Gå til innhold

Behandling av narsissisme


WubWub

Anbefalte innlegg

Om man er diagnostisert som narsissist. Hva slags muligheter finnes det innen psykiatrien når det kommer til behandling om man ønsker mer enn rene samtaler om hva man vil og adferdkorrigering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så mange narsissister ønsker behandling fordi det er en del av sykdommen å ikke ville vise at en ikke er perfekt. Hvis en dog får behandling finnes det noen alternativer. Du har kognitiv atferdsterapi, psykodynamisk terapi og interpersonlig psykoterapi. Mange med narsissistisk personlighetsforstyrrelse vil ha raseri, svingende humor og kan få depresjoner og dystimi, En del med denne personlighetsforstyrrelsen er rusmisbrukere. Det er viktig å behandle disse problemene som de kommer i tillegg til som du kaller det "rene samtaler" fordi pasienten må kunne fokusere på relasjonene sine til andre (som ofte er dårlige) og hvordan forbedre disse. 

Anonymkode: 933ca...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så mange narsissister ønsker behandling fordi det er en del av sykdommen å ikke ville vise at en ikke er perfekt. Hvis en dog får behandling finnes det noen alternativer. Du har kognitiv atferdsterapi, psykodynamisk terapi og interpersonlig psykoterapi. Mange med narsissistisk personlighetsforstyrrelse vil ha raseri, svingende humor og kan få depresjoner og dystimi, En del med denne personlighetsforstyrrelsen er rusmisbrukere. Det er viktig å behandle disse problemene som de kommer i tillegg til som du kaller det "rene samtaler" fordi pasienten må kunne fokusere på relasjonene sine til andre (som ofte er dårlige) og hvordan forbedre disse. 

Anonymkode: 933ca...de1

Ok så hva kan en pasient som har hatt kontakt i 12 år med spesialist psykolog kreve etter at han har fått diagnosen hypersensitiv narsissistisk personlighetsforstyrrelse kreve? Denne spesialist psykologen har også hele veien også gjort det klinkende klart at vedkommende kommer ikke til han for behandling, han kan heller ikke tilby behandling. Alt han kan tilby er rene samtaler og adferdskorrigering. Men hva om brukeren ønsker mer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, WubWub skrev:

Ok så hva kan en pasient som har hatt kontakt i 12 år med spesialist psykolog kreve etter at han har fått diagnosen hypersensitiv narsissistisk personlighetsforstyrrelse kreve? Denne spesialist psykologen har også hele veien også gjort det klinkende klart at vedkommende kommer ikke til han for behandling, han kan heller ikke tilby behandling. Alt han kan tilby er rene samtaler og adferdskorrigering. Men hva om brukeren ønsker mer?

 

Da ville jeg søkt meg til personlighetspoliklinikken på Ullevål. Kanskje de kan hjelpe, særlig om du har borderlinetrekk i tillegg.

Anonymkode: 38be6...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tilbyr forresten mentaliseringsbasert behandling, individuelt og i gruppe. Kombinasjonen er viktig.

Anonymkode: 38be6...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil i det minste forandre deg, det er positivt. Husk, man kan faktisk VELGE om man vil være snill eller eie. Mange mennesker har lite empati, uten at de er slemme av den grunn.

Anonymkode: 4b60a...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det spesifikt du vil endre på? Halve jobben er å identifisere problemet. 

Anonymkode: a50f0...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, WubWub skrev:

Ok så hva kan en pasient som har hatt kontakt i 12 år med spesialist psykolog kreve etter at han har fått diagnosen hypersensitiv narsissistisk personlighetsforstyrrelse kreve? Denne spesialist psykologen har også hele veien også gjort det klinkende klart at vedkommende kommer ikke til han for behandling, han kan heller ikke tilby behandling. Alt han kan tilby er rene samtaler og adferdskorrigering. Men hva om brukeren ønsker mer?

 

Dette er ikke noe jeg bare kan svare deg på sånn uten videre da jeg ikke kjenner til pasienten (som kanskje er deg?) og eventuelle andre personlighetsforstyrrelser denne pasienten kan ha i tillegg. Det er ikke alt som kan behandles dessverre, men hjelp kan man absolutt få. Støtter denne med personlighetspoliklinikken. 

Anonymkode: 933ca...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.8.2016 at 11.12, AnonymBruker skrev:

Hva er det spesifikt du vil endre på? Halve jobben er å identifisere problemet. 

Anonymkode: a50f0...ac2

Jeg ønsker en tilværelse hvor jeg kan være meg selv uten benzo og alkohol. Jeg misunner psykopater som kan være seg selv uten å bry seg om konsekvenser eller reaksjoner. 

Jeg ønsker ikke være i kulissene å dagdrømme om storheter - jeg ønsker ta det jeg har krav på. 

