Gå til innhold

Er pelskåpe innenfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Tigress skrev:

Dette er verkeleg imponerande dumt: 

1. Det ER ein skilnad mellom eit daudt dyr og eit levande dyr. 

2. Det ville vore ganske vanskeleg å arve ein brukt slave i Noreg, ettersom ein jo ikkje tillet slavar, og korleis dette skulle foregå er så hypotetisk at det berre er dumt. 

3. Om ein mot alle odds skulle arve ein slave, så er ein truleg i eit land som er så jævleg usivilisert at det truleg ville vore fabelaktig risikabelt å protestere mot slavedrift, då det truleg ville sett ein sjølv i fare. Så eg vil tru dei fleste av oss ville nok teke i bruk den brukte slaven, for å redde vårt eiga skinn. Og så heller komme seg til helvete vekk frå dette usiviliserte landet. 

1. Pelskåper er ikke roadkill, om det er det du tror. Dyrene avles faktisk frem til den hensikten å brukes til pelsprodukter. Bare fordi de allerede er døde betyr ikke at det er noe mer riktig å vandre rundt med kroppene deres på deg.

2. Jeg tar utgangspunkt i noe som ikke ble ansett som moralsk galt da det skjedde. Menneskene som ble brukt som slaver var heller ikke ansett som mennesker, mange måtte sove i fjøset/stallen sammen med dyrene. Sier litt hvor "høy" verdi de ble ansett å ha. De var faktisk likestilt med dyr.

3. Usivilisert ja. Jeg skal ikke argumentere hvordan det ville vært helt ok med slavedrift i dag. Synes det er like galt som det du synes, det er nøyaktig poenget mitt. Det er ikke mange årene før de lærer på skolen hvor barbariske vi var som gikk rundt med vesker, luer og hansker laget av dyrekadavre.

Jeg gjør denne sammenligningen nøyaktig fordi da slavedrift var ansett som normalt ble også slavene behandlet som mindreverdige, og i mange tilfeller var de mindre verdt enn en middelmådig hest. I dag vet vi heldigvis bedre.

Anonymkode: 6417a...ac0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den med god samvittighet. Dyret døde for lenge siden og det våkner ikke opp igjen ved at du ikke bruker kåpen

Anonymkode: f75bd...f7d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tigress skrev:

Eg synest det er heilt forkasteleg å kaste eller å brenne klede som er i god stand, det er lite miljøvenleg og sender eit signal om at bruk og kast er greitt. Så eg synest du skal bruke kåpa med godt samvit, du brukar jo kåpa i staden for å kjøpe noko nytt, ikkje sant. I tillegg synest eg det er fint å ha konkrete minner om folk ein har kjend og vore glad i, sjølv om ein kanskje ville ha vald å arve ei Chanel-drakt i ull, om ein kunne velje. :fnise:

Nemlig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden det var innenfor, ts. Heldigvis.

Anonymkode: f2599...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, så engasjerte noen ble! 

Jeg tenkte, om det var innafor, å eventuelt bruke den til vinteren når jeg bor i Troms, men skjønner at det er for provoserende for folk! 

Da spør jeg, hva tenker dere om reinskinn? Det er vel innafor??

Anonymkode: 754dd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Pelskåper er ikke roadkill, om det er det du tror. Dyrene avles faktisk frem til den hensikten å brukes til pelsprodukter. Bare fordi de allerede er døde betyr ikke at det er noe mer riktig å vandre rundt med kroppene deres på deg.

2. Jeg tar utgangspunkt i noe som ikke ble ansett som moralsk galt da det skjedde. Menneskene som ble brukt som slaver var heller ikke ansett som mennesker, mange måtte sove i fjøset/stallen sammen med dyrene. Sier litt hvor "høy" verdi de ble ansett å ha. De var faktisk likestilt med dyr.

3. Usivilisert ja. Jeg skal ikke argumentere hvordan det ville vært helt ok med slavedrift i dag. Synes det er like galt som det du synes, det er nøyaktig poenget mitt. Det er ikke mange årene før de lærer på skolen hvor barbariske vi var som gikk rundt med vesker, luer og hansker laget av dyrekadavre.

