Gå til innhold

Få barn med mennesker fra andre land/kulturer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette? Som har barn med mennesker fra andre land og kulturer, kanskje religioner? 

Eller som har kunnskap om dette?

Vil veldig gjerne høre personlige meninger, historier.

Anonymkode: 9376a...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner slike par bare mer perifert, men generelt vil jeg tro at man må være flinke å kommunisere hvilke forventninger og ønsker man har, og hva som evt. er helt uaktuelt(bruk av hijab, omskjæring, dåp, oppdragelse generelt, osv). Samtidig være villig til å møtes på halvveien.

Anonymkode: 41d87...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv er ikke norsk, og min mann er ikke norsk han heller, og vi to kommer fra forskjellige land, men bor i Norge. Hva er det som du ønsker å vite? Jeg synes ikke vi har hatt noen spesielle problemer pga kulturforskjell eller sånne ting... Eller jo, svigermoren er det største problemet :D Tror ikke at svigermødre fra mitt hjemmeland kan være så dårlige som henne. Vi bor og lever som en "vanlig norsk familie", men vi snakker tre forskjellige språk hjemme (jeg snakker på mitt morsmål til barna, mannen på sitt, og med hverandre kommuniserer vi på engelsk), og vi lager litt annerledes mat osv.

Anonymkode: 86fdb...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk og bor sammen med en mann fra Øst-Asia. Han kom til Norge som barn og familien er katolikker, så bortsett fra maten og at svigerforeldrene mine ikke snakker så godt norsk, er det få kulturforskjeller egentlig. Vi snakker norsk hjemme fordi samboeren min synes det er enklest.

Anonymkode: 177df...20e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problematisk hvis man går fra hverandre og den andre flyttet til hjemlandet sitt. Jeg hadde ikke valgt å finne noen fra utlandet, men kjærleikens veier er jo uransakelige... Rent praktisk ihvertfall så kan det bli ugunstig på sikt.

Anonymkode: cb05b...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen med en fra nord-øst Asia, har en gutt på 2 år sammen. Det går fint, er selvfølgelig enkelte kulturforskjeller, men vi er flinke til å kommunisere, familien hans er buddhister, men ikke veldig religiøse. Har hatt mange utfordringer, som jeg tror gikk mer på våre personligheter enn kultur, kommunikasjon  er alfa-omega. Liker at han fra begynnelsen tok forholdet vårt veldig alvorlig og var klar for barn tidlig, tror ikke det er like vanlig blant norske menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problematisk hvis man går fra hverandre og den andre flyttet til hjemlandet sitt. Jeg hadde ikke valgt å finne noen fra utlandet, men kjærleikens veier er jo uransakelige... Rent praktisk ihvertfall så kan det bli ugunstig på sikt.

Anonymkode: cb05b...080

Det er en veldig viktig problemstilling. 

Men for å svare på å finne noen fra andre land, så er jo ikke det noe problem, egentlig. Veldig mange som velger å gjøre det nå idag. 

Men helt sykt hvor mange sider det er til denne saken. Nysgjerrig.

Anonymkode: 9376a...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er norsk og bor sammen med en mann fra Øst-Asia. Han kom til Norge som barn og familien er katolikker, så bortsett fra maten og at svigerforeldrene mine ikke snakker så godt norsk, er det få kulturforskjeller egentlig. Vi snakker norsk hjemme fordi samboeren min synes det er enklest.

Anonymkode: 177df...20e

Hvordan er det med barn? Hvordan er det ute blant venner? Hvordan stiller din familie seg til dette? :)

Anonymkode: 9376a...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var samboer med en albansk mann noen år og det var helt topp det. Vi var veldig forskjellige, forskjellige interesser, men vi hadde det veldig fint i flere år. 

Vi fikk barn sammen og det var vel egentlig da det begynte sakte men sikkert å gå dårlig, han ble veldig sliten av lite søvn og var egentlig irritert og små sint hele tiden. Han hadde også mye stress på jobben denne tiden. 

Vi gikk fra hverandre når barnet vårt var 1,5 år pga energien i huset vårt var så negativ. 

