Gå til innhold

Er pelskåpe innenfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest MadameDeRosa
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg må bare spørre, for jeg synes disse grensene er vanskelige

- hvis det er greitt å spise dyr
- hvis det er greitt å bruke skinnsko, skinnbelter og skinnvesker, som de aller fleste av oss gjør
- hvis det er greitt å donere arvekåpen til fretex eller en uteligger, eller lage noe annet av den

- hvorfor er det ikke greitt å bruke kåpen??

Anonymkode: 97220...f4a

Fordi man støtter pelsdyroppdrett og tortur avfyrt ved å bruke den fordi man da signaliserer at det er greit, og viser omverdenen at du gir f i dyrs smerte. Altså at man syns dyreplageri og tortur av dyr er greit. Det er ikke greit, i 2016 vet vi bedre, og vet hva disse stakkars dyrene må gjennomgå for forfengeligheten til folk. Det finnes tusen andre og bedre måter å vise at sigar penger på, om det er det som er greia. Pels er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg må bare spørre, for jeg synes disse grensene er vanskelige

- hvis det er greitt å spise dyr
- hvis det er greitt å bruke skinnsko, skinnbelter og skinnvesker, som de aller fleste av oss gjør
- hvis det er greitt å donere arvekåpen til fretex eller en uteligger, eller lage noe annet av den

- hvorfor er det ikke greitt å bruke kåpen??

Anonymkode: 97220...f4a

- spiser ikke dyr

- bruker ikke skinn, pels eller lær. Bruker kun norsk ull, hvis noe. Og det er plagg jeg strikker selv.

- ville heller donert den vekk til noen som ikke bryr seg, for da slipper du å fremstå som at du støtter dyremishandling, samtidig som du respekterer miljøet ved å ikke ødelegge et helt fungerende plagg. Og så er jeg enig i pels-fanatikeren over her som skrev at det ville vært bortkastet å brent den, for da har dyrene dødd forgjeves. Så når skaden er gjort og kåpen allerede eksisterer, kan den godt gis vekk til noen som trenger den.

Anonymkode: 6417a...ac0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arvet en minkkåpe fra 60-tallet av min bestemor, men lurer på om jeg kan bruke den. Mange er jo mot pelsbruk, men denne er jo laget for mange herrens år siden og dreper ikke flere mink. Dessuten synes jeg jo det er bedre at den blir brukt enn at den henger i skapet og råtner bort!

hva tenker dere?

Anonymkode: 754dd...d22

Hvis ikke deet er innafor å bruke pels utenfor husets fire vegger, hvor skal den da brukes? 

Jeg har pels og bruker den når vær og andre forhold gjør det passende. Her er to leire, de som mener pels er ok og de som er totalt motstandere. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være. Hvorfor bry seg? 

Anonymkode: a4c7a...41c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke deet er innafor å bruke pels utenfor husets fire vegger, hvor skal den da brukes? 

Jeg har pels og bruker den når vær og andre forhold gjør det passende. Her er to leire, de som mener pels er ok og de som er totalt motstandere. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være. Hvorfor bry seg? 

Anonymkode: a4c7a...41c

Hvis moralen din er sånn, så vær så god. Men ikke forvent å få annet enn stygge blikk når du går ut med den. Majoriteten skyr pelsbruk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Så ved bruk, viser hun at det er greit å drepe uskyldige små dyr, og å påføre de stor smerte før de dør, fordi det er "eksklusivt og dyrt"!!! Det er ikke greit å torturere dyr! Om det så koster 100 000 kroner, rettferdiggjør det ikke drapene på dyra!  Håper virkelig du tuller. 

Det er da ikke forskjell på "uskyldige små dyr" og kuer. De er like "uskyldige" alle sammen. Men vi mennesker trenger kjøtt og vi trenger klær. Derfor blir det slik.

Ikke snakk om å torturere dyr. Vi har myndigheter som sjekker om en bonde vanskjøtter sauene eller minkene sine. Det vil alltid finnes unntak. Men de blir straffet og må endre sin husdyrdrift om det ikke er i henhold.

