Gå til innhold

Hadde du gitt en million for å redde en familie i Afrika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og om du ikke har en million, kunne du solgt huset ditt, kjøpt deg et billigere ett, og brukt den millionen(tenkt sum) du fikk til overs, til å redde en familie i Afrika?

Hva om det var en nabofamilie her i Norge?

Og, hadde du levd med god samvittighet, om du fikk muligheten, men takket nei?

Anonymkode: 63b1f...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, så er det vel veldig sjeldent at man trenger en million norske kroner for å renne en afrikansk familie (fra fattigdom og sult?), med denne summen hadde man nok reddet en god del flere dersom pengene ble brukt på en gunstig måte. 

For det andre, dersom jeg hadde hatt god nok lønn til å sette av nok sparing og ikke noen konkrete mål jeg måtte spare til (hus, leilighet, bil) så hadde jeg ikke hatt noe imot å åpne et eget fond eller gitt til et annet fond med etiske hensikter. Det er et vanskelig dilemma når du sier at man kan selge huset og heller kjøpe et billigere hus for å godgjøre én familie man aldri har møtt eller har relasjoner til, slik. 

Anonymkode: 2b2c5...38d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg ikke gjort. Den millionen trenger jeg sårt selv. Jeg er dynget ned i boliggjeld og millionen gikk til egenkapital på ny bolig, da jeg solgte forrige boligen (som jeg eide sammen med eksen). Ikke faen om jeg hadde sendt den millionen til noen fremmede i Afrika. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det liksom skal være verden sitt ansvar å sørge for at afrikanere klarer seg. Afrika får snart prøve å sørge for seg selv, og slutte å avle så innmari mange unger når det er hungersnød.

Anonymkode: db80d...5b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Pengene brukes på meg og mine, enten det er snakk om ti kroner eller ti millioner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dilemmaet her er som tatt ut av filmen "the box". Den burde du se TS.  Der får tilfeldige folk en boks med en rød knapp, og et dilemma.  Hvis du trykker på knappen så kommer et menneske et eller annet sted i verden til å dø, men du får en million kroner uten noen spørsmål!

det er 7,6 milliarder mennesker i verden, 300 000 nye født hver dag. Hvor mye er et menneskeliv verdt?  Ville du trykket på knappen ?

Endret av Stiigen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er selvfølgelig nei, for hvis det var ja, ville jeg jo gjort det? Og det har jeg ikke gjort. Jeg kunne glatt gjort det uten nedgang i levestandard her og nå faktisk. Jeg gir 250,- i mnd... (Redd Barna, ikke spesifikt (uspesifikt) en familie i Afrika). På 40 år blir det 120 000,-, håper det bidrar til å redde noen. 

Anonymkode: 31dc1...505

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke umulig hvis jeg en gang frigjør kapital slik TS beskriver. I veldig mange Afrikanske land (Det er et kontinent med over 50 land...) holder en million til ganske mye, så den hadde gjort langt bedre nytte for seg der enn her og jeg trenger den strengt tatt ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og om du ikke har en million, kunne du solgt huset ditt, kjøpt deg et billigere ett, og brukt den millionen(tenkt sum) du fikk til overs, til å redde en familie i Afrika?

Hva om det var en nabofamilie her i Norge?

Og, hadde du levd med god samvittighet, om du fikk muligheten, men takket nei?

Anonymkode: 63b1f...779

Nei. Man kan ikke redde noen ved å bare gi penger. De blir antakelig sløst bort likevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Stiigen skrev:

Det dilemmaet her er som tatt ut av filmen "the box". Den burde du se TS.  Der får tilfeldige folk en boks med en rød knapp, og et dilemma.  Hvis du trykker på knappen så kommer et menneske et eller annet sted i verden til å dø, men du får en million kroner uten noen spørsmål!

det er 7,6 milliarder mennesker i verden, 300 000 nye født hver dag. Hvor mye er et menneskeliv verdt?  Ville du trykket på knappen ?

Det kan jo ikke sammenlignes. Det er STOR forskjell på å gi en million av det man har og det å få en million i tillegg til det man har. En million goes a long way i Afrika, så jeg ville nok heller forsøkt å fordele den millionen på best mulig måte for å kunne redde flest mulig istedenfor å gi en million til en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant og vanskelig spørsmål.

Vanskelig, fordi jeg og min familie i globalt perspektiv har mer enn nok, takket være at vi er født i Norge og har gjort helt normalt gode valg (altså føler jeg ikke at vi kan slå oss på brystet og si at "vi har fortjent det") og sånn sett ikke har noen gode argumenter for å ikke dele. Samtidig er livet som det er, det leves i den hverdagen vi har, og der kan jeg ikke si at vi føler oss rike nok til å avstå fra en million. Vi har normale jobber og ganske høyt boliglån, og trenger den plassen vi har.

Jeg leste om en amerikansk pastor som gjorde nettopp dette, solgte huset for å gi vekk pengene til et godt formål. Sånt står det respekt av, men jeg må innrømme at jeg ikke har guts nok til å ta så radikale valg. Jeg prøver å gi tiende da og lykkes som regel, men det blir likevel en smule puslete sammenlignet med denne mannen.

Om jeg skulle redde nordmenn eller afrikanere bryr meg filla om, det spiller ingen rolle for meg. Føler meg ikke mer i slekt med en ukjent familie i en norsk by jeg aldri har vært i enn en ukjent familie i Malawi. Alle mennesker er like mye verdt, men noen av oss, deriblant meg, har hatt uforholdsmessig mye flaks her i livet. Dermed pålegger det meg et ansvar å se lenger enn min egen nesetipp. Men om det får meg til å selge huset... nei, ikke før jeg eventuelt er gammel og enda rikere, i så fall. Så svak er jeg ;)

Anonymkode: 2e205...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg ville neppe gjort det. Og jeg trur ikke de som har elendig råd heller hadde gjort det, da hadde de gjort noe allerede - de sitter mye bedre i det enn 90% av verdens befolkning. Jeg trur alle snakker om at dersom de hadde vært rikere ville de ha gitt, men sannheten er nok at de fint ville brukt pengene på seg selv med mindre pengene kom plutselig, noe de gjør for de færreste.

Vi gir noen tusen fast ulike organisasjoner i måneden, vi gir litt ekstra ved store katastrofer. Vi kjøper gatemagasiner, og gir mat til de faste uteliggerne ved respektive arbeidsplasser. Drar hjem, koser oss med en flaske vin til 300 kroner, en ferietur til 50 000 og betaler selvfølgelig 30 000 dersom katten trenger en operasjon. 

Selvfølgelig er det ikke rettferdig, og selvfølgelig har man innimellom en bitter smak i munnen. Men de fleste er tross alt seg selv nærmest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og om du ikke har en million, kunne du solgt huset ditt, kjøpt deg et billigere ett, og brukt den millionen(tenkt sum) du fikk til overs, til å redde en familie i Afrika?

Nei. Hvis det koster en million å redde en familie så er det noe alvorlig galt. Skulle jeg først ha gitt bort en million så ville jeg ikke brukt den på bare en enkelt familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde vært en familie i ætten ville jeg kunne gjort det på vilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...