Gå til innhold

Hvordan ser min diett ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hei.

Har dere forslag til hva jeg eventuelt bør droppe å spise eller å begynne å spise?

 

 

Kveldsmat: Grønne linser, reker, havregryn.

 

 

 

Setter veldig stor pris på tilbakemelding :).

 

 

 

 

 

 

 

Hei.  27 år gammel mann her, mitt daglige kosthold:

Frokost. Noen aprikoser, 3 dl , kaffe , cocao bønner , rød paprika , grønn paprika , poteter (noen ganger med kanel ) , 3 dl skogsbærjuice . Noen ganger  en halv scoop av protein.Krydder: Gurkemeie, kanel, kardemomme, sort pepper, rosmarin. Noen ganger spinat. Et kvart eple.

 

 

Fett kilde til frokost : Noen ganger avocado og noen ganger olivenolje .

 

 

Mat i løpet av dagen:

1 egg , ca 1 scoop av whey protein, vann , selleri ,røde druer (noen ganger), frossen frukt ( blåbær , blåbær osv ) , frosne jordbær , havregryn , røkt laks , brokkoli, kylling.

 

 

Kveldsmat: Grønne linser, reker, havregryn og koffeinfri kaffe (noen ganger).

 

 

Har dere forslag til hva jeg eventuelt bør droppe å spise eller å begynne å spise?

 

Setter veldig stor pris på tilbakemelding :).

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 5da50...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppdatert innlegg:

Hei.

Har dere forslag til hva jeg eventuelt bør droppe å spise eller å begynne å spise?

27 år gammel mann her, mitt daglige kosthold:

Frokost. Noen aprikoser, 3 dl , kaffe , cocao bønner , rød paprika , grønn paprika , poteter (noen ganger med kanel ) , 3 dl skogsbærjuice . Noen ganger  en halv scoop av protein. Krydder: Gurkemeie, kanel, kardemomme, sort pepper, rosmarin. Noen ganger spinat. Et kvart eple.

 

Fett kilde til frokost : Noen ganger avocado og noen ganger olivenolje .

   

Mat i løpet av dagen:

1 egg , ca 1 scoop av whey protein, vann , selleri ,røde druer (noen ganger), frossen frukt ( blåbær , blåbær osv ) , frosne jordbær , havregryn , røkt laks , brokkoli, kylling.

 

 

Kveldsmat: Grønne linser, reker, havregryn og koffeinfri kaffe (noen ganger).

 

 

Setter veldig stor pris på tilbakemelding :).

 

 

 

Anonymkode: 5da50...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Hvor mye av hva spiser du? Du har ramset opp aeldig rotete, så det er vanskelig å forstå hva som er en "normal-dag" for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sugemerke skrev:

Hvor mye av hva spiser du? Du har ramset opp aeldig rotete, så det er vanskelig å forstå hva som er en "normal-dag" for deg.

Spiser litt av alt dette på en vanlig dag. Et par dager i uka så bytter jeg ut avocado med olivenolje. Det hender også at jeg dropper å spise frosne bær.

4 timer siden, minister-mio skrev:

ikke middaag?

"Middagen" består av sellerirot, frossen jordbær og røde druer.

8 timer siden, Cyrus skrev:

Spiser du akkurat det samme hver dag?

Ja, nesten.

Anonymkode: 5da50...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, udir skrev:

Merkelig kosthold. Hvordan inntar du krydderet til frokost? I kaffen eller på aprikosene?

Spiser det til frokost fordi det kan forstyrre søvnen hvis jeg f.eks spiser det seint på ettermiddagen.

4 timer siden, Sugemerke skrev:

Hvorfor spiser du ikke bare mat?

Tror nok at jeg får i meg de fleste næringsstoffene, sporstoffer etc. Har du et kontrekt forslag til mat som jeg bør tilføre kostholdet? :)

Anonymkode: 5da50...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser det til frokost fordi det kan forstyrre søvnen hvis jeg f.eks spiser det seint på ettermiddagen.

