Gå til innhold

Er det sant at biler har lov å kjøre deg ned


makkapakka

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Turin skrev:

Biler har ikke vikeplikt for syklister som krysser gangfelt nei, med mindre du triller sykkelen over.

Det betyr jo ikke at bilen har lov til å kjøre på dem. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Aamu skrev:

Det betyr jo ikke at bilen har lov til å kjøre på dem. :fnise:

Nei da, les mine andre innlegg. Ser i ettertid at den kommentaren kanskje kom litt feil ut ;)

Endret av Turin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor burde de, mener du at vikepliktreglene er bare tull?

Det finnes flere lover og regler her i landet enn kun vikepliktsregelen. Man skal ikke utøve vold (som jeg syns det er hvis du med vilje kjører over noen som sykler over gangfeltet), man skal ikke drepe (som er en reell mulighet når man kjører over noen), og dessuten skal man ta hensyn i trafikken (noen man ikke gjør hvis man (med vilje) kjører over noen fordi den personen sykler over gangfeltet). Så nei, vikepliktsregelen er ikke tull, men den regelen står ikke høyere enn en del andre lover og regler.

Endret av mintgrønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tutet på to syklister i det siste, men det har vært fordi de har syklet rett ut i gangfeltet, uten å se seg for. Bare syklet på. Den ene stoppet og så på meg, men jeg mener at man MÅ SE SEG FOR og SE AT DET ER GREIT før man soser over. Hvis man vil skape en farlig trafikksituasjon så gønner man på uten å se seg for! Man er ikke på landet i Oslo der det knapt er trafikk, og da bør man forholde seg til det. Huff! 

Anonymkode: bb0f9...ca6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Turin skrev:

Nei da, les mine andre innlegg. Ser i ettertid at den kommentaren kanskje kom litt feil ut ;)

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har ikke vikeplikt for sykelister, problemet er i det de setter beinet i bakken fordi de må stoppe for en bil, så er de pr definisjon fotgjengere, derfor best å behandle de som fotgjengere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så lenge siden det var en sak i mediene om en syklist som hadde syklet over fotgjengerfeltet og blitt påkjørt - og han selv fikk skylda fordi han brøt sin vikeplikt. 

Anonymkode: 3f074...9b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så to syklister senest idag som ga totalt blaffen i alt og alle og bare dura på. Må innrømme at jeg behandler alle syklister i trafikken som komplette idioter med et dødsønske, så holder meg langt unna de og forventer at de når som helst svinger uten å se seg for. 

Hvis du nesten har blitt påkjørt to ganger i fotgjengerfelt på sykkel er det deg det er noe galt med. Slutt å svinge over i fart og skape farlige situasjoner. Ingen vil bli drapsmann pga sånn idioti. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.8.2016 at 16.00, Turin skrev:

Biler har ikke vikeplikt for syklister som krysser gangfelt nei, med mindre du triller sykkelen over.

Forskjell på vikeplikt og påkjørsplikt, kompis :regler:

 

Anonymkode: 33bfd...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkjørsrett finnes ikke, men du har vikeplikt. Så neste gang stopper du og venter til det er klart eller går av sykkelen. Grunnen til at de nesten kjører på deg er ikke at de sikter på deg, men at de forventer at du stopper, iom at vikeplikten er på din side, så lenge du sitter oppå sykkelen. 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Ingen-plikt-til-a-stoppe-for-syklister-3050478.html

Anonymkode: 69471...5b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. august 2016 at 13.34, AnonymBruker skrev:

Forskjell på vikeplikt og påkjørsplikt, kompis :regler:

 

Anonymkode: 33bfd...ced

Hvor har hun sagt det ikke er det? Kompis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på myke trafikanter også. En syklist er og blir 'mykere' enn en bil. 

Men syklistene må lære seg reglene her. Og alle bilister må også ta høyde for at det kan komme en syklist brasene ut i gangfeltet. 

 

Anonymkode: 35f42...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. august 2016 at 16.05, AnonymBruker skrev:

Det går ut på det samme. Hvis bilisten ikke har noe ansvar for å vike, hvorfor skal de behandle deg som noe annet enn hva du er?

Anonymkode: cdc1b...8c8

Tro meg, du har ikke lyst til å kjøre på noen. Det er en grusom opplevelse selv om du ikke hadde sjans til å unngå ulykken. 