Jeg gjør denne sammenligningen nøyaktig fordi da slavedrift var ansett som normalt ble også slavene behandlet som mindreverdige, og i mange tilfeller var de mindre verdt enn en middelmådig hest. I dag vet vi heldigvis bedre.

Anonymkode: 6417a...ac0

Jeg må si at det var en veldig brutal sammenligning, og ikke egentlig sammenlignbar.

Anonymkode: 754dd...d22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn er innafor fordi dyret blir brukt som mat. Det er ikke pelsdyr på den måten bl.a mink er. 

Det er bare helt feil å sammenligne de to, enda begge to er dyr.

Anonymkode: 4e309...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller spørsmålet om alt det andre av skinnprodukter på markedet vi kjøper, er det skinnet biprodukter av matproduksjonen? Det har jeg vanskelig for å tro!

De dyreste skinnproduktene er laget av "lytefrie" skinn. Et insektstikk viser faktisk på skinnet etter preparering og farging. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstreme svar her inne. Selvfølgelig skal du bruke den. En ekte minkpels er veldig behagelig og varm på kalde dager og kan være nydelig vakker. Hvilken farve er det på minkkåpen?

Vet det er endel hysteriske fanatikere der ute, men her jeg bor (oslo vest) er det flere og flere som har ekte pels og det kan virke som pels har fått en liten oppsving de siste årene i nabolaget. Siden det er blitt færre pelsprodusenter har det naturligvis økt eksklusiviteten og dermed også pris. Nå er ikke lenger pels for hvermannsen.

At noen her foreslår du skal brenne minkkåpen er jo helt hinsides. Vi snakker om et verdifullt klesplagg på minimum 10000 kr, avhengig av type mink, kvalitet og farve. Rett og slett ressurssløsing. De påstår de er miljøvernere? Her har man drevet oppdrett av dyrene, man lager pels av de og så skal du bare deponere det?? Da har jo dyrene levd og dødd til ingen nytte. Ikke særlig miljøvennlig spør du meg.

Anonymkode: a4602...ef4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Pelskåper er ikke roadkill, om det er det du tror. Dyrene avles faktisk frem til den hensikten å brukes til pelsprodukter. Bare fordi de allerede er døde betyr ikke at det er noe mer riktig å vandre rundt med kroppene deres på deg.

Anonymkode: 6417a...ac0

Men pelskåpedyra er daude, den brukte slaven som blei nemnd, var levande. Klar skilnad, meiner eg. Men du, dette gidd eg ikkje å diskutere vidare, utgangsinnlegget var for dumt. Ferdig frå mi side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reinskinn er innafor fordi dyret blir brukt som mat. Det er ikke pelsdyr på den måten bl.a mink er. 

Det er bare helt feil å sammenligne de to, enda begge to er dyr.

Anonymkode: 4e309...498

I tilleg så blir ikke rein foret opp i små trange bur. De lever et godt liv på fjellet der de hører hjemme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville donert den i en av de boksene som sender klær avgårde. Da kommer den til nytte.

Anonymkode: 9fa1e...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var mange engasjerte :fnise:

Du bestemmer selv om du ønsker å gå med den eller ikke, men jeg personlig er mot pelsoppdrett og ville ikke brukt den.

Og så er det viktig å huske på at det faktisk er en del som føler seg både krenket og sterkt fornærmet av å se folk i store pelskåper, det er mange som har mye følelser knyttet rundt hele pelsnæringen. Slik sett ville jeg kanskje heller gitt den vekk til Uff, Fretex eller noen du kjenner, slik at noen som føler seg komfortable med pels heller kan dra seg nytte av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reinskinn er innafor fordi dyret blir brukt som mat. Det er ikke pelsdyr på den måten bl.a mink er. 

Det er bare helt feil å sammenligne de to, enda begge to er dyr.

Anonymkode: 4e309...498

Sammenlignet de ikke heller, lurte bare på om folk synes reinskinn er greit siden det var så stort engasjement rundt annet skinn

Anonymkode: 754dd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste jeg ser er de med pelskåpe. Jeg virkelig grøsser av tanken. Gjør hva du vil, men hver forbredt på å få stygge blikk når du går med den i offentligheten. Jeg hadde ikke gått med pelskåpe selv om jeg fikk penger kastet etter meg. Jeg støtter ikke dyremishandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstreme svar her inne. Selvfølgelig skal du bruke den. En ekte minkpels er veldig behagelig og varm på kalde dager og kan være nydelig vakker. Hvilken farve er det på minkkåpen?

