Gå til innhold

Til dere med høy lønn/mye penger:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vel ikke akkurat høy lønn sånn sett, men i forhold til mannen har jeg det. Jeg tjener rett i underkant av 600.000 i året (+rundt 80-100 i bonuser og overtid), mannen tjener rundt 200.000 i sin deltidsstilling. Ikke noe problem for verken meg eller han. 

Anonymkode: 0783f...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Kvalitet skrev:

Dette innlegget vitner om lite forståelse for økonomi. I en diskusjon om lønnsnivå er det utelukkende grunnlønn som skal sammenlignes. Ikke ekstravakter , overtid, tillegg for ubekvem arbeidstid mm. Du vil fremstå ganske "enkel" i en diskusjon om du drar frem disse kortene som argument

 

dessuten går jeg ikke vakter uten tillegg. Går todelt turnus med kveld og nattevakter. Derfor blir det helt naturlig å regne med disse tilleggene. Overtiden vil naturligvis variere og også påvirke lønna. Neste måned vil jeg brutto ha ca 63 000. Uansett! Mente ikke at jeg var av de med høy lønn, men kommenterte bare fordi noen nevnte sykepleiere som lavtlønnet, og at det ikke nødvendigvis stemmer.  det er muligheter for greie lønninger som sykepleier også.

Anonymkode: 5f5ea...a78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier dere glatt kunne vært sammen med en som tjener mye mindre enn dere, skal dere selv bruke mye mindre penger enn dere ellers ville (bo billigere, dårligere ferier etc.) eller er det det å betale for partneren deres dere syntes er greit? Det er jo ett av to...

Anonymkode: 35abf...895

De fleste går vel over til delt økonomi etter hvert. Da er det vel snakk om "våre" penger, i stedet for "mine" og "dine". 

Anonymkode: 9cfbb...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er irrelevant å uttale seg om en måned. 

Jeg er konsulent, og får bonus utbetalt to ganger i året. Så min bruttolønn de siste to månedene er 100 000, eller 250 000. Velger alltid førstnevnte dersom jeg skal diskutere lønn. Bonus går opp og ned, og er et usikkert element. 

Anonymkode: 5e4d0...61a

Nå er det jo ikke noen som snakker om partner i en måned. Men sykepleier kom med et eksempel som viste at en sykepleier har noen merinntektsmulighetercsim grunnlønn ikke gir riktig bilde av.

Og forøvet: Var bonusen relevant for deg da du takket ja til jobben eller spilte den ingen rolle? Du påstår jo egt det siste, og det tror jeg i så fall du er ganske alene om, dersom det er now som kicker inn noen gg i året. 

Og turnustillegg/nattskifttillegg etc for sykepleier, offshorearbeidere og andre yrkesgrupper med diverse tillegg, så er det ofte noe som er relativt fast eller som de vet de i løpet av året iaf vil få x tusen fra. 

Synes med andre ord at du selv gjør en feilvurdering sv trådens tema om den begrenses til grunnlønn, og dessuten at du uttrykte deg temmelig (og grunnløst) usympatisk og nedlatende overfor sykepleieren. 

Hilsen tante Sofie

Anonymkode: 74b5f...ea3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen. Poenget var at lønna må ikke være så altfor dårlig som sykepleier. Ja grunnlønna er ikke noe å rope hurra over, men tilleggene må jo tas med. Synes du fremstår som ganske ufin. Jeg har ikke studert økonomi, men har hatt økonomi og ledelse samt økonomistyring på VGs, og da med toppkarakter, så at jeg ikke har forståelse for økonomi er bare tull..

Anonymkode: 5f5ea...a78

Saken er den, at for å sammenlikne noe, må man sammenlikne på likt grunnlag med samme forutsetninger. Da nytter det ikke å sammenlikne en med 700 000 i grunnlønn, og en (eks) sykepleier i turnus med 450 000 i grunnlønn og så ta med turnustillegg og ekstravakter. En bank ville mest sannsynlig eller ikke gi deg boliglån basert på inntekt inkl ekstravakter. Man å jobbe ekstravakter i helsetjenesten går for en periode, men er utrolig slitsomt og ingen varig løsning. . Nei du må ikke tjene dårlig som sykepleier, men det må du heller ikke som assistent bare du jobber mange nok ekstravakter. 

