Gå til innhold

Til dere med høy lønn/mye penger:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier og tjener litt mer enn samboer (Fordi jeg har tillegg på kveld og helg). Han er elektriker. Ikke noe problem for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ‎16‎.‎08‎.‎2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

Hvis du er kvinne:

Kunne du som for eksempel lege og høy utdanning blitt sammen med en snekker hvis dere virkelig hadde god kjemi osv?

Anonymkode: 157ca...868

Spørs hva du definerer som høy lønn da. Jeg tjener over snittet (betaler godt med toppskatt), men ikke noe ekstremt. Litt mindre enn lege kanskje, men ikke mye. Jeg kan godt bli sammen med en som tjener mindre enn meg, hvis han syns det er greit (er mange menn som ikke helt liker at kvinnen tjener mer) og hvis alt ellers stemmer. Det jeg dog merker en del er at interessene ofte blir litt forskjellige og forkjellen i yrke/stillingstype er stor, og det er litt kjipt å ikke kunne snakke om jobb fordi man er på helt forskjellige planeter der. Det er mer avgjørende enn lønn. Men uansett inntekt så er det et krav at han har orden på økonomien, og lever i forhold til det han tjener. Det er viktig.

 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en legeberte som er gift med en ingeniør og hun er verdens kjekkeste lege, så folkelig og pasientene elsker henne. Det går an å prate med henne, og alle kolleger elsker henne, både leger, sykepleiere og sekretærer....

 

Altså, Ingeniører kan tjene veldig bra, så det er ikke nødvendigvis noen lønnsforskjell å snakke om der, faktisk kan det godt være han som tjener mest. Skal love deg at ingen ingeniører føler seg "underlegen" for leger. Men det er jo hyggelig at du anser ingeniører som folkelig da, selv om leger tydeligvis normalt ikke er det...

Anonymkode: 5c6e2...2ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og tjener svært bra. Nå giftet jeg meg med en med høyere inntekt enn meg tilslutt, men når jeg ennå datet brydde jeg meg ikke om yrke så lenge de var selvforsørgende. Jeg har datet sveiser, elektriker, industrirlegger, fotograf, doktorgrad stipendiater innen matematikk og innen media, barne og ungdomsarbeider, butikkmedarbeider, sykepleier, lærer, selger, budbilsjåfør, webutvikler, snekker osv. Bare for å nevne noe. Yrket betyr da ingenting. Det er mennesket jeg har falt for, ikke lommeboken.

Anonymkode: 1cb9e...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Hvor "fin" jobb eller hvor mye penger en har, har ingenting å si når det gjelder den rette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. august 2016 at 18.34, AnonymBruker skrev:

Kvinner sier at lønn ikke betyr all verden, mens personlighet betyr mye mer. Hvorfor er det da slik at menn med høy sosioøkonomisk status har langt større sannsynlighet for å få barn og flere partnere enn menn med lavere sosioøkonomisk status, samtidig som at sosioøkonomisk status nesten ikke påvirker kvinners mulighet til å få partnere/barn?

I løpet av 20 år så har antallet menn som forblir barnløse ved 50 år steget med 50%, grunnen til dette tilskrives kvinners behov for forsørgerevne, mens det motsatte (at menn velger kvinner ut fra sosioøkonomisk status) ikke skjer i samme grad.

https://www.ssb.no/forskning/demografi-og-levekaar/fruktbarhet-og-familiedemografi/menn-med-lav-utdanning-og-inntekt-oftere-barnlose

Studien:

https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/DP/dp653.pdf

Anonymkode: 66c44...040

Sosioøkonomisk = sosio + økonomisk. Antakeligvis fordi vi vektlegger den første biten, og du tenker vi vektlegger den andre biten. Personlighet har ofte mye med utdanning og lønn å gjøre, men personlighet er det som kommer først av de tre.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tjener mer enn det dobbelte av mannen, har mye høyere utdannelse og hele boliglånet vårt står på meg. Han gikk på aap da vi møttes og er nå 50/50 ufør/i jobb. Han er den smarteste personen jeg kjenner og jeg kunne ikke tenke meg en annen partner. 

Disse trådene dukker opp sjokkerende ofte....

