Gå til innhold

Hva betalte du for lappen?


Equestrian

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Kjørelærer insisterte på at sensor ikke ville godkjenne føreprøva før vi minst hadde 50 kjøretimer. En kjøretime er 45 min. Med 15 min der han kan være forsinket og eleven 15 min forsinket. Og dette passet han på å utnytte, slik at jeg i realiteten kun fikk en halv time som jeg måtte betale 700 kr for uten å få kvittering. 

Huff da. Hadde selv en kjørelærer som påstod at jeg var klar etter 4 måneder slik at jeg skulle ha mange intensive kjøretimer før oppkjøring, etter disse timene påstod han at jeg trengte flere kjøretimer, og slik holdt det på 8 måneder til 

Anonymkode: 633f5...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29.000 så langt, pluss det teoriprøven kostet. Var egentlig klar for oppkjøring før sommeren men da startet ferien på trafikkskolen, og etter ferien sluttet kjørelærere min i jobben og tok med seg bilen. De var to i firmaet og han som er igjen må ta over alle kundene, og jeg får derfor ikke time på en stund. Har hatt en kjøretime med ham, han har en helt annen type bil, og sier at jeg ikke er klar for oppkjøring allikevel.

Vet ikke hva jeg ender opp med å betale eller når jeg kan forvente å være ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23000 for alt utenom det jeg hadde tatt til mopedlappen. Tok billappen på manuell for to måneder siden. Har øvelseskjørt mye hjemme da, begynte ganske fort å prøve litt da jeg ble 16, men har de siste 3-4 månedene før bursdag og oppkjøring øvelseskjørt hjemme hver søndag. Begynte med kjøretimer 2-3 mnd før oppkjøring og bursdag :) 

Øvelsekjør alt du kan! Spesielt mellom kjøretimene om du kan det så du får øvd på det du skal uten å måtte punge ut ekstra.

Anonymkode: 9ca7c...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hmmmmmm skrev:

Kjørelærer insisterte på at sensor ikke ville godkjenne føreprøva før vi minst hadde 50 kjøretimer. En kjøretime er 45 min. Med 15 min der han kan være forsinket og eleven 15 min forsinket. Og dette passet han på å utnytte, slik at jeg i realiteten kun fikk en halv time som jeg måtte betale 700 kr for uten å få kvittering. 

Selvsagt betaler man ikke for en full time dersom man ikke får det. Skjønner ikke at folk kan godta slikt. Jeg gir en gratis time i løpet av opplæringen for å gjøre opp for alle småforsinkelser som måtte oppstå. Hvis du er så misfornøyd bør du melde fra til trafikkstasjonen eller Statens Vegvesen. De vil da kunne ta fra skolen godkjenning eller ha tilsyn.

Øvelseskjøring må gjøres riktig for å ha ønsket effekt, jeg vil anbefale å bli ferdig med trinn 2 først, og så øvelseskjøre som faen i noen måneder (ha spesielt fokus på rygging og manøvrering på parkeringsplasser), og hold dere på veier med lav fartsgrense. Landeveiskjøring er ikke veldig nyttig å øve på i starten.

Be trafikklæreren om hjemmelekser, om spesifikke øvelser å øve på, og les lærerplanen. Hvert trinn har klare og lettforståelige krav og mål. Les disse. Gjør det læreren ber deg gjøre hjemme, det sparer masse timer.

Ta teorien så tidlig som mulig, det er ingenting så kjipt som å stryke tre ganger og måtte utsette å ta lappen med flere måneder (det er ofte betydelig ventetid på oppkjøring, den kan ikke bestilles før teorien er bestått). Fyll ut helseattest før du begynner, slik at du får eventuelt dokumentasjon du trenger (ADHD, syn, eplepsi, diabetes er eksempel der du trenger attest signert av lege, friske personer trenger bare egenerklæring til klasse B).

De elevene som er lettest å lære ting er de som klarer å reflektere over farer og situasjoner, og de som har kjørt mye. Det tekniske er greit å lære bort på rundt 10 timer på en elev som ikke kan noe fra før, men trinn 3 kan ta lang tid. Man må ha erfaring for å forstå trafikale situasjoner, og for å automatisere handlinger. 