Til den personen som mente det var mange som yrkesgrupper som aldri sitter igjen med grunnlønn, er det menge ganger yrker som jobber provisjonsbasert. Det kan ikke sammenliknes turnusjobbing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er alle opphengte i penger da? Jeg har godt over  mill i året... Sambo 400000.- 

alt bøttes inn på samme konto og om hun vil shoppe seg ihjel så er hun velkommen til å bruke det hun ønsker.. Kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det... Så lenge vi har det greit sammen så driter jeg i pengene og hvem som tjener mest

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Kvalitet skrev:

Saken er den, at for å sammenlikne noe, må man sammenlikne på likt grunnlag med samme forutsetninger. Da nytter det ikke å sammenlikne en med 700 000 i grunnlønn, og en (eks) sykepleier i turnus med 450 000 i grunnlønn og så ta med turnustillegg og ekstravakter. En bank ville mest sannsynlig eller ikke gi deg boliglån basert på inntekt inkl ekstravakter. Man å jobbe ekstravakter i helsetjenesten går for en periode, men er utrolig slitsomt og ingen varig løsning. . Nei du må ikke tjene dårlig som sykepleier, men det må du heller ikke som assistent bare du jobber mange nok ekstravakter. 

Til den personen som mente det var mange som yrkesgrupper som aldri sitter igjen med grunnlønn, er det menge ganger yrker som jobber provisjonsbasert. Det kan ikke sammenliknes turnusjobbing. 

Ved å gå i turnus med kun kvelds og nattevakter så blir det ikke store forskjeller måned til måned, hvis man ikke tenker på ekstravakter. Jeg har en grunnlønn, men vil aldri havne på den uansett da jeg har tillegg på alle vaktene jeg jobber. Dessuten har ingen sammenlignet lønna med noen andre. Det har du selv gjort. Jeg ville bare legge inn en kommentar om at man må ikke tjene dårlig som sykepleier..det er muligheter for litt bedre lønn hvis man får muligheten og gidder å jobbe for det. Og banken bryr seg om tilleggene jo. Har jo boliglån, og tilleggene mine ble beregnet med i inntekten. De tok ikke utgangspunkt i grunnlønn..

Anonymkode: 5f5ea...a78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, August 16, 2016 at 19.38, AnonymBruker skrev:

Jeg tror høyere utdanning er mer et symptom fremfor selve grunnen til at de med høyere utdanning har større sjanse for barn osv. Jeg tror det har alt å gjøre med hva som kreves av deg for å i det hele tatt greie å fullføre høyere utdannelse. 

Jeg har datet en del menn, både med og uten høyere utdannelse, og de som klarer seg gjennom en bachelor/master oppfatter seg som generelt mer ambisjonelle og at de rett og slett har mer orden på livet. Ikke fordi de har høyere utdanning, men de som personer har vært "friskere" kan man si. Mange dropper høyere utdanning fordi de rett og slett vet at de ikke greier det lange løpet, og de vet kanskje heller ikke hva de vil og har ikke like stor "lyst på livet" kan man si.

Anonymkode: 32333...de3

Ambisjonelle???

Tror ikke man er "friskere" bare fordi man er teoretisk anlagt. Eller at man har mindre "lyst på livet" fordi man ikke klarer å velge hva man vil bli.

Anonymkode: d1c4e...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. august 2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

Hvis du er mann:

Se for deg at du møter en vakker og hyggelig kvinne, og dere får virkelig en god kjemi osvosv.. Så forteller hun at hun er sykepleier. Er det en stopper for deg hvis du feks er advokat?

Hvis du er kvinne:

Kunne du som for eksempel lege og høy utdanning blitt sammen med en snekker hvis dere virkelig hadde god kjemi osv?

Anonymkode: 157ca...868

Utdanning (underforstått intellektuelle interesser) og inntekt er isolert sett to forskjellige ting. Intellektuelle mennesker kan du finne i alle bransjer og yrker. Snekkere kan også være intellektuelle mennesker, og de kan også tjene godt. Kjenner flere håndverkere som tjener godt, enn jeg kjenner akademikere som tjener godt. Det er mange akademikere med høyere utdannelse som ikke tjener fett. Mange får ikke engang jobb idag pga av hardt jobbmarked. Og mange må ta stillinger som ikke er relevante for sin kompetanse. Det er mange skoleflinke som bor i trange leiligheter i Oslo på tross av sine lister med grader, akademiske kvalifikasjoner og sertifiseringer. Høy utdannelse kan ikke alltid likestilles med høy lønn. Pengene renner ikke inn bare du viser frem et diplom. For flere hundre år siden var det nok å inneha en adelstittel, så mottok man penger fra kongen for å opprettholde tittelen kongen hadde benådet deg med - men det er som nevnt flere hundre år siden det var slik.

