Gå til innhold

Har du noen gang sittet i fengsel eller glattcelle?


Gjest Sjørøveren

Anbefalte innlegg

Gjest Sjørøveren

Jeg innrømmer at jeg har sittet i fengsel i ca 1 år +- Vil ikke si nøyaktig hvor lenge. Jeg tok straffen som en mann og innrømmet mine feiler. Jeg må innrømme at jeg ble litt sjokkert over hvor godt man har det i fengsel i Norge. Synes de som gjør noe alvorlig kriminalitet ikke fortjener å ha det så godt! Ikke de som dreper og voldtar. Hvorfor får de ha det så godt etter det de har gjort mens offera må slite i ettertid eller være død! 

Så har jeg sittet minst 2 ganger i glattcelle men det er bare en natt så klart. Ene natten husker jeg ikke noe fra det en gang.

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det har jeg ikke. Og er ikke interessert i det heller. Derfor holder jeg meg til å gjøre lovlige ting. Du har jo gjort noe ganske alvorlig du og, så du bør jo vurdere om du selv synes du burde hatt det så godt i fengsel. 

Anonymkode: 338e3...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært i fengsel eller glattcelle. Angående det at man har det bra i norske fengsel. Det er fordi Norge fokuserer på rehabilitering. Det er derfor Norge har et forholdsvis lavt gjenntagelsestall enn mange land som fokuserer utelukkende på straff. Dette er en bra ting. Som vi ser i USA så fører måten fengslene er bygd opp på til at folk ofte etterhvert bedriver mer kriminalitet. Om man ble satt inn for et forholdsvis lite lovbrudd (tatt med to gram hasj eller lignende) Kan de fort ende opp som hardbarka kriminelle etter fengselsoppholdet. I fengselet skaffer de seg kontakter, må være tøffe for å overleve, og når de kommer ut har de ingen mulighet til et normalt liv grunnet at samfunnet dømmer de for alltid. Man blir her hele tiden fortalt at man er kriminell og fortjener å dø, noe som fører til at de gir opp alt håp.

Anonymkode: 178d3...2c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, først glattcelle, og senere fengsel (for samme ting).

Jeg er faktisk veldig takknemlig for at jeg ble tatt, og straffet, da det førte til at jeg måtte reflektere littrundt selve forbrytelsen, men også en del andre ting. Jeg lærte virkelig av det, så sånn sett var straffen velykket. 

Jeg er derimot ikke enig i at man har det bra i fengsel, men det kommer kanskje ann på hvor lenge man skal sone? Jeg ser for meg at de som skal sitte inne i årevis har det bedre enn de som bare skal være der noen uker. 

Glattcelle på sin side syntes jeg var helt forferdelig. Jeg hadde mensen, diaré og var  veldig tørst. Likevel fikk jeg verken toalettpapir eller vann. Tror ikke det kan være lovlig egentlig. Dessuten er det ganske ikke når man sitter der og ikke aner om det går gått dager eller timer. Men det er sikkert sånn det skal være da. 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med hvordan systemet fungerer, men jeg synes alle har rett på vann, i det minste. 

Anonymkode: 20dd5...8ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg ikke. Og er ikke interessert i det heller. Derfor holder jeg meg til å gjøre lovlige ting. Du har jo gjort noe ganske alvorlig du og, så du bør jo vurdere om du selv synes du burde hatt det så godt i fengsel. 

Anonymkode: 338e3...7c0

Jeg mener de som dreper og voldtar fortjener det ikke godt. De må få en hard straff. De som gjør mindre kriminalitet fortjener ikke å bli behandlet dårlig. De fortjener å leve så normalt som mulig i fengsler. 

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, først glattcelle, og senere fengsel (for samme ting).

Jeg er faktisk veldig takknemlig for at jeg ble tatt, og straffet, da det førte til at jeg måtte reflektere littrundt selve forbrytelsen, men også en del andre ting. Jeg lærte virkelig av det, så sånn sett var straffen velykket. 

