Gå til innhold

Hvordan vasker DU i vaskemaskinen?


Million

Anbefalte innlegg

Var nettopp nede i vaskekjelleren, og la der merke til at en nabo vasker vanlige klær (som gensere og bukser) i samme vaskemaskin som håndklær og truser... fysj. Alle vet vel at truser og håndklær skal vaskes på en annen temperatur enn en vanlig bomullsgenser f.eks!?? Ekkelt, tenkte jeg, det blir jo ikke skikkelig rent! Så begynte jeg å tenke... hvor vanlig er dette egentlig? Er det mange som vasker feil?

Jeg har siden jeg flyttet hjemmefra som ung, vasket alle tekstilene mine etter et nøye mønster, som er anbefalt av eksperter. Det vil si:

bomullsgensere, t-skjorter og bukser: sorteres etter farge og vaskes på 40°C

fine bluser, finklær i enkelte stoffer og silke osv: sorteres ut og vaskes på 30°C, finvaskprogram

truser, sokker: 60°C vask ALLTID (60 dreper fler bakterier enn kun 40 gjør)

håndklær: 60°C ALLTID, håndklær vaskes alltid separat pga loing fra frottè-nuppene som smitter over på annet

Sengetøy: 60°C

En sjelden gang i mellom kjører jeg håndklærne mine gjennom et kokevaskprogram, 95°C for å "desinfisere" dem skikkelig. Jeg tørker meg jo i skrittet og rumpa og på føttene med disse, så det er bare bra å få kokt dem litt og drepe bakterier og lukt.

 

Hvordan vasker du egentlig tekstilene i hjemmet ditt? Er du blant de som måker alt inn i maskina og blander alt og kjører 40°C på til og med truser....? Eller sorterer du og kjører på ulike temperaturer?

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar håndklær, vaskeluter, undertøy (ikke alltid BH) og slikt (det som jeg alltid har kallt hvitvask) på 60, er det ekstra plass så kan jeg finne på å slenge inn en bommulsgenser eller to.

Gensere, bukser og egenetlig resten på 40

Sengetøy på 60

Noen ting bruker jeg håndvaskprogram på. Ser det ann etterhvert.

Anonymkode: 62b89...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt likt som deg, bare at håndklær, kluter, truser og sokker går sammen. Vasker det stort sett på 95 grader, men ikke om det er nytt/pent undertøy eller fargerike småhåndklær som bi tørker hendene på (da går det på 60:) 

Anonymkode: edb73...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker bukser, bomullsgensere o.l på 40 grader, hvitt og farget tøy hver for seg. Truser, sokker, sengetøy og håndklær vaskes på 60 eller 95 grader. Ull, slike o.l på ull-/silkevask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Husstell. Der har vi lært både å vsorter og å vake klær. 

Påstanden din om anbefaling fra "eksperter", kan du underbygge den? Din beskrivelse er nemlig ikke i tråd med den opplæring jeg har fått. 

En annen sak er at folk putter alt fra joggesko, sandete barnehageregndresser til bæsjebleier og gulpeklær i maskinen uten å skylle det minste av tingene. Så lager de tråder om problemer med både klær og maskiner på kg og skjønner ingenting av noenting.

Sko i vaskemaskin er tull. Bæsjebleier skuller man av og det samme gjør man med andre grisete klær. En vaskebøtte i dusjen er en god begynnelse, for de som gidder. 

Anonymkode: 31078...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningstøy, sokker, undertøy (ikke bh), håndklær, kluter og sengetøy på 60. Resten er 40 og 30, avhengig av hva det er. 

Bruker tørketrommel på sokker, truser, håndklær, kluter og sengetøy. 

Anonymkode: 3624a...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar med klesvasken til mamma. Hun kan det der.

Anonymkode: 683e9...da2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på Husstell.

Påstanden din om anbefaling fra "eksperter", kan du underbygge den? Din beskrivelse er nemlig ikke i tråd med den opplæring jeg har fått.

