Gå til innhold

Noen som jobber som regnskapsmedarbeider her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 13. august 2016 at 16.24, AnonymBruker skrev:

Takk igjen for tips :) Synes det er masse å ta seg inn i med en gang. Har et års regnskap utdannelse men allikevel så er det masse å lære. 

Anonymkode: 6c8c2...02c

Du har vel bare fått et lynkurs i debet og kredit... Hva du gjør når kundene stiller deg spørsmål om skatt, eller om hvordan de skal overdra selskapet til sin sønn, eller om de burde gå fra ENK til AS? Helt vanlige skattespørsmål kan du sikkert ikke svare på engang, etter bare ett år. Men for all del. 

Anonymkode: 5551f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel bare fått et lynkurs i debet og kredit... Hva du gjør når kundene stiller deg spørsmål om skatt, eller om hvordan de skal overdra selskapet til sin sønn, eller om de burde gå fra ENK til AS? Helt vanlige skattespørsmål kan du sikkert ikke svare på engang, etter bare ett år. Men for all del. 

Anonymkode: 5551f...1cb

Ja nemlig, føler det er sååååå mye å lære. Og det går altfor fort. Masse regler. Plz tell me at det ikke blir vanskelig etterhvert :fnise: Må si jeg er en racer på å ta notater da, Hehe.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja nemlig, føler det er sååååå mye å lære. Og det går altfor fort. Masse regler. Plz tell me at det ikke blir vanskelig etterhvert :fnise: Må si jeg er en racer på å ta notater da, Hehe.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Jepp. Mye å lære, 

hvorfor så nedlatende og sarkastisk? Må gå an å ha respekt for et fagfelt, og innse at ett år er utilstrekkelig...

Anonymkode: 5551f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Mye å lære, 

hvorfor så nedlatende og sarkastisk? Må gå an å ha respekt for et fagfelt, og innse at ett år er utilstrekkelig...

Anonymkode: 5551f...1cb

Nei hæ, du var jo ikke sarkastisk. Sorry, trøtt som jeg er så leste jeg helt feil 

Anonymkode: 5551f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel bare fått et lynkurs i debet og kredit... Hva du gjør når kundene stiller deg spørsmål om skatt, eller om hvordan de skal overdra selskapet til sin sønn, eller om de burde gå fra ENK til AS? Helt vanlige skattespørsmål kan du sikkert ikke svare på engang, etter bare ett år. Men for all del. 

Anonymkode: 5551f...1cb

Nå jobber jo ikke TS med regnskap på samme måten som en autorisert regnskapsfører. Hun er vel det vi k min bedrift kaller regnskapsmedarbeider. Hun gjør det grunnleggende. 

Og alle må starte et sted. Jeg følte meg like blank da jeg startet jeg også. Det tar litt tid å lære seg alt og komme inn i rutiner. 

Anonymkode: 92835...41c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst til ts: Det blir bedre! KJEMPEFINT at du tar notater, det er veldig betryggende for dem som lærer deg opp. Ikke vær redd for å spørre kolleger, og du kan spørre om igjen, men smart å notere ned svarene også, så du ikke spør ti ganger :)

Kjenpeviktig å være ærlig om det du kan. Ikke bare føre ting slik du tror fordi du ikke tør å spørre. Vær åpen og ærlig og positiv til å lære. Ikke bli fortvilet over at det tar tid å sette seg inn i, slik er det for alle. 

Avstemming er gøy, og det gjør nok at noen lys går opp også! Lykke til!

Anonymkode: 3650f...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp sendt en mail til en kollega med opplæring så jeg kopierer det jeg skrev om avstemming av leverandørreskontro til deg. Men tar bort noen deler som gjelder den spesifikke kunden, så kan hende det virker litt rart bygget opp: (skikkelig rare formatteringer, så håper det blir forståelig)

 

 

    • Avstemme leverandør-reskontro. Skriv ut liste over åpne poster leverandører.
  •  

      • Gjennomgå listen – her må vi identifisere om vi mangler faktura for noe som er betalt, om noe er dobbeltbetalt eller om noe er ført på feil reskontro.
      • Alle normale poster skal stå med minus foran, dersom de ikke har minus foran må vi undersøke nærmere. Mulige forklaringer:
    •  

       

        • mangler det  fakturaer, men vi har bokført betalingen. Da må vi etterlyse faktura.
        • En innbetaling fra XX har blir bokført på leverandørreskontro i istedenfor kundereskontro
        • Det er ført på feil leverandørreskontro – typisk noe som skjer når det er opprettet flere Telenor-reskontroer. Sjekk om du finner tilsvarende beløp i minus på en annen reskontro og sjekk om disse hører sammen.
        • Dobbeltbetaling av faktura
      • Se på fakturadato på de postene som har minus. Er det noen som har dato for mer enn en måned siden, eller lenge siden forfallsdato? Undersøk disse –

       

        • Kan det være betalt likevel, men vi har ført det på feil reskontro?
        • Eller kan det være den dobbeltføring av inng. Faktura?

