Gå til innhold

Hjelp med budsjett, betale kredittgjeld og spare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å sette opp et fornuftig budsjett. Har en del kredittgjeld og har gått i fella hvor jeg betaler inn hele lønna hver mnd, for så å bruke det igjen, ond sirkel. Her er tallene:

Kredittgjeld per dags dato: 22000 på MasterCard 

Brukskonto per dags dato: 0

Fikk lønn: i dag

inntekt per mnd: 24000

boliglån per mnd: 8500

fellesgjeld per mnd: 3200

strøm: 500

mobil: 300

tv og internett: 300

mat: hva er vanlig? 

Kollektiv transport: 800

netflix og viaplay: 180

 

eneste jeg ser jeg kan kutte er det siste..

Anonymkode: 7bc3e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal også spare til en operasjon som vil koste meg ca hundre tusen. Men må selvfølgelig betale gjelds først, nå må jeg bruke kreditt igjen til boliglån osv fram til lønn neste mnd.

Ts

Anonymkode: 7bc3e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du aktivt tar tak i økonomien din!

Anbefaler SIFOs referansebudsjett for å finne normal, men noe nøkternt forbruk innenfor områder som mat, klær, hygiene, klær/sko m.m. SIFO står for Statens institutt for forbruksforskning. http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2016.pdf 

Ønsker deg masse lykke til!

Endret av Grønt blad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger hjelp til å sette opp et fornuftig budsjett.

Anonymkode: 7bc3e...281

Jeg har ikke noe budsjettforslag til deg egentlig, men det jeg kan råde deg til, er å henvende deg til banken der du har huslånet ditt og be om avdragsfrihet i f.eks. et halvt år. Det får de fleste.

Da betaler du bare renter og ikke avdrag på boliglånet til banken de 6 månedene. Dette frigjør noen tusenlapper du kan bruke til å betale den dyrere forbruksgjelden din hos mastercard. Ca 3700 kr innbetalt til Mastercard i måneden i et halvt år gjør deg gjeldfri, hvis det var så at du hadde rundt 22.000,- i gjeld der.

Det er helt vanlig i dag å ha perioder med avdragsfrihet på boliglånet. Ikke noe uvanlig. Noen har det i flere år. Verdien på boligen stiger fortere enn du greier å nedbetale også.

Anonymkode: b4578...16d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe budsjettforslag til deg egentlig, men det jeg kan råde deg til, er å henvende deg til banken der du har huslånet ditt og be om avdragsfrihet i f.eks. et halvt år. Det får de fleste.

Da betaler du bare renter og ikke avdrag på boliglånet til banken de 6 månedene. Dette frigjør noen tusenlapper du kan bruke til å betale den dyrere forbruksgjelden din hos mastercard. Ca 3700 kr innbetalt til Mastercard i måneden i et halvt år gjør deg gjeldfri, hvis det var så at du hadde rundt 22.000,- i gjeld der.

Det er helt vanlig i dag å ha perioder med avdragsfrihet på boliglånet. Ikke noe uvanlig. Noen har det i flere år. Verdien på boligen stiger fortere enn du greier å nedbetale også.

Anonymkode: b4578...16d

Tviler på at jeg får det. Tok opp 105 tusen ekstra på boliglånet til oppussing, gikk dessverre med litt mer, så er derfor jeg sliter nå. Lånet mitt var på 1,6 i 2014, nå er det på 1,685 mill. Leiligheten har steget 700 tusen i verdi, ligger i Oslo. Nå verdt 2,7.

Anonymkode: 7bc3e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligvis ikke lurt å bruke kredittkort til å betale regninger eller betale gjeld, fordi rentene da løper fra dag en. Dersom du bruker kredittkortet til å handle mat tar det vanligvis ca en måned før det blir renter.

Du må først betale ned kredittkortgjelda, så må du spare opp en buffer, og først da kan du begynne å spare de 100 000 til operasjonen. Prøv å tenk på operasjonen som en stor gulerot der fremme.

Se gjennom kontoutskriftene dine og se hva du bruker penger på. Er det noe av det du har brukt penger å som egentlig ikke har vært nødvendig. Sjokolade, kaffe, pølse, snus, alkohol, klær? Kan du kutte noen uvaner?

Du har oppgitt 13 480 kr i faste utgifter, det vil si at du har 10 520 kr igjen til mat, klær, husholdningsprodukter, moro, betaling av gjeld og sparing. Det bør være rikelig. Prøv å unngå å kjøpe ting som ikke er helt nødvendig av klær, sko, interiør etc, og du kan klare å betale ned kredittgjelden før jul.

