Gå til innhold

Noen som jobber som regnskapsmedarbeider her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du responderte ikke på mitt innlegg hvor jeg prøvde å forklare noe av det du lurte på...? Var det slike svar du var på jakt etter? 

Anonymkode: 92835...41c

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du responderte ikke på mitt innlegg hvor jeg prøvde å forklare noe av det du lurte på...? Var det slike svar du var på jakt etter? 

Anonymkode: 92835...41c

Hvis du så lengre ned så skrev jeg global :)

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

OK takk:) jobber du også med regnskap?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Nei, men jeg har gjort, for 40 år siden.  Nå gjør jeg regnskapet for et par firmaer på fritiden min, så jeg tror jeg er rimelig ajourholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zienna skrev:

Nei, men jeg har gjort, for 40 år siden.  Nå gjør jeg regnskapet for et par firmaer på fritiden min, så jeg tror jeg er rimelig ajourholdt.

Ja, det vil jeg tro :)

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis du så lengre ned så skrev jeg global :)

Anonymkode: 6c8c2...02c

Ikke det innlegget. Der jeg forklarte det med å dele opp på flere konti og hvilke man skal velge. 

Anonymkode: 92835...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det innlegget. Der jeg forklarte det med å dele opp på flere konti og hvilke man skal velge. 

Anonymkode: 92835...41c

Tusen hjertelig takk :) Så ikke det, beklager.

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en kostnad skal føres på flere forskjellige kontoer fordi den gjelder forskjellige ting skal det jo føres over flere linjer. DDK. 

Eksempel: En faktura fra en leverandør hvor man har kjøpt en stol og en boks med A4 papir til kopimaskinen vil man jo måtte splitte opp. 

D Inventar (6540)
D Kontorrekvisita (6800)
K Levernadør-reskontro

Det kan også muligens være en linje til D for mva, det kommer an på hvordan systemet deres behandler mva. 

Hvilke konto som skal benyttes er jo litt vanskelig å svare på generelt, da det kommer an på hva det er som er kjøpt og hva det skal brukes til i bedriften. 

For eksempel kan innkjøp av en stol være et varekjøp (4300) i en bedrift som selger møbler, men inventar (6540) i en bedrift som fører regnskap. Så her må du kjenne din kunde. 

 

Anonymkode: 92835...41c

👌🏻👌👍👍

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig så vanskelig som det ser virker som? Det er jo ufattelig mange regler man må kunne. Kanskje jeg skal kjøpe meg en bok som heter regnskap for dummies :skratte: 

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må ha klart er at det er forskjellige kontoserier. 

1000-2999 er balansekonti med underkonti

1000-1999  Eiendeler

2000-2099 egenkapital,2100-2999 Gjeld

3000-3999 er inntektskonti

4000-4999 varekjøpskonti

5000-5999 Lønnskonti

6000-7999 Driftskostnadskonti

8000-8999 Skatt og avslutningskonti.

 

Ikke gjør som en kollega av meg og søk på gebyr når bankgebyret skulle kostnadsføres. For han hadde ført dette på første konto som kom opp: 3225. Noe som i regnskapet kom opp som en negativ inntekt 

 

Lykke til med jobben. Det blir nok greit etter hvert. Men bli trygg på hver enkelt arbeidsoppgave før du går videre. Og lær deg hvordan du finner tilbake til tidligere føringer, slik at det blir gjort på samme måte fra år til år. 

 

Anonymkode: ff720...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du skal bokføre betaling av en eller annen skatt - spør kollegaene dine istedenfor å søke opp en konto som heter noe med skatt, for de er det mange av.  Jeg hjelper en som fører selv, og der føres betaling av mva, aga og forskuddstrekk stort sett enten på 8300 skattekostnad eller 2500 eller 2510. Og det er jo helt på jordet, selv om disse kontoene heter noe med skatt. 

Anonymkode: 92835...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du må ha klart er at det er forskjellige kontoserier. 

1000-2999 er balansekonti med underkonti

1000-1999  Eiendeler

2000-2099 egenkapital,2100-2999 Gjeld

3000-3999 er inntektskonti

4000-4999 varekjøpskonti

5000-5999 Lønnskonti

6000-7999 Driftskostnadskonti

8000-8999 Skatt og avslutningskonti.

 

Ikke gjør som en kollega av meg og søk på gebyr når bankgebyret skulle kostnadsføres. For han hadde ført dette på første konto som kom opp: 3225. Noe som i regnskapet kom opp som en negativ inntekt 

 

Lykke til med jobben. Det blir nok greit etter hvert. Men bli trygg på hver enkelt arbeidsoppgave før du går videre. Og lær deg hvordan du finner tilbake til tidligere føringer, slik at det blir gjort på samme måte fra år til år. 

 

Anonymkode: ff720...f84

Enig.  Å sette seg inn i Norsk Standard er grunnleggende for å forstå regnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første du må ha klart er at det er forskjellige kontoserier. 