 

Hjalp det noe?

Anonymkode: 92835...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp sendt en mail til en kollega med opplæring så jeg kopierer det jeg skrev om avstemming av leverandørreskontro til deg. Men tar bort noen deler som gjelder den spesifikke kunden, så kan hende det virker litt rart bygget opp: (skikkelig rare formatteringer, så håper det blir forståelig)

 

 

    • Avstemme leverandør-reskontro. Skriv ut liste over åpne poster leverandører.
  •  

      • Gjennomgå listen – her må vi identifisere om vi mangler faktura for noe som er betalt, om noe er dobbeltbetalt eller om noe er ført på feil reskontro.
      • Alle normale poster skal stå med minus foran, dersom de ikke har minus foran må vi undersøke nærmere. Mulige forklaringer:
    •  

       

        • mangler det  fakturaer, men vi har bokført betalingen. Da må vi etterlyse faktura.
        • En innbetaling fra XX har blir bokført på leverandørreskontro i istedenfor kundereskontro
        • Det er ført på feil leverandørreskontro – typisk noe som skjer når det er opprettet flere Telenor-reskontroer. Sjekk om du finner tilsvarende beløp i minus på en annen reskontro og sjekk om disse hører sammen.
        • Dobbeltbetaling av faktura
      • Se på fakturadato på de postene som har minus. Er det noen som har dato for mer enn en måned siden, eller lenge siden forfallsdato? Undersøk disse –

       

        • Kan det være betalt likevel, men vi har ført det på feil reskontro?
        • Eller kan det være den dobbeltføring av inng. Faktura?

 

Hjalp det noe?

Anonymkode: 92835...41c

Tusen takk :)

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel bare fått et lynkurs i debet og kredit... Hva du gjør når kundene stiller deg spørsmål om skatt, eller om hvordan de skal overdra selskapet til sin sønn, eller om de burde gå fra ENK til AS? Helt vanlige skattespørsmål kan du sikkert ikke svare på engang, etter bare ett år. Men for all del. 

Anonymkode: 5551f...1cb

Hvorfor så nedverdigende? Dumt å spørre om hjelp av andre erfarne?

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trøst til ts: Det blir bedre! KJEMPEFINT at du tar notater, det er veldig betryggende for dem som lærer deg opp. Ikke vær redd for å spørre kolleger, og du kan spørre om igjen, men smart å notere ned svarene også, så du ikke spør ti ganger :)

Kjenpeviktig å være ærlig om det du kan. Ikke bare føre ting slik du tror fordi du ikke tør å spørre. Vær åpen og ærlig og positiv til å lære. Ikke bli fortvilet over at det tar tid å sette seg inn i, slik er det for alle. 

Avstemming er gøy, og det gjør nok at noen lys går opp også! Lykke til!

Anonymkode: 3650f...9e3

:klem: 

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Må bare spørre selv om det er en liten avsporing, dere som jobber med regnskap- har dere alltid vært interessert i og flink med tall? Hva gjorde at dere søkte en slik karriere? Funderer litt på om dette er noe for meg, men har ingen erfaring med akkurat dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hvit.rose skrev:

RMå bare spørre selv om det er en liten avsporing, dere som jobber med regnskap- har dere alltid vært interessert i og flink med tall? Hva gjorde at dere søkte en slik karriere? Funderer litt på om dette er noe for meg, men har ingen erfaring med akkurat dette. 

Jeg kan snakke for meg selv. Jeg er elendig i matte men synes allikevel regnskap er veldig spennende. Det er ikke noe beregning av x'er og y'er. Bare ren logikk. TS her, forresten.

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så nedverdigende? Dumt å spørre om hjelp av andre erfarne?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Så du ikke mitt andre svar? Det står rett under!

Anonymkode: 5551f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattie16
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan snakke for meg selv. Jeg er elendig i matte men synes allikevel regnskap er veldig spennende. Det er ikke noe beregning av x'er og y'er. Bare ren logikk. TS her, forresten.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Takk for svar, det var godt å høre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Kan jeg spørre hvor du tok utdannelsen din? Nysgjerrig siden du har fått jobb allerede😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hvit.rose skrev:

Må bare spørre selv om det er en liten avsporing, dere som jobber med regnskap- har dere alltid vært interessert i og flink med tall? Hva gjorde at dere søkte en slik karriere? Funderer litt på om dette er noe for meg, men har ingen erfaring med akkurat dette. 