Du kan også prøve å kutte litt på faste utgifter. Er det nødvendig med så dyrt mobilabonnement? Det finnes bra til 99 kr, hvis du er flink til å bruke trådløst nett der det finnes trenger du ikke så mye data. Trenger du både Netflix og Viaplay? Kan du kjøpe en billig, brukt sykkel og sykle i sommerhalvåret?

Anonymkode: c6aac...294

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har desverre ikke noe forslag, men vil råde deg til å få hjelp av banken. Banken blir faktisk ikke lei seg om noen ber om økonomisk rådgivning. Da hjelper de deg med å sette opp et budsjett også. 

Når jeg var hos banken fikk jeg foresten beskjed om at mat per måned normalt er mellom 2000-2500 for en som bor alene. Men her er det fult mulig å spare masse ved å være prisbevisst. Og i mat inngår ikke vaskemidler og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at jeg får det. Tok opp 105 tusen ekstra på boliglånet til oppussing, gikk dessverre med litt mer, så er derfor jeg sliter nå. Lånet mitt var på 1,6 i 2014, nå er det på 1,685 mill. Leiligheten har steget 700 tusen i verdi, ligger i Oslo. Nå verdt 2,7.

Anonymkode: 7bc3e...281

Vel, hvis boligen har steget med kr 700.000 på to år, så får du jo lett refinansiert boliglånet med de kr 22.000.

Anonymkode: 2382a...bc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanligvis ikke lurt å bruke kredittkort til å betale regninger eller betale gjeld, fordi rentene da løper fra dag en. Dersom du bruker kredittkortet til å handle mat tar det vanligvis ca en måned før det blir renter.

Du må først betale ned kredittkortgjelda, så må du spare opp en buffer, og først da kan du begynne å spare de 100 000 til operasjonen. Prøv å tenk på operasjonen som en stor gulerot der fremme.

Se gjennom kontoutskriftene dine og se hva du bruker penger på. Er det noe av det du har brukt penger å som egentlig ikke har vært nødvendig. Sjokolade, kaffe, pølse, snus, alkohol, klær? Kan du kutte noen uvaner?

Du har oppgitt 13 480 kr i faste utgifter, det vil si at du har 10 520 kr igjen til mat, klær, husholdningsprodukter, moro, betaling av gjeld og sparing. Det bør være rikelig. Prøv å unngå å kjøpe ting som ikke er helt nødvendig av klær, sko, interiør etc, og du kan klare å betale ned kredittgjelden før jul.

Du kan også prøve å kutte litt på faste utgifter. Er det nødvendig med så dyrt mobilabonnement? Det finnes bra til 99 kr, hvis du er flink til å bruke trådløst nett der det finnes trenger du ikke så mye data. Trenger du både Netflix og Viaplay? Kan du kjøpe en billig, brukt sykkel og sykle i sommerhalvåret?

Anonymkode: c6aac...294

Har egentlig ingen slike uvaner, bare gått med veldig mye til oppussing. Er heldigvis ferdig nå. Så hvis jeg bruker rundt 3000 på mat inkl alt av husholdning osv og kanskje setter av 1000 til "annet" så har jeg 6500 å betale ned på gjelden. Da kan jeg være kvitt den til jul. 

Anonymkode: 7bc3e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har egentlig ingen slike uvaner, bare gått med veldig mye til oppussing. Er heldigvis ferdig nå. Så hvis jeg bruker rundt 3000 på mat inkl alt av husholdning osv og kanskje setter av 1000 til "annet" så har jeg 6500 å betale ned på gjelden. Da kan jeg være kvitt den til jul. 

Anonymkode: 7bc3e...281

Er det ikke deilig å tenke på at du kan bli kvitt gjelden til jul, om du bare har litt selvkontroll:laugh:

Husk å se på kontoutskrifter for å se hvor mye du faktisk bruker, det er lett å glemme. 

Noen flere tips:

Om noen måneder er det snart julebord, juleaften, nyttårsaften. Selv om det da kunne vært fint med en ny kjole, så har du sikkert et par fine kjoler hengende fra før. Du kan heller ha håret og sminken litt annerledes (med produkter du alt har). Det er ingen som husker hva slags kjole du brukte i fjor uansett.

Kanskje du finner ut at du faktisk har ganske mange kjoler hengende, og at noen av de ikke egentlig passer deg eller stilen din lengre. Selg dem på finn, så tjener du inn litt penger du kan spare, og det blir mindre fullt i klesskapet. 

