Gå til innhold

Hvordan vasker DU i vaskemaskinen?


Million

Anbefalte innlegg

Den 15.8.2016 at 16.14, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på Husstell. Der har vi lært både å vsorter og å vake klær. 

Påstanden din om anbefaling fra "eksperter", kan du underbygge den? Din beskrivelse er nemlig ikke i tråd med den opplæring jeg har fått. 

Anonymkode: 31078...974

Jeg vil våge å påstå at store deler av det man lærte på husstell har gått ut på dato for mange år siden. De grelleste eksemplene er vasking av gulv og gudene vet hva med med grønnsåpe, men det er også mye rar bruk av vaskemaskin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør likt som deg, TS, i tillegg ulltøy med milo og på ullprogram og treningstøy på 20 min 40 grader. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige klær og sokker : 30 grader

Sengetøy, undertøy, kjøkkenkluter- og håndkler, badehåndkle: 60 grader, noen ganger 90

 

Anonymkode: 65078...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg er vel en av de rare! Synes undertøyet blir fort ødelagt/slitt av 60°, så tar det som regel på 40. Det blir da fint og rent, også tar jeg det sammen med resten av 60-vasken en gang iblant. 

Blander sengetøy og håndklær. Alt som går på samme grader sorteres etter farge og vaskes sammen. Forvasker ofte i vaskebøtte, eller velger forvask på maskinen ved flekker. 

Anonymkode: 14909...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teskjorter, gensre, bukser, treningsklær osv vaskes på 40 grader. 

Truser, bh'er, håndduker, kluter, sokker og sengetøy vaskes på 60 grader. 

Anonymkode: 76168...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullklær 30 grader.

Bukser, gensere, t-skjorter, etc. 40 grader.

Undertøy, håndduker, sengeklær etc. 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker klær slik:

  • Sengetøy og håndkler på 60 grader
  • Overdeler, sokker og truser på 40 grader.
  • Bukser med stretch, 30 grader uten skyllemiddel.
  • Dressbukser ol, følger jeg vaskeanvisningen for, eventuelt ser det an med tanke på sammensetningen i plagget.
  • Bher vasker jeg for hånd/maskin på 40 grader.
  • Ull og lin på 30 grader
  • Silke og andre finere materialer håndvasker jeg med nylonvask/sunlight sepe.
  • Sorterer selvsagt klær etter farge og hva slags materiale klærne er i.

Dersom noe er skikkelig grisete og møkkete, skyller jeg det før jeg vasker det. Samme prossedyren dersom plagget er ytt, for å få vekk overflødig farve. Dersom jeg vasker noe på hardere grader enn 60, betyr det at vi har vært skikkelig dårlige (les omgangssyke ol). Undertøy vaskes på hardere grader dersom det er grunn til det. Dagens maskiner og såper gjør at man ikke trenger å vaske klær på 60 grader. Da er man i så tilfelle skikkelig uhygyenisk ved morgenstellet, dersom man mener at bakteriene florerer i undertøyet. Har heller aldri hatt noen problemer med sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker så og si alt på 40 eller 60 grader. Jeg foretrekker 60, men sambo insisterer på at klærne hans bare kan vaskes på 40. Om det er skikkelig skittent driter jeg i det og vasker på 60 likevel. :fnise: 

Sengetøy og håndduker vaskes på 90.

Har aldri vasket undertøy o.l. på kokvask eller for seg selv, skjønner ikke helt poenget. Det ser, kjennes og lukter rent ut likevel. Er jo en grunn til at vaskepulver brukes, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker sengetøy på 90 grader.

Håndklær 60 grader, undertøy 60 grader.

Vanlige klær 40 grader. Litt penere klær 30 grader/finvask/silke. Har eget program for treningsklær, trooor det er 40 grader.

Ull på ullvask, 30-40 grader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid vaskefiller og tørkehåndkler for seg på 95 grader. 

Håndklær og vaskekluter på 60 grader. 

Strømper og strømpebukser på 60.

Truser, singleter og t-skjorter på 60, og 40 grader, det varierer etter hva tøyet tåler. 

Sengetøy vaskes på 60 grader. 

Vasker vanligvis jentungens bukser, gensre o.l som er synlig skitne ( sånn typisk barnehagedrift) på 40 til 60 grader etter hva de tåler. Det gjelder også voksnes. 

Ellers så tar jeg gensre og bukser som ikke er veldig skitne på 40 grader kortvask. 

Og så sorterer jeg selvfølgelig også etter farge. Hvitvask for seg. Rød/rosa/orange/gul for seg. Blå/grønn/grå/sort for seg. Jentungen har har en del lilla så det blir fort egne rene lilla vasker ellers så deler jeg det inn på de andre kulørtvaskene etter hvilken lilla farge det er. 

