Gå til innhold

Er pelskåpe innenfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ikke bruker pels, skinn osv; bruker dere da kunstige materialer? Og har tanken streifet dere at kunstig lær basically er plast, og produksjonen av alle disse manmade-tekstilene er skadelig, både for miljø og de som står og produserer? Jeg vil mye heller bruke skinn som er et biprodukt enn å bruke kunstig lær som man har måtte "begynne fra 0" for å produsere. 

Og, av nyskjerrighet, hva gjør dere om dere er på besøk hos noen med skinnsofa?

Anonymkode: 494a9...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke bruker pels, skinn osv; bruker dere da kunstige materialer? Og har tanken streifet dere at kunstig lær basically er plast, og produksjonen av alle disse manmade-tekstilene er skadelig, både for miljø og de som står og produserer? Jeg vil mye heller bruke skinn som er et biprodukt enn å bruke kunstig lær som man har måtte "begynne fra 0" for å produsere. 

Og, av nyskjerrighet, hva gjør dere om dere er på besøk hos noen med skinnsofa?

Anonymkode: 494a9...473

Jeg regner med de huffer seg av avsky og står heller oppreist enn å vise at de støtter slik virksomhet ved å sitte i den. 

Anonymkode: cc12e...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kan bruke den. Selv om jeg er motstander av pels må jeg ærlig si at det ser utrolig bra ut (og varmer godt), så ville nok gjort det selv. Du får sikkert noen blikk, men de er det bare å ignorere og hvis noen spør kan du bare si sannheten.

Anonymkode: c7f7f...d4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke bruker pels, skinn osv; bruker dere da kunstige materialer? Og har tanken streifet dere at kunstig lær basically er plast, og produksjonen av alle disse manmade-tekstilene er skadelig, både for miljø og de som står og produserer? Jeg vil mye heller bruke skinn som er et biprodukt enn å bruke kunstig lær som man har måtte "begynne fra 0" for å produsere. 

Og, av nyskjerrighet, hva gjør dere om dere er på besøk hos noen med skinnsofa?

Anonymkode: 494a9...473

Har ennå ikke hørt at noen har skinnsofa av mink og rev, har du? Ku, gris osv er nyttedyr. Vi spiser de, samtidig som vi bruker skinnet til feks sko og klær + sofa.

Spiser du rev og mink eller hørt om noen som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke bruker pels, skinn osv; bruker dere da kunstige materialer? Og har tanken streifet dere at kunstig lær basically er plast, og produksjonen av alle disse manmade-tekstilene er skadelig, både for miljø og de som står og produserer? Jeg vil mye heller bruke skinn som er et biprodukt enn å bruke kunstig lær som man har måtte "begynne fra 0" for å produsere. 

Og, av nyskjerrighet, hva gjør dere om dere er på besøk hos noen med skinnsofa?

Anonymkode: 494a9...473

Bruker syntetisk skinn og lær ja. Dersom du påstår at det er skadelig for miljøet må du gjerne legge ved dokumentasjon. Gjerne også sleng med dokumentasjon på hvor mye den kua på skoene dine forurenset, og hvordan vi kan redde planeten *bare vi stopper med denne forferdelig barbariske syntetiske bransjen!*

Jeg sitter også i skinnsofaen og sier selvsagt ingenting, fordi man faktisk skal ha folkeskikk og innimellom er jeg en jævlig grei person.

Anonymkode: 6417a...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at slaveri var lovlig. Ville du sagt at det var ok å bruke en eksisterende slave fordi da støtter du ikke industrien med å kjøpe et barn du kan fostre til slavedrift? Synes du det hadde vært moralsk rett å bruke denne allerede-eksisterende "secondhand-slaven", eller synes du det å ha en slave i det hele tatt er grusomt og immoralsk?

Anonymkode: 6417a...ac0

Det var et dårlig eksempel. Slaven er fortsatt en slave og kunne blitt satt fri, mens minken er allerede død. 

Anonymkode: c7f7f...d4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lauge skrev:

Her var mange engasjerte :fnise:

Du bestemmer selv om du ønsker å gå med den eller ikke, men jeg personlig er mot pelsoppdrett og ville ikke brukt den.

Og så er det viktig å huske på at det faktisk er en del som føler seg både krenket og sterkt fornærmet av å se folk i store pelskåper, det er mange som har mye følelser knyttet rundt hele pelsnæringen. Slik sett ville jeg kanskje heller gitt den vekk til Uff, Fretex eller noen du kjenner, slik at noen som føler seg komfortable med pels heller kan dra seg nytte av den.

Skal TS og andre ta hensyn til at folk kan bli fornærmet eller krenket er det ikke mye en kan si og gjøre.

