Gå til innhold

Når samvær med barnefar skjer i lin stue - noen erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har baby på 5 uker nå :) Barnefar og jeg har aldri bodd sammen og er ikke kjærester nå. Han har flyttet noen timers kjøretur unna meg. Han har enorme forventninger til eget samvær med babyen når det gjelder hvor ofte og hvor lenge. Jeg synes jeg har strukket meg ganske langt for ham i barseltiden foreløpig. På sykehuset var han på besøk en time hver dag (min egen mor fikk komme 30 min en gang...) og han tok med foreldrene sine hjem til meg noen timer etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Jeg må alltid "hive ham ut" når jeg ikke orker mer besøk, han er den eneste som ikke f, eks, spør hvor lenge det passer at han blir eller om han skal hjelpe til med noe. Sitter bare med baby på fanget og blir sur hvis baby blir sulten eller må ha ny bleie - for han har jo "samværstid" og da skal baby være hos ham. For to uker siden har jeg sagt at det holder at han kommer en gang i uka, og i utgangspunktet bare en time, men han må fortsatt "hives ut" når jeg er sliten av besøk. Og han pusher avtalene hver gang. Hvis vi avtaler på onsdag at han skal komme tilbake neste tirsdag, så vil han gjerne komme både fredag og lørdag og maser om det. SMS kommer nesten med en gang han har kommet hjem etter samvær... 

Vi skal på Fvk om to uker og prøve å lage en avtale,men han vil helst ikke ha det, men komme og gå. Er det noen som har erfaringer med gode kjøreregler når egen stue blir en arena for samvær? Han vil ikke trille tur eller møtes andre steder, for da kan han ikke ha baby på fanget ble tiden. 

Anonymkode: 1d187...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, aicelain skrev:

Virker som meg som han furguder barnet sitt og ønsker mest mulig tid med han. Se for deg om rollene var omvendt, at du bare måtte se babyen en time i uka. Hva med at du gjør noe annet mens han er der? går en tur, tar deg en hvil, langt varmt bad. Er der så ubehagelig å ha mannen du en gang brydde seg så mye om at dere fikk barn sammen i huset sort? Synes ikke det er negativt at han ønsker mye tid med barnet sitt. Han er trossalt like mye hans som din 😊

Dette

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt oppfører han seg anderledes enn andre osm er på besøk. Men jeg syntes det er dumt at han reagerer slik på at ungen må bytte bleier f.eks. Men hva med å foreslå at han kan ha lenger samvær, men at han da må gå tur osv?

Anonymkode: 30384...43f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt at han er så engasjert i babyen sin, det er det ikke alle som er :) på den annen side så forstår jeg at det er slitsomt for deg også når det er slik. Høres lurt ut å få på plass noen faste avtaler dere begge kan forholde dere til. Er det sånn at du må være tilstede når han er på besøk? Hvis jeg var deg så hadde jeg benyttet disse timene han er på besøk til å dusje, ta en lur, handle osv. Kanskje det blir litt lettere da :)Det forutsetter jo selvfølgelig at pappaen skifter bleie når det trengs og sier i fra til deg om babyen virker sulten(regner med at du fullammer?!).  

Også bør han kunne ta en trilletur og finne på litt anna enn å bare ha babyen på fanget :) det er nok ikke lenge før babyen oppdager at det finnes en verden rundt seg mister interessen for å sløve i fanget på folk heller.

Anonymkode: 1a2e7...3d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en far som står på sin rett. Baby får en stor jobb med å lage gode stunder med sin far :) skjønner deg godt TS!

Anonymkode: 188a4...bc8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner veldig godt at du er sliten av så mye besøk, for dere er jo faktisk ikke kjærester. Så en fast avtale må dere ha, men dere kan jo ha en tilleggsavtale om at du sier fra hvis du skal på butikken/handle e.l. slik at hvis han da er tilgjengelig kan han sitte med babyen den tiden? 

Synes også en gang i uka er litt lite, en baby glemmer folk med en gang, så to ganger i uka burde dere ha de første månedene til han kan ha lenger samvær uten deg. 

Anonymkode: 039dd...a78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er TS! Som har en mann som er SÅ engasjert i babyen sin! 

Jeg skjønner godt at du blir sliten, men det er faktisk like mye hans baby som din. Du valgte å få barn med denne mannen og da må du også godta at han ønsker å mye tid som mulig med babyen sin. Du er HELDIG! Det finnes nok av menn der ute som har null interesse av babyen sin. Det er jo bare å lese litt rundt på dette forumet.....

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir han sur når barnet skal ha mat og ny bleie? Sur på hvem da, deg? Det er jo ingens feil at barnet er sultent. ( er det mulig om han kan få gi flaske? ) Og om barnet skal ha ny bleie så kan han vel skifte den? 

Anonymkode: 088b9...107

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er barnet deres. Selvfølgelig blir det ikke det samme. Selvfølgelig burde han være med barnet så mye som mulig. Hvorfor sitter du å ser på mens han er med barnet? Dra på trening eller gjør noe konstruktivt. Du burde kanskje være litt medgjørelig du også. Håper for hans del at han får masse samvær i avtalen deres. For du virker som en streng skolelærer og det er helt sikkert ikke enkelt for noen av dere. Men det er deres barn, sammen. Ikke bare en kammerat som besøker barnet ditt.

Anonymkode: 48c82...501

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi skal på Fvk om to uker og prøve å lage en avtale,men han vil helst ikke ha det, men komme og gå. Er det noen som har erfaringer med gode kjøreregler når egen stue blir en arena for samvær? Han vil ikke trille tur eller møtes andre steder, for da kan han ikke ha baby på fanget ble tiden. 

