Gå til innhold

Jordlignende planet funnet ca 4 lysår unna?


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Ubekreftet enda, men vi får vite mer i slutten av måneden, visstnok. Dette gjør jo "Breakthrough Starshot" enda mer aktuelt (en galemattias plan om å sende en sverm av miniromsonder til nettopp Alpha Centauri, med en fart på oppunder 20% lyshastighet).

Men men, vi får se. Bare noe jeg tenkte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 18.8.2016 at 21.30, Lutetium 71 skrev:

Ubekreftet enda, men vi får vite mer i slutten av måneden, visstnok. Dette gjør jo "Breakthrough Starshot" enda mer aktuelt (en galemattias plan om å sende en sverm av miniromsonder til nettopp Alpha Centauri, med en fart på oppunder 20% lyshastighet).

Men men, vi får se. Bare noe jeg tenkte på.

Hva med å la romvesnene fra A centuri komme til oss først. Da sparer vi oss for mye hodebry og sprukne budgetter.

Om denne planeten er jordlignende og er i den levelige sonen, burde det jo være liv der i henhold til evolusjonsteorien nesten alle tror på.

Håper ikke forskere kommer med tomme ord her ;)

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kom jeg over for noen dager siden også, gleder meg til å høre mer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2016 at 21.30, Lutetium 71 skrev:

Ubekreftet enda, men vi får vite mer i slutten av måneden, visstnok. Dette gjør jo "Breakthrough Starshot" enda mer aktuelt (en galemattias plan om å sende en sverm av miniromsonder til nettopp Alpha Centauri, med en fart på oppunder 20% lyshastighet).

Men men, vi får se. Bare noe jeg tenkte på.

Det er litt spennende. Å oppnå ca 5-10 % av lyshastighet er i alle fall innenfor rekkevidden av framtidige teknologier, man i dag kan skissere teoretisk. Med et system innenfor 4 lysår (40-80 års reisetid) er det innenfor noe som tidsmessig er gjennomførbart. F.eks ble Voyager 1 sendt opp i 1977 (39 år) og fortsatt i kommunikasjon med jorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bekreftet nå. Men det er enda lenge til vi har noe fartøy raskt nok 

Men det kommer noen teleskoper både på bakken og i rommet  som skal kunne gi oss flere detaljer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...