Gå til innhold

Du kan like godt be til Donald Duck


Gjest Frodo Baggins

Anbefalte innlegg

Gjest Frodo Baggins

Det vil ha samme funksjon om du skulle be til hvilken som helst av de 1000 vis av Guder som folk tror og har trodd på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Frodo Baggins skrev:

Det vil ha samme funksjon om du skulle be til hvilken som helst av de 1000 vis av Guder som folk tror og har trodd på.

Men Frodo, da! Du som ble skapt av en katolikk og greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det samme funksjon? Donald duck er en tegneseriefigur og ikke Gud. Jeg forstår at du selv ikke tror på noe Gud, men når andre mennesker ber til Gud og faktisk får det de ber om, mener du de skal slutte å be?

La oss se på det sånn: Hvis du kjøper deg et skrapelodd til 25 kr og vinner 100 kroner hver gang du kjøper det, slutter du da å kjøpe deg skrapelodd hvis du vinner hver eneste gang, eller bytter til et skrapelodd du aldri vinner på? Forstår du hva jeg mener her? 

For min del er mitt forhold til Gud sånn at jeg gir han det han vil ha, og tilbake får jeg det jeg trenger. Du må gjerne forklare hva som er så galt med det, og hvorfor du mener folk skal slutte med det. 

Anonymkode: 94dc6...1db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frodo Baggins
3 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Men Frodo, da! Du som ble skapt av en katolikk og greier!

Donald er en oppdiktet karakter akkurat som Gud. Derfor vil det ha samme funksjon å be til Donald eller hvilken som helst annen oppdiktede karakter som å be til Gud.

Om du finner trøst i å tro på noe som ikke eksisterer vel det er jo bra for deg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frodo Baggins skrev:

Donald er en oppdiktet karakter akkurat som Gud. Derfor vil det ha samme funksjon å be til Donald eller hvilken som helst annen oppdiktede karakter som å be til Gud.

Om du finner trøst i å tro på noe som ikke eksisterer vel det er jo bra for deg. 

 

Jeg er ikke religiøs, men jeg synes det er litt morsomt at brukernavnet ditt er hovedpersonen i et katolsk diktverk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har det samme funksjon? Donald duck er en tegneseriefigur og ikke Gud. Jeg forstår at du selv ikke tror på noe Gud, men når andre mennesker ber til Gud og faktisk får det de ber om, mener du de skal slutte å be?

La oss se på det sånn: Hvis du kjøper deg et skrapelodd til 25 kr og vinner 100 kroner hver gang du kjøper det, slutter du da å kjøpe deg skrapelodd hvis du vinner hver eneste gang, eller bytter til et skrapelodd du aldri vinner på? Forstår du hva jeg mener her? 

For min del er mitt forhold til Gud sånn at jeg gir han det han vil ha, og tilbake får jeg det jeg trenger. Du må gjerne forklare hva som er så galt med det, og hvorfor du mener folk skal slutte med det. 

Anonymkode: 94dc6...1db

Dette her gav så ca 0 mening what so ever.

Anonymkode: 29e7c...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
46 minutter siden, Frodo Baggins skrev:

Det vil ha samme funksjon om du skulle be til hvilken som helst av de 1000 vis av Guder som folk tror og har trodd på.

Kan du bevise dine påstander, eller kan vi avfeie de påstandene med samme type beviser?

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frodo Baggins
Et øyeblikk siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg er ikke religiøs, men jeg synes det er litt morsomt at brukernavnet ditt er hovedpersonen i et katolsk diktverk.

Det at Tolkien var religiøs betyr da ikke at jeg også må være det bare fordi jeg liker Ringenes herre og den verden han skapte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det ganske stor forskjell på Bibelen og et tegneserieblad. Mange finner nok svar på ting i teksten og tror på det. Skjønner ikke denne konstante uthengingen av religiøse. Jeg går ikke rundt og sier at å stemme på Siv Jensen er det samme som å stemme på et esel.

Anonymkode: d0bc8...64e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frodo Baggins
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Uansett er det ganske stor forskjell på Bibelen og et tegneserieblad. Mange finner nok svar på ting i teksten og tror på det. Skjønner ikke denne konstante uthengingen av religiøse. Jeg går ikke rundt og sier at å stemme på Siv Jensen er det samme som å stemme på et esel.

Anonymkode: d0bc8...64e

Forskjellen her er at både Siv Jensen og eselet eksisterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Frodo Baggins skrev:

Det vil ha samme funksjon om du skulle be til hvilken som helst av de 1000 vis av Guder som folk tror og har trodd på.

Så fint for deg.

Jeg foretrekker å ha min tro, men har heller ikke noe ønske å pakke min tro på deg og/eller andre.

For meg er religion en privatsak, og kan vel da kanskje legge til at jeg er imot religionsfaget i skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan jo tro på det Flygende spaghettimonster,

 https://no.wikipedia.org/wiki/Flygende_spaghettimonster

Dette er en anerkjent religion, oppfyller alle krav til å bli registrert som religion, og er akseptert som trosretning i blant annet Polen, men kulturdepartementet i Norge sier nei. For kulturdepartementet skal alså få bestemme hva som er akseptert å tro på. 