Men, som sykkelist bør du vite at det å sykle i gangfeltet innebærer en stor risiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg med at folk sykler over veien og ikke hopper av sykkelen, er faktisk det at bremselengden på en bil er på mer enn 30 cm når man bremser.  Svært få gir tegn til at de skal over og hvis man er uoppmerksom i 1 sek så er det nok til å gi en god skade på syklisten.
Jeg trodde jeg skulle drite en smurf en dag jeg skulle på butikken. Brått fra bak en vegg og et par busker så suste det ut en syklist ut og over gangfeltet. Jeg bråbremset for ALT det var verd, men hadde jeg vært uoppmerksom og kjørt mer enn 30kmh hadde han fått et "pent dytt".

Men å risikere å bli påkjørt av noe som veier et par ton er visst ikke så farlig.. Like teit på motorveien når personbilene kjører foran lastebilene og bråbremser, det er ingen regler for at du ikke skal gjøre det, men bruker du hodet så skjønner du at lastebilen ikke klarer å bremse like fort som deg.
Like tett i hue er du når du tar på deg svarte klær fra topp til bunn og regner med at billistene ser deg når det er mørkt. Du hører dem, så da bør de jo kunne se deg vel? REFLEKS FOR FAEN!:fnise:

Man skal selvsagt ikke kjøre på folk, det betyr likevel ikke at du skal stå på din rett og utgjøre en fare i trafikken. Ingen ønsker å påføre myke trafikanter skade og vi må samarbeide litt for å gi et mer sikkert trafikkbilde.

Anonymkode: 611dc...49b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Den 24. august 2016 at 17.29, AnonymBruker skrev:

Det som irriterer meg med at folk sykler over veien og ikke hopper av sykkelen, er faktisk det at bremselengden på en bil er på mer enn 30 cm når man bremser.  Svært få gir tegn til at de skal over og hvis man er uoppmerksom i 1 sek så er det nok til å gi en god skade på syklisten.
 

Anonymkode: 611dc...49b

Korleis meiner du at ein skal gi teikn for at ein skal over eit gangfelt, då? Du skjønar vel som bilist at ein har tenkt seg over når ein står der? Altså, eg skjønar godt frustrasjonen, altså, ofte veit ein jo ikkje kor syklisten skal i kryss og slikt, men det er ikkje så himla praktisk å gjere så mykje når ein fram mot kryss må bruke båe henda for å bremse - folk flest har jo bremsehandtaka på styret. 

Sjølv går eg ALDRI av sykkelen og går, eg står berre på kanten og ventar til nokon slepp meg over. Bilistane treng jo ikkje å stoppe for meg så lenge eg ikkje går av, så dei vel jo sjølv å sleppe meg over. Men det ser jo ut til at dei skjønar kva eg vil, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. august 2016 at 16.45, Aamu skrev:

Det betyr jo ikke at bilen har lov til å kjøre på dem. :fnise:

Men betyr ikke det i praksis at man kan sykle over fotgjengeroverganger fordi bilene må stoppe (for å ikke skade eller drepe andre trafikanter)? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, puffy123 skrev:

Men betyr ikke det i praksis at man kan sykle over fotgjengeroverganger fordi bilene må stoppe (for å ikke skade eller drepe andre trafikanter)? :) 

Jo. Det er jo derfor "alle" gjør det ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.8.2016 at 17.29, AnonymBruker skrev:

Det som irriterer meg med at folk sykler over veien og ikke hopper av sykkelen, er faktisk det at bremselengden på en bil er på mer enn 30 cm når man bremser.  Svært få gir tegn til at de skal over og hvis man er uoppmerksom i 1 sek så er det nok til å gi en god skade på syklisten.
Jeg trodde jeg skulle drite en smurf en dag jeg skulle på butikken. Brått fra bak en vegg og et par busker så suste det ut en syklist ut og over gangfeltet. Jeg bråbremset for ALT det var verd, men hadde jeg vært uoppmerksom og kjørt mer enn 30kmh hadde han fått et "pent dytt".

Men å risikere å bli påkjørt av noe som veier et par ton er visst ikke så farlig.. Like teit på motorveien når personbilene kjører foran lastebilene og bråbremser, det er ingen regler for at du ikke skal gjøre det, men bruker du hodet så skjønner du at lastebilen ikke klarer å bremse like fort som deg.
Like tett i hue er du når du tar på deg svarte klær fra topp til bunn og regner med at billistene ser deg når det er mørkt. Du hører dem, så da bør de jo kunne se deg vel? REFLEKS FOR FAEN!:fnise:

Man skal selvsagt ikke kjøre på folk, det betyr likevel ikke at du skal stå på din rett og utgjøre en fare i trafikken. Ingen ønsker å påføre myke trafikanter skade og vi må samarbeide litt for å gi et mer sikkert trafikkbilde.