Jeg er derimot ikke enig i at man har det bra i fengsel, men det kommer kanskje ann på hvor lenge man skal sone? Jeg ser for meg at de som skal sitte inne i årevis har det bedre enn de som bare skal være der noen uker. 

Glattcelle på sin side syntes jeg var helt forferdelig. Jeg hadde mensen, diaré og var  veldig tørst. Likevel fikk jeg verken toalettpapir eller vann. Tror ikke det kan være lovlig egentlig. Dessuten er det ganske ikke når man sitter der og ikke aner om det går gått dager eller timer. Men det er sikkert sånn det skal være da. 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med hvordan systemet fungerer, men jeg synes alle har rett på vann, i det minste. 

Anonymkode: 20dd5...8ac

Det var ikke så ille for meg å sitte i fengsel for jeg var langt nede fra før av så jeg ga faen. Men synes det gikk bra. Hadde det ikke vondt.

I glattcelle er det mye verre, men jeg har vert der om natta å sovet, og ut dagen etter. Men verre å sitte der lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, først glattcelle, og senere fengsel (for samme ting).

Jeg er faktisk veldig takknemlig for at jeg ble tatt, og straffet, da det førte til at jeg måtte reflektere littrundt selve forbrytelsen, men også en del andre ting. Jeg lærte virkelig av det, så sånn sett var straffen velykket. 

Jeg er derimot ikke enig i at man har det bra i fengsel, men det kommer kanskje ann på hvor lenge man skal sone? Jeg ser for meg at de som skal sitte inne i årevis har det bedre enn de som bare skal være der noen uker. 

Glattcelle på sin side syntes jeg var helt forferdelig. Jeg hadde mensen, diaré og var  veldig tørst. Likevel fikk jeg verken toalettpapir eller vann. Tror ikke det kan være lovlig egentlig. Dessuten er det ganske ikke når man sitter der og ikke aner om det går gått dager eller timer. Men det er sikkert sånn det skal være da. 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med hvordan systemet fungerer, men jeg synes alle har rett på vann, i det minste. 

Anonymkode: 20dd5...8ac


Oi, hva gjorde du da?

Anonymkode: d77a2...c7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri vært i fengsel eller glattcelle. Angående det at man har det bra i norske fengsel. Det er fordi Norge fokuserer på rehabilitering. Det er derfor Norge har et forholdsvis lavt gjenntagelsestall enn mange land som fokuserer utelukkende på straff. Dette er en bra ting. Som vi ser i USA så fører måten fengslene er bygd opp på til at folk ofte etterhvert bedriver mer kriminalitet. Om man ble satt inn for et forholdsvis lite lovbrudd (tatt med to gram hasj eller lignende) Kan de fort ende opp som hardbarka kriminelle etter fengselsoppholdet. I fengselet skaffer de seg kontakter, må være tøffe for å overleve, og når de kommer ut har de ingen mulighet til et normalt liv grunnet at samfunnet dømmer de for alltid. Man blir her hele tiden fortalt at man er kriminell og fortjener å dø, noe som fører til at de gir opp alt håp.

Anonymkode: 178d3...2c2

Folk er kjappe til å sammenligne Norge med USA. Det forstår jeg ikke. Vi har to vidt forskjellige samfunn. Jeg ser folk drar USA inn i bevæpningsdebatten også. Merkelig greie egentlig. Nok om det.

Det at Norge har lav tilbakefall av kriminelle er en myte. Det ser bare slik ut på papiret.
Hvorfor? 
1. Norge gir fengselstraff til flere førstegangsdømte (disse har fra før av lav risiko for tilbakefall).
2. Hvis du kjører for fort, så risikerer du fengselstraff, det er ikke mange andre land som opererer med dette (Sammen med førstegangsdømte har trafikkforbrytere svært lav tilbakefallsprosent).
3. Mange straffedømte i norske fengsler har ikke norsk statsborgerskap, og blir dermed utvist og uttransportert etter end soning (Da kan han/hun fortsette å begå kriminelle handlinger i et annet land uten å dukke opp på norges "kurert"-statistikk).
 