Anonymkode: fab21...730

Det finnes en god del menn som er arbeidsledige eller lavtlønnede og som gjør det bra blant kvinner på tross av at de er det. Da er det personligheten det går på. Så finnes det sikkert en god del menn som ikke gjør det bra blant kvinner selv om de har høyere utdanning eller bra betalt jobb. De trekker ned statistikken.

Jevnt over er det altså en sammenheng mellom personlighet, utdannelse og inntjening, som gjør at de menn som har høyest lønn også er de mest populære blant kvinner, korrelasjon, men det er ikke her man finner årsakssammenhengen, kausalitet.

Anonymkode: cbbc6...bc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og tjener svært bra. Nå giftet jeg meg med en med høyere inntekt enn meg tilslutt, men når jeg ennå datet brydde jeg meg ikke om yrke så lenge de var selvforsørgende. Jeg har datet sveiser, elektriker, industrirlegger, fotograf, doktorgrad stipendiater innen matematikk og innen media, barne og ungdomsarbeider, butikkmedarbeider, sykepleier, lærer, selger, budbilsjåfør, webutvikler, snekker osv. Bare for å nevne noe. Yrket betyr da ingenting. Det er mennesket jeg har falt for, ikke lommeboken.

Anonymkode: 1cb9e...a22

Bare for å nevne noe? Du har virkelig vært aktiv på date-fronten! :fnise:

Anonymkode: cbbc6...bc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎16‎.‎08‎.‎2016 at 18.34, AnonymBruker skrev:

Kvinner sier at lønn ikke betyr all verden, mens personlighet betyr mye mer. Hvorfor er det da slik at menn med høy sosioøkonomisk status har langt større sannsynlighet for å få barn og flere partnere enn menn med lavere sosioøkonomisk status, samtidig som at sosioøkonomisk status nesten ikke påvirker kvinners mulighet til å få partnere/barn?

I løpet av 20 år så har antallet menn som forblir barnløse ved 50 år steget med 50%, grunnen til dette tilskrives kvinners behov for forsørgerevne, mens det motsatte (at menn velger kvinner ut fra sosioøkonomisk status) ikke skjer i samme grad.

https://www.ssb.no/forskning/demografi-og-levekaar/fruktbarhet-og-familiedemografi/menn-med-lav-utdanning-og-inntekt-oftere-barnlose

Studien:

https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/DP/dp653.pdf

Anonymkode: 66c44...040

Jeg tror nok enkelte kvinner (og menn, men sannsynligvis flest kvinner)  vektlegger mannens forsørgerevne, men jeg tror enda mer at det ikke er forsørgerevnen som er hovedfaktoren her, men at menn med høy forsørgerevne oftere vil ha høy selvtillit (som kvinner ofte faller for), drive til å gå for en dame, enn menn med lav forsørgerevne - DVs at de er med målrettede sjekkere - og at høy forsørgerevne korrelerer med en del andre faktorer som at man er veltilpasset i samfunnet, flink på det sosiale spillet og kodene, har selvdisiplin og holder seg i form. Det er disse tingene kvinner faller for, ikke lommeboken.

 

 

Anonymkode: 74b5f...ea3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og tjener godt, det dobbelt av min mann, og han hadde null oppsparte midler da vi møttes, og ikke ville fått boloiglån uten meg. Jeg skal ærlig innrømme at det har plaget meg innimellom at jeg drar så mye mer av lasset og han ikke har de samme målene som meg. Jeg kan feks ikke trappe ned til en mindre stressende jobb, for det vil kjennes veldig godt - men han gjør ikke noe for å jekke opp eget inntektsnivå og er også litt sløsete med penger (kort sagt veldig uøkonomisk, uten å være direkte uansvarlig luksusfellekandidat). 

Samtidig føler jeg at nettopp det at jeg hadde solid økonomi gjorde at jeg kunne velge en jeg likte personligheten til, som var snill og raus, en veldig fin fyr som er i stand til å sette andre foran seg selv -  hadde jeg vært like ille stelt som ham, ville vi ikke kunne kjøpt bolig sammen og jeg ville ikke følt det var forsvarlig å få barn sammen.

Men det er de manglende ambisjonene for livet vårt sammen som er problematisk og de henger sammen med jobben hans. Så jeg vil si at det har litt å si at man har samme ambisjonsnivå for hvordan man skal bo, leve, feriere, og vilje og evne til å bidra.

