Gå til innhold

Er det sant at biler har lov å kjøre deg ned


makkapakka

Anbefalte innlegg

hvis du sykler over gangfeltet ved kryssing av veg, altså ikke går av sykkelen. Har vært nær på 2 dager på rad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biler har ikke vikeplikt for syklister som krysser gangfelt nei, med mindre du triller sykkelen over.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Turin skrev:

Biler har ikke vikeplikt for syklister som krysser gangfelt nei, med mindre du triller sykkelen over.

Heldigvis forskjell på å ikke ha vikeplikt eller å ha lov til å kjøre deg ned...

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har man ikke lov til å kjøre på noen. Men du har selv vikeplikt når du sykler over gangfelt. Så i teorien så får du skylden om du blir påkjørt om du ikke går av sykkelen. Det er farlig å sykle over gangfelt, trodde dette var noe alle visste. Du kommer så fort at bilistene rekker ikke å reagere. Det er grunn til at barn lærer at de skal stoppe og se til høyre - venstre - høyre også gå. 

Anonymkode: 69865...399

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pås skrev:

Heldigvis forskjell på å ikke ha vikeplikt eller å ha lov til å kjøre deg ned...

Det går ut på det samme. Hvis bilisten ikke har noe ansvar for å vike, hvorfor skal de behandle deg som noe annet enn hva du er?

Anonymkode: cdc1b...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Turin skrev:

Biler har ikke vikeplikt for syklister som krysser gangfelt nei, med mindre du triller sykkelen over.

Du tror du har lov å kjøre ned folk (evt drepe dem) fordi du ikke har vikeplikt for dem? 

Anonymkode: dfb76...1aa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler du bare rett ut i gangfeltet uten å stoppe? Har også vært i ferd med å kjøre på slike syklister. Bilister har ikke vikeplikt og du må selv vente til det er fritt.

Anonymkode: ee662...c2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Pås skrev:

Heldigvis forskjell på å ikke ha vikeplikt eller å ha lov til å kjøre deg ned...

Ja, selvfølgelig skal billister ta hensyn ved gangfelt og bremse opp om noen er i ferd med å krysse, mener bare at syklister som ikke triller sykkelen bør være oppmerksom på at ikke alle billister stopper i slike situasjoner (selv om de burde).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, makkapakka skrev:

hvis du sykler over gangfeltet ved kryssing av veg, altså ikke går av sykkelen. Har vært nær på 2 dager på rad. 

De har ikke lov å kjøre deg ned, men du har vikeplikt.

Er det virkelig så vanskelig å gå av sykkelen og trille den over gangfeltet?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Turin skrev:

Ja, selvfølgelig skal billister ta hensyn ved gangfelt og bremse opp om noen er i ferd med å krysse, mener bare at syklister som ikke triller sykkelen bør være oppmerksom på at ikke alle billister stopper i slike situasjoner (selv om de burde).

Hvorfor burde de, mener du at vikepliktreglene er bare tull?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Turin skrev:

Biler har ikke vikeplikt for syklister som krysser gangfelt nei, med mindre du triller sykkelen over.

Tja, er ikke sikker på at jeg er enig i at bilister bør være obs på at syklister som kommer i en viss fart i sykkelfeltet plutselig definerer seg selv som gående i det de skal krysse veien! Enten er de syklister, da sykler de og har full vikeplikt dersom de skal krysse eller så er de gående, og da triller de sykkelen! Har sett utallige eksempler på at de bytter disse rollene på sekundet, alt etter hva som passer dem best... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror du har lov å kjøre ned folk (evt drepe dem) fordi du ikke har vikeplikt for dem? 

Anonymkode: dfb76...1aa

Nei, selvfølgelig ikke :ohmy:. Det er selvfølgelig ikke rom for å drepe folk i trafikken! Bare nevner at det er lurt å overholde trafikkreglene om en ønsker å unngå farlige situasjoner. Hvis en annen trafikant setter seg selv i fare, skal du naturligvis gjøre alt du kan for å stoppe.

Endret av Turin
Skriveleif
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror du har lov å kjøre ned folk (evt drepe dem) fordi du ikke har vikeplikt for dem? 

Anonymkode: dfb76...1aa

Passelig straff spør du meg !

Anonymkode: 557d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor burde de, mener du at vikepliktreglene er bare tull?

Jeg mener bare at det ikke nytter å følge en vikepliktregel så slavisk at en skader/dreper en annen person bare fordi en "hadde retten på sin side", samtidig som at myke traffikanter bør gjøre sitt beste for å unngå å bryte trafikkreglene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pås skrev:

Heldigvis forskjell på å ikke ha vikeplikt eller å ha lov til å kjøre deg ned...

Heldigvis ja. Hvorfor tillegger du meg en mening om at det er greit å drepe noen i trafikken såfremt de ikke var fotgjengere? Alt jeg prøvde å få frem var at vegtrafikkloven per dags dato ikke tillater sykling over gangfelt. At det er en god/dårlig lov er en annen diskusjon.

Endret av Turin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor burde de, mener du at vikepliktreglene er bare tull?

Forkjørsrett er ikke PÅkjørsrett. Du bør ikke prøve å skape ulykker i trafikken. Det er ikke gøy å drepe folk eller bli drept selv. Jeg er alltid klar til å bremse ned for hvert overgangsfelt og for hver vei fra høyre (altså selv om jeg er på forkjørsvei tenker jeg på) fordi det kan alltid komme en bil fra høyre som kommer enten fort inn i krysset eller ikke følger med at jeg er der jeg er. 

Jeg håper virkelig du forstår dette, ellers er du en farlig sjåfør i trafikken. 

Anonymkode: dfb76...1aa

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, makkapakka skrev:

hvis du sykler over gangfeltet ved kryssing av veg, altså ikke går av sykkelen. Har vært nær på 2 dager på rad. 

Krysset du en vei på gangfelt, sittende på sykkelen, har du ingen rettighet overfor bilene. Fotgjengerovergang et for fotgjengere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Passelig straff spør du meg !

Anonymkode: 557d5...933

Passelig straff at folk blir drept? Det er synd det faktisk finnes mennesker som er så aggressive som deg i trafikken. Pga din aggressivitet kan du risikere å drepe folk (og til og med barn!) eller du kan bli feid ned av en trailer f.eks som er like aggressiv som deg. Ro deg ned et par hakk i trafikken. 

Anonymkode: dfb76...1aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre sier, bilene har ikke vikeplikt for deg når du sykler over gangfeltet, og hvis det skjer noe vil du mest sannsynlig få skylden selv.

Men når det er sagt, alle bilister har en uskrevet vikeplikt for idioter (både kjørende, gående og syklende), og det er ikke fritt frem å kjøre deg ned bare fordi anledningen byr seg.

Anonymkode: 2d6a2...7e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...