 

Jeg forbeholder meg retten til å bli krenket og fornærmet siden det er en del av noe jeg setter høyt, nemneligen ytringsfriheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

- ville heller donert den vekk til noen som ikke bryr seg, for da slipper du å fremstå som at du støtter dyremishandling, 

Anonymkode: 6417a...ac0

Så det handler egentlig om hvordan du vil fremstå?

Anonymkode: c7f7f...d4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke forskjell på "uskyldige små dyr" og kuer. De er like "uskyldige" alle sammen. Men vi mennesker trenger kjøtt og vi trenger klær. Derfor blir det slik.

Ikke snakk om å torturere dyr. Vi har myndigheter som sjekker om en bonde vanskjøtter sauene eller minkene sine. Det vil alltid finnes unntak. Men de blir straffet og må endre sin husdyrdrift om det ikke er i henhold.

De aller fleste pelsdyr blir tatt godt vare på av bonden. De er født i bur og vet ikke om noe annet. Det blir feil å sammenligne ville dyr med domestiserte dyr.

Jeg skjønner det er vanskelig for deg og andre om: - Du ikke spiser kjøtt og ikke bruker klær, sko, vesker etc av dyrehud.

Om du ikke tilhører denne kategori blir det bare hyklersk og dobbeltmoralisme. Man bare velger seg ut dyr som er søte og små, mens kua som gir deg kjøtt på pizzaen, skinn til veskene, beltene og skoene dine, er det ikke så farlig med.

Anonymkode: a4602...ef4

Kjøtt er greit nok, men klær? I så fall antar jeg at alle klærne i skapet ditt består av enten ull, skinn eller pels siden det ikke er noen andre materialer å velge mellom 

Anonymkode: a3e72...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

De som syns det er greit med pels burde lese dette:

http://dyrevern.no/pels/pelsdyroppdrett/pelsdyrene-lider-hele-livet

Det er forskjell på pels.

Jeg har en arvet bjørneskinnspels i skapet, her levde bjørnen i det fri inntil min oldefar drepte den og de spiste kjøttet, mener du da at jeg skal ha dårlig samvittighet de få gangene jeg bruker den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Det er forskjell på pels.

Jeg har en arvet bjørneskinnspels i skapet, her levde bjørnen i det fri inntil min oldefar drepte den og de spiste kjøttet, mener du da at jeg skal ha dårlig samvittighet de få gangene jeg bruker den?

 

Leste du i det hele tatt linken? det virker ikke slik på måten du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Skal TS og andre ta hensyn til at folk kan bli fornærmet eller krenket er det ikke mye en kan si og gjøre.

 

Jeg forbeholder meg retten til å bli krenket og fornærmet siden det er en del av noe jeg setter høyt, nemneligen ytringsfriheten.

Selvfølgelig skal du få lov til å føle deg både krenket og fornærmet og alt annet du ønsker, har jeg påstått noe annet?

Det er lov å provosere, men det er også lov å forsøke å ikke provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minken brukt i kåpa er dessuten fra en lokal minkefarm som ikke torturerte dyra.

Anonymkode: 754dd...d22

Dette blir verre og verre....Valgte bestemor ut minkene som skulle brukes i kåpa også da eller?:angry:

Anonymkode: f2599...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lauge skrev:

Selvfølgelig skal du få lov til å føle deg både krenket og fornærmet og alt annet du ønsker, har jeg påstått noe annet?

Det er lov å provosere, men det er også lov å forsøke å ikke provosere.

TS sin hensikt er jo ikke å provosere. Det er jo nettopp derfor hun har laget denne tråden her. Selv synes jeg det er tullete å i det hele tatt tenke tanken om å brenne et arvegods fordi andre kan se på deg som en som støtter pels. Hvorfor er det bedre at TS går til innkjøp at et nytt plagg fremfor å bruke et brukelig arveplagg? Det sistnevnte er da langt mer miljøvennlig. Eller dreier det seg bare om fasade og hvordan man fremstår? 

Anonymkode: cc12e...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok TS, her er greia. Pelsoppdrett reguleres i Norge. Nå er kåpa så gammel at ingen veit hvordan de dyra hadde det. Om du er redd for å fornærme folk er egentlig en ikkesak, for hvem bryr seg om hva en haug med ukjente folk på gata syns. Du må gjøre deg opp en egen mening om dette. Tenk på følgende

- er pelsoppdrett ok for deg (å hate pelsoppdrett mens man gladlig spiser kylling blir litt dobbeltmoralsk for meg)

- har den sentimental verdi

- syns du den er fin (er personlig ingen fan av pelskåper)

Har selv en arvet semsket frakk. Den er råstilig, men bruker den ikke lenger da den har sentimental verdi og jeg er redd for å møte en av disse fanatikerne på gata. Vil ikke få den ødelagt av en kopp kaffe slengt etter meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...