 

Anonymkode: 74b5f...ea3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke sykepleier så ille da. Jeg er sykepleier, nyutdannet i sommer. Bruttolønn denne måneden var 61 000.. Så synes ikke det er så dårlig betalt.

Anonymkode: 5f5ea...a78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel ikke sykepleier så ille da. Jeg er sykepleier, nyutdannet i sommer. Bruttolønn denne måneden var 61 000.. Så synes ikke det er så dårlig betalt.

Anonymkode: 5f5ea...a78

61 000? Det er mer en jeg tjener, og jeg tjener 100 000 mer en snittet for avdelingsledere. Jobber du privat?

Anonymkode: 7ab2e...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

61 000? Det er mer en jeg tjener, og jeg tjener 100 000 mer en snittet for avdelingsledere. Jobber du privat?

Anonymkode: 7ab2e...425

Jobber i kommunen. Noen overtidsvakter og mest kveld og nattevakter. Går snart opp  40 000 ekstra i årslønn grunnet ansiennitet. Fullt klar over at dette ikke er gjennomsnittet for nyutdannede sykepleiere, men poenget var egentlig at man må ikke ha så fryktelig dårlig lønn som sykepleier 

Anonymkode: 5f5ea...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i kommunen. Noen overtidsvakter og mest kveld og nattevakter. Går snart opp  40 000 ekstra i årslønn grunnet ansiennitet. Fullt klar over at dette ikke er gjennomsnittet for nyutdannede sykepleiere, men poenget var egentlig at man må ikke ha så fryktelig dårlig lønn som sykepleier 

Anonymkode: 5f5ea...a78

Har du jobbet der hele studietiden? 

Anonymkode: fae31...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i kommunen. Noen overtidsvakter og mest kveld og nattevakter. Går snart opp  40 000 ekstra i årslønn grunnet ansiennitet. Fullt klar over at dette ikke er gjennomsnittet for nyutdannede sykepleiere, men poenget var egentlig at man må ikke ha så fryktelig dårlig lønn som sykepleier 

Anonymkode: 5f5ea...a78

Dette innlegget vitner om lite forståelse for økonomi. I en diskusjon om lønnsnivå er det utelukkende grunnlønn som skal sammenlignes. Ikke ekstravakter , overtid, tillegg for ubekvem arbeidstid mm. Du vil fremstå ganske "enkel" i en diskusjon om du drar frem disse kortene som argument. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Kvalitet skrev:

Dette innlegget vitner om lite forståelse for økonomi. I en diskusjon om lønnsnivå er det utelukkende grunnlønn som skal sammenlignes. Ikke ekstravakter , overtid, tillegg for ubekvem arbeidstid mm. Du vil fremstå ganske "enkel" i en diskusjon om du drar frem disse kortene som argument. 

Helt uenig, ikke i denne diskusjonen - her er det bunnlinjen som teller. I mange yrker sitter ansatt aldri igjen med bare grunnlønn. Tror du bonusen til en megler, selger eller konsulent er irrelevant for spørsmålet til TS?

Tvert i mot, synes jeg du fremstår som enkel. 

Anonymkode: 74b5f...ea3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig, ikke i denne diskusjonen - her er det bunnlinjen som teller. I mange yrker sitter ansatt aldri igjen med bare grunnlønn. Tror du bonusen til en megler, selger eller konsulent er irrelevant for spørsmålet til TS?

Tvert i mot, synes jeg du fremstår som enkel. 

Anonymkode: 74b5f...ea3

Men det er irrelevant å uttale seg om en måned. 

Jeg er konsulent, og får bonus utbetalt to ganger i året. Så min bruttolønn de siste to månedene er 100 000, eller 250 000. Velger alltid førstnevnte dersom jeg skal diskutere lønn. Bonus går opp og ned, og er et usikkert element. 

Anonymkode: 5e4d0...61a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. august 2016 at 20.02, AnonymBruker skrev:

Tjener mer enn det dobbelte av mannen, har mye høyere utdannelse og hele boliglånet vårt står på meg. Han gikk på aap da vi møttes og er nå 50/50 ufør/i jobb. Han er den smarteste personen jeg kjenner og jeg kunne ikke tenke meg en annen partner. 