Julegaver: Det vanligste er kanskje å kjøpe masse greier rett før jul, men det blir ofte både dyrt og stressende, og gavene blir heller ikke så gjennomtenkte. Prøv å tenke gjennom hva folk skal få i god tid, kjøp på salg om du kan og skriv ned at du har kjøpt så du ikke glemmer det og kjøper en gave til. Eldre slektninger vil ofte bli gladere om de får et håndskrevet brev og noen hjemmebakte småkaker, enn hvis de får ennå mer konfekt.

Bibliotek er genialt. Masse bøker, helt gratis. Du kan sitte hjemme og bestille bøkene på nett, og dersom de er ledige kan du ofte få dem i løpet av noen få dager, så slipper du å lete gjennom alle hyllene. Hvis de er utlånt kan du sette deg på venteliste. Det er vanlig at du har en uke på deg til å hente dem når du får beskjed om at bøkene er klare til henting. De har også filmer, musikk og ukeblader til utlån, og de har ofte dagens aviser som du kan lese der.

Anonymkode: c6aac...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg ting du har liggende, på finn.no og bruk pengene du tjener inn til å betale ned gjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanligvis ikke lurt å bruke kredittkort til å betale regninger eller betale gjeld, fordi rentene da løper fra dag en. Dersom du bruker kredittkortet til å handle mat tar det vanligvis ca en måned før det blir renter.

Du må først betale ned kredittkortgjelda, så må du spare opp en buffer, og først da kan du begynne å spare de 100 000 til operasjonen. Prøv å tenk på operasjonen som en stor gulerot der fremme.

Se gjennom kontoutskriftene dine og se hva du bruker penger på. Er det noe av det du har brukt penger å som egentlig ikke har vært nødvendig. Sjokolade, kaffe, pølse, snus, alkohol, klær? Kan du kutte noen uvaner?

Du har oppgitt 13 480 kr i faste utgifter, det vil si at du har 10 520 kr igjen til mat, klær, husholdningsprodukter, moro, betaling av gjeld og sparing. Det bør være rikelig. Prøv å unngå å kjøpe ting som ikke er helt nødvendig av klær, sko, interiør etc, og du kan klare å betale ned kredittgjelden før jul.

Du kan også prøve å kutte litt på faste utgifter. Er det nødvendig med så dyrt mobilabonnement? Det finnes bra til 99 kr, hvis du er flink til å bruke trådløst nett der det finnes trenger du ikke så mye data. Trenger du både Netflix og Viaplay? Kan du kjøpe en billig, brukt sykkel og sykle i sommerhalvåret?

Anonymkode: c6aac...294

Har egentlig ingen slike uvaner, bare gått med veldig mye til oppussing. Er heldigvis ferdig nå. Så hvis jeg bruker rundt 3000 på mat inkl alt av husholdning osv og kanskje setter av 1000 til "annet" så har jeg 6500 å betale ned på gjelden. Da kan jeg være kvitt den til jul. 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hvis boligen har steget med kr 700.000 på to år, så får du jo lett refinansiert boliglånet med de kr 22.000.

Anonymkode: 2382a...bc6

Jeg refinansierte jo tidligere i år da jeg tok opp lån til oppussing på boliglånet.

Hadde 1,6 i lån og 400 i egenkapital da jeg kjøpte i 2014

En periode betalte jeg bare renter for å ha råd til møbler, ingen hjelp hjemmefra dessverre.

begynte å betale avdrag, og etter en stund pusse opp. Fått mye hjelp fra venner og kjente, alle 60 kvm er nå helt nye og freshe. Nytt kjøkken og nytt bad til ca 150 tusen.

hadde lån på 1,705 i april

nå er det på 1,685

22 tusen + utgiftene til neste lønn på kreditt..

 

Anonymkode: 7bc3e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 22K i minus på mastercardet bør du kunne klare å leve på spaghetti og havregrøt og betale det ned iløpet av max 2,5 mnd. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du IKKE får ting til å gå rundt med 24K utbetalt. Det burde ikke engang være mulig...

 

Anonymkode: c5acc...7ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 000 i inntekt, ca 14 000 i faste utgifter.

Sett av 1500-2000 til mat i mnd, betal 8000 på kredittkortgjeld. Da er du ferdig på litt over 3 mnd. Det klarer du. Knip ALT av unødvendig shopping, gjør sport i å snu på krona. Jobb overtid hvis du kan. 