Disse gruppene trekker snittet kunstig mye ned i forhold til andre land, og Norge får dermed et ufortjent rykte for å "helbrede" kriminelle med lave straffer og behagelige soningsforhold.

Narkotika-, volds- og vinningskriminelle har like stor tilbakefallsprosent i Norge som i andre sammenlignbare land. Eneste forskjellen er at her i Norge sitter gjerne offeret igjen med en følelse av å bli glemt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, først glattcelle, og senere fengsel (for samme ting).

Jeg er faktisk veldig takknemlig for at jeg ble tatt, og straffet, da det førte til at jeg måtte reflektere littrundt selve forbrytelsen, men også en del andre ting. Jeg lærte virkelig av det, så sånn sett var straffen velykket. 

Jeg er derimot ikke enig i at man har det bra i fengsel, men det kommer kanskje ann på hvor lenge man skal sone? Jeg ser for meg at de som skal sitte inne i årevis har det bedre enn de som bare skal være der noen uker. 

Glattcelle på sin side syntes jeg var helt forferdelig. Jeg hadde mensen, diaré og var  veldig tørst. Likevel fikk jeg verken toalettpapir eller vann. Tror ikke det kan være lovlig egentlig. Dessuten er det ganske ikke når man sitter der og ikke aner om det går gått dager eller timer. Men det er sikkert sånn det skal være da. 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med hvordan systemet fungerer, men jeg synes alle har rett på vann, i det minste. 

Anonymkode: 20dd5...8ac

Alle glattceller av nyere dato har vann tilgjengelig.

 

Anonymkode: 4edfa...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PerUlv skrev:

Folk er kjappe til å sammenligne Norge med USA. Det forstår jeg ikke. Vi har to vidt forskjellige samfunn. Jeg ser folk drar USA inn i bevæpningsdebatten også. Merkelig greie egentlig. Nok om det.

Det at Norge har lav tilbakefall av kriminelle er en myte. Det ser bare slik ut på papiret.
Hvorfor? 
1. Norge gir fengselstraff til flere førstegangsdømte (disse har fra før av lav risiko for tilbakefall).
2. Hvis du kjører for fort, så risikerer du fengselstraff, det er ikke mange andre land som opererer med dette (Sammen med førstegangsdømte har trafikkforbrytere svært lav tilbakefallsprosent).
3. Mange straffedømte i norske fengsler har ikke norsk statsborgerskap, og blir dermed utvist og uttransportert etter end soning (Da kan han/hun fortsette å begå kriminelle handlinger i et annet land uten å dukke opp på norges "kurert"-statistikk).
 
Disse gruppene trekker snittet kunstig mye ned i forhold til andre land, og Norge får dermed et ufortjent rykte for å "helbrede" kriminelle med lave straffer og behagelige soningsforhold.

Narkotika-, volds- og vinningskriminelle har like stor tilbakefallsprosent i Norge som i andre sammenlignbare land. Eneste forskjellen er at her i Norge sitter gjerne offeret igjen med en følelse av å bli glemt.

Stort sett enig, men du skal kjøre så fort at du mister førerkortet før du risikerer ubetinget fengselsstraff. De som har midler må betale bøtene, det er ingen av dem som får sone.

Anonymkode: 4edfa...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sittet i fengsel, men hadde en del av studietiden min der.  Har det for godt, skriver du?  Da tenker du sannsynligvis på de rent basale behov, som mat og sted å sove, ta en dusj. 
Opplevde at mange sterkt nedkjørte rusavhengige, følte fengselet som et sted for rekreasjon.  Sammenlignet med et liv i rennesteinen var det å få varme og mat "himmelen".  Det kan man lett forstå. 
For de fleste andre var det frarøvelsen av frihet og det å være kommet til nederste hylle på samfunnsstigen, som var den største påkjenningen.  Mange bekymret seg over framtiden.  Økonomien var gjerne i ruin, jobb mistet osv. 

Jeg hørte aldri en innsatt klage over sin egen situasjon.  De tok ansvar for sine handlinger.  Bekymringen til de innsatte var oftere hvordan livet etter fengsel ville bli. 