Tror nok at jeg får i meg de fleste næringsstoffene, sporstoffer etc. Har du et kontrekt forslag til mat som jeg bør tilføre kostholdet? :)

Anonymkode: 5da50...592

Det folk lurer på er vel hvorfor, vel, du spiser jo forsåvidt mat, men men det ser jo ut som du spiser mest råvarer, i ganske uvanlige kombinasjoner. Krydder er jo for de fleste av oss noe vi tilsetter for smak. Du spiser dem kanskje på grunn av noen antatt helseeffekt?

 

Det er umulig å si om du får i deg det du bør når vi ikke vet mengder på noe annet enn det du ramser opp til frokost. Om du får i deg nok proteiner avhenget jo veldig av hvor mye du spiser når du skriver "kylling", "reker", etc.

Det er veldig vanskelig å skulle svare på om det er noe du bør tilføre uten å vite hva du vil oppnå, hvilke mengder du spiser og, det virker som du har lagt endel arbeid i å analysere kostholdet ditt selv. Men, trives du med å spise sånn? Har du spist sånn lenge? Føler du deg bra på det kostholdet? Har du nok, og jevn, energi? For, sistnevnte sier vel mer om kostholdet ditt er bra for deg enn vi kan.

 

Det som synes å kunne mangle er nok jern, på sikt, med mindre du får i deg veldig mye havrgryn. Jeg ville lagt til litt rødt kjøtt/innmat, i riktige mengder er det virkelig ikke usunt.

 

Du har vel også få omega 3-kilder, og røkt laks er vel ikke den beste kilden (hvis vi snakker oppdrettslaks). Mer fet fisk? Sild, makrell?

Endret av Hot mess
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Hot mess skrev:

Det folk lurer på er vel hvorfor, vel, du spiser jo forsåvidt mat, men men det ser jo ut som du spiser mest råvarer, i ganske uvanlige kombinasjoner. Krydder er jo for de fleste av oss noe vi tilsetter for smak. Du spiser dem kanskje på grunn av noen antatt helseeffekt?

 

Det er umulig å si om du får i deg det du bør når vi ikke vet mengder på noe annet enn det du ramser opp til frokost. Om du får i deg nok proteiner avhenget jo veldig av hvor mye du spiser når du skriver "kylling", "reker", etc.

Det er veldig vanskelig å skulle svare på om det er noe du bør tilføre uten å vite hva du vil oppnå, hvilke mengder du spiser og, det virker som du har lagt endel arbeid i å analysere kostholdet ditt selv. Men, trives du med å spise sånn? Har du spist sånn lenge? Føler du deg bra på det kostholdet? Har du nok, og jevn, energi? For, sistnevnte sier vel mer om kostholdet ditt er bra for deg enn vi kan.

 

Det som synes å kunne mangle er nok jern, på sikt, med mindre du får i deg veldig mye havrgryn. Jeg ville lagt til litt rødt kjøtt/innmat, i riktige mengder er det virkelig ikke usunt.

 

Du har vel også få omega 3-kilder, og røkt laks er vel ikke den beste kilden (hvis vi snakker oppdrettslaks). Mer fet fisk? Sild, makrell?

Kjempebra svar.

Hvordan vet du at oppdrettslaks er en dårligere mega 3 kilde?   Sild og makrell kunne nok ha vært en mulighet ja, men de kommer vel helst i aliminimumsforpakninger og de er jeg ikke så glad i.

Jeg trives helt greit med å spise sånn.

Bruker krydderet for forbrenninga sin del også for å å skjerpe konsentrasjonen. Min BMR er et sted mellom 1700-1950.

Har spist sånn i flere år. Har god energi. 

 

Får i meg jern via multivitamine tar også omega 3 via mulitivtaminen.

Forøvrig så ligger jeg på ca 2000-2200 kcal (jeg veier 80-83 kilo).

Anonymkode: 5da50...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/15/2016 at 15.08, AnonymBruker skrev:

Kjempebra svar.

Hvordan vet du at oppdrettslaks er en dårligere mega 3 kilde?   Sild og makrell kunne nok ha vært en mulighet ja, men de kommer vel helst i aliminimumsforpakninger og de er jeg ikke så glad i.

