Gå til innhold

Dine erfaringer med Kroatia.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært der og kan fortelle meg litt om landet og opplevelsene sine?

Hvordan var befolkningen? Er de enkle å snakke med på engelsk? Er det noen lover eller tradisjoner man bør være obs på? Hvordan var det prismessig? Hvor varmt kan det bli, om man reiser dit på sommeren?

Anonymkode: a30b9...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var der en uke i sommer, og det var veldig fint der!

Befolkningen var hyggelig, men like engelskkunnskaper. Vi ble nødt til å oppsøke sykehus, og fikk av forsikringsselskapet telefonnummeret til medisinsk tjeneste for turister. Der kunne de ikke verken engelsk eller tysk. :-O

Nå var dette langt nord i Kroatia, det er kanskje annerledes i nærheten av Dubrovnik, eller større byer.

Prismessig er det veldig greit, men når man alltid må legge til tips (15-20 prosent er visst vanlig der, leste jeg), blir det ikke kjempebillig å spise ute hver dag.

Vi var der første uka av juli, da var det ca 28 grader hver dag. Varmt og godt :)

Anonymkode: 9a842...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flott land! Var der 2 uker i sommer. Ganske så billig på matbutikkene. De som jobbet på butikkene sa prisen til oss på kroatisk, men det var ikke særlig problematisk da vi bare så på skjermen. 

Mange fra nabolandene var visst også på ferie i Kroatia, og språkene er sikkert veldig like, så regner med det var derfor se sa prisen på sitt språk. At de trodde vi var fra et av nabolandene.

Rundt 25-30°C hver dag. Det absolutt eneste negativet med ferien var flyplassen i Split. Det var overfylt og folk lå på gulvene, og det var lite sitteplasser. I tillegg var flyet forsinket men vi fikk ikke noe informasjon. Ellers så var hele ferien fantastisk og vi koste oss alltid! Flyplassen var selvsagt et lite minus, men kunne likevel gjerne tenkt meg å besøke landet igjen.

Anonymkode: 208aa...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroatia er et flott land. Foretrekker området rundt Split foran Dubrovnik. Har vært mye på Hvar og der er det nydelig. Er også glad I Split og Trogir. Værmessig er det for meg behagelig på sommeren, med litt over 30 grader. Vannet er krystallklart!  Maten er god, ganske italienskinspirert. Der jeg har vært, har folk snakket enten  engelsk eller tysk. 

Prisene har gått opp en del de siste årene, og det er ikke rasende billig, men fortsatt billigere enn i  Norge.  Veldig godt øl der, forresten!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.8.2016 at 3.31, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært der og kan fortelle meg litt om landet og opplevelsene sine?

Hvordan var befolkningen? Er de enkle å snakke med på engelsk? Er det noen lover eller tradisjoner man bør være obs på? Hvordan var det prismessig? Hvor varmt kan det bli, om man reiser dit på sommeren?

Anonymkode: a30b9...f14

Jeg var der for 10 år siden i Dubrovnik. Fin by og veldig sydenaktig. De hadde mye med Italia fra gamledager da de var en del av Romerike og det merket jeg litt på folket og matvanene. Det gikk mye i pannekaker, is, fisk og pastaretter. Det som skuffet meg meg maten var at de brukte så lite krydder... Jeg ble så desperat etter krydder at jeg dro på en meksikansk restaurant og bad om å få jalapenos ved siden av :D

Ellers veldig vakkert, krystallklart vann , flotte strender, men lite sandstrender, mest rullesteiner, så badesko er et must. I Dubrovnik er det litt hippe strender med uteservering, dj's og dansedamer :D

Gamlebyen er veldig spennende å gå i, spesielt på kvelden - å gå oppå murene :)

Varmt og behagelig klima, hyggelige folk. Hun vi bodde hos (havnet på privat innkvartering) var italiensk og kunne ikke engelsk. 

Anonymkode: ab5d2...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. august 2016 at 19.26, AnonymBruker skrev:

Kjempe flott land! Var der 2 uker i sommer. Ganske så billig på matbutikkene. De som jobbet på butikkene sa prisen til oss på kroatisk, men det var ikke særlig problematisk da vi bare så på skjermen. 

Mange fra nabolandene var visst også på ferie i Kroatia, og språkene er sikkert veldig like, så regner med det var derfor se sa prisen på sitt språk. At de trodde vi var fra et av nabolandene.

Rundt 25-30°C hver dag. Det absolutt eneste negativet med ferien var flyplassen i Split. Det var overfylt og folk lå på gulvene, og det var lite sitteplasser. I tillegg var flyet forsinket men vi fikk ikke noe informasjon. Ellers så var hele ferien fantastisk og vi koste oss alltid! Flyplassen var selvsagt et lite minus, men kunne likevel gjerne tenkt meg å besøke landet igjen.