En annen ting er at man absolutt ikke må være redd for å bytte lærer eller skole hvis det ikke funker. Lærere har forskjellig stil, og kjemi mellom lærer og elev er veldig viktig. Dette er også en av grunnene til at du aldri bør kjøpe pakker, og ALDRI under noen omstendigheter forskuddsbetal! Er du misfornøyd holder du tilbake betalingen, bestiller ikke nye timer og klager til skolen og til Vegvesenet. Hvis læreren er så sen som 15 minutter ville jeg enten bedt om å få timen gratis, få ny time en annen gang eller forskyve timen. En 30 minutters time vil de fleste få lite utbytte av (dog liker noen kortere timer enn andre).

Oppkjøringen er svindyr, leie av bil utgjør et par tusen, og så må du betale 1000 kroner til staten. Da kan det lønne seg å ta en dobbelttime ekstra framfor å stryke.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spare penger - to ukers ferie med overnatting hos tidligere utvekslingselev jeg ble venn med på skolen. :)

Anonymkode: 3abe0...9ef

Helt genialt! Det kunne jeg også tenke meg å gjøre😀😀 Klarte du det på bare to uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjørte hver dag. Fikk masse hjelp av mama til å organisere det. 200kmt på autobahnen! :)

Anonymkode: 3abe0...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, coffeegirl83 skrev:

Helt genialt! Det kunne jeg også tenke meg å gjøre😀😀 Klarte du det på bare to uker?

Det er ikke så enkelt. 

Sitat

Dersom du har fast bopel i Norge, må du ta førerkortet i Norge. Du kan ikke ta førerkort i et annet land. Det gjelder for både førstegangserverv, utvidelse, fornyelse og duplikat, for både lette og tunge klasser. Dersom du har fast bopel i Norge og tar førerkort i et annet EU/EØS-land, så vil ikke dette førerkortet bli godkjent i Norge.

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-innenfor-eu-eos/krav-ved-innbytte/krav-ved-innbytte-av-forerkort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det nytt? Fikk jo førerkort  (riktignok for noen år siden), og jeg vet om flere som har tatt førerkort i USA. Siden det ikke var EU lappen har flere av de måttet ta et ekstrakurs her hjemme, men det var likevel milevis unna den norske prisen.

Anonymkode: 3abe0...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i vår, og brukte ca 40.000. Da var alt inkludert. Hadde ikke mulighet til å kjøre mye privat. Kjempefornøyd med kjøreskolen. Utsatte lappenprosjektet i 10 år. Deilig å være ferdig :-) 

Anonymkode: e0bf2...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Rundt 30000 mener jeg. Jeg stod på teorien, men strøk første gang på oppkjøing. Virket nesten som at sensoren på første oppkjøring ville stryke meg og letet febrilsk etter feil. Han andre sensoren støttet meg hele veien, det var som natt og dag :)

Anonymkode: 8a8bd...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.8.2016 at 11.49, Akay skrev:

Kompis mista lappen for råkjøring og måtte ta hele driten på nytt (mista mer enn 6 mnd).

kom på 22000 men husk dette er en kar som allerede hadde hatt lappen i 15 år før han mista den og der er ikke du ts. Trenger nok mye mer kjøretimer før du blir trygg nok. Tipper rundt 35000 på deg.

Hvordan i all verden greide han å bruke 22.000 kroner på noe som normalt kun innebærer å kjøre opp?

Anonymkode: 0bca6...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden greide han å bruke 22.000 kroner på noe som normalt kun innebærer å kjøre opp?

Anonymkode: 0bca6...6d0

Mister du den over 6 mnd så må du ta ALT om igjen...! Glattkjøring, mørkekjøring osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 50.000.. Uff, er grusomt flaut å si altså. Anbefaler deg virkelig å øvelseskjøre en del på forhånd før du begynner med timer :) Det hadde altså ikke jeg gjort. I tillegg strøk jeg på første oppkjøring, så ble en del ekstra kjøretimer.. Men det gikk til slutt, og nå er jeg blitt en veldig flink og trygg sjåfør. 

Anonymkode: 1fecc...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok bil lappen i tidlig 2000 tallet og betalte vel rundt 10 000 kr inklusive teori og oppkjøring. Erindrer at det kostet rundt 500 kr pr kjøretime den gangen.

Det er vel en del dyrere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...