Gå til innhold

Hvordan vasker DU i vaskemaskinen?


Million

Anbefalte innlegg

Den 15.8.2016 at 16.33, makkapakka skrev:

såkalt hvitvask alltid på 95 grader, håndklær, sengetøy kjøkkenhåndduker og kluter (dessuten er det bra for vaskemaskina å få seg en "tur" på 95 grader for å rense maskina også

ull på ullprogram med milo ull vaskepulver

bukser og gensere i samme farge på 40 grader. 

undertøy som truser og t-skjorter  på 60 grader

Akkurat sånn her gjør jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 15 August 2016 at 16.06, Million skrev:

Var nettopp nede i vaskekjelleren, og la der merke til at en nabo vasker vanlige klær (som gensere og bukser) i samme vaskemaskin som håndklær og truser... fysj. Alle vet vel at truser og håndklær skal vaskes på en annen temperatur enn en vanlig bomullsgenser f.eks!?? Ekkelt, tenkte jeg, det blir jo ikke skikkelig rent! Så begynte jeg å tenke... hvor vanlig er dette egentlig? Er det mange som vasker feil?

Jeg har siden jeg flyttet hjemmefra som ung, vasket alle tekstilene mine etter et nøye mønster, som er anbefalt av eksperter. Det vil si:

bomullsgensere, t-skjorter og bukser: sorteres etter farge og vaskes på 40°C

fine bluser, finklær i enkelte stoffer og silke osv: sorteres ut og vaskes på 30°C, finvaskprogram

truser, sokker: 60°C vask ALLTID (60 dreper fler bakterier enn kun 40 gjør)

håndklær: 60°C ALLTID, håndklær vaskes alltid separat pga loing fra frottè-nuppene som smitter over på annet

Sengetøy: 60°C

En sjelden gang i mellom kjører jeg håndklærne mine gjennom et kokevaskprogram, 95°C for å "desinfisere" dem skikkelig. Jeg tørker meg jo i skrittet og rumpa og på føttene med disse, så det er bare bra å få kokt dem litt og drepe bakterier og lukt.

 

Hvordan vasker du egentlig tekstilene i hjemmet ditt? Er du blant de som måker alt inn i maskina og blander alt og kjører 40°C på til og med truser....? Eller sorterer du og kjører på ulike temperaturer?

 

Med dette sorteringssystemet, hvor ofte har du nok til en vask da? Er man single husholdning, tar det evigheter å fylke opp vask med fine stoffer, med hvitt, med mørkt ull etc. Min gjetning er at du da har et storforbruker sv klær eller kjører mange halvfulle vasker, ingen av delene er miljøvennlig. 

Jeg hiver det meste på 40, treningstøy vasker jeg utenom fordi det som regel skal uten skyllemiddel. Noen ganger legger jeg trøyer i domestos først da det er bskteriedrepende. Håndklær og sengetøy: 40, med mindre det er spesielt skittent eller gjestesengetøyet vårt. Undertøy; følger anvisning; pent på 40, bomull 60. 

Vi er lite syke, sengetøyet lukter og ser rent ut. Valgte vaskemaskin som fikk gode anmeldelser da. Er generelt mer opptatt av håndvask; ikke bare ved toalettbesøk eller før matlaging, men når jeg kommer på jobb etter å ha tatt på ting på bussen etc, vil man unngå sykdom er det større risiko her. 

Jeg synes regimet til TS og ikke minst reaksjonen er hysterisk. Hadde hatt godt av å bo utenlands (utenfor nærmeste radius på 1000 km). 

 

Anonymkode: 57de0...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannens boxere, ungenes boxere, håndduker, vaskekluter, alt av sengetøy = 60 eller 90 grader

gensere, skjorter, sokker, bh-er, mine truser, kjoler = 40 grader

alt av ull, silke o.l = ullprogram

 

Anonymkode: ad061...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertøy, håndklær og sengetøy vaskes på 60 grader. Her slenger jeg alt inni sammen, med mindre det er håndklær med mye sterkere farge enn sengetøyet, da vaskes de hver for seg.

Alt annet vaskes på 40 grader. Skiller lyse og mørke farger.

Har en og annen ullgenser som muligens vaskes på lavere grader, men har ikke kommet så langt at det trengs enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med dette sorteringssystemet, hvor ofte har du nok til en vask da? Er man single husholdning, tar det evigheter å fylke opp vask med fine stoffer, med hvitt, med mørkt ull etc. Min gjetning er at du da har et storforbruker sv klær eller kjører mange halvfulle vasker, ingen av delene er miljøvennlig. 

Jeg hiver det meste på 40, treningstøy vasker jeg utenom fordi det som regel skal uten skyllemiddel. Noen ganger legger jeg trøyer i domestos først da det er bskteriedrepende. Håndklær og sengetøy: 40, med mindre det er spesielt skittent eller gjestesengetøyet vårt. Undertøy; følger anvisning; pent på 40, bomull 60. 

Vi er lite syke, sengetøyet lukter og ser rent ut. Valgte vaskemaskin som fikk gode anmeldelser da. Er generelt mer opptatt av håndvask; ikke bare ved toalettbesøk eller før matlaging, men når jeg kommer på jobb etter å ha tatt på ting på bussen etc, vil man unngå sykdom er det større risiko her. 

Jeg synes regimet til TS og ikke minst reaksjonen er hysterisk. Hadde hatt godt av å bo utenlands (utenfor nærmeste radius på 1000 km). 

 

Anonymkode: 57de0...aad

Tenker jeg også. Veldig lite miljøvennlig å vaske halve IG kvarte maskiner. Som singel hadde det tatt meg laaang tid å spare opp til alle disse maskinene.

Anonymkode: 9f312...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker truser/boksere, håndklær, sokker, sengetøy, treningstøy, t-skjorter og kluter på 60. Farget og lyst hver for seg selvsagt.

Bukser og gensere på 30 eller 40. Ull på ullprogram.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...