Anonymkode: 208aa...0de

Signerer denne.

Anonymkode: d0f00...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for gode svar så langt, håper flere har noe å dele.

 

Anonymkode: a30b9...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var innom både Rovinj og Pula i sommer. Jeg ELSKET Rovinj! Virkelig en av de søteste og triveligste stedene jeg har vært på. En skikkelig trivelig gamleby, herlige bademuligheter (det finnes ei veldig "regulert" bystrand, men vi lånte sykler og lå på klippene i naturparken litt lenger fra byen. Mye mindre folk, og veldig, veldig fint!), restauranter med deilig mat og et meget behagelig prisnivå. Mener å huske at vi betalte noe sånt som 400 kr sammen vi to den dagen vi hadde forrrett, skikkelig biffmiddag og vin på en av de finere restaurantene vi spiste på. Likte også veldig godt at det var flere steder som hadde live musikk på kveldstid når man ville ta seg en drink. Og forelsket meg helt i de søte stedene langs klippene hvor man fikk ei pute, satte seg i ei trapp eller på ei hylle i berget og så solnedgangen med en drink i hånden. Helt herlig!

Pula var også veldig fint, men vi så ikke så mye av det da vi bare var der ei natt. Anbefaler dog IKKE å bo på Riviera Guest House Hotell. De hadde ikke aircon, og da vi var der var det 34 grader i skyggen.. Det var en selsom opplevelse :P Selve bykjernen er dog flott! De har den best bevarte romerske arenaen (les: Colosseum-kopi), flere romerske ruiner og en flott gamleby. Veldig fine bademuligheter ute ved de store charterhotellene - vi unngikk stranden og la oss ved backpackerhostellet for å slippe litt unna folkemengden, men her styrer man jo selv.

Temperaturmessig var det varmt da vi var i Kroatia. Holdt seg over 28 grader alle dager, og på det varmeste bikka vi 34 grader i skyggen. Da kjenner man på at man er norsk :P Men vi var der mot slutten av juli og kan vel dermed takke oss selv for det. Kjenner flere som har lagt turen til Kroatia allerede i mai og da fått en mer norsk sommer. Så kjenn på hva dere liker best. 

Språk syntes jeg ikke var noe problem i Kroatia - alle vi møtte gjorde seg greit fortstått på engelsk med litt støtte i tegn og tysk av og til. Opplevde kroatene som veldig villige til å prøve seg på engelsk helt uavhengig av forutsetninger - så for oss som kom fra Italia var dette en gledelig forandring :-)

Ellers ankom vi Kroatia med buss fra Italia og tok også buss fra Rovinj til Pula. Synes derfor det er på sin plass med litt skryt av et velfungerende bussnettverk i manko på tog! :-) Veldig lett å bestille billetter både på nett og på busstasjonen, rimelig og like god kvalitet på bussene som vi har i Norge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte aldri 15-20% i tips, har ikke hørt at set er vanlig. Var for øvrig litt skuffet over maten, og at det ikke var sandstrand. 

Ellers var vi veldig fornøyd med reiserestedet. Hyggelig befolkning, varmt, trygt og fint :)

Anonymkode: fdd5c...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vi betalte aldri 15-20% i tips, har ikke hørt at set er vanlig.

Anonymkode: fdd5c...5f6

Ikke vi heller.. Vi googlet, og leste at det var vanlig å runde opp. Så vi rundet opp og la på ekstra om vi var veldig fornøyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birti skrev:

Ikke vi heller.. Vi googlet, og leste at det var vanlig å runde opp. Så vi rundet opp og la på ekstra om vi var veldig fornøyd..

Nå var det oftest ikke jeg som betalte, men vi gjorde slik vi pleier i Norge, runder opp, og eller ca. 10%.

Anonymkode: fdd5c...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Vrboska i sommer, en landsby som ligger i Hvar øy. Det var virkelig idyllisk å sykle rundt om i landsbyene der, rett ved havet. Vannet var så rent og klart, og temperaturmessig var det perfekt når jeg var der (slutten av juli). Jeg hadde ingen problemer med hverken språk, taxi, komme meg rundt eller noe. Alt var veldig praktisk og lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sugde. Var i Dubrovnik. Det var fullt av søppel, maten sugde, kelneren var sur, stranden sugde, alt var dyrt, luktet dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med noen unntak, så blir jeg alltid skuffet over Kroatia som ferieland. Enten det er hotellansatte som svindler oss, eller overpriset mat eller dritt på lekeplasser etc.

Dyrt er det også! Bedre å dra andre steder.

Anonymkode: 4c2af...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...