Anonymkode: 611dc...49b

Nyere lastebiler klarer å stoppe like fort som personbiler, det var gamle bremsesystemer som hadde forsinkelse som gjorde bremsingen dårlig. For å illustrere, putt to kasser brus på et bort, en tom og en full, velt bordet. De sklir på samme tidspunkt. Det er kun friksjon som har noe å si, vekten spiller ingen rolle.

Dessuten skal lastebiler være minst 5 sekunder bak deg, hvis de ikke er det er det nok hensiktsmessig å slippe dem forbi eller sakte redusere farten til de har en forsvarlig distanse.

Reflekser synes jeg burde være påbudt når man ferdes ved offentlig vei, de koster ingenting og vi vet de reduserer ulykker. Det ville vært langt mer nyttig en påbud om reddningsvest feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tigress skrev:

Korleis meiner du at ein skal gi teikn for at ein skal over eit gangfelt, då? Du skjønar vel som bilist at ein har tenkt seg over når ein står der? Altså, eg skjønar godt frustrasjonen, altså, ofte veit ein jo ikkje kor syklisten skal i kryss og slikt, men det er ikkje så himla praktisk å gjere så mykje når ein fram mot kryss må bruke båe henda for å bremse - folk flest har jo bremsehandtaka på styret. 

Sjølv går eg ALDRI av sykkelen og går, eg står berre på kanten og ventar til nokon slepp meg over. Bilistane treng jo ikkje å stoppe for meg så lenge eg ikkje går av, så dei vel jo sjølv å sleppe meg over. Men det ser jo ut til at dei skjønar kva eg vil, liksom. 

Problemet er når de ikke "står der" men kommer syklende rett over, smetter ut fra fortauet og på skrå over feks, det går for fort, og er uten tegn til bilen. Så lenge du stopper er alt ok, flink jente, men mange syklister gjør ikke det, og det er de vi snakker om her. 

Regelen er at dersom man står på sykkelen er man kjørende og må vente til det er klart, eller noen stopper for deg. Men bilene er ikke pliktig til å stoppe før du har gått helt av sykkelen, det er at de gjør det for deg er ren høflighet, og sikkert fordi de setter pris på en syklist som ikke bare suser avgårde uten å se seg for. 

2 minutter siden, puffy123 skrev:

Men betyr ikke det i praksis at man kan sykle over fotgjengeroverganger fordi bilene må stoppe (for å ikke skade eller drepe andre trafikanter)? :) 

I praksis kan du det, og bilene vil prøve å bremse, men hvis du kommer så fort er det du som blir skadd eller drept. Og bilisten kan altså ikke straffes for det, fordi det er ditt ansvar. Men du er altså villig til å påføre andre traumet ved å ha drept eller skadet noen, bare fordi du ikke verdsetter ditt eget liv og din egen helse, så det gjør deg jo til en drittsekk. Har du lyst til å være drittsekk i trafikken må du selvsagt bare være det, men du bryter altså paragraf 3, som sier at du skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom. 

Anonymkode: 69471...5b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er når de ikke "står der" men kommer syklende rett over, smetter ut fra fortauet og på skrå over feks, det går for fort, og er uten tegn til bilen. Så lenge du stopper er alt ok, flink jente, men mange syklister gjør ikke det, og det er de vi snakker om her. 

Regelen er at dersom man står på sykkelen er man kjørende og må vente til det er klart, eller noen stopper for deg. Men bilene er ikke pliktig til å stoppe før du har gått helt av sykkelen, det er at de gjør det for deg er ren høflighet, og sikkert fordi de setter pris på en syklist som ikke bare suser avgårde uten å se seg for. 

I praksis kan du det, og bilene vil prøve å bremse, men hvis du kommer så fort er det du som blir skadd eller drept. Og bilisten kan altså ikke straffes for det, fordi det er ditt ansvar. Men du er altså villig til å påføre andre traumet ved å ha drept eller skadet noen, bare fordi du ikke verdsetter ditt eget liv og din egen helse, så det gjør deg jo til en drittsekk. Har du lyst til å være drittsekk i trafikken må du selvsagt bare være det, men du bryter altså paragraf 3, som sier at du skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom. 

Anonymkode: 69471...5b6

Det var et teoretisk spørsmål. Jeg stopper for alle, det gjør ikke meg noe om de velger å trille eller sykle over, sålenge jeg ser de og kan stoppe. Man kommer en lang vei med hensyn, og jeg har stor toleranse i trafikken:) 

 

Uff, jeg blir helt uvell av å bli brukt i eksempler hvor noen skader eller dreper noen i trafikken. Det er virkelig mitt verste mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...