Gå til innhold

Kjøp av nybrukt bil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen der ute. Saken er at jeg vurderer nå og kjøpe meg en ny brukt bil. Jeg kjører i dag en Opel Corsa 1,4  med automat.

Nå tenkte jeg skulle bytte bilmerke, har lyst til og prøve Volvo... Men har hørt at Volvoene sluker bensin stemmer dette? Jeg må ha med automat, fordi jeg har førerkort kun på automat. Den Corsaen jeg kjører i dag, bruker 0,8 på blandet kjøring, 0,5-0,6 på langkjøring. Er ute etter en stasjonsvogn, og helst forhjulstrekk.

Budskjettet ligget på 25-35.000,-. Håper noen kunne hjelpe meg... På forhånd tusen takk! :)

Anonymkode: 2e82f...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen der ute. Saken er at jeg vurderer nå og kjøpe meg en ny brukt bil. Jeg kjører i dag en Opel Corsa 1,4  med automat.

Nå tenkte jeg skulle bytte bilmerke, har lyst til og prøve Volvo... Men har hørt at Volvoene sluker bensin stemmer dette? Jeg må ha med automat, fordi jeg har førerkort kun på automat. Den Corsaen jeg kjører i dag, bruker 0,8 på blandet kjøring, 0,5-0,6 på langkjøring. Er ute etter en stasjonsvogn, og helst forhjulstrekk.

Budskjettet ligget på 25-35.000,-. Håper noen kunne hjelpe meg... På forhånd tusen takk! :)

Anonymkode: 2e82f...fe2

Oi...dét kommer du ikke langt med for å få en bil som bruker lite drivstoff, og det er etter hva jeg skjønner fortsatt bensinmotor du vil ha. Større bil bruker jo mer drivstoff, og vil du over på Volvo må du nok kanskje kjøpe en som er eldre og kanskje gått lengre enn Opel'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen der ute. Saken er at jeg vurderer nå og kjøpe meg en ny brukt bil. Jeg kjører i dag en Opel Corsa 1,4  med automat.

Nå tenkte jeg skulle bytte bilmerke, har lyst til og prøve Volvo... Men har hørt at Volvoene sluker bensin stemmer dette? Jeg må ha med automat, fordi jeg har førerkort kun på automat. Den Corsaen jeg kjører i dag, bruker 0,8 på blandet kjøring, 0,5-0,6 på langkjøring. Er ute etter en stasjonsvogn, og helst forhjulstrekk.

Budskjettet ligget på 25-35.000,-. Håper noen kunne hjelpe meg... På forhånd tusen takk! :)

Anonymkode: 2e82f...fe2

Ville ikke bekymret meg for bensinforbruket da det er en mikroskopisk del av bilkostnadene

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen der ute. Saken er at jeg vurderer nå og kjøpe meg en ny brukt bil. Jeg kjører i dag en Opel Corsa 1,4  med automat.

Nå tenkte jeg skulle bytte bilmerke, har lyst til og prøve Volvo... Men har hørt at Volvoene sluker bensin stemmer dette? Jeg må ha med automat, fordi jeg har førerkort kun på automat. Den Corsaen jeg kjører i dag, bruker 0,8 på blandet kjøring, 0,5-0,6 på langkjøring. Er ute etter en stasjonsvogn, og helst forhjulstrekk.

Budskjettet ligget på 25-35.000,-. Håper noen kunne hjelpe meg... På forhånd tusen takk! :)

Anonymkode: 2e82f...fe2

Ville foreslå Opel Mokka med automat. Det er en grei bil å kjøre og har grei bagasjeplass. Men med det budsjettet ditt, skal du slite med å finne automatbil. Volvo er i tillegg en bil du må bruke mye kraft på foten ved gasing og brems. Noe som i alle fall gjør med skjev i bekkenet etter noen timers kjøring. Mange omtaler Volvo som å kjøre traktor fordi de er så tunge. 

