Gå til innhold

Når slutte med navnelapper?


Gjest Yellowrose

Anbefalte innlegg

Gjest Yellowrose

Når er det ikke lengre nødvendig å bruke navnelapper i klærne til barna? Det kan jo hende noen har like klær i 1. Klasse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer og kan med hånden på hjertet si at noen trenger det helt opp på ungdomstrinnet....

Hvert år så ligger det igjen haugevis med tildels dyre klær på skolen, så har du et avkom som ikke er så flink til å holde orden på tingene sine, så gjør du din egen lommebok en tjeneste med å merke tøyet. Det handler ikke bare om hvem som har like ting, men om at ting blir glemt igjen eller hengt på feil sted. For de voksne på skolen så er det vanskelig å finne igjen rette eier så lenge det ikke er merket. 

Anonymkode: 76221...97b

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å merke klærne iallfall opp til 4 klasse. Ser det er flere barn som glemmer klærne sine både på skoler og lekeplasser. Så får jeg se om han passer på tingene sine da eller om jeg må mereise videre. Han er nå foreløpig flink til å passe på...men det kan jo endre seg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Yellowrose skrev:

Når er det ikke lengre nødvendig å bruke navnelapper i klærne til barna? Det kan jo hende noen har like klær i 1. Klasse også.

Når barnet blir bevisst hva det har med seg ut og at alt skal være med hjem igjen. Jeg vil si når sfo tiden er over, noen før og andre for resten av livet. Har du råd til å miste klær så trenger du ikke navne dem. 

Anonymkode: 9e4a6...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Votter, luer, regntøy, innesko, gymtøy, penal...alt løsøre og alt skiftetøy må merkes langt opp i barneskolen, hetter, vannflasker.

Anonymkode: 9cca4...212

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er lurt med merking veldig lenge. Flere kan ha samme plagg, kanskje blir noe mistet, lagt igjen på skøytebanen eller lekeplassen, det faller på gulvet i garderoben og blir sparket langt bort og glemt eller annet som gjør at det er greit å vite hvem som eier den. Vi bruker strykefrie lapper så det er ikke akkurat tidkrevende å merke nye plagg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HÆ?

Har norske barn blit så late og uselvstendige at lærere anbefaler foreldre å merke tøyet ut barneskolen? Jeg er helt sjokkert.

Jeg hadde skjemt meg i hjel om jeg hadde navnelapper i første klasse. Det er noe som tilhører små barn.

Anonymkode: 58a40...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Yellowrose skrev:

Når er det ikke lengre nødvendig å bruke navnelapper i klærne til barna? Det kan jo hende noen har like klær i 1. Klasse også.

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HÆ?

Har norske barn blit så late og uselvstendige at lærere anbefaler foreldre å merke tøyet ut barneskolen? Jeg er helt sjokkert.

Jeg hadde skjemt meg i hjel om jeg hadde navnelapper i første klasse. Det er noe som tilhører små barn.

Anonymkode: 58a40...292

På yttertøy, regntøy, votter, vannflaske osv så er det supert at barna har navnelapper. På gymbager også. Og like drakter / utstyr som ligger på sidelinjen under kamp osv.

Det behøver ikke bety at ditt barn ikke klarer å holde orden, men at det er andre barn og voksne som kan ta feil. I trange ganger og garderober veltes gjerne opphengt tøy ned på gulvet, og det kan være andre enn barnets foreldre som henter på AKS /SFO(naboforeldre, besteforeldre osv, eller at barna har to hjem og den ene ikke alltid vet hva som er kjøpt inn av den andre). Så plukkes det med det man tror er sitt barns regntøy (kanskje mens barnet selv er på fotballtrening, eller har blitt med noen andre hjem) og så ender det nye regntøyet hjemme hos en i parallellklassen.. Er det navnet, er det mindre sjanse for at det tas feil, og større sjanse for at det kommer tilbake igjen hvis det allikevel har blitt tatt.

Så det er spesielt de selvstendige barna som tar ansvar for tingene sine, jeg vil anbefale å navne klærne, det er disse barna som blir mest lei seg hvis noen andre har tatt feil og tatt deres ting. De som gir blaffen, blir jo ikke så lei seg.

Det kommer jo an på hvor man bor også, bor man i gåavstand til skolen et sted der de kan gå hjem selv fra SFO, kan barna ha ansvar for tingene selv. Der de må hentes / kjøres av voksne er det veldig ofte de voksne som tar feil klær med hjem..