Ikke ta lån for unødvendige ting, spar opp på forhånd istedet. Du bør fortsette å spare 5-8000 i mnd heretter. Prøv å finn ut hvor mye du trenger til løpende forbruk (mat, klær, toalettsaker, husgeråd, fritid, underholdning). Vær litt konservativ... jeg fant nettopp en nydelig jakke, men kjøpte den ikke fordi den kosta 4000 og jeg har jakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at jeg får det. Tok opp 105 tusen ekstra på boliglånet til oppussing, gikk dessverre med litt mer, så er derfor jeg sliter nå. Lånet mitt var på 1,6 i 2014, nå er det på 1,685 mill. Leiligheten har steget 700 tusen i verdi, ligger i Oslo. Nå verdt 2,7.

Anonymkode: 7bc3e...281

Jeg synes du skal prøve uansett jeg, og se hva banken svarer. Det å få avdragsfrihet hadde vært midt i blinken for deg nå.

Ser ikke helt hvorfor du ikke skulle få det? Leiligheten er belånt med 1,685 og er verdt 2,7....? Det er helt innafor, det.

Anonymkode: b4578...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger hjelp til å sette opp et fornuftig budsjett. Har en del kredittgjeld og har gått i fella hvor jeg betaler inn hele lønna hver mnd, for så å bruke det igjen, ond sirkel. Her er tallene:

Kredittgjeld per dags dato: 22000 på MasterCard 

Brukskonto per dags dato: 0

Fikk lønn: i dag

inntekt per mnd: 24000

boliglån per mnd: 8500

fellesgjeld per mnd: 3200

strøm: 500

mobil: 300

tv og internett: 300

mat: hva er vanlig? 

Kollektiv transport: 800

netflix og viaplay: 180

 

eneste jeg ser jeg kan kutte er det siste..

Anonymkode: 7bc3e...281

 

Inntekt: 24000

Boliglån: 8500
Strøm: 500
Fellesgjeld: 3200
Mobil: 300 (her kan du eventuelt se deg om etter et billigere abbonement, men vet ikke hvor mye det har for seg)
TV/Internett: 300
Kollektivtransport: 800
Netflix/Viaplay:  180

= 13 780kr

Mat/Husholdning: For 1 person bør du klare deg med 2500 kr hvis du tenker smart. Vet mange bruker mindre også.

= 16 280kr

+ Klær/fornøyelse: 1000 (Syntes det er litt urealistisk og ikke skulle unne seg noen ting)

= 17 280

Resterende: 6 720 kr.

Sett av 1500 til sparing hver mnd frem til du får betalt ned gjelden.

Da har du 5220 kr i mnd til å betale ned kredittkortgjelden med. Det vil ta deg i snitt 4-5 mnd. Etter dette kan du begynne å spare mer til operasjonen.

Bare et eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har nå sendt mail til banken å spurt om avdragsfrihet på lånet ut året. Får vel ikke det på dette forfallet(1 september). Men om jeg får okt,nov og des så hjelper det en del. Rentene er på kun 3500(ca) per mnd, så da kan jeg betale 5000 ekstra på kredittkortet i 3 mnd. 

Anonymkode: 7bc3e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån sykkelen til noen du kjenner som uansett ikke bruker den. Da får du 800 kr mer i måneden å betale ned gjelden med. 

Havregrøt, rotgrønnsaker, kål, linser, ris. Spis billigst mulig i 2-3 måneder, så er du snart kvitt hele gjelden. 

Anonymkode: 64201...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. august 2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Har egentlig ingen slike uvaner, bare gått med veldig mye til oppussing. Er heldigvis ferdig nå. Så hvis jeg bruker rundt 3000 på mat inkl alt av husholdning osv og kanskje setter av 1000 til "annet" så har jeg 6500 å betale ned på gjelden. Da kan jeg være kvitt den til jul. 

 

Jeg refinansierte jo tidligere i år da jeg tok opp lån til oppussing på boliglånet.

Hadde 1,6 i lån og 400 i egenkapital da jeg kjøpte i 2014

En periode betalte jeg bare renter for å ha råd til møbler, ingen hjelp hjemmefra dessverre.

begynte å betale avdrag, og etter en stund pusse opp. Fått mye hjelp fra venner og kjente, alle 60 kvm er nå helt nye og freshe. Nytt kjøkken og nytt bad til ca 150 tusen.

hadde lån på 1,705 i april

nå er det på 1,685

22 tusen + utgiftene til neste lønn på kreditt..

 

Anonymkode: 7bc3e...281

Men hvis du har pusset opp, så har kanskje boligen steget i verdi som følge av oppgraderingen? Hva med en ny verdivurdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Puny skrev:

Men hvis du har pusset opp, så har kanskje boligen steget i verdi som følge av oppgraderingen? Hva med en ny verdivurdering?

Det skal jeg ha den 30 august :) 

Anonymkode: 7bc3e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...