Jeg trives helt greit med å spise sånn.

Bruker krydderet for forbrenninga sin del også for å å skjerpe konsentrasjonen. Min BMR er et sted mellom 1700-1950.

Har spist sånn i flere år. Har god energi. 

 

Får i meg jern via multivitamine tar også omega 3 via mulitivtaminen.

Forøvrig så ligger jeg på ca 2000-2200 kcal (jeg veier 80-83 kilo).

Anonymkode: 5da50...592

Noen flere innspill her? :)

Anonymkode: 5da50...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 15.8.2016 at 15.08, AnonymBruker skrev:

Kjempebra svar.

Hvordan vet du at oppdrettslaks er en dårligere mega 3 kilde?   Sild og makrell kunne nok ha vært en mulighet ja, men de kommer vel helst i aliminimumsforpakninger og de er jeg ikke så glad i.

Jeg trives helt greit med å spise sånn.

Bruker krydderet for forbrenninga sin del også for å å skjerpe konsentrasjonen. Min BMR er et sted mellom 1700-1950.

Har spist sånn i flere år. Har god energi. 

 

Får i meg jern via multivitamine tar også omega 3 via mulitivtaminen.

Forøvrig så ligger jeg på ca 2000-2200 kcal (jeg veier 80-83 kilo).

Anonymkode: 5da50...592

Jeg glemte visst følge opp, sorry. :)

 

Det med dårligere kvalitet på Omega 3 fra oppdrettslaks er en sånn påstand som har blitt gjentatt såpass ofte, sammen med at det er dårligere forhold mellom Omega 3 og Omega 6 i oppdrettslaks, etc, at jeg egentlig ser at det er et inntrykk jeg har fått - jeg har ikke tenkt å stå skråsikkert på at det er korrekt når fagfolk er uenige enda (kjapt google-søk gav ikke akkurat entydige svar). Men, jeg liker uansett, for min egen del, å spise fisk jeg vet har plasket fritt rundt før den ble mat, og jeg liker sild og makrell, så win/win. ;) Kryddersild/spekesild og makrell fås forresten i plastforpakninger også (Coop, Rema), men man må vel kanskje være temmelig glad i disse fisketypene for å synes de er gode uten at de kommer i boks med tomatsaus. :biggrin:

 

Utover det, så greier jeg ikke finne noe å tilføye, du har jo vært temmelig detaljorientert da du satte sammen dette kostholdet. Som nevnt, hvis du trives med det, hvis du føler deg bra, og det funker, er det ingen grunn til å fikse på det! :) Kalorinivået virker jo umiddelbart litt lavt for en voksen mann, men om man får i seg for lite eller for mye kalorier er jo noe man merker veldig godt selv etter ikke lang tid, så igjen, if it aint broke... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 8/20/2016 at 22.00, Hot mess skrev:

Jeg glemte visst følge opp, sorry. :)

 

 

Null stress, satte veldig pris på innspillet ditt.

Rumle: Ja nesten..

Som sagt så setter jeg veldig pris på forslag til forbedring av kostholdet :)

Anonymkode: 5da50...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bør man snakke med hvis man ønsker å få forbedring av dietten? Eksempelvis kostholdseksperter etc. Ønsker ikke en fullstendig ny diett, men ønsker istedenfor innspill på min nåværende ditt.

Anonymkode: 5da50...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Men du, sett den opp punktlig, en dag som ett eksempel.

Frokost:

Lunsj:

Middag:

Kvelds:

Mellommåltid:

Så skal vi gi deg konkrete og gode forslag. Slik det er satt opp nå synes jeg det er for vanskelig å forstå hva du faktisk spiser konkret til et måltid på en dag. Ikke dra inn flere dager og flere måltider i hver kolonne, så skal du få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker dette temmelig sært, (over)fokus på (uviktige) detaljer, lite fleksibelt og variert. De fleste spiser mat - det virker som du spiser ernæring

Men hvis du får i deg det du trenger - noe du vet at du gjør hvis du holder vekta, er frisk og opplagt, fornøyd og energisk, så trenger du ikke forandre på noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...