Vet det er endel hysteriske fanatikere der ute, men her jeg bor (oslo vest) er det flere og flere som har ekte pels og det kan virke som pels har fått en liten oppsving de siste årene i nabolaget. Siden det er blitt færre pelsprodusenter har det naturligvis økt eksklusiviteten og dermed også pris. Nå er ikke lenger pels for hvermannsen.

At noen her foreslår du skal brenne minkkåpen er jo helt hinsides. Vi snakker om et verdifullt klesplagg på minimum 10000 kr, avhengig av type mink, kvalitet og farve. Rett og slett ressurssløsing. De påstår de er miljøvernere? Her har man drevet oppdrett av dyrene, man lager pels av de og så skal du bare deponere det?? Da har jo dyrene levd og dødd til ingen nytte. Ikke særlig miljøvennlig spør du meg.

Anonymkode: a4602...ef4

Så det du sier er;

Å avle frem dyr til pelsproduksjon, generasjoner på generasjoner av dyr som lever under forferdelige vilkår, i små bur hvor de tråkker rundt i sin egen avføring, med sår som ikke gror, hvor nabodyret har ligget død så lenge at øynene er spist opp av larver; dyr som ikke engang har fått den lille retten til å LEVE som er det absolutt minste retten du kan be om som et levende vesen. De har levd så lenge under disse forholdene at de umulig kan greie å leve i det fri noensinne. Mattilsynet tar gang på gang pelsfarmer i å bryte det absolutt nødvendigste av behov for dyrene, og det blir aldri bedre. Men det er for mye penger i næringen til at den kan legges ned, til tross for det holocaust-opplegget Mattilsynet gang på gang finner når de utfører kontroller. = Dette er bare normalt. Pelskåper er jo fine, sant? (Supersarkastisk)

Det å ta avstand fra det over = ekstremist!

Anonymkode: 6417a...ac0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstreme svar her inne. Selvfølgelig skal du bruke den. En ekte minkpels er veldig behagelig og varm på kalde dager og kan være nydelig vakker. Hvilken farve er det på minkkåpen?

Vet det er endel hysteriske fanatikere der ute, men her jeg bor (oslo vest) er det flere og flere som har ekte pels og det kan virke som pels har fått en liten oppsving de siste årene i nabolaget. Siden det er blitt færre pelsprodusenter har det naturligvis økt eksklusiviteten og dermed også pris. Nå er ikke lenger pels for hvermannsen.

At noen her foreslår du skal brenne minkkåpen er jo helt hinsides. Vi snakker om et verdifullt klesplagg på minimum 10000 kr, avhengig av type mink, kvalitet og farve. Rett og slett ressurssløsing. De påstår de er miljøvernere? Her har man drevet oppdrett av dyrene, man lager pels av de og så skal du bare deponere det?? Da har jo dyrene levd og dødd til ingen nytte. Ikke særlig miljøvennlig spør du meg.

Anonymkode: a4602...ef4

Så ved bruk, viser hun at det er greit å drepe uskyldige små dyr, og å påføre de stor smerte før de dør, fordi det er "eksklusivt og dyrt"!!! Det er ikke greit å torturere dyr! Om det så koster 100 000 kroner, rettferdiggjør det ikke drapene på dyra!  Håper virkelig du tuller. 

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare spørre, for jeg synes disse grensene er vanskelige

- hvis det er greitt å spise dyr
- hvis det er greitt å bruke skinnsko, skinnbelter og skinnvesker, som de aller fleste av oss gjør
- hvis det er greitt å donere arvekåpen til fretex eller en uteligger, eller lage noe annet av den

- hvorfor er det ikke greitt å bruke kåpen??

Anonymkode: 97220...f4a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes den er fin, bruk den. Har pelsjakker selv, jeg. Det kommer alltid til å være noen som misliker folk som bruker pels, men det kommer også alltid til å være noen som bruker pels. Gå med det du vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...