Når jeg har tatt benzo eller har drukket meg full så kan jeg være den jeg egentlig er. Men jeg ønsker at jeg kan gjøre dette uten medisiner eller alkohol. Dette er diagnosen jeg har fått : http://kilden.info/den-engleaktige-nabokjerringa-ulv-i-fareklaer-covert-narsissisme/

Mitt ønske er å gå fra covert til overt. En covert narsissist er ofte full av tvil, skam og skyhet, en overt narsissist tror han er best i verden og eier ikke skam eller skyhet. En annen grunn til at jeg vil forandre meg er at covert narsissist er ifølge studier den mest skadelige psykiske lidelsen som finnes for omverden. Jeg ønsker ikke skade noen, jeg er jo ikke sadist. Hadde det vært opp til meg så hadde det vært fred på jord og alt det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev i en annen tråd at du har en av de mest alvorlige pf. Hvis du har narsissistisk, så er det cluster B (sammen med borderline og hysteriform). Det er cluster A (schizoid, paranoid og schizotyp) som er de alvorligste. Om du i tillegg er covert narsissist, så tilfredstiller du vel ikke kriteriene til narsissistisk pf i SCID-2? Man kan ha trekk fra andre pf selv om man har en form, det er ofte slik.

Poenget er at det er håp for deg også, men du burde få hjelp på et sted som spesialiserer seg på å behandle personlighetsforstyrrelser. I alle fall ha en spesialist på dette som behandler. Mange vet ikke nok om personlighetsforstyrrelser. 

Anonymkode: 38be6...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg ønsker en tilværelse hvor jeg kan være meg selv uten benzo og alkohol. Jeg misunner psykopater som kan være seg selv uten å bry seg om konsekvenser eller reaksjoner. 

Jeg ønsker ikke være i kulissene å dagdrømme om storheter - jeg ønsker ta det jeg har krav på. 

Når jeg har tatt benzo eller har drukket meg full så kan jeg være den jeg egentlig er. Men jeg ønsker at jeg kan gjøre dette uten medisiner eller alkohol. Dette er diagnosen jeg har fått : http://kilden.info/den-engleaktige-nabokjerringa-ulv-i-fareklaer-covert-narsissisme/

Mitt ønske er å gå fra covert til overt. En covert narsissist er ofte full av tvil, skam og skyhet, en overt narsissist tror han er best i verden og eier ikke skam eller skyhet. En annen grunn til at jeg vil forandre meg er at covert narsissist er ifølge studier den mest skadelige psykiske lidelsen som finnes for omverden. Jeg ønsker ikke skade noen, jeg er jo ikke sadist. Hadde det vært opp til meg så hadde det vært fred på jord og alt det der. 

Den artikkelen du linker til har Rune Fardal som kilde. Da mister den all troverdighet. Du vet at han ikke er psykolog, at han kun har vært student? Likevel tar han på seg hvit frakk og fremstår som en "ekspert" på nettet. Det er bare å google, så ser du at dette ikke er en god kilde,

Anonymkode: 38be6...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den artikkelen du linker til har Rune Fardal som kilde. Da mister den all troverdighet. Du vet at han ikke er psykolog, at han kun har vært student? Likevel tar han på seg hvit frakk og fremstår som en "ekspert" på nettet. Det er bare å google, så ser du at dette ikke er en god kilde,

Anonymkode: 38be6...2d8

Vet godt hvem det er , ja. Og jeg vet han er/var student. Det han har gjort er å kopiere engelske studier. Om du søker på covert narcissism så vil du finne uendelig mange artikler som hevder det samme som linken jeg gav deg av Rune Fardal. Han er en copycat, men det betyr ikke at det han videreformidler er feil.

Fra hans side og som også stemmer :

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, WubWub skrev:

Vet godt hvem det er , ja. Og jeg vet han er/var student. Det han har gjort er å kopiere engelske studier. Om du søker på covert narcissism så vil du finne uendelig mange artikler som hevder det samme som linken jeg gav deg av Rune Fardal. Han er en copycat, men det betyr ikke at det han videreformidler er feil.

Fra hans side og som også stemmer :

 

 

Får inntrykk av at det er litt paranoid tenkning av både Rune Fardal og han på videoen. Narsissister kan være forskjellige, de også. Noen er sårbare og har traumer, det er derfor de har utviklet problematiske trekk. Det er verre med antisosial personlighetsforstyrrelse,mevt de to pf i kombinasjon.

Anonymkode: 38be6...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Får inntrykk av at det er litt paranoid tenkning av både Rune Fardal og han på videoen. Narsissister kan være forskjellige, de også. Noen er sårbare og har traumer, det er derfor de har utviklet problematiske trekk. Det er verre med antisosial personlighetsforstyrrelse,mevt de to pf i kombinasjon.

Anonymkode: 38be6...2d8

Selvfølgelig er alle mennesker forskjellige uavhengig av diagnose. Man ER ikke sin diagnose. Det vil alltid være individuelle forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...