Men, om tanken kun er å finne seg en likesinnet intellektuelt sett, så må man åpne øynene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kvalitet skrev:

Saken er den, at for å sammenlikne noe, må man sammenlikne på likt grunnlag med samme forutsetninger. Da nytter det ikke å sammenlikne en med 700 000 i grunnlønn, og en (eks) sykepleier i turnus med 450 000 i grunnlønn og så ta med turnustillegg og ekstravakter. En bank ville mest sannsynlig eller ikke gi deg boliglån basert på inntekt inkl ekstravakter. Man å jobbe ekstravakter i helsetjenesten går for en periode, men er utrolig slitsomt og ingen varig løsning. . Nei du må ikke tjene dårlig som sykepleier, men det må du heller ikke som assistent bare du jobber mange nok ekstravakter. 

Til den personen som mente det var mange som yrkesgrupper som aldri sitter igjen med grunnlønn, er det menge ganger yrker som jobber provisjonsbasert. Det kan ikke sammenliknes turnusjobbing. 

Uthevet skrift: Og det like grunnlaget kan like gjerne være bunnlinjen - for begge. Ikke grunnlønn for den med 700.000 og med tillegg for den med 400.000 i grunnlønn, men bunlinje - hva man totalt tjener - for begge to.

Du uttaler deg om hva en bank "sansynligvis" vile gjøre. Altså basert på antagelser. Jeg jobber i bank og kan bekrefte at en bank svært ofte vil kunne legge slike tillegg eller bonuser til grunn dersom det sannsynliggjøres at den er fast - feks gjennom arbeidsavtale eller de tre siste selvangivelsene dine. Det samme gjelder bonus, dog legger banken til grunn et konservativt nivå (ikke det meste du fikk, men det du minst antas å få basert på historikk).

Provisjonsbasert og turnus kan sammenliknes hvis man sammenlikner bunnlinje - inntektskilde og lønnskoden er underordnet når man skal betale maten på bodet og feriene. Vedkommende over her som tjener 2 mill i året på egen bedrift, har sannsynligvis en del i lnn og mye i utbytte. Tror du utbyttedelen er irrelevant for banken og for familiens økonomi?

Virker som du har store problemer med å se at diskusjonen ikke handler om en konkurranse i grunnlønnstrinn, men hvilke holdninger man har til partneren inntekt og at det da er bunnlinjen som er relevant. Som det også er for banken.

Anonymkode: 74b5f...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har høy lønn? 580 + 10% i bonus, er kvinne, jobber i IT.

Jeg ville gladelig være sammen med snekker! Ville spart så mye penger på oppussing, og det generelt å ha en handymann i huset. :fnise: Men er sammen med IT-mann, han har lenge kjent 100+ tusen mindre enn jeg (nyoppstarta bedrift med varierende økonomi, hvor han er en ansatt, ikke eier) men det har ikke vært et problem. Jeg synes vi har nok penger. :)

 

Anonymkode: 271af...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest besserwesser

Tømrere og snekkere tjener ekstremt godt for tiden. Det er ikke uvanlig å tjene 400 000 kr, og det UTEN utdanning - kun vgs og par år som lærling. Enkelt å få jobb er det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.8.2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

Hvis du er mann:

Se for deg at du møter en vakker og hyggelig kvinne, og dere får virkelig en god kjemi osvosv.. Så forteller hun at hun er sykepleier. Er det en stopper for deg hvis du feks er advokat?

Hvis du er kvinne:

Kunne du som for eksempel lege og høy utdanning blitt sammen med en snekker hvis dere virkelig hadde god kjemi osv?

Anonymkode: 157ca...868

Kommer an på snekkeren det. Han måtte ikke hatt problem med at min lønn var høyere enn hans, i så fall. (Lurer på om ikke snekkere tjener bedre enn jeg, forresten?) Utover det ville vanlige kriterier som f.eks.  humor og intelligens avgjort om han var kjærestemateriale for meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var et elendig eksempel, trådstarter. Både snekkere og sykepleiere har vel godt utgangspunkt for å tjene greit og er heller ikke lavstatusyrker i mitt hode.

