Gå til innhold

Forsinket forelskelse i baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ganske sårt å skrive om, så jeg håper jeg får snille svar...

Jeg har en baby som er snart to måneder, og er fortsatt ikke forelsket i babyen. Hadde en lang, slitsom fødsel og ble mer overrasket over babyen som kom enn glad. Det var også flere komplikasjoner etter fødsel som rev meg ut av en begynnende rosa boble de første dagene etter fødselen, og amminga var problematisk lenge. 

Så her sitter jeg med en nydelig baby, men som ikke helt føles som min. Jeg gir babyen til mannen når han kommer hjem og gleder meg til han kan ta den utenom ammingen. Jeg har mye dårlig samvittighet fordi jeg ikke bobler over av forelskelsesrus og sug i magen slik som jeg ble fortalt at jeg skulle oppleve. Jeg ønsker jo å ha det slik, jeg også!

babyen får selvsagt alt den trenger av mat, beskyttelse, nærhet osv. Morsinstinktet fungerer utmerket, jeg gjør hva som helst for babyen. Men jeg vet ikke om jeg elsker den.

er det flere som har hatt det slik? Når kom forelskelsen? Når visste du at du elsker babyen din?

Anonymkode: 445f1...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Først og fremst; den følelsen du har er veeldig vanlig. Her kom forelskelsen snikende iløpet av første måneden. Tøff fødsel og de første ukene føltes bare uvirkelig.

Men selv om jeg har forelskelsesfølelsen så gleder jeg meg fortsatt til mannen kommer hjem fra jobb så jeg kan få litt alenetid, for det er fryktelig slitsomt å ha baby.

Har du et godt forhold til helsesøstern deres så du kan prate med henne? Eventuelt lege. Slike tanke kan raskt utvikle seg til depresjon.

Anonymkode: 33333...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er 4 år, har fortsatt ikke kommet... Er nok ikke alle som får den.

Anonymkode: 29646...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Er vanlig. Du burde snakke med helsesøster for å utelukke fødselsdepresjon. Uansett godt å snakke med noen om det for det må være fælt for deg å føle det slikt. 

For de fleste dette skjer med så kommer kjærligheten etterhvert som babyen blir litt større, men for noen så kan det faktisk utebli. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er alt for mye fokus på at alt skal være/er rosenrødt med en gang man får et barn, men sånn er det jo ikke for alle. Ikke ha dårlig samvittighet, men som flere andre anbefaler: kanskje lurt å ta en prat med f.eks helsesøster sånn at du slipper å sitte aleine og tenke på dette? 

Anonymkode: e90c2...3e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert forelskelsesfølelsen kommer - men at du etterhvert vil kjenne at du elsker barnet? Det er det som er viktig på sikt, ikke at du flyter rundt på en rosa sky og er forelsket. Følelsen av at du elsker det kommer nok, men det kan være greit å snakke om det med noen, så det ikke blir en ond sirkel der du ikke kjenner igjen følelsene dine fordi du er redd for å føle feil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er 2,5 år og jeg har fortsatt ikke forelsketfølelsen. Jo, jeg ville gjort hva som helst for han, er superstolt og blir noen ganger helt varm inni meg av han. Men har aldri svevd på en rosa sky, spesielt ikke da han var baby. Nå har jeg aldri vært et utpreget følelsesmenneske heller da, er ganske rasjonell av meg (stort sett :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.....det tok ganske lang tid før forelsketfølelsen kom - jeg vil si iallefall en 6 måneders tid.

Før det var det masse positive følelser i sving, og jeg hadde ikke noe negativt forhold til babyen eller mammarollen. Men, jeg var veldig sliten og fikk jo lite respons fra barnet. Beskytterinstinktet tok såpass over at jeg ikke hadde plass til så mye anent enn engstelige og "slitne" følelser :P

Etterhvert ble jeg jo mer kjent med babyen, og det kom seg etterhvert.

Nå er jeg helt tullete forelsket i barnet(ved 2,5 år) - men jeg utvikler jo sånne følelser nokså "gjennomsnittlig" vil jeg si. 

Anonymkode: 1b891...298

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som hun forrige. Opplevde forbedring når babyen begynte å smile, og generelt reagere litt mer på meg. Etter 6 mnd, når babyen begynte å prøve å bevege seg, og vise mer personlighet, syntes jeg det ble enda bedre.. også blir det jo bare bedre og bedre. Han min er to år nå, og nå er vi definitivt in løøøve:rodmer: Bare hvis jeg får ham til å flire eller le, blir jeg så glad inni meg, og helt "vanlige" ting han gjør eller sier, synes jeg er sinnsykt søte.

Tror faktis sambo ble raskere forelsket enn jeg! Han mente han var "11 av 10" glad i babyen vår allerede ved 4 mnd. Jeg tror også det var utmattelse og mangel på søvn som gjorde at jeg ikke klarte å føle mer tidligere, eksisterte i halvsøvne i flere måneder etter hans fødsel. :) 

Anonymkode: 12b75...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg kom det da han var 17 mnd gammel. Jeg hadde mest ansvarsfølelse før det. Et ansvar jeg var glad for såklart, men forelskelsen kom sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. august 2016 at 22.04, stjernefrukt skrev:

Hos meg kom det da han var 17 mnd gammel. Jeg hadde mest ansvarsfølelse før det. Et ansvar jeg var glad for såklart, men forelskelsen kom sent.

Takk for at du skrev dette. Det har gjort meg veldig trist at jeg ikke ennå har fått den følelsen for barnet mitt, men det trøstet  meg å lese at det kan komme senere. Takk :blomst:

Anonymkode: d5c72...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et følelsesmenneske, men alikevel kom ikke forelskelsen før gradvis etter ca 8 mnd. Følte meg tom og annerledes det første halve året, og lurte på hva som var galt med meg, og hadde dårlig samvittighet for babyen.

Nå som han er 14 mnd er jeg forelsket med stor f. Sånn at jeg kan få vondt i magen siden jeg elsker han så høyt, og jeg vil være med han hele tiden :) 

Anonymkode: c8716...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg vet hvordan du har det....

....min lille er 1 år....

Ja, jeg er glad i barnet mitt! Men som noen over her skrev; det er mer en beskyttende trang enn en forelskelse i hverdagen....

Jeg hadde fødselsdepresjon. (Ser i ettertid at det hang tydelig sammen med kolikk og søvnmangel.) Jeg var ikke i stand til å se at den kom. Men heldigvis gjorde helsestasjonen det! Fikk flott hjelp av både helsesøster og psykolog der!

.....men som sagt....lurer på når jeg blir forelsket i min lille...?

Anonymkode: ac515...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom ikke før litt over 3 mnd her. Angret så og si hver dag..

Anonymkode: 9da7d...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...