Anonymkode: 24dbd...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Oi...dét kommer du ikke langt med for å få en bil som bruker lite drivstoff, og det er etter hva jeg skjønner fortsatt bensinmotor du vil ha. Større bil bruker jo mer drivstoff, og vil du over på Volvo må du nok kanskje kjøpe en som er eldre og kanskje gått lengre enn Opel'n.

Tusen takk for svar :). Jeg kjører 30.000 i året, så hadde håpet på å få en bil som ikke bruker så mye som 0,8 på blandet kjøring. Jeg skal tenke over det du sier der. Igjen, tusen takk for svar! :)

Anonymkode: 2e82f...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville foreslå Opel Mokka med automat. Det er en grei bil å kjøre og har grei bagasjeplass. Men med det budsjettet ditt, skal du slite med å finne automatbil. Volvo er i tillegg en bil du må bruke mye kraft på foten ved gasing og brems. Noe som i alle fall gjør med skjev i bekkenet etter noen timers kjøring. Mange omtaler Volvo som å kjøre traktor fordi de er så tunge. 

Anonymkode: 24dbd...259

Ja. Har kjørt Volvo flere ganger. Hvis det blir Volvo, blir det v40 eller noe i den duren der :). Takk for svar

Anonymkode: 2e82f...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :). Jeg kjører 30.000 i året, så hadde håpet på å få en bil som ikke bruker så mye som 0,8 på blandet kjøring. Jeg skal tenke over det du sier der. Igjen, tusen takk for svar! :)

Anonymkode: 2e82f...fe2

Det passer ikke for alle, men hvis kjørestilen din er slik at du ikke må kjøre 500 km pr tur så bør du vurdere elbil med så mange km.

Regn da med ca. 1 kr spart pr km på drivstoff og 1 kr pr km spart i bommer, årsavgift, service, parkering etc.

I ditt tilfelle kan du spare 60 000 kr pr år.

Å da bruke penger på å kjøpe en fossilbil som kan spare noen tusen i året i beste fall er marginalt. En dyr service på den nye fossilbilen med flere tusen mekaniske deler som slites og du er like langt.

Anonymkode: e9c17...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det passer ikke for alle, men hvis kjørestilen din er slik at du ikke må kjøre 500 km pr tur så bør du vurdere elbil med så mange km.

Regn da med ca. 1 kr spart pr km på drivstoff og 1 kr pr km spart i bommer, årsavgift, service, parkering etc.

I ditt tilfelle kan du spare 60 000 kr pr år.

Å da bruke penger på å kjøpe en fossilbil som kan spare noen tusen i året i beste fall er marginalt. En dyr service på den nye fossilbilen med flere tusen mekaniske deler som slites og du er like langt.

Anonymkode: e9c17...6f3

Nå skal man være forsiktig med å liste opp alle elbilenes fordeler med hensyn til bomfritak og parkeringsfritak, fordi dette er i endring, sannsynligvis. 

Anonymkode: 24dbd...259

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftsikker Volvo automat til 30.000 skal godt gjøres. 2 defekte hjullager og skifte av bremser  bak så har den summen blitt borte i rep. om du ikke skrur selv. Som regel så er de temmelig utslitt når de kommer såpass lavt.

Volvo befinner seg i det øvre prisjiktet mtp hva du får for pengene.

Tror du vil få mest igjen hvis du ser lavere prisede bilmerker som koreansk, Peugeot eller Ford.

Eks.http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80821517

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79726790

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80890392

 

Endret av Commander
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo er svært gode biler med lavt bensinforbruk og ypperlige seter. Siden du har et så utrolig høyt forbruk på en bitteliten Corsa med en motor på størrelse med en juicekartong regner jeg med at du kjører veldig mye i byen? Se etter Volvo C30 eller V40 (ny utgave) da.

Men 30k kr er ikke mye, som andre har sagt, og da ville jeg heller ha gått for en Toyota Corolla eller Honda Civic. I den prisklassen må du som regel regne med å bruke 5-15000kr for å hente igjen vedlikeholdsetterslep, dvs nye dekk, eventuelt bremser, pakninger osv.