Vi har samarbeidet bra og fra barnet vårt var rundt 2-2,5 år har han vært en helt fantastisk far. Vi har begge nye partnere, jeg er gift med en norsk mann og han er gift med en albansk dame. 

Anonymkode: 93626...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var samboer med en albansk mann noen år og det var helt topp det. Vi var veldig forskjellige, forskjellige interesser, men vi hadde det veldig fint i flere år. 

Vi fikk barn sammen og det var vel egentlig da det begynte sakte men sikkert å gå dårlig, han ble veldig sliten av lite søvn og var egentlig irritert og små sint hele tiden. Han hadde også mye stress på jobben denne tiden. 

Vi gikk fra hverandre når barnet vårt var 1,5 år pga energien i huset vårt var så negativ. 

Vi har samarbeidet bra og fra barnet vårt var rundt 2-2,5 år har han vært en helt fantastisk far. Vi har begge nye partnere, jeg er gift med en norsk mann og han er gift med en albansk dame. 

Anonymkode: 93626...156

Så bra dere er enige om tung og skiltes som venner. Du virker veldig oppegående 

Anonymkode: 9376a...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange kjekke, flotte nye landsmenn her i Norge også. Flere skal det bli, så det er bare å velge og vrake fra nederste hylle.

Personlig er jeg ikke spesiellt glad i disse "blandings" forholdene pga kulturforskjeller.

Anonymkode: 26374...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det mange kjekke, flotte nye landsmenn her i Norge også. Flere skal det bli, så det er bare å velge og vrake fra nederste hylle.

Personlig er jeg ikke spesiellt glad i disse "blandings" forholdene pga kulturforskjeller.

Anonymkode: 26374...988

Også kom det rasistiske kommentarer.. du vet at uansett om det er snakk om øst-europeere, asiatiske, amerikanske, eller afrikanere, eller hvor de måtte komme fra, så er alle mennesker. Hvorfor er dette å velge fra nederste hylle å velge en som ikke er fra samme land som deg selv? 

Dette er bare et eksempel, et veldig dårlig et, men har du sett hvor mye Norske folk har tapt seg? Det er fedme, kviser, dårlig økonomi, overalt. Skal man ha en bra, norsk gutt, så må man på høgskoler eller de må ha god utdanning. Nå er det jo også mange fra andre land som har disse kvalitetene, men utdanningsnivået blant norske menn er mitt sykt, med tanke på hvor mange bilmekanikere, sjåfører osv sin finnes, eller hvor mange som jobber på mcdonalds... nederste hylle-valg finner man overalt, men å generalisere er idiotisk 

Anonymkode: 9376a...25d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er amerikansk gift med en norske og angre ikke det. Største utfordring er været og sesonger her :)

MEN vi var sammen i MANGE år før vi bestemt å bo her i Norge og få barn.  Tror man skal tenke veldig nøye om å flytte fra hjemelandet sitt som drømmen sprekker etterhvert og DA kommer virkeligheten. 

Endret av Outlander
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med barn? Hvordan er det ute blant venner? Hvordan stiller din familie seg til dette? :)

Anonymkode: 9376a...25d

To barn, som vi er veldig enige i oppdragelsen av.

Familien min er akkurat så positive som de bør være, tatt i betraktning at jeg har kapret en morsom, snill, intelligent, kjekk fyr med god utdannelse og høytlønnet jobb :) Blant venner tror jeg ikke noen tenker så mye på det, vi er vokst opp i Oslo begge to og har venner med røtter overalt i verden.

Men nå føler jeg jo egentlig ikke at merkelappen "tokulturell" passer helt, siden min samboer er vokst opp her, prater norsk som førstespråk, og svarer "Norge" hvis vi er i utlandet og noen spør hvor han er fra. Det er kanskje annerledes hvis man flytter hit i voksen alder for å etablere seg.

Anonymkode: 177df...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

To barn, som vi er veldig enige i oppdragelsen av.

Familien min er akkurat så positive som de bør være, tatt i betraktning at jeg har kapret en morsom, snill, intelligent, kjekk fyr med god utdannelse og høytlønnet jobb :) Blant venner tror jeg ikke noen tenker så mye på det, vi er vokst opp i Oslo begge to og har venner med røtter overalt i verden.