Anonymkode: 31078...974

"Påstanden" min bakkes opp av sånn ca "en million" artikler og slikt på internett opp gjennom årene. Du får lete dem opp selv, jeg gidder ikke bruke kvelden på å google for deg. Beklager :)

Kan du ikke heller si hva opplæringen din gikk ut på da? Du skriver "husstell". Dette er noe som ikke har forekommet på norske skoler på temmelig mange år, så jeg er ganske sikker på at din opplæring der er noe utdatert i forhold til moderne standarder og vitenskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i bygget mitt vasker ALT på kokvask. :laugh: Jeg bare vet at det er han som har vært der når jeg ser maskinen er full og innstilt på dette programmet. 

Ellers vasker jeg truser, sokker, håndklær, treningstøy og sengetøy på 60 grader. Det meste andre går på finvask 30 grader (bluser, finbukser, kjoler etc.). Nå bytter jeg klær ganske ofte, så det er jo ikke slik at vanlige klær er spesielt skitne når de går til vask.

Anonymkode: fcdb8...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trusene mine er i blonder og lycra, det tåler ikke 60 grader så godt. De er merket med 40, jeg vasker dem på 40. 

Så de går på 40, ja! Og de ser da rene ut, og lukter rent. Og jeg bruker ikke skyllemiddel og er ganske gniten på vaskemiddelet også. 

I USA derimot, ble de IKKE rene, i sånne vaskemaskiner med en rørepinne oppi. 

Anonymkode: 76da9...a77

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri! Er ikke rart blir mer og mer allergiske og syke når folk koker klærene sine. :dry:

Anonymkode: 6eec9...866

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

såkalt hvitvask alltid på 95 grader, håndklær, sengetøy kjøkkenhåndduker og kluter (dessuten er det bra for vaskemaskina å få seg en "tur" på 95 grader for å rense maskina også

ull på ullprogram med milo ull vaskepulver

bukser og gensere i samme farge på 40 grader. 

undertøy som truser og t-skjorter  på 60 grader

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende naboen din vasker de vanlige klærne sine på 60 grader? Da er det jo ikke så mye å si fysj over. Mannen min vasker alle sine klær på 60 grader. Er derfor jeg har hovedansvaret for klesvask, for jeg vil ikke at alt mitt skal vaskes på 60 grader. :ler: Men bomullsklær tåler det jo, så det er ingen krise akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truser, sokker, håndklær, sengetøy og kluter - 60 grader

Bomullsgensere, tskjorter og singletter - 40 grader, sortert etter farge

Ull og silke - 30 grader på finvask med milo

Bh - 40 grader med milo

Jeans - 40 grader uten skyllemiddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • Håndklær - 90C
  • Undertøy, sokker - 60 eller 90C
  • Hvite håndkler og sengeklær - 60 eller 90C med masse klor
  • Sportsklær - 40C 20 minutters program
  • Jeans - Jeansprogram, aner ikke temperaturen
  • Skjorter og sånt - 40C
  • Ull - Sluttet å vaske ull etter at jeg ødela en lue jeg vasket på 60c

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vasker jeg kluter, håndkler, sengetøy,bikini, truser og sokker på 60 grader. 

Vasker resten på 40 grader. Det vil si bukser, gensere, t skjorter, topper.. 

Vasker også noe på ullprogram på 30 grader om det ikke tåler 40 grader. 

Har gjort en del feil å vasket ting som kun tåler 40 på 60. Ikke blitt ødelagt likevel. Heller ikke ull. Om jeg har vasket noe som skulle vært på 60 på 40, vasker jeg det på nytt. 

Jeg sorterer ikke etter farger. Så det jeg har i hvitt er fortsatt hvitt, men ikke blenda hvitt. Ellers har aldri noe blitt farget. Men må sies at om det er noe nye klær med sterk farge vasker jeg det gjerne alene første gang. 

Anonymkode: cd2bd...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg vasker noe på 60 grader. Det må være om jeg har nok sengetøyt, håndklær mm. 
Her går undertøy og sokker på 40 grader. Ikke blir jeg syk og ei heller lukter det. 

Anonymkode: c5766...f13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det vaskes på 60 er det vel ikke noe problem? 

Kanskjej jeg er naboen din? Kom akkurat hjem fra ferie og vasket alt, også de ubrukte trusene mine. Synbtes alt luktet litt rart. Det rene ble vasket på 40 sammen ligneden farge

Anonymkode: e4794...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...