Gå til innhold

Er pelskåpe innenfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, JC9 skrev:

I 2016 trenger man ikke pels for å holde seg varm; ingen fryser i hjel i dag uten pels. Før i tiden var det nok mye annerledes. Vi er såpass opplyste i dag at vi ser grusomhetene rundt pelsindustrien. Så hvis du bruker pels i dag, da er det mest sannsynlig grunnet forfengelighet. 

Så du mener at man ikke fryser i feks -55 grader og at andrestoffer holder deg varm? Si meg hva da? Jeg er oppriktig nysgjerrig. For det er ikke alle som bor sør i Norge, og enkelte steder her, samt andre land, blir det svært kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Jolene skrev:

Så du mener at man ikke fryser i feks -55 grader og at andrestoffer holder deg varm? Si meg hva da? Jeg er oppriktig nysgjerrig. For det er ikke alle som bor sør i Norge, og enkelte steder her, samt andre land, blir det svært kaldt.

Dem som oppholder seg i -55 grader og gjerne på enda kaldere steder bruker klær laget av polyester, det gjør i alle fall dagens polfarere. 

Anonymkode: a3e72...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selv en svær, fin pelskåpe i huset. Tror det er en slags herrekåpe, iallefall så ser og kjennes den veldig stor og "bulkete" ut..

Jeg er usikker på hvor gammel den er, men den er iallefall fra besteforeldrene mine sin tid, og det ble født på 20-tallet, så den er nok rimelig gammel.

Kommer aldri, aldri til å kaste den. Vurderer å eventuelt få den sydd om (hvis det i det hele tatt er mulig) så jeg kan bruke den som en slags cape i bryllupet mitt, eller bare fortsette å ta vare på den sånn som den er. Å kaste pels blir litt som å kaste kjøtt, jeg tenker som så at når et dyr først har gitt livet sitt for produktet, skal det behandles med respekt, ta godt vare på det og ikke kaste/brenne det. Noe så bortkastet!

Dyrene som ga sitt liv for kåpen er allerede døde, for lenge, lenge siden. Hadde jeg fått til å spurt de og de kunne ha svart, er jeg sikker på at de hadde sagt "hæ? hvorfor skulle jeg bry meg, jeg er jo død nå!".

Så gamle pelskåper synes jeg det er helt iorden å bruke. I verste fall hvis noen spør, kan man jo lyve å si at det ikke er ekte pels, hvis det er så viktig å opprettholde "imaget" sitt.

(En annen ting som har blitt nevnt før er at det er tusen ganger bedre at gamle pelskåper blir brukt enn at det lages nye, der nye liv må gå tapt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dem som oppholder seg i -55 grader og gjerne på enda kaldere steder bruker klær laget av polyester, det gjør i alle fall dagens polfarere. 

Anonymkode: a3e72...933

Så... Det er bra å forsøple kloden med plastikk? Og dermed ødelegge levekårene til dyrene, sånn siden miljø og dyr henger sammen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

Jeg går utifra at du ikke går barbent ute, spesielt vinterstid. Hva er dine sko og støvler laget av?  

Mine vintersko er av gore-tex.

Anonymkode: cb24a...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JC9 skrev:

Hvis jeg så et menneske i ekte pels, hadde jeg foraktet det mennesket - selv om pelsen var hundre år gammel.

Det sier vel mer om deg som person. 

Anonymkode: cc12e...265

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Lauge skrev:

Jeg leste hele. Jeg synes bare du kverulerer noe jævlig og totalt misser poenget mitt, og da orker jeg ikke engang å kommentere hva du har skrevet.

Ts spør om det er innenfor å gå med pelskåpe. Kanskje du kan kvitte deg med den, siden noen kan føle seg krenket og fornærmet, sier jeg (ettersom hun åpenbart bryr seg siden hun skriver tråden i utgangspunktet). Folk skal få lov å bli fornærmet, sier du. Javel, det har ikke jeg sagt noe imot, sier jeg. Og så sier du plutselig at ts ikke er interessert i å provosere. Vel, velkommen etter. Det er jo hva jeg har forsøkt å hjelpe med hele veien. :murvegg:

I tillegg ramser du opp en haug med påstander jeg aldri har sagt; jeg har ikke bedt henne om å provosere. Jeg har ikke bedt henne gi vekk kåpa for så å kjøpe en ny. Jeg har ikke bedt henne brenne den. Og jeg har så absolutt ikke nevnt ett ord om fasade eller hvordan en pels tar seg ut utseendemessig.

Er du bare ute etter noen å krangle med i dag eller?

Du er visst ny her. Dette er et diskusjonsforum. Med andre ord diskuterer du med flere brukere. :opplyser:

Du har for øvrig skrevet:

11 timer siden, Lauge skrev:

Du bestemmer selv om du ønsker å gå med den eller ikke, men jeg personlig er mot pelsoppdrett og ville ikke brukt den.