 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet i fengsel, og synes ikke det var bra i det hele tatt. Joda, jeg fikk mat, drikke, rene klær og en seng å sove i, for all del. Det verste var å dele rom med flere andre, at man ikke kan bevege seg fritt og at man til en viss grad må omgås folk man ikke ønsker å omgås. Det er dette som er straffen i det, og det synes jeg er greit.

Jeg forsto hvorfor jeg var der, og at jeg måtte være der, men det er ikke sammenlignbart med et hotellopphold akkurat.

Anonymkode: 31a8c...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett enig, men du skal kjøre så fort at du mister førerkortet før du risikerer ubetinget fengselsstraff. De som har midler må betale bøtene, det er ingen av dem som får sone.

Selv om du har midler, må du sone i fengsel når du kjører fort nok. Går ikke å betale seg ut av det. 
Når det kommer til mindre trafikkforseelser, der bøter er resultatet, risikerer du kun fengsel dersom du ikke eier nåla i veggen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så langt i livet. Og regner vel med at jeg klarer å holde meg unna i resten av mine leveår også. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sjørøveren
16 timer siden, Zienna skrev:

Jeg har ikke sittet i fengsel, men hadde en del av studietiden min der.  Har det for godt, skriver du?  Da tenker du sannsynligvis på de rent basale behov, som mat og sted å sove, ta en dusj. 
Opplevde at mange sterkt nedkjørte rusavhengige, følte fengselet som et sted for rekreasjon.  Sammenlignet med et liv i rennesteinen var det å få varme og mat "himmelen".  Det kan man lett forstå. 
For de fleste andre var det frarøvelsen av frihet og det å være kommet til nederste hylle på samfunnsstigen, som var den største påkjenningen.  Mange bekymret seg over framtiden.  Økonomien var gjerne i ruin, jobb mistet osv. 

Jeg hørte aldri en innsatt klage over sin egen situasjon.  De tok ansvar for sine handlinger.  Bekymringen til de innsatte var oftere hvordan livet etter fengsel ville bli. 



 

Skjønner godt at folk tenker sånn og får bekymringer for framtiden, og det bør de egentlig vite at det blir ikke enkelt etter å ha gjort noe alvorlig galt før de velger å gjøre det. Men mye kan gå fort, uten at personene klarer å tenke seg om først. Det jeg gjorde kunne jeg godt latt være og burde tenkt meg om. Jeg tenkte uansett at jeg fortjente straffen, og jeg var jo så langt nede at jeg synes bare det var godt i fengselet. 

Ellers synes jeg de verste kriminelle, (voldtektsfolk og mordere) burde ha det like ille som i andre land. For de klarer jeg ikke ha noe medfølelse for. De har det for godt i fengslene. Kanskje ikke alle, men mange av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.8.2016 at 10.12, PerUlv skrev:

Selv om du har midler, må du sone i fengsel når du kjører fort nok. Går ikke å betale seg ut av det. 
Når det kommer til mindre trafikkforseelser, der bøter er resultatet, risikerer du kun fengsel dersom du ikke eier nåla i veggen. 

Ja, det var jo dette jeg skrev, kun med andre ord. Jeg nyanserte det du skrev i det første innlegget ditt.

Det er forresten en del gjengangere blant førere med høy risikovillighet, også. Og mange av dem er involvert i annen kriminalitet.

Anonymkode: 4edfa...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎21‎.‎08‎.‎2016 at 10.12, PerUlv skrev:

Selv om du har midler, må du sone i fengsel når du kjører fort nok. Går ikke å betale seg ut av det. 
Når det kommer til mindre trafikkforseelser, der bøter er resultatet, risikerer du kun fengsel dersom du ikke eier nåla i veggen. 

Riktig, med unntak av at i dag kan man få hjemmesoning.  Viktig det du nevner, at mange soner i fengsel for bøter som de ikke er i stand til å betale og/eller ikke har fulgt opp ved å f.eks. få en nedbetalingsavtale tidsnok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...