jeg er over 1200 kcal om dagen foruten banan og eple. Dessverre må jeg drikke melk, prøver å inkludere så mye jeg kan med D-vitaminer (fikk konstatert d-vitamin mangel hos legen, så har forsåvidt en diett plan for å spise d-vitamin rik mat). Spiser ikke spesielt med snop, har kjøpt litt som jeg kan ta av innenfor kcal rammer. Jeg gir meg selv frie 100 kcal per dag så jeg ikke skal skeive ut. 

 

 

Går som sakt pokemon go turer om jeg kan hver dag, hver tur har så langt tatt rundt 2-3 timer i snitt og går rundt 15 000 meter når jeg går en pokemon go tur. Jogging venter jeg med til jeg er i bedre form. :) 
Når jeg går turene velger jeg noen objekter jeg kan hope over eller balansere på, men jogging vil bli for hardt og demotiverende frem til formen er bedre. :( 
Jau, vet at vekten kan være som en jojo når man går ned i vekt, men har ikke tenkt å måle midjen. Jeg ser heler i speile om magen min krymper mer. Når jeg ikke kan se forskjell, kan jeg gå over til målebånd så jeg vet at noe skjer. :) 

Takk for tips

 

 

Anonymkode: 0a60f...b1a

Så flott at du virkelig har gått inn for dette! Jeg tror dette går kjempebra. 

Jeg mente absolutt ikke at du skal jobbe, jeg mente mer "du MÅ ikke behøve å jogge hver dag for å komme deg ned i vekt. Det viktigste er å gjøre NOE", så hvis du ikke jogger i det hele tatt, eller venter til formen er bedre så er det bare helt ok.

Jeg ville kanskje frarådet deg å drikke smoothie, ettersom mye av vitaminene ligger i det faste i frukten, og forsvinner derfor om du bare drikker safta. Med mindre du lager selv og har med fruktkjøttet så. ;-)

Lykke til!

Anonymkode: cf458...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener enkelte her at man absolutt ikke går ned i vekt om man spiser 1200 kalorier om dagen? Det skjønner jeg virkelig ikke. 

Anonymkode: 4dafb...5af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet ditt PR uke og gå ned i vekt?? Jeg har de siste mnd gått fra 94 til 76 kg og selv om jeg fortsatt er litt stor så lover jeg at du vil ikke måtte "vente" til idealmålet er nådd før det hjelper på. Nå skal det sies at grunnen til at jeg har fått ned er at jeg har vært syk og ekstremt mye kvalm så jeg skal ikke ta "æren " for det, men det som er lurt er kansje å ta f.eks en uke hvor du spiser mindre enn du pleier. Vet du hvor mye du har spist ca hver dag før?? For 1200 kcal. Greit det sies at du ikke skal under det, men det er alikevel veldig ekstremt å starte på. Du kan fint spise ihvertfall 1800 kcal hver dag 400 frokost, Lunch og middag, 300 kvelds og 300 til mellommåltid. 

Kylling og fisk er fint, egg også.  Men spis ting du liker. Og husk det tar 20 min før metthetsfølelsen kommer så om du tenker å spise litt mer så vent litt og kjenn etter. Jeg mener at målet med et måltid er ikke å bli stappmett, men ikke lenger være sulten. 

Du vil nokk merke at du går fort ned i vekt i starten, så kan det flate litt ut, men hold ut, det fortsetter:)

 

dersom du behøver noe kcal fattig: o%yoghurt fra yuplai eller hva de heter. De med vanilje et veldig gode .

 

du kan også lage hjemmelaga gelé av light saft. Feks fun

 

jeg synes det er enklest å bruke

gelantinpulver. 

Bruker 3 dl saft og 7 dl vann(saften kan være bittelitt sterkere enn du pleier)

mener du rører gelatinen ut i litt vann først før du tilsetter saften. Den skal varmes til den nesten begynner og koke, men skal ikke koke. Så avkjøles den. For bedre oppskrift er det bare å Google:)

lykke til😍😍

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener enkelte her at man absolutt ikke går ned i vekt om man spiser 1200 kalorier om dagen? Det skjønner jeg virkelig ikke. 

Anonymkode: 4dafb...5af

Man går gjerne ned i vekt, men siden kroppen tror den er i en sulteperiode vil den sette ned forbrenningen med ca 20-25% og heller ta av musklene for å få nok energi. Kroppen vil selvsagt unngå å dø. Og så vil det ta ca 2 uker fra man spiser normalt igjen til kroppen slutter å være i sultemodus. Det betyr at man vil legge på seg 20-25% mer i de to første ukene. Det er også derfor det kalles jojo-slanking. Det funker ikke og er svært usunt for kroppen. 

I tillegg når man spiser så lite vil man få perioder der kroppen bare reagerer skikkelig sterkt og man får en så sterk sult at man ikke kan styre den og spiser og spiser uten å bli mett. 

Jeg har hatt sykdom hele livet som påvirker tarmsystemet, så det aller meste av dette har jeg opplevd ufrivillig. 

Anonymkode: bd6ef...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden stenges i henhold til Retningslinjer for Kosthold, trening og sport forumet. Viser til punktet nedenfor 

Sitat

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt

 -Saraby mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...