Gå til innhold

35% av innvandrerbarna, og 5% etnisk norske, lever i fattigdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil det egentlig si? Hvor går grensa mellom trange kår og fattigdom?

Anonymkode: 593fb...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis Røkke og Stordalen hadde flyttet til min hjembygd ville plutselig 95% av innbyggerene blitt  fattige. Statistisk sett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdom er (etter EUs standard) målt som avstand til snittet. Hvilket betyr at det selvsagt skal mindre til å få merkelappen "fattig" i et rikt land.

Anonymkode: 8399b...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge regnes du som fattig selv om du er blant den ene prosenten i verden som tjener mest. Absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det de kaller relativ fattigdom. Altså man har ikke råd til iPhone og utenlandsferier.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snublefella skrev:

Det er vel det de kaller relativ fattigdom. Altså man har ikke råd til iPhone og utenlandsferier.....

Folk med gjennomsnittlig inntekt og selv over gjennomsnittlig inntekt kjøper nødvendigvis ikke iPhone til barna eller drar på utenlandsferier. Huff, for et bortskjemt land vi lever i :( 

Anonymkode: a0b46...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange innvandrerfamilier er faktisk fattige. Men det skyldes ikke alltid de vanlige mekanismene. En ting forskere og politikere aldri tar med i regnskapet er at innvandrerfamilier sender penger hjem til storfamilien i hjemlandet selv om de bare har trygdeytelser eller lav arbeidsinntekt.

Det er en forventing om å sende hjem penger uansett hvor liten den totale inntekten til familen er. Det er ofte en spesiell grunn til at familier i norge blir ekstremfattige. Hos norske familier skyldes det ofte rus eller andre sære utslag som velferdssystemet ikke klarer å plukke opp.

Hos innvandrere skyldes det som regel denne forsørgerplikten som offentlige ytelser selvsagt ikke er beregnet til.

Før samfunnet begynner med tiltak for denne gruppen. Bør de finne ut hvordan pengene de får/har faktisk brukes.

Anonymkode: 35c4a...719

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
20 minutter siden, Hapi skrev:

Barna? Hva med foreldrene, er ikke de fattige også? Hvorfor sier man ikke at "familiene" er fattige, men "barna"?

Ja, det er veldig rart at de bare nevner barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Hapi skrev:

Barna? Hva med foreldrene, er ikke de fattige også? Hvorfor sier man ikke at "familiene" er fattige, men "barna"?

Det er vel strengt tatt TS som fokuserer på barna, men jevnt over er det klart at det jevnt over er verre for barna da de ikke har makt til å endre sine oppvekstvilkår og heller ikke er skyld i dem.

Anonymkode: 8399b...7da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange grunner for dette. I noen innvandrermiljøer er det så å si ingen kvinner som jobber. De er hjemme og passer på 3-4-5-6 barn. Barna går ikke i barnehage før eventuelt siste barnehageår rett før skolen. Når mamma ikke jobber og pappa jobber noe lavtlønt, så er det opplagt at disse barna har mindre å rute med enn familier hvor begge foreldrene er i jobb.

Hver gang jeg tar drosje og det er en ikke-vestlig sjåfør, blir det småprat hvor jeg blir spurt om hvor mange barn jeg har, hvor gamle de er, osv. Og hver eneste gang hører jeg tilbake samme historie - Vi har X (hvor X er mellom 3 og 6) barn med 1-2 år aldersforskjell som har ikke gått i barnehage før siste barnehageår og kona har vært hjemme med dem hele tiden, men nå er barna i skolealder og til og med går på ungdomsskolen, så kona har endelig begynt å sende jobbsøknader rundt omkring for familien har levd kun på pappaens lave inntekt i alle disse årene og de har ikke hatt råd til mye, ferier eller å kjøpe leilighet.

Da tenker jeg, alle disse årene kvinnen har vært hjemme frivillig arbeidsløs for å oppdra barna istedet for at de har vært i barnehage og til og med etter at de har begynt på skolen, er år som er tapte for Norge og disse familiene økonomisk sett. Er det da rart at det er mer utbredt fattigdom i disse miljøene enn i befolkningen for øvrig? Det er jo en selvvalgt fattigdom når foreldrene bestemmer seg for at kona passer på barna helt til ungdomsskolen begynner og mannen tar seg av inntekten. Greit nok hvis pappaen tjener mer enn nok (ja, mange kvinner som ikke jobber på den andre enden - de med styrrike menn), men som oftest havner de i lavtlønte stillinger og tjener dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel strengt tatt TS som fokuserer på barna, men jevnt over er det klart at det jevnt over er verre for barna da de ikke har makt til å endre sine oppvekstvilkår og heller ikke er skyld i dem.

