Gå til innhold

Er pelskåpe innenfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en minkkåpe fra 60-tallet av min bestemor, men lurer på om jeg kan bruke den. Mange er jo mot pelsbruk, men denne er jo laget for mange herrens år siden og dreper ikke flere mink. Dessuten synes jeg jo det er bedre at den blir brukt enn at den henger i skapet og råtner bort!

hva tenker dere?

Anonymkode: 754dd...d22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det en prinsippsak, så nei, det er ikke innafor.

Anonymkode: 34d94...e87

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det en prinsippsak, så nei, det er ikke innafor.

Anonymkode: 34d94...e87

Kan du forklare hvorfor?

Anonymkode: 754dd...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke den kåpen, sender du et signal om at det er ok med pelsoppdrett. Det hjelper ikke om den kåpen ikke vil drepe flere dyr, signalet er det samme.

Anonymkode: 0c532...da2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes pels er forkastelig, men vil heller at eksisterende pelser blir brukt enn at det skal lages nye; jeg synes all pelsdyroppdrett bør forbys fra nå av. Jeg har hørt selv ihuga pelsdyrmotstandere si at å bruke bestemors gamle mink er greit nok, men ikke å støtte eksisterende produsenter.

Likevel kan man jo lett argumentere for at det blir en signaleffekt når mange går i pels, slik at fler blir inspirert til å skaffe seg en, og da ikke nødvendigvis en brukt en. Personlig synes jeg 90% av pelsjakker er stygge uansett, men det blir jo en annen diskusjon.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, brenn den eller gjør alt annet enn å bruke den. Fy faen som jeg virkelig misliker pelskåper og de som bruker det 😡

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Nei, brenn den eller gjør alt annet enn å bruke den. Fy faen som jeg virkelig misliker pelskåper og de som bruker det 😡

Helt enig med det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri i verden falt meg inn å bruke en pelskåpe selv om den er laget for mange herrens år siden.

Det sender feil signal om at du syns pels er greit, å dermed pelsdyroppdrettere.

Pelskåpe er stygt som pokker (i mine øyne). 

 

Anonymkode: 605d1...332

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at slaveri var lovlig. Ville du sagt at det var ok å bruke en eksisterende slave fordi da støtter du ikke industrien med å kjøpe et barn du kan fostre til slavedrift? Synes du det hadde vært moralsk rett å bruke denne allerede-eksisterende "secondhand-slaven", eller synes du det å ha en slave i det hele tatt er grusomt og immoralsk?

Anonymkode: 6417a...ac0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arvet en minkkåpe fra 60-tallet av min bestemor, men lurer på om jeg kan bruke den. Mange er jo mot pelsbruk, men denne er jo laget for mange herrens år siden og dreper ikke flere mink. Dessuten synes jeg jo det er bedre at den blir brukt enn at den henger i skapet og råtner bort!

hva tenker dere?

Anonymkode: 754dd...d22

Det er ikke innafor! Selv om den er gammel, sender du ut signaler om at pels er fint, og trendy. Alle vil være trendy, og du bidrar dermed i en bølge. Du bidrar til nye kjøp av pels, og nye drap. Kast den, eller gi den bort til en stakkars tigger som fryser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For det første er pelsdyroppdrett kvalmt. At dyr skal lide for menneskers forfengelighet er forkastelig, når det finnes så mange andre alternativer. Hadde aldri kunnet brukt den - ny eller gammel. Signalene du sender ut, er de samme. 

For det andre har jeg aldri i mitt liv sett en fin pelskåpe.

Endret av Bloodless
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Eg synest det er heilt forkasteleg å kaste eller å brenne klede som er i god stand, det er lite miljøvenleg og sender eit signal om at bruk og kast er greitt. Så eg synest du skal bruke kåpa med godt samvit, du brukar jo kåpa i staden for å kjøpe noko nytt, ikkje sant. I tillegg synest eg det er fint å ha konkrete minner om folk ein har kjend og vore glad i, sjølv om ein kanskje ville ha vald å arve ei Chanel-drakt i ull, om ein kunne velje. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at slaveri var lovlig. Ville du sagt at det var ok å bruke en eksisterende slave fordi da støtter du ikke industrien med å kjøpe et barn du kan fostre til slavedrift? Synes du det hadde vært moralsk rett å bruke denne allerede-eksisterende "secondhand-slaven", eller synes du det å ha en slave i det hele tatt er grusomt og immoralsk?

Anonymkode: 6417a...ac0

Dette er verkeleg imponerande dumt: 

1. Det ER ein skilnad mellom eit daudt dyr og eit levande dyr. 

2. Det ville vore ganske vanskeleg å arve ein brukt slave i Noreg, ettersom ein jo ikkje tillet slavar, og korleis dette skulle foregå er så hypotetisk at det berre er dumt. 

3. Om ein mot alle odds skulle arve ein slave, så er ein truleg i eit land som er så jævleg usivilisert at det truleg ville vore fabelaktig risikabelt å protestere mot slavedrift, då det truleg ville sett ein sjølv i fare. Så eg vil tru dei fleste av oss ville nok teke i bruk den brukte slaven, for å redde vårt eiga skinn. Og så heller komme seg til helvete vekk frå dette usiviliserte landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arvet en minkkåpe fra 60-tallet av min bestemor, men lurer på om jeg kan bruke den. Mange er jo mot pelsbruk, men denne er jo laget for mange herrens år siden og dreper ikke flere mink. Dessuten synes jeg jo det er bedre at den blir brukt enn at den henger i skapet og råtner bort!

hva tenker dere?

Anonymkode: 754dd...d22

Så lenge den ikke er ny men arvet så er den innafor for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du syns den er fin og ønsker å bruke den fordi den er noe du har arvet av bestemoren din ser jeg ikke noen grunn til å la være.

Har selv to pelskåper som er arvet fra svigermor (altså, det er jo mannen som arvet de) og har brukt den ene én gang. Syns ikke de er spesielt fine så kommer nok aldri til å bruke den igjen. Men så lenge de har affeksjonsverdi for mannen beholder vi de. Kunne aldri falle meg inn å verken kaste eller brenne noe etter min avdøde svigermor bare fordi andre mener det er feil å ha de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fru Uperfekt skrev:

Så lenge den ikke er ny men arvet så er den innafor for meg.

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er ok å brenne den eller kaste den - men å bruke den som et plagg er et rungende NEI fra meg. Til nød kan du bruke det til hansker/votter, men helst ikke det heller.

Jeg synes likevel den skal bli brukt, men til noe helt annet. Du kan lage en fin bamse ut av den. Du kan lage en pyntepute. Eller annet jeg ikke kommer på.

Anonymkode: 4e309...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tigress skrev:

Eg synest det er heilt forkasteleg å kaste eller å brenne klede som er i god stand, det er lite miljøvenleg og sender eit signal om at bruk og kast er greitt. Så eg synest du skal bruke kåpa med godt samvit, du brukar jo kåpa i staden for å kjøpe noko nytt, ikkje sant. I tillegg synest eg det er fint å ha konkrete minner om folk ein har kjend og vore glad i, sjølv om ein kanskje ville ha vald å arve ei Chanel-drakt i ull, om ein kunne velje. :fnise:

Godt poeng!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...