Med andre ord må man dermed kjøpe et annet plagg i stedet for å bruke et godt brukelig arvegods. Dette fremmer forbrukermentaliteten og er mindre miljøvennlig. Ettersom det er så mye ramaskrik rundt dyrevern er jo miljøaspektet også verdt å nevne - derav fasade og hvordan man fremstår. 

Og videre: 

11 timer siden, Lauge skrev:

Og så er det viktig å huske på at det faktisk er en del som føler seg både krenket og sterkt fornærmet av å se folk i store pelskåper, det er mange som har mye følelser knyttet rundt hele pelsnæringen. Slik sett ville jeg kanskje heller gitt den vekk til Uff, Fretex eller noen du kjenner, slik at noen som føler seg komfortable med pels heller kan dra seg nytte av den.

 

9 timer siden, Lauge skrev:

Selvfølgelig skal du få lov til å føle deg både krenket og fornærmet og alt annet du ønsker, har jeg påstått noe annet?

Det er lov å provosere, men det er også lov å forsøke å ikke provosere.

Dette går på kommentaren om at TS ikke er ute etter å provosere. 

 

Dette var jo en fin repetisjonsøkt, men jeg forventer faktisk at debattantene klarer å huske hva de selv har skrevet og klarer å trekke sammenhenger på egenhånd. Dette er ikke akkurat et vanskelig tema å ta for seg - særlig for en som er imot pelsoppdrett. 

Anonymkode: cc12e...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er visst ny her. Dette er et diskusjonsforum. Med andre ord diskuterer du med flere brukere. :opplyser:

Du har for øvrig skrevet:

Med andre ord må man dermed kjøpe et annet plagg i stedet for å bruke et godt brukelig arvegods. Dette fremmer forbrukermentaliteten og er mindre miljøvennlig. Ettersom det er så mye ramaskrik rundt dyrevern er jo miljøaspektet også verdt å nevne - derav fasade og hvordan man fremstår. 

Og videre: 

 

Dette går på kommentaren om at TS ikke er ute etter å provosere. 

 

Dette var jo en fin repetisjonsøkt, men jeg forventer faktisk at debattantene klarer å huske hva de selv har skrevet og klarer å trekke sammenhenger på egenhånd. Dette er ikke akkurat et vanskelig tema å ta for seg - særlig for en som er imot pelsoppdrett. 

Anonymkode: cc12e...265

Du får det til å høre ut som om ts ikke eide noen jakker i det hele tatt før hun arvet denne pelskåpa. Uansett; ja dette er kanskje et diskusjonsforum, men det er også et forum hvor andre brukere kan spørre om synspunkter. Jeg la inn mitt synspunkt, og jeg orker ikke å diskutere mer med deg. Vi kommer ingen vei, og det er i tillegg umulig å vite hvor du egentlig vil med alt dette, annet enn å kuppe tråden for å henge deg opp i smådetaljer og misforstå med vilje hva jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revefarmer besto før i tiden av 4x4 m store innhegninger der maks 2 dyr bodde inne i et trehus med plankebunn og ellers beskyttelse mot vær og vind. Maten besto av egg og fløte. Disse revefarmene hadde få dyr. 

Nå idag har man jo ikke få dyr. Man har 20-40000 dyr under svært kummerlige forhold, i knøttsmå nettbur uten gulv, og stuet sammen til de tråkker på hverandre. Og maten er noe grubbelgrafs som ikke ligner grisen! Tviler på at grisen hadde spist det og. Og pelsdyroppdretterne sier at dyrene har det fint. Nei, de har ikke det. Man har det slettes ikke godt når en av de du deler bur med spiser av hodet ditt og gir deg et digert sår pga stress. Dette igjen påvirker selvsagt pelskvaliteten. Burde være innlysende at den gjør det. Akkurat som når vi gjennomgår depresjon eller annet, så påvirker det oss også. 

 

Jeg har selv to villminkkåper (grandtante og farmor), to persianerkåper (grandtante og mormor), en minkstola, en sølvrevstola og en hermelinskinnsstola (grandtante) i eie. Jeg har kun brukt den ene villminkkåpen. Skulle ikke være så vanskelig å forstå at jeg har dem grunnet at det minner meg om de personene 😌 

Anonymkode: d6ab3...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Revefarmer besto før i tiden av 4x4 m store innhegninger der maks 2 dyr bodde inne i et trehus med plankebunn og ellers beskyttelse mot vær og vind. Maten besto av egg og fløte. Disse revefarmene hadde få dyr. 

Nå idag har man jo ikke få dyr. Man har 20-40000 dyr under svært kummerlige forhold, i knøttsmå nettbur uten gulv, og stuet sammen til de tråkker på hverandre. Og maten er noe grubbelgrafs som ikke ligner grisen! Tviler på at grisen hadde spist det og. Og pelsdyroppdretterne sier at dyrene har det fint. Nei, de har ikke det. Man har det slettes ikke godt når en av de du deler bur med spiser av hodet ditt og gir deg et digert sår pga stress. Dette igjen påvirker selvsagt pelskvaliteten. Burde være innlysende at den gjør det. Akkurat som når vi gjennomgår depresjon eller annet, så påvirker det oss også. 