 

 

Anonymkode: c313f...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller man kan jo tro på det Flygende spaghettimonster,

 https://no.wikipedia.org/wiki/Flygende_spaghettimonster

Dette er en anerkjent religion, oppfyller alle krav til å bli registrert som religion, og er akseptert som trosretning i blant annet Polen, men kulturdepartementet i Norge sier nei. For kulturdepartementet skal alså få bestemme hva som er akseptert å tro på. 

 

 

Anonymkode: c313f...5a5

Tilhengere kaller seg Pastafarians:

 

Anonymkode: c313f...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
1 time siden, Frodo Baggins skrev:

Det vil ha samme funksjon om du skulle be til hvilken som helst av de 1000 vis av Guder som folk tror og har trodd på.

Det har du rett i, er ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har det samme funksjon? Donald duck er en tegneseriefigur og ikke Gud. Jeg forstår at du selv ikke tror på noe Gud, men når andre mennesker ber til Gud og faktisk får det de ber om, mener du de skal slutte å be?

La oss se på det sånn: Hvis du kjøper deg et skrapelodd til 25 kr og vinner 100 kroner hver gang du kjøper det, slutter du da å kjøpe deg skrapelodd hvis du vinner hver eneste gang, eller bytter til et skrapelodd du aldri vinner på? Forstår du hva jeg mener her? 

For min del er mitt forhold til Gud sånn at jeg gir han det han vil ha, og tilbake får jeg det jeg trenger. Du må gjerne forklare hva som er så galt med det, og hvorfor du mener folk skal slutte med det. 

Anonymkode: 94dc6...1db

Det som er galt med det er at det fins millioner av mennesker som trenger mer og viktigere ting enn deg,og de fortsetter å leve i lidelse og fattigdom. Så hadde det vært en god Gud,så ville han nok gitt de det dem trenger framfor deg? Tenker jeg,og desuten,hvordan vet du at du ikke hadde fått det uten å be egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller man kan jo tro på det Flygende spaghettimonster,

 https://no.wikipedia.org/wiki/Flygende_spaghettimonster

Dette er en anerkjent religion, oppfyller alle krav til å bli registrert som religion, og er akseptert som trosretning i blant annet Polen, men kulturdepartementet i Norge sier nei. For kulturdepartementet skal alså få bestemme hva som er akseptert å tro på.

Nei, Kulturdepartementet har skjønt at FSM bare er kødd og at det ikke er noen som egentlig tar det seriøst. Ingen tror på det, det er ikke engang noen som tror at det finnes andre som tror litt på det engang. FSM er ikke en religion, bare en usedvanlig forseggjort stråmann.

Selvsagt er det forskjell på å be til Gud og Donald Duck. Det ville vært i samme kategori dersom noen trodde det finnes en gud som heter Donald Duck. Men det er samme stråmann som FSM: en sten kan ikke fly, Mor Lille kan ikke fly, altså er Mor Lille en sten. Donald Duck finnes ikke, Gud finnes ikke, altså er Gud og Donald akkurat det samme.

Bønn har en funksjon, ellers hadde ikke folk drevet med det. Du kan gjerne si at evt. bønnesvar er innbilte, evt feiltolkninger av ting som skjer, slik man før tolket det som at solen går i bane rundt jorda, men i likhet med f.eks meditasjon og religiøse ritualer gjør det noe med den som ber, selv om det ikke nødvendigvis påvirker en gud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NotNaomi skrev:

Det som er galt med det er at det fins millioner av mennesker som trenger mer og viktigere ting enn deg,og de fortsetter å leve i lidelse og fattigdom. Så hadde det vært en god Gud,så ville han nok gitt de det dem trenger framfor deg? Tenker jeg,og desuten,hvordan vet du at du ikke hadde fått det uten å be egentlig?

Jeg gjorde et eksperiment med dette da jeg fortsatt var troende. Jeg sluttet å be, for å se om det gjorde noen forskjell. Jeg merket ingen endringer i hva som skjedde rundt meg (eller andre steder på kloden for den saks skyld). Jeg konkluderte med at mine bønner ikke utgjør noen forskjell. Det kan være fordi Gud ikke trenger at jeg ber, eller at mine bønner aldri har utrettet noe, eller at jeg ikke hadde bedt etter Guds vilje, ikke bedt nok, eller at Gud ganske enkelt ikke finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte
3 timer siden, Frodo Baggins skrev:

Det vil ha samme funksjon om du skulle be til hvilken som helst av de 1000 vis av Guder som folk tror og har trodd på.

Viktigste er å ha tro på seg selv...Jeg har bedt om mye forskjellige men det har aldri hjulpet noe som helst.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller bedt til Mikke Mus, slik verden kanskje blir fremover. Med Donald borti USA, Fetter Anton borti Russland og Spøkelseskladden i kulissene 🙈

Anonymkode: 105f7...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...