Anonymkode: 8399b...7da

Det er ikke bare TS, dette har det vært endel fokus på i media, og jeg reagerer hver gang på at de snakker om at det er så fælt for barna å vokse opp i fattigdom som om barna skulle være foreldreløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hapi skrev:

Barna? Hva med foreldrene, er ikke de fattige også? Hvorfor sier man ikke at "familiene" er fattige, men "barna"?

 

1 time siden, Loki Laufeyson skrev:

Ja, det er veldig rart at de bare nevner barna. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel strengt tatt TS som fokuserer på barna, men jevnt over er det klart at det jevnt over er verre for barna da de ikke har makt til å endre sine oppvekstvilkår og heller ikke er skyld i dem.

Anonymkode: 8399b...7da

 

3 minutter siden, Hapi skrev:

Det er ikke bare TS, dette har det vært endel fokus på i media, og jeg reagerer hver gang på at de snakker om at det er så fælt for barna å vokse opp i fattigdom som om barna skulle være foreldreløse.

"Barna" er ikke mine ord. Det var et innslag på TV2-nyhetene tidligere i dag. Jeg også skjønner jo at når barna lever i fattigdom, så gjør familien det også. Jeg lurer i grunn heller ikke på hvorfor, for det begrunnet de også på nyhetene. (Man kan også tenke seg det). Som det blir nevnt lengre opp her, så er det mange av innvandrermødrene som ikke jobber. Når det gjelder de etnisk norske familiene, så var det ofte rustilfeller.

Det jeg lurte på, er hvor går grensa mellom fattig/trange kår. :) 

Anonymkode: 593fb...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurte på, er hvor går grensa mellom fattig/trange kår. :) 

Anonymkode: 593fb...ce3

Det finnes flere definisjoner av fattigdom. Ingen norske borgere lider av absolutt fattigdom (1 dollar dagen).

I Norge blir altså fattigdom en relativ sak. Du er fattig hvis du har mindre enn 50% av medianinntekten i tre år eller mer sammenhengende.

Ligger du nær denne grensen, men ikke under, så defineres det som trange kår. Hvor høy inntekt du må ha før du forlater gruppen "trange kår" er mer usikkert, men heller ikke like interessant.

Anonymkode: 35c4a...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Commander skrev:

Hvis Røkke og Stordalen hadde flyttet til min hjembygd ville plutselig 95% av innbyggerene blitt  fattige. Statistisk sett.

Nei, de ville ikke det siden fattigdom regnes ut fra median og ikke gjennomsnitt. Det er nettopp for å unngå slike utslag på statistikken at man bruker median heller enn gjennomsnitt for å kalkulere fattigdom. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, amativeReflection skrev:

I Norge regnes du som fattig selv om du er blant den ene prosenten i verden som tjener mest. Absurd.

På den annen side, så er jo relativ inntekt/sosial status et biologisk behov mens absolutt velstand faktisk ikke er det. Slik sett finnes jo ikke fattigdom, da buskmenn levde fint i mange tusen år med minst like lite som de som regnes som fattige i verden idag. Slik sett kan man si at all fattigdom, så lenge folk ikke sulter ihjel og ofte ikke da engang, er relativ fattigdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der er FORELDRENE sitt ansvar å sørge for at barna har det bra. Det er foreldrene sitt ansvar å ikke sette barn til verden, om de ikke kan gi dem gode oppvekstvilkår. 

Ærlig talt, for en vinkling denne historien får. Det burde bli straffbart å sette barn til verden dersom du ikke har økonomi til å ta vare på dem. 

Anonymkode: 6f8d8...6a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Der er FORELDRENE sitt ansvar å sørge for at barna har det bra. Det er foreldrene sitt ansvar å ikke sette barn til verden, om de ikke kan gi dem gode oppvekstvilkår. 

Ærlig talt, for en vinkling denne historien får. Det burde bli straffbart å sette barn til verden dersom du ikke har økonomi til å ta vare på dem. 

Anonymkode: 6f8d8...6a9

Det er en veldig irrasjonell holdning, da det fødes for få barn i rike land som det er. Det at det blir for få unge i forhold til eldre er et enormt samfunnsproblem i den rike verden, mens økonomisk støtte til fattige og/eller enslige foreldre er et helt minimalt problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, amativeReflection skrev:

I Norge regnes du som fattig selv om du er blant den ene prosenten i verden som tjener mest. Absurd.

Ja, for det er ikke f.eks. forskjellig prisnivå rundt omkring i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, jabx skrev:

Ja, for det er ikke f.eks. forskjellig prisnivå rundt omkring i verden.

Viktige ting som helse og utdanning er gratis i Norge. Mat er ikke så fryktelig dyrt her heller. 

Unødvendig luksus som røyk, alkohol, biler og slikt trekker konsumprisindeksen kunstig opp som gir et inntrykk av at ting er dyrt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...