Men nå føler jeg jo egentlig ikke at merkelappen "tokulturell" passer helt, siden min samboer er vokst opp her, prater norsk som førstespråk, og svarer "Norge" hvis vi er i utlandet og noen spør hvor han er fra. Det er kanskje annerledes hvis man flytter hit i voksen alder for å etablere seg.

Anonymkode: 177df...20e

Hvor er han fra? :) hvis jeg kan spørre. 

Anonymkode: 9376a...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn med en mann fra Polen. Egentlig ikke store kulturforskjellene. De har en strengere oppdragelse enn det som er vanlig i Norge. Barna skal respektere foreldrene, eldre og være lydige. Familieverdiene/forholdene er også langt viktigere i Polen enn i Norge. 

Han er også veldig flink med barnet og har tatt stor del i oppdragelsen og omsorgen for barnet fra fødselen av. 

Anonymkode: f8727...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn med en mann fra Polen. Egentlig ikke store kulturforskjellene. De har en strengere oppdragelse enn det som er vanlig i Norge. Barna skal respektere foreldrene, eldre og være lydige. Familieverdiene/forholdene er også langt viktigere i Polen enn i Norge. 

Han er også veldig flink med barnet og har tatt stor del i oppdragelsen og omsorgen for barnet fra fødselen av. 

Anonymkode: f8727...a64

Oi,  så bra :) Polske menn er jo utrolig snille og rolige, helt til de blir sinte. Men det er heldigvis ikke ofte da, hehe. Syns dette hørtes så fantastisk ut. Men høres ikke ut som om dere er sammen?

Anonymkode: 9376a...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.8.2016 at 10.57, AnonymBruker skrev:

Også kom det rasistiske kommentarer.. du vet at uansett om det er snakk om øst-europeere, asiatiske, amerikanske, eller afrikanere, eller hvor de måtte komme fra, så er alle mennesker. Hvorfor er dette å velge fra nederste hylle å velge en som ikke er fra samme land som deg selv? 

Dette er bare et eksempel, et veldig dårlig et, men har du sett hvor mye Norske folk har tapt seg? Det er fedme, kviser, dårlig økonomi, overalt. Skal man ha en bra, norsk gutt, så må man på høgskoler eller de må ha god utdanning. Nå er det jo også mange fra andre land som har disse kvalitetene, men utdanningsnivået blant norske menn er mitt sykt, med tanke på hvor mange bilmekanikere, sjåfører osv sin finnes, eller hvor mange som jobber på mcdonalds... nederste hylle-valg finner man overalt, men å generalisere er idiotisk 

Anonymkode: 9376a...25d

Du generaliserer veldig her selv da, når du stemper alle menn uten høyere utdanning som annenrangs. Jeg vil heller ha en bilmekaniker enn en wannabeakademiker med en bachelor i medievitenskap.

Anonymkode: fba3f...e6a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du generaliserer veldig her selv da, når du stemper alle menn uten høyere utdanning som annenrangs. Jeg vil heller ha en bilmekaniker enn en wannabeakademiker med en bachelor i medievitenskap.

Anonymkode: fba3f...e6a

Jeg prøvde å få frem et poeng om at det var forskjell på mennesker. Men utdanning er viktig, og det er veldig vanlig å ta seg en utdanning. Og ja, selvfølgelig, uten å generalisere, så er folk uten utdannelse i andre rekke? Mener du at de er i samme rekke?

Ingenting er vel heitere enn smarte menn som vet hva de driver med. 

Anonymkode: 9376a...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å få frem et poeng om at det var forskjell på mennesker. Men utdanning er viktig, og det er veldig vanlig å ta seg en utdanning. Og ja, selvfølgelig, uten å generalisere, så er folk uten utdannelse i andre rekke? Mener du at de er i samme rekke?

Ingenting er vel heitere enn smarte menn som vet hva de driver med. 

Anonymkode: 9376a...25d

Uten å generalisere, ok :ler: 

Anonymkode: fba3f...e6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...