Anonymkode: 1f7c4...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på du finner en bil som bruker noe særlig mindre i den prisklassen, muligens en Toyota yaris, men ettersom du kjører mye så vil jeg fraråde deg den bilen. Lite komfort og en treig bil. 

Bare for å nevne det så trenger ikke en større bil bety større forbruk, kjørte en volvo s40 som brukte 0,58 på blandet kjøring. Nå har jeg en bmw 3-serie som er nede i 0,56. Dette er selvsagt nyere biler, og derav dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2016 at 0.20, AnonymBruker skrev:

Nå skal man være forsiktig med å liste opp alle elbilenes fordeler med hensyn til bomfritak og parkeringsfritak, fordi dette er i endring, sannsynligvis. 

Anonymkode: 24dbd...259

Bompenger på elbil vil ikke bli like dyrt som på fossilbil uansett. De vil fortsatt ha insentiver så lenge elbiler ikke er i flertall.

Å gjøre drivstoffet til elbilen like dyrt som fossilt drivstoff er vanskelig, uten å samtidig øke strømutgiftene til vanlige husholdninger. Så drivstoffet til elbiler vil høyst sannsynlig fortsette å være billigere i overskuelig fremtid.

Til sist kan man nevne at levetiden til batteriene er mye lengre enn man fryktet til å begynne med, samtidig som prisene på nye batteripakker stadig går nedover på grunn av økende produksjon.

Om elbil er rett bil for ts skal jeg dog ikke uttale meg om.

Anonymkode: 03736...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 18.8.2016 at 0.20, AnonymBruker skrev:

Nå skal man være forsiktig med å liste opp alle elbilenes fordeler med hensyn til bomfritak og parkeringsfritak, fordi dette er i endring, sannsynligvis. 

Anonymkode: 24dbd...259

Ja, og derfor bør man kjøpe elbiler nå, ikke om noen år når mange av fordelene er borte.

Men en fordel blir aldri borte: Du vil aldri måte fylle på bensin til ca. 14 kr literen hvor 80 % energien forsvinner til varme. En elbilmotor har over 90 % effektiv energioverføring til mekanisk drivkraft. Du vil dermed fortsatt spare omtrent 1 kr km, uansett hvor avgiftkåte politikerne blir mot 0-utslippsbiler i framtiden.

Anonymkode: e9c17...6f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla bla, elbil, bla bla. Hvorfor er alle tråder her like i det siste? Folk har forskjellige behov, akseptér det! Ellers kan det være en ide å lage et eget tema om det.

Anonymkode: 1f7c4...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ts her. Beklager sent svar. Tusen takkf for flotte svar som har kommet inn. Den corsaen jeg har nå, bruker 0,8 i blandet kjøring. Den tok 0,55 på mila til Trondheim i påsken. Kjører nesten ikke i byen, en sjeldent gang, jeg pendler 5 mil hver dag til og fra jobb, og kjører mye i fritden også, derav, småkjøring. Jeg har tenkt litt, så kanskje Volvo blir litt dyrt? Noen kom forslag om Peugeot eller ford. Er de dyre og fosikre. Pr i dag, betaler jeg på if-skadeforsikring ca 700kr mnd på 30.000km i året. Forøvirg står den på moren min. Neste  blir blir stående på meg, mest trolig. Kom gjerne med andre forslag til merker også. Igjen, takk for svar så langt! :). Ha en fin dag!

Anonymkode: 2e82f...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 18.8.2016 at 16.48, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen der ute. Saken er at jeg vurderer nå og kjøpe meg en ny brukt bil. Jeg kjører i dag en Opel Corsa 1,4  med automat.

Nå tenkte jeg skulle bytte bilmerke, har lyst til og prøve Volvo... Men har hørt at Volvoene sluker bensin stemmer dette? Jeg må ha med automat, fordi jeg har førerkort kun på automat. Den Corsaen jeg kjører i dag, bruker 0,8 på blandet kjøring, 0,5-0,6 på langkjøring. Er ute etter en stasjonsvogn, og helst forhjulstrekk.