Nei, har aldri vært interessert i og flink med tall :) Men som TS sier - praktisk regnskap går mer på logikk og ryddighet/rutiner. Skal man gå videre innen regnskap og dykke dypere i analyser og budsjetteringer osv er det viktigere å være god med tall.

Anonymkode: abe12...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp sendt en mail til en kollega med opplæring så jeg kopierer det jeg skrev om avstemming av leverandørreskontro til deg. Men tar bort noen deler som gjelder den spesifikke kunden, så kan hende det virker litt rart bygget opp: (skikkelig rare formatteringer, så håper det blir forståelig)

 

 

    • Avstemme leverandør-reskontro. Skriv ut liste over åpne poster leverandører.
  •  

      • Gjennomgå listen – her må vi identifisere om vi mangler faktura for noe som er betalt, om noe er dobbeltbetalt eller om noe er ført på feil reskontro.
      • Alle normale poster skal stå med minus foran, dersom de ikke har minus foran må vi undersøke nærmere. Mulige forklaringer:
    •  

       

        • mangler det  fakturaer, men vi har bokført betalingen. Da må vi etterlyse faktura.
        • En innbetaling fra XX har blir bokført på leverandørreskontro i istedenfor kundereskontro
        • Det er ført på feil leverandørreskontro – typisk noe som skjer når det er opprettet flere Telenor-reskontroer. Sjekk om du finner tilsvarende beløp i minus på en annen reskontro og sjekk om disse hører sammen.
        • Dobbeltbetaling av faktura
      • Se på fakturadato på de postene som har minus. Er det noen som har dato for mer enn en måned siden, eller lenge siden forfallsdato? Undersøk disse –

       

        • Kan det være betalt likevel, men vi har ført det på feil reskontro?
        • Eller kan det være den dobbeltføring av inng. Faktura?

 

Hjalp det noe?

Anonymkode: 92835...41c

Pssst.. Angående debetposter på leverandørreskontro: Hva med kreditnotaer? :) 

Anonymkode: abe12...00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pssst.. Angående debetposter på leverandørreskontro: Hva med kreditnotaer? :) 

Anonymkode: abe12...00d

Det er også et poeng, men i vårt system er de markert dom krefitnotaer. Så det skrev jeg ikke noe om til kollegaen min :) 

Anonymkode: 92835...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎08‎.‎2016 at 21.32, AnonymBruker skrev:

Jeg startet for en måned tilbake som regbskapsmedarbeider. Synes fortsatt det er litt vanskelig. Kan noen gi meg enkle tips angående bokføring, avstemning osv. Pretty plz 😜

Anonymkode: 6c8c2...02c

har dere ikke gjennomgått dem på din høyskole/uni?

da kan du kjøpe A. Sending Grunnleggende regnskap,

det er vanskelig å gi deg tips når man ikke har konkrete spm og ikke er til stedet😃

Anonymkode: 71acf...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med regnskap i snart 20 år, og begynner vel å få det meste i fingrene nå. 

Når jeg begynte hadde jeg 4 års relevant skolegang innen regnskap. Likevel var jeg livredd første dag på jobb som regnskapsmedarbeider! Jeg ble kastet inn i en større bredrift, fikk tre kvelder med opplæring, og resten ble tatt over telefon. Det gikk nok i hvert fall et halvt år før jeg ikke ville slutte hver dag! 

Mitt beste råd er å printe en kontoplan og noter på den etterhvert. Kontoplanen min blir mye brukt, for jeg husker absolutt ikke kontoer jeg sjelden bruker. Jeg går også inn og sjekket gamle posteringer om jeg er i tvil. 

Be noen om å lage rutiner til deg, eller lag selv når du får hjelp av andre. 

Jeg lærte opp min egen vikar på et par mnd, hun hadde null utdanning og gjorde min jobb like godt som meg, når jeg gikk ut i permisjon. Da laget jeg enkle step by step rutiner til henne på alt som var viktig. 

Teori og praksis er ikke alltid det samme, det er bedre du ber om hjelp fra kollegaer enn at du gjør masse feil. Ingen forventer at en nyansatt kan alt ila tre uker! 

Alle firma har sine rutiner, og jeg tror det hjelper deg lite om jeg deler mine ritiner uansett. 

Senk forventningene til deg selv, finn hjelp i miljøet du jobber i og ta tiden til hjelp! Alle har vært nye en gang, det er lov å være usikker :)

Anonymkode: 4c26a...c3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...