Ull vasker jeg selvfølgelig på ullprogram med egnet såpe og temperatur som passer plaggene. 

Bruker så og si aldri skyllemiddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, jeg er vel en av de rare! Synes undertøyet blir fort ødelagt/slitt av 60°, så tar det som regel på 40. Det blir da fint og rent,

Anonymkode: 14909...d0d

" — Vi har sett at å vaske undertøy på 40 grader ikke har gjort at tøyet har blitt fritt for bakterier. Derfor må man velge høyere temperaturer på tøy som sitter tett på kroppen, sier Ingun Grimstad Klepp, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) i en pressemelding. "

http://www.dinside.no/926653/vasker-du-klaerne-riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som gjør det sånn som naboen din. Og ofte etterfulgt av "skjønner ikke hvorfor klærne/vaskemaskina lukter surt". 

Jeg vasker sånn som dette: 

bomullsgensere, t-skjorter og bukser: sorteres etter farge og vaskes på 60°C. Dersom det er noe som ikke tåler det eller ikke er så skittent, vaskes det på 40°C.

fine bluser, finklær i enkelte stoffer og silke osv: sorteres ut og vaskes på 30/40°C/håndvask alt ettersom hva det er.

truser, sokker: 60°C vask ALLTID.

håndklær, kopphåndduker vaskekluter etc: alltid på 95°C.

Sengetøy: 60°C, en sjelden gang på 95°C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her er husmorpolitiet er på plass igjen, ja. :dry: 

Er det så nøye da, så lenge man holder seg frisk og velduftende? Slapp av, du blir ikke syk av å vaske truser på 40 gr, og vasken lukter ikke vondt. Det gjør den ikke hos meg i alle fall.

Jeg vasker truser vekselvis på 40 og 60 grader, alt ettersom hvordan det passer seg. Håndklær, sengetøy og kluter vasker jeg nesten alltid på 60 gr. Har jeg lite håndklevask, så slenger jeg trusene inni for å fylle opp maskinen. Ellers vasker jeg truser på 40 gr. Og det fungerer veldig bra!

Anonymkode: ac716...5b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaskes det etter:

- mørkt 40 grader

- hvitt/lyst 40 grader

- håndduker, kluter og sengetøy 60 grader

- ull

Truser vaskes på 40 grader sammen med alt annet av vanlige klær, hva skulle være galt med det? Vaskemidlene gjør at klærne blir rene selv på relativt lave temperaturer. Og det er ikke som om man blir syk av det og ikke lukter det surt heller.

Endret av Arkana
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2016 at 9.59, Million skrev:

" — Vi har sett at å vaske undertøy på 40 grader ikke har gjort at tøyet har blitt fritt for bakterier. Derfor må man velge høyere temperaturer på tøy som sitter tett på kroppen, sier Ingun Grimstad Klepp, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) i en pressemelding. "

http://www.dinside.no/926653/vasker-du-klaerne-riktig

Har du noen gang hørt om noen som har blitt syke fordi trusene ble vasket på for lav temperatur?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest RaspberryPi

Vasker håndklær, hvite sokker og sengetøy på 90.

Truser/boksere + mørke sokker på 60

Alt vanlig tøy på 40, sortert i mørk, lys og kulørt.

Treningstøy på 40.

Pene skjorter osv på 20 (finvask).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkuratt sånn at man putter klærene i munnen etter at de har vært i vaskemaskinen.

Man vasker klærene for å gjøre dem rene, ikke for å drepe bakterier. For å gjøre gjenstander steril bør man utsette de for 130 grader. Da sier det seg selv at 40 og 60 grader ikke utgjør noe særlig forskjell. Man bruker varmt vann i maskinen for å løse opp vaskemiddelet. I dag finnes det vaskemiddel som løses opp ved romtemperatur, og slik sett kunne vi som samfunn spart mye energi om alle brukte dette. 

Bakterier er stort sett bra for kroppen, så hvorfor drepe dem? Ikke rart folk får allergier nå til dags

Prøver å bevare klærene lengst mulig. Derfor vasker jeg stort sett på 30 grader.

Endret av 0991
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt tøy på 60 eller 90 grader

Farget tøy på 40 

Ull på ullprogram. 

 

Ikke noe mer sortering enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal dere høre her, i USA vaskes det meste av klær på "coldwash". DET er uhygienisk det! Da jeg bodde der trodde mannen jeg var gal da jeg ville "koke ihjel" undertøy og håndklær på 60! :fnise:

Anonymkode: 18420...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...