 

Jeg har selv to villminkkåper (grandtante og farmor), to persianerkåper (grandtante og mormor), en minkstola, en sølvrevstola og en hermelinskinnsstola (grandtante) i eie. Jeg har kun brukt den ene villminkkåpen. Skulle ikke være så vanskelig å forstå at jeg har dem grunnet at det minner meg om de personene 😌 

Anonymkode: d6ab3...2e1

Det er ikke slik forholdene er i Norge. Mattilsynet har nok mye strengere krav enn du gir utrykk for her.

Anonymkode: 09eed...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik forholdene er i Norge. Mattilsynet har nok mye strengere krav enn du gir utrykk for her.

Anonymkode: 09eed...05a

Da det sist gang var på TV var det et innslag fra en eller annen farm HER til lands hvor det var trykket sammen svært mange mink i hvert bur. I tillegg fikk de da noe guffs å spise. Det jeg reagerte MEST på var at det hang mugg ned fra taket i store mengder. 

Anonymkode: d6ab3...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
15 timer siden, JC9 skrev:

Så hvis du bruker pels i dag, da er det mest sannsynlig grunnet forfengelighet. 

Det er ikkje sikkert. Eg brukar ikkje pelskåpa mi fordi ho er så pen, men fordi eg a) har ho, og synest det ville vore teit å ikkje bruke ho, og b) ho er veldig varm. Når eg skal pynte meg brukar eg som oftast ei anna jakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 18.8.2016 at 20.03, AnonymBruker skrev:

Dem som oppholder seg i -55 grader og gjerne på enda kaldere steder bruker klær laget av polyester, det gjør i alle fall dagens polfarere. 

Anonymkode: a3e72...933

Polyester!!! Da dør du fort i virkelig kulde. Ull og atter ull er det som teller å ha innerst.

Anonymkode: 0c532...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Polyester!!! Da dør du fort i virkelig kulde. Ull og atter ull er det som teller å ha innerst.

Anonymkode: 0c532...da2

Jakker av polyester fremfor pels er det som blir brukt. Nå dreier denne debatten seg om pels og pelsjakker, ikke om ull ;) 

Anonymkode: a3e72...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jakker av polyester fremfor pels er det som blir brukt. Nå dreier denne debatten seg om pels og pelsjakker, ikke om ull ;) 

Anonymkode: a3e72...933

Ja, for det er jo så fantastisk å bruke plastikk som er en større miljøtrussel for dyr og mennesker, enn naturlige (nedbrytbare) fibre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Jolene skrev:

Ja, for det er jo så fantastisk å bruke plastikk som er en større miljøtrussel for dyr og mennesker, enn naturlige (nedbrytbare) fibre....

Noen synes at pelsindustrien ikke er så fantastisk og velger da heller for å bruke andre materialer. Men for all del, dersom du digger pelsindustrien og ikke ser noen potensiell forbedring i dyreholdet så bruk pels. 
Man får handle etter sin egen samvittighet. 

Anonymkode: a3e72...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen synes at pelsindustrien ikke er så fantastisk og velger da heller for å bruke andre materialer. Men for all del, dersom du digger pelsindustrien og ikke ser noen potensiell forbedring i dyreholdet så bruk pels. 
Man får handle etter sin egen samvittighet. 

Anonymkode: a3e72...933

som påpekt tidligere er det ganske kortsynt å bare fokusere på dyrevern, og overse miljøvern. Det er utrolig dårlig dyrevern å overse miljøvernsaspektet. Dyra er vel mer en noen avhengig av klima og miljø. Det er dårlig av deg å dra samvittighetskortet overfor debattanter som fremmer miljøvernsaspektet

Anonymkode: 97220...f4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

som påpekt tidligere er det ganske kortsynt å bare fokusere på dyrevern, og overse miljøvern. Det er utrolig dårlig dyrevern å overse miljøvernsaspektet. Dyra er vel mer en noen avhengig av klima og miljø. Det er dårlig av deg å dra samvittighetskortet overfor debattanter som fremmer miljøvernsaspektet

Anonymkode: 97220...f4a

Men hvorfor fortjener rev i skogen dyrevelferd med et godt miljø rundt seg, mens minken i bur ikke gjør det? Vi kan vel også snakke om miljøaspektet med å före opp dyr i pelsindustrien. Tonnevis med vann og masse mer för, blant annet fra regnskogen siden store deler av maten til f.eks. mink består av soya. 

Anonymkode: a3e72...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jakker av polyester fremfor pels er det som blir brukt. Nå dreier denne debatten seg om pels og pelsjakker, ikke om ull ;) 

Anonymkode: a3e72...933

Det var da du som bragte inn polyester i debatten. Slutt og piss i buksa og legg skylden på andre.

Anonymkode: 0c532...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...