Anonymkode: 1d187...8bb

Tror det er viktig at du ikke lar ham få viljen sin hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du kan velge å bruke tiden bedre du også.

Du behøver ikke sitte sammen med de.

Legg deg litt, skravl i telefon, sett deg i sola med en bok eller en god dagdrøm ;)

Samværsavtale kan komme etterhvert. Denne tiden er det viktig å være tolerant og fleksibel!

Selv om baby er bitteliten er det andre ting du kan gjøre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ha litt forståelse for en opprømt og engasjert far? Som andre her sier: Se for deg at rollene var snudd om og Hvorfor legger du deg ikke selv litt nedpå eller utnytter tiden han er der til å gjøre noe annet enn å passe baby?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at 1 time i uka høres skrekkelig lite ut om han vil få et forhold til sitt eget barn, men jeg skjønner samtidig at du blir sliten om han bare kommer og blir helt til han kastes ut. Spesielt når det kun er 5 uker siden fødsel. Men en stund 2-3 ganger i uka bør dere forsøke.

Benytt tiden godt mens han er der. Dusj, ta et bad, eller en hvil, eller bare les en bok. Eller lag et varmt måltid. Og er det ikke bedre at du sier at du må ha 1-2 dagers forvarsel om han vi komme, i stedet for å ha en fast avtale? Jeg tror det er bedre enn om man sier hver onsdag fra 17-18, for da blir det fort konflikter om det plutselig ikke passer. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har baby på 5 uker nå :) Barnefar og jeg har aldri bodd sammen og er ikke kjærester nå. Han har flyttet noen timers kjøretur unna meg. Han har enorme forventninger til eget samvær med babyen når det gjelder hvor ofte og hvor lenge. Jeg synes jeg har strukket meg ganske langt for ham i barseltiden foreløpig. På sykehuset var han på besøk en time hver dag (min egen mor fikk komme 30 min en gang...) og han tok med foreldrene sine hjem til meg noen timer etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Jeg må alltid "hive ham ut" når jeg ikke orker mer besøk, han er den eneste som ikke f, eks, spør hvor lenge det passer at han blir eller om han skal hjelpe til med noe. Sitter bare med baby på fanget og blir sur hvis baby blir sulten eller må ha ny bleie - for han har jo "samværstid" og da skal baby være hos ham. For to uker siden har jeg sagt at det holder at han kommer en gang i uka, og i utgangspunktet bare en time, men han må fortsatt "hives ut" når jeg er sliten av besøk. Og han pusher avtalene hver gang. Hvis vi avtaler på onsdag at han skal komme tilbake neste tirsdag, så vil han gjerne komme både fredag og lørdag og maser om det. SMS kommer nesten med en gang han har kommet hjem etter samvær... 

Vi skal på Fvk om to uker og prøve å lage en avtale,men han vil helst ikke ha det, men komme og gå. Er det noen som har erfaringer med gode kjøreregler når egen stue blir en arena for samvær? Han vil ikke trille tur eller møtes andre steder, for da kan han ikke ha baby på fanget ble tiden. 

Anonymkode: 1d187...8bb

Nææmenn for et problem. Dette er da vel bare  en fordel at han vil stille opp. Nå må du være forsiktig så du ødelegger dette. Det kan ende med det motsatte om du ikke tar vare på dette slik at barnet ikke får treffe sin far i det hele.

Endret av Peter007
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Sirah skrev:

Så heldig du er TS! Som har en mann som er SÅ engasjert i babyen sin! 

Jeg skjønner godt at du blir sliten, men det er faktisk like mye hans baby som din. Du valgte å få barn med denne mannen og da må du også godta at han ønsker å mye tid som mulig med babyen sin. Du er HELDIG! Det finnes nok av menn der ute som har null interesse av babyen sin. Det er jo bare å lese litt rundt på dette forumet.....

Liker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er barnet deres. Selvfølgelig blir det ikke det samme. Selvfølgelig burde han være med barnet så mye som mulig. Hvorfor sitter du å ser på mens han er med barnet? Dra på trening eller gjør noe konstruktivt. Du burde kanskje være litt medgjørelig du også. Håper for hans del at han får masse samvær i avtalen deres. For du virker som en streng skolelærer og det er helt sikkert ikke enkelt for noen av dere. Men det er deres barn, sammen. Ikke bare en kammerat som besøker barnet ditt.

Anonymkode: 48c82...501

Liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg synes at en time i uka er veldig lite for en tydeligvis engasjert nybakt pappa. Samtidig skjønner jeg deg veldig godt, og her må dere bare ta grep med en gang. Avtal minst to faste besøksdager i uka, og som de andre over skriver her; send han ut på en trilletur, la han skifte bleier og mate med tåteflaske - og da utnytter du tilden til ting du kanskje ikke rekker: dusj, stikk på butikken, ta deg en liten dupp osv. 

Tror jeg hadde kunnet strekt meg ganske langt selv, minst 3 dager i uka, ta 1-2 timer et par ettermiddager i ukedagene - og kanskje 2-3 timer lørdag eller søndag. Skjønner at du kanskje synes det blir litt mye, men som sagt; send pappaen på trilletur eller stikk ut en luftetur selv. 

Vær glad du har en pappa som vil se barnet, og slepp taket; nyt heller timene du kan bruke på andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aicelain skrev:

Virker som meg som han furguder barnet sitt og ønsker mest mulig tid med han. Se for deg om rollene var omvendt, at du bare måtte se babyen en time i uka. Hva med at du gjør noe annet mens han er der? går en tur, tar deg en hvil, langt varmt bad. Er der så ubehagelig å ha mannen du en gang brydde seg så mye om at dere fikk barn sammen i huset sort? Synes ikke det er negativt at han ønsker mye tid med barnet sitt. Han er trossalt like mye hans som din 😊

Liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...