Anonymkode: 4e773...028

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er spesielt de selvstendige barna som tar ansvar for tingene sine, jeg vil anbefale å navne klærne, det er disse barna som blir mest lei seg hvis noen andre har tatt feil og tatt deres ting. De som gir blaffen, blir jo ikke så lei seg.

 

Er dette ditt råd for å oppdra barn????

Anonymkode: 58a40...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HÆ?

Har norske barn blit så late og uselvstendige at lærere anbefaler foreldre å merke tøyet ut barneskolen? Jeg er helt sjokkert.

Jeg hadde skjemt meg i hjel om jeg hadde navnelapper i første klasse. Det er noe som tilhører små barn.

Anonymkode: 58a40...292

Hehe. Førsteklassinger er jo små barn. Og ja, barn generelt sett er meget uselvstendig - det hører med til alderen ;) Selvstendighet kommer som regel ikke før 20 års alderen ; med visse unntak selvfølgelig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

Hehe. Førsteklassinger er jo små barn. Og ja, barn generelt sett er meget uselvstendig - det hører med til alderen ;) Selvstendighet kommer som regel ikke før 20 års alderen ; med visse unntak selvfølgelig. 

Jeg har aldri vært borti en normalt utrustet syvåring som ikke klarer å ta vare på sin egen lue - men jeg har møtt mange barn som var ødelagte av foreldrene.

Anonymkode: 58a40...292

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å merke lleende.  Min går 2. Klasse nmå.  Greit å få tilbake hvis han glemmer tøyet også. Kjøper såpass mye dyrt tøy og så hvorfor ikke :-) 

Anonymkode: 4d79c...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chibi skrev:

Jeg jobbet på SFO ett halvt år og annenhver måned måtte vi kaste 3-4 søppelsekker med klær, fordi ingen visste hvem det var sine... Ikke var dette merket heller.. Og vi oppfordret alle foreldrene til å kikke gjennom kassene, men alle sa "nei dette er ikke vårt!"

Dette er ikke et problem hos barna, det handler om manglende oppdragelse og lite disiplin hjemmefra.

Ikke skyld på barna at foreldrene ikke følger dem opp slik de skal!

Anonymkode: 58a40...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å merke lleende.  Min går 2. Klasse nmå.  Greit å få tilbake hvis han glemmer tøyet også. Kjøper såpass mye dyrt tøy og så hvorfor ikke :-) 

Anonymkode: 4d79c...d0f

Det hadde kanskje vært enklere å oppdra barnet ditt? :)

Anonymkode: 58a40...292

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde kanskje vært enklere å oppdra barnet ditt? :)

Anonymkode: 58a40...292

Du prøver for hardt :laugh:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

Du prøver for hardt :laugh:

Jeg er bare ærlig. Jeg blir lettere sjokkert over at folk heller merker klærne til en tolvåring enn å oppdra ungen.

Anonymkode: 58a40...292

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare ærlig. Jeg blir lettere sjokkert over at folk heller merker klærne til en tolvåring enn å oppdra ungen.

Anonymkode: 58a40...292

Suure, if you say so ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan gjøre det tilogmed gjennom videregående skole. Etter det kan du slutte så begynner du på igjen når de havner på gamlehjem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker klærne til min gutt som nå begynte i 4 klasse. Han er et rotehode uten like, hadde ikke fått med seg bena sine om de ikke satt fast. Hver dag så minner jeg han på å ta med seg jakke/lue og div hjem og veldig ofte ligger det igjen. I fjor vinter så hentet jeg hjem 4 luer og 3 par hansker på en uke. Da hadde han gått hjem uten, fordi det ble for varmt... 

Ikke har han noen diagnose og ikke behandler jeg han som noen baby. Han er skoleflink. Men et skikkelig rotehode. 

Skolen oppfordrer oss til å navne ting. Og de vil fortsatt at de skal ha med skiftetøy og innesko. 

Det behøver heller ikke å være barnet som roter. Jeg har opplevd å måtte finne en sko i en annen gang fordi noen andre barn hadde rotet/tatt feil.

Anonymkode: d2a1c...15b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HÆ?

Har norske barn blit så late og uselvstendige at lærere anbefaler foreldre å merke tøyet ut barneskolen? Jeg er helt sjokkert.

Jeg hadde skjemt meg i hjel om jeg hadde navnelapper i første klasse. Det er noe som tilhører små barn.

Anonymkode: 58a40...292

 

Jeg hadde skammet meg mer over å lære barna mine den frekkheten og mangelen på å se lenger enn sin egen nese som du har vist i denne tråden.

Anonymkode: 5285d...207

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...