Disse trådene dukker opp sjokkerende ofte....

Anonymkode: fab21...730

De som er så forferdelig opptatt av om de ulike kjønnene kan velge en med lavere utdannelse og/eller lavere lønn enn seg selv har vel litt komplekser angående dette kan jeg tenke meg. 

Anonymkode: 9cfbb...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 16. juli 2016 at 17.51, AnonymBruker skrev:

Dere som får ømme pupper etter el, hvordan var det den måneden spiren satt? Fikk dere ømme pupper som normalt ? 

Vi har vore prøver i 2 år uten å bli gravide, det som alltid er sikkert er at jeg alltid får ømme pupper etter el, samme dag, eller dagen etter. Nå er jeg 2-3 dager forbi el, jeg hadde positiv el test å merka litt forandring på utflod, så ganske sikker på at eggløsning har vært. Men ingen ømme pupper !

noen som har opplevd dette? Er det et bra tegn? Eller kan det være feil med eggløsningstesten? ( at jeg ikke har hatt el enda?) 

håper noen kan komme med noen svar, er ganske forvirra nå.. 

Anonymkode: 110a5...826

 

Den 23. juli 2016 at 16.40, AnonymBruker skrev:

Det ts beskriver her var meg for kort tid siden.. Jeg er gammel nok og har nok erfaring (mener jeg selv da) til å vite når jeg er i et bra forhold vs et dårlig et. Og det var helt klart supert for min del.. Jeg skulle egentlig bare "øve" meg på å begynne å date igjen, men falt "skikkelig hardt", kan man si.. Men man må bare komme seg på beina igjen og fokusere på andre ting uansett hvor vondt det gjør. Og finne ut av hvorfor, så man ikke gjør samme feilen igjen.. For det er ofte grunner til beslutninger.. Og da kan det i hvert fall være litt enklere å forstå, selv om situasjonen er kjipt.  Har i hvert fall lært mye og til og med fått et bedre forhold til han jeg har barn med. Nå bare tuller vi og hjelper hverandre med å finne potensielle dater til hverandre, ha ha :D. Crazy world! Det er viktig å ha det gøy, det gjør mye med psyken. Mer endorfiner, mindre triste tårer! :sprettoy: 

Anonymkode: 90c6a...8ed

Kunne ikke brydd meg mindre om hvor mye enn mann tjener eller hva han jobber med, så lenge han trives med det han gjør. Jeg har aldri hatt en kjæreste som har hatt veldig høy lønn, men 6/700000 ser jeg på høy lønn som min samboer har. Jeg har 600.000 i året, men går ned i lønn pga jeg kan ikke ha samme jobb pga flytting. Jeg trodde det var en god ting om damen hadde en grei økonimi. Hørt av flere som sier at mannen min har gjort et kupp pga jeg hadde en mill + i egenkapital da vi flyttet samen☺️

Anonymkode: 07aa3...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere glatt kunne vært sammen med en som tjener mye mindre enn dere, skal dere selv bruke mye mindre penger enn dere ellers ville (bo billigere, dårligere ferier etc.) eller er det det å betale for partneren deres dere syntes er greit? Det er jo ett av to...

Anonymkode: 35abf...895

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du jobbet der hele studietiden? 

Anonymkode: fae31...0a0

Nei

Anonymkode: 5f5ea...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kvalitet skrev:

Dette innlegget vitner om lite forståelse for økonomi. I en diskusjon om lønnsnivå er det utelukkende grunnlønn som skal sammenlignes. Ikke ekstravakter , overtid, tillegg for ubekvem arbeidstid mm. Du vil fremstå ganske "enkel" i en diskusjon om du drar frem disse kortene som argument. 

Igjen. Poenget var at lønna må ikke være så altfor dårlig som sykepleier. Ja grunnlønna er ikke noe å rope hurra over, men tilleggene må jo tas med. Synes du fremstår som ganske ufin. Jeg har ikke studert økonomi, men har hatt økonomi og ledelse samt økonomistyring på VGs, og da med toppkarakter, så at jeg ikke har forståelse for økonomi er bare tull..

Anonymkode: 5f5ea...a78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...