De aller fleste pelsdyr blir tatt godt vare på av bonden. De er født i bur og vet ikke om noe annet. Det blir feil å sammenligne ville dyr med domestiserte dyr.

Jeg skjønner det er vanskelig for deg og andre om: - Du ikke spiser kjøtt og ikke bruker klær, sko, vesker etc av dyrehud.

Om du ikke tilhører denne kategori blir det bare hyklersk og dobbeltmoralisme. Man bare velger seg ut dyr som er søte og små, mens kua som gir deg kjøtt på pizzaen, skinn til veskene, beltene og skoene dine, er det ikke så farlig med.

Anonymkode: a4602...ef4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å bli uglesett. Om du bruker den. Fysj

Anonymkode: 1f46f...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er greit. Er sterkt imot å holde dyr der dyr må lide, men heldigvis er det også mange ordentlige tilrettelegging for de som har dyr også. Er mest for om alt på dyret blir brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville donert den i en av de boksene som sender klær avgårde. Da kommer den til nytte.

Anonymkode: 9fa1e...6c7

Så det er bedre at noen andre bruker pelsen enn at TS bruker den altså? Det hørtes veldig dobbeltmoralsk ut.

 

Jeg ville oppfordra deg til å bruke den TS, så lenge du selv er komfortabel med det. Du burde i hvertfall ikke brenne eller kaste den. Det er tross alt ingen flere dyr som tar til skade av at du bruker en arva kåpe.

Jeg har selv to pelskåper jeg har kjøpt brukt. Det er altså ingen flere dyr som har dødd av at jeg har kjøpt ei ny jakke, og i tillegg slapp jeg å bruke hele studielånet på dem. De er brukt flittig og jeg har ikke merka at jeg har fått noen stygge blikk eller kommentarer om annet enn at de er utrolig fine. Pels er kokvarmt da, så det kan bli litt mye når man står pressa inntil mange andre på bussen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke forskjell på "uskyldige små dyr" og kuer. De er like "uskyldige" alle sammen. Men vi mennesker trenger kjøtt og vi trenger klær. Derfor blir det slik.

Ikke snakk om å torturere dyr. Vi har myndigheter som sjekker om en bonde vanskjøtter sauene eller minkene sine. Det vil alltid finnes unntak. Men de blir straffet og må endre sin husdyrdrift om det ikke er i henhold.

De aller fleste pelsdyr blir tatt godt vare på av bonden. De er født i bur og vet ikke om noe annet. Det blir feil å sammenligne ville dyr med domestiserte dyr.

Jeg skjønner det er vanskelig for deg og andre om: - Du ikke spiser kjøtt og ikke bruker klær, sko, vesker etc av dyrehud.

Om du ikke tilhører denne kategori blir det bare hyklersk og dobbeltmoralisme. Man bare velger seg ut dyr som er søte og små, mens kua som gir deg kjøtt på pizzaen, skinn til veskene, beltene og skoene dine, er det ikke så farlig med.

Anonymkode: a4602...ef4

jeg forstår og argumentet, dersom man er konsekvent og ikke bruker andre dyeprodukter.

Men jeg forstår ikke hvorfor lær er innafor og pels utenfor?

Anonymkode: 97220...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minken brukt i kåpa er dessuten fra en lokal minkefarm som ikke torturerte dyra.

Anonymkode: 754dd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg forstår og argumentet, dersom man er konsekvent og ikke bruker andre dyeprodukter.

Men jeg forstår ikke hvorfor lær er innafor og pels utenfor?

Anonymkode: 97220...f4a

Lær er et biprodukt av kjøttproduksjon. Du har ikke dyr som blir fostret opp i elendige vilkår så de kan brukes til lær- og skinn produkter, slik som i pelsindustrien.

Anonymkode: 6417a...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Persephone skrev:

Så det er bedre at noen andre bruker pelsen enn at TS bruker den altså? Det hørtes veldig dobbeltmoralsk ut.

