Gå til innhold

Er hun for ung?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Om noen uker får jeg endelig valpen min, og han er da 12 uker når jeg får han. Dette har jeg valgt fordi jeg ønsker at han skal ha litt lenger tid hos mammaen sin, før han kommer til meg. 2 uker etter jeg får han er jeg bedt i barnebursdag til noen jeg ser kun en gang i året, hvordan er det å ha han med? Det tar ca 1 time i bil, men det kommer jo en del mennesker. Er det for tidlig å ta han med? Om det ikke er bra for han blir jeg selvfølgelig hjemme, uten tvil. Har aldri hatt valp før, derfor jeg spør.

 

Hilsen en usikker (snart) valpeeier!

Anonymkode: ac7c2...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mente han i overskriften, så det først nå!

Anonymkode: ac7c2...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperSonic

Jeg ville spurt verten om det er greit å plassere valpen i bur i et annet rom, og så gå og sjekke til han ofte. For all del, ikke sett valpen i bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, SuperSonic skrev:

Jeg ville spurt verten om det er greit å plassere valpen i bur i et annet rom, og så gå og sjekke til han ofte. For all del, ikke sett valpen i bilen!

Tar han selvfølgelig med inn og lar han gå fritt, det er helt greit for verten. Jeg er bare usikker på om det er bra for valpen, ettersom han da kun har vært hos meg i 2-3 uker og det kommer en del mennesker dit?

Anonymkode: ac7c2...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes absolutt ikke du skal ta med valpen bort et sted hvor det kommer til å være mange, spesielt ikke når det er en barnebursdag. Det blir støy og leven, barna vil kose med valpen. Den kommer til å bli altfor overveldet og vettskremt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville blitt heime, for det kommer til å bli overveldende for ein valp når den plutselig er omringet av masse fremmede folk og lukter, og barnebursdager pleier vel helst å være ganske bråkete i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg synes absolutt ikke du skal ta med valpen bort et sted hvor det kommer til å være mange, spesielt ikke når det er en barnebursdag. Det blir støy og leven, barna vil kose med valpen. Den kommer til å bli altfor overveldet og vettskremt.

 

5 minutter siden, NordTroll skrev:

Eg ville blitt heime, for det kommer til å bli overveldende for ein valp når den plutselig er omringet av masse fremmede folk og lukter, og barnebursdager pleier vel helst å være ganske bråkete i tillegg.

Tror jeg har skrevet litt misforstående, beklager det! Han som har bursdag er et barn, men det er for familien! Vi blir rundt 15 stykker i bursdagen, hvor 4 av de er barn på en alder hvor de respekterer hunden og lar den være i fred om jeg sier det. Blir selvfølgelig hjemme om det er det beste, takk for rådene! 

Anonymkode: ac7c2...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, SuperSonic skrev:

Må du roe deg litt. Folk sitter ikke her inne konstant. 

Så du kom innom posten jeg har opprettet, kun for å be meg roe meg ned? Jeg skriver i posten min så mye jeg vil, jeg. 

Anonymkode: ac7c2...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SuperSonic
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du kom innom posten jeg har opprettet, kun for å be meg roe meg ned? Jeg skriver i posten min så mye jeg vil, jeg. 

Anonymkode: ac7c2...59b

Siden jeg skrev innlegg på dette innlegget i natt så får jeg opp notifications. Du kan skrive så mye du vil, men få vil svare en maserau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med valpen min i et slik selskap få uker etter jeg hadde hentet henne. Gikk helt fint for oss, valpen brydde seg lite om at det var mange mennesker og litt bråk.

Men dette synes jeg du skal bestemme deg for etter du har blitt kjent med hunden. Er hun usikker på nye/mange mennesker, barn eller støy er jo det beste å la henne være hjemme. 

Anonymkode: a7f25...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den gjerne med, valper har godt av å bli introdusert for ting de skal takle som voksne så tidlig som mulig. Denne valpen vil jo også være godt over tre mnd.

Det du derimot må være forberedt på, er at det meste av tiden kommer til å gå til å følge med valpen. Den må skjermes, samt passes på så den ikke ødelegger eller gjør fra seg inne. Heldigvis holder valper det gående en stund, for så å slokne helt. Spis kake mens den ligger til lading. :tongue:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Om noen uker får jeg endelig valpen min, og han er da 12 uker når jeg får han. Dette har jeg valgt fordi jeg ønsker at han skal ha litt lenger tid hos mammaen sin, før han kommer til meg. 2 uker etter jeg får han er jeg bedt i barnebursdag til noen jeg ser kun en gang i året, hvordan er det å ha han med? Det tar ca 1 time i bil, men det kommer jo en del mennesker. Er det for tidlig å ta han med? Om det ikke er bra for han blir jeg selvfølgelig hjemme, uten tvil. Har aldri hatt valp før, derfor jeg spør.

 

Hilsen en usikker (snart) valpeeier!

Anonymkode: ac7c2...59b

Jeg ville tatt med valpen, men jeg ville ikke blitt så lenge, og jeg ville latt valpen bestemme akkurat hvor mye kontakt den ville ha med menneskene der. Det er viktig at valpen velger selv  å komme bort til folk når den er klar for det, så den ikke blir overveldet eller skremt, og at du drar hjem før den blir sliten, evt legger den i bilen eller at den får sove i fred et sted. Ellers er det jo bare positivt at den får møte mennesker, og særlig barn som kan oppføre seg.

Når du skal hente valpen så sent som 12 uker er det viktig at oppdretter sosialiserer den med ulike mennesker (særlig barn), og lar den utforske forskjellige miljøer. Altså sosialiserer og miljøtrener den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, bare sunt det for valpen. Den skaø jo sosialiseres. 

Men du må passe på at valpen kun får positive opplevelser og at den ikke blir overveldet og at den får mulighet til å sove når den trenger det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. august 2016 at 1.15, AnonymBruker skrev:

Tar han selvfølgelig med inn og lar han gå fritt, det er helt greit for verten. Jeg er bare usikker på om det er bra for valpen, ettersom han da kun har vært hos meg i 2-3 uker og det kommer en del mennesker dit?

Anonymkode: ac7c2...59b

Valper trenger ro og gode møter med barn. Det får de ikke i en barnebursdag. Det kan skremme valpen og gjøre at den ikke liker barn i voksen alder. Om du skal ta den med, bør den skjermes fra barna, eventuelt ha rolige, gode møter med ett eller to av gangen. 

Den må heller ikke overlates helt alene, da kan den få separasjonsangst. En liten valp savner moren sin og er avhengig av at de nye eierne trer inn som ny "mor". Alle dyreunger og barns store redsel som små er å bli forlatt helt alene, det gir panikkreaksjoner

Anonymkode: 14acf...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...