Budskjettet ligget på 25-35.000,-. Håper noen kunne hjelpe meg... På forhånd tusen takk! :)

Anonymkode: 2e82f...fe2

Nei. Jeg har volvo og den sluker ikke diesel. Men til 35 000 så får du ikke en så veldig god bil da?... Jeg kjøpte min for 65 000 + - og den er i OK stand, men ikke noe luksus. Da lette jeg på markedet en god stund. Spørs hvilken standard du har, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kjører såpass mye i året så ville jeg gått for diesel. Jeg har feks en polo som bruker 0.4-0.5 på blandet kjøring. Selvsagt er elbil også et alternativ men ikke i ditt budsjett.

hvis jeg var deg så ville jeg heller vurdert å lånt til en bil om du har mulighet for det og heller lagt meg i en prisklasse på 100-150000.-

Da øker valgmulighetene for både nyere bil og muligens evt elbil om det passer med kjøringen din med elbil da (rekkevidde + lademuligheter). Uansett så vil du kunne påregne endel påkostninger på en eldre kontra en nyere bil og da må du se på om det svarer seg med eldre kontra nyere bil. 

Selv har jeg alltid kjøpt biler som er endel år fram til for 2 år siden når jeg kjøpte meg 2 nyere biler. Etter det har jeg hatt null i påkost utenom årlig service i motsetning til før hvor jeg hadde store kostnader på bilene mine.. Og da alt fra 7-8000 til 30000 i engangsreperasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det jo sies at man ikke tar en reparasjon på 30000kr på en bil til 35k. Da vraker/selger du den og finner en ny. :)

700kr/mnd blir jo 8400kr i året! Måp. Vi betaler ca 2000kr/år for vår Toyota og Honda per bil; riktignok delkasko 16000km.

Hatr du noen i familien som er god på bil? Jeg ville ikke anbefalt en gammel Peugeot altså. Ford kan gå, en Focus f.eks. Men se på statistikken  (TÜV, NAF) og Peugeot er ikke et spesielt fristende valg.

Anonymkode: 1f7c4...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må det jo sies at man ikke tar en reparasjon på 30000kr på en bil til 35k. Da vraker/selger du den og finner en ny. :)

 

Anonymkode: 1f7c4...45e

Hvis man er heldig:tongue: så ryker motor eller girkasse. Da skroter man bilen. Ikke noe å tenke på. Men ofte ryker starter, fikser den for 5-7000.  2mnd seinere hører man en skrapelyd fra bremsene. Ny klosser og skiver bak 5000.-  2 mnd seinere kommer en ulyd i sving og litt risting på rattet. hjullager foran 4000.-   3 uker seiner lyser ladelampa 4000 kr for ny dynamo på uavhengig billigverksted. Når man først har kjøpt bil til 30.000 og kostet på den 20.000 iløpet av 9 mnd så tenker man at NÅ skjer det ikke mer. Men så kommer eksoslekkasjen. Og selv om det blir nye 4000 så har man jo brukt så mye at man ikke vil skrote den. Så man betaler. Sånn går no dagan.....

Etter 3 år år får man feil på EU kontrollen pga av betydelig rustangrep på bærende konstruksjon. Da gir man opp. Om han da skal summere innkjøp+påkostninger / antall kjørte km.  Er det ikke sikkert at den ble særlig rimelig. I tillegg kommer all frustrasjonen.

Det er en avveining men man skal være litt fingernem og ha flaks for å holde kostnadene nede. Skur man ikke sekv bør man kjøpe så nytt som mulig. Har man rabatt på deler og kan mekke så kan man kjøre hva som helst......

Jeg har holdt 10.000 kr bil i live i 5 år. En 1985 Toyota Corolla. En bruksbil til jobbpendling 4 mil om dagen totalt. Men jeg anbefaler det ikke.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...