 

Jeg ville oppfordra deg til å bruke den TS, så lenge du selv er komfortabel med det. Du burde i hvertfall ikke brenne eller kaste den. Det er tross alt ingen flere dyr som tar til skade av at du bruker en arva kåpe.

Jeg har selv to pelskåper jeg har kjøpt brukt. Det er altså ingen flere dyr som har dødd av at jeg har kjøpt ei ny jakke, og i tillegg slapp jeg å bruke hele studielånet på dem. De er brukt flittig og jeg har ikke merka at jeg har fått noen stygge blikk eller kommentarer om annet enn at de er utrolig fine. Pels er kokvarmt da, så det kan bli litt mye når man står pressa inntil mange andre på bussen.

I utgangspunktet burde ikke kåpen vært produsert i det hele tatt. Men siden skaden har skjedd, vil det mest riktige være å heller donere den vekk til noen som enten trenger den eller som er helt ok med pelsprodukter (f.eks som deg selv som tydeligvis er veldig takknemlig over pelsen du finner på bruktbutikker).

Anonymkode: 6417a...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lær er et biprodukt av kjøttproduksjon. Du har ikke dyr som blir fostret opp i elendige vilkår så de kan brukes til lær- og skinn produkter, slik som i pelsindustrien.

Anonymkode: 6417a...ac0

vet vi egentlig at alt læret i alle skoene, veskene og beltene er biprodukt av kjøttproduksjon? Skule gjerne sett dokuentasjon på det. Og hvis lær er biprodukt, hvorfor an ikke pels være det?

Anonymkode: 97220...f4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er forkastelig å bruke pels uansett hvordan dyret døde. Det spiller heller ingen rolle for meg om dyret døde i går eller for 40 år siden. The same shit.  Jeg har ikke samvittighet til å bruke ekte pels. Jeg er vegetarianer, bruker ikke sminke og andre produkter som er testet på dyr, bruker ikke skinn osv. 

Dere som sier "ekte pels er så god og varmt" For det finnes ikke klær som er uten ekte pels som ikke er gode og varme? 

Anonymkode: 082c1...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenbruk er bare bra! Bruk den med god samvittighet! :)

Anonymkode: 13653...5a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

vet vi egentlig at alt læret i alle skoene, veskene og beltene er biprodukt av kjøttproduksjon? Skule gjerne sett dokuentasjon på det. Og hvis lær er biprodukt, hvorfor an ikke pels være det?

Anonymkode: 97220...f4a

Folk flest synes ikke rev og mink er apetittelig. Derfor.

Anonymkode: 6417a...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ifølge KG: Nei. 

I realiteten: Ja. Det er ikke noe galt i å gå med en pelskåpe du har arvet. Det skjer verken noe til eller fra med dyret enten du bruker den eller ei. 

 

Anonymkode: cc12e...265

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minken brukt i kåpa er dessuten fra en lokal minkefarm som ikke torturerte dyra.

Anonymkode: 754dd...d22

Så bra da 😊 Går de fritt rundt og blir dullet med? Er de aldri i bur osv? Hvordan blir de avlivet da, av alderdom?

Vennligst les deg opp på dette temaet, ALLE dyr som holdes i fangenskap og drepes pga pels blir mishandlet.

Jeg kan for sikkerhets skyld si at jeg er i mot at flere dyr skal holdes i bur som feks, kanin, fugler, hamstere osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vet vi egentlig at alt læret i alle skoene, veskene og beltene er biprodukt av kjøttproduksjon? Skule gjerne sett dokuentasjon på det. Og hvis lær er biprodukt, hvorfor an ikke pels være det?

Anonymkode: 97220...f4a

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2008/aug/27/ethicalfashion.leather

Anonymkode: 6417a...ac0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke innafor! Kunne aldri hatt samvittighet til å gått rundt med et dødt dyr på meg. Du sender ut signaler om at pels er greit, og det er det absolutt ikke. 

Ikke er det noe fint heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...