Jeg tror jeg aldri ville blitt sammen med en renholder eller lastebilsjåfør for eksempel. Det må jeg ærlig innrømme. 

Anonymkode: 360e5...bd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det var et elendig eksempel, trådstarter. Både snekkere og sykepleiere har vel godt utgangspunkt for å tjene greit og er heller ikke lavstatusyrker i mitt hode.

Jeg tror jeg aldri ville blitt sammen med en renholder eller lastebilsjåfør for eksempel. Det må jeg ærlig innrømme. 

Anonymkode: 360e5...bd7

I mitt hode er de fire yrkene så og si likestilte.

1. Sykepleier

2. Lastebilsjåfør

3. Snekker/Tømrer/Renholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener rundt 700.000 i året. Kjærsten tjener tja.. 200.000 nå. Så nei, det har ingenting å si for meg. Jeg er forelsket i mannen, ikke i lønna hans. 

Anonymkode: 0783f...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, besserwesser skrev:

Tømrere og snekkere tjener ekstremt godt for tiden. Det er ikke uvanlig å tjene 400 000 kr, og det UTEN utdanning - kun vgs og par år som lærling. Enkelt å få jobb er det og.

3-4 års utdannelse i de fleste håndverksfagene før du er ferdig med læretiden. De som har ambisjoner jobber gjerne 5-10 år på golvet før de tar seg et mesterbrev og klatrer opp et hakk eller to, mange av tømrerene ender opp som bedriftseiere med 5-100 mann ansatte. Du vet kanskje at snekker og tømrer har omtrent like mye til felles som en lege og en advokat også? Syns du 400 000 er mye. Hva kan du som gjør at en lege har mer verdi enn de som bygger landet? Det fleste funksjonærstillinger er etter min mening fullstendig meningsløse, tilsvarende for 70% av av de administrative stillingene.  

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere kan jo tjene godt. Spørs jo hva man jobber med. Kjenner en som driver for seg selv, jobber nok ikke 100%, men tjener nok opp mot en million ville jeg tro.

Anonymkode: 86b37...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo de kvinnene som sitter på KG de samme kvinnene som leser rosablogger og bruker tusenvis på sminke og utseende hver måned. Tror ikke man kan bruke det som fasit for hva kvinner med høy inntekt ville gjort. Få inn noen kvinnelige fysikere osv så ville du sett helt andre svar

Anonymkode: c14c8...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo de kvinnene som sitter på KG de samme kvinnene som leser rosablogger og bruker tusenvis på sminke og utseende hver måned. Tror ikke man kan bruke det som fasit for hva kvinner med høy inntekt ville gjort. Få inn noen kvinnelige fysikere osv så ville du sett helt andre svar

Anonymkode: c14c8...5be

Kvinnelig ingeniør her, tilfredsstiller det kravene dine? Veldig lite interessert i rosablogger, men bruker nok i snitt en tusenlapp i mnd på utseendet (Frisør, hudpleieprodukter, hårprodukter og sminke), ikke medregnet klær.. Og er vel usikker på om fysikere tjener spesielt bra... Den ene jeg kjenner gjør ikke det. Mye forskning der, det er ofte ikke så veldig godt betalt.

Jeg syns jeg tjener helt greit (over 700 000), og hva en partner tjener bryr jeg meg veldig lite om. Har datet både noen som tjente betydelig mindre enn meg og en som tjente nesten 3 ganger så mye. Men HVA han jobber med og generelt hvilke interesser han har bryr jeg meg om. Erfarer stadig at jeg har mer felles med de som har omtrent samme utdannelse og yrke som meg selv enn de som jobber med noe helt annet. Det er jo ganske naturlig. Og om man jobber med omtrent det samme så er sjansen ganske stor for at man tjener omtrent det samme også. (og han som tjente mest hadde jeg minst til felles med forresten.)

Det som er viktig er at han har styring på økonomien sin, og bruker penger fornuftig. En som bruker penger over evne er fullstendig turn off. Og en som har mye penger som han bare sløser rundt er også turn off.

Anonymkode: 5c6e2...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...