1000-2999 er balansekonti med underkonti

1000-1999  Eiendeler

2000-2099 egenkapital,2100-2999 Gjeld

3000-3999 er inntektskonti

4000-4999 varekjøpskonti

5000-5999 Lønnskonti

6000-7999 Driftskostnadskonti

8000-8999 Skatt og avslutningskonti.

 

Ikke gjør som en kollega av meg og søk på gebyr når bankgebyret skulle kostnadsføres. For han hadde ført dette på første konto som kom opp: 3225. Noe som i regnskapet kom opp som en negativ inntekt 

 

Lykke til med jobben. Det blir nok greit etter hvert. Men bli trygg på hver enkelt arbeidsoppgave før du går videre. Og lær deg hvordan du finner tilbake til tidligere føringer, slik at det blir gjort på samme måte fra år til år. 

 

Anonymkode: ff720...f84

Ok, takk for lure tips. Kan si meg enig ang skatt, der sliter jeg litt på hvordan og hva som skal føres. Begynner å komme inn i hvordan man gjør ting. Men tok det like lang tid for deg å sette deg inn i regnskapet? Synes du noe er vanskelig i regnskapet?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv ut saldobalansen for forrige år/periode. Da ser du hvilke kontoer som går igjen, og hvor store beløpene er.

Skriv alltid beskrivende tekst, f.eks. måned, mobilnummer (på telefonregningen), eller hva konkret det gjelder, men unnlat å gjenta det som står i kontonavnet (f.eks. telefonregning).

Når du fører inn- eller utbetaling; kryss de av i bankutdraget. Da får du en viss oversikt over hva som mangler av bilag. Det går fortere å gjøre det på den måten, enn å sammenligne postene på 1920/2380 med bankutdraget i etterkant. Det må du til slutt uansett, men da kan du bare sjekke om inngående og utgående saldo stemmer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, L'amie skrev:

Skriv ut saldobalansen for forrige år/periode. Da ser du hvilke kontoer som går igjen, og hvor store beløpene er.

Skriv alltid beskrivende tekst, f.eks. måned, mobilnummer (på telefonregningen), eller hva konkret det gjelder, men unnlat å gjenta det som står i kontonavnet (f.eks. telefonregning).

Når du fører inn- eller utbetaling; kryss de av i bankutdraget. Da får du en viss oversikt over hva som mangler av bilag. Det går fortere å gjøre det på den måten, enn å sammenligne postene på 1920/2380 med bankutdraget i etterkant. Det må du til slutt uansett, men da kan du bare sjekke om inngående og utgående saldo stemmer. 

Tusen takk for tips:) verdsetter alle.

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 11.8.2016 at 0.39, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for lure tips. Kan si meg enig ang skatt, der sliter jeg litt på hvordan og hva som skal føres. Begynner å komme inn i hvordan man gjør ting. Men tok det like lang tid for deg å sette deg inn i regnskapet? Synes du noe er vanskelig i regnskapet?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Jeg har bachelor i regnskap, så teorien var på plass før jeg begynte med det praktiske. Allikevel var det utrolig mye å lære de første årene. 

Anonymkode: ff720...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.8.2016 at 0.39, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for lure tips. Kan si meg enig ang skatt, der sliter jeg litt på hvordan og hva som skal føres. Begynner å komme inn i hvordan man gjør ting. Men tok det like lang tid for deg å sette deg inn i regnskapet? Synes du noe er vanskelig i regnskapet?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Glemte å svare på det som er vanskelig: Skatt, spesielt midlertidige forskjeller, samt å huske å få korrekte mva-koder (forholdmessig mva-fradrag) til en hver tid er vanskelig. Jeg har heldigvis ikke mange kunder med denne problemstillingen

Anonymkode: ff720...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å svare på det som er vanskelig: Skatt, spesielt midlertidige forskjeller, samt å huske å få korrekte mva-koder (forholdmessig mva-fradrag) til en hver tid er vanskelig. Jeg har heldigvis ikke mange kunder med denne problemstillingen

Anonymkode: ff720...f84

Takk igjen for tips :) Synes det er masse å ta seg inn i med en gang. Har et års regnskap utdannelse men allikevel så er det masse å lære. 

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som kan fortelle med om periodiseringer?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan fortelle med om periodiseringer?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Du fordeler kostnaden utover året, feks husleie på flere måneder. Ene firmaet jeg fører får, får halvårsregninger på husleie. Men det betyr jo ikke at i januar og i juni så er husleia 60.000, mens resten av året er husleia null, ikke sant?

Så man forflytter/jevner ut kostnadene gjennom året for eksempel. Trenger ikke å være husleie, kan være forsikring også feks. 

Anonymkode: 5551f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VaDu fordeler kostnaden utover året, feks husleie på flere måneder. Ene firmaet jeg fører får, får halvårsregninger på husleie. Men det betyr jo ikke at i januar og i juni så er husleia 60.000, mens resten av året er husleia null, ikke sant?

Så man forflytter/jevner ut kostnadene gjennom året for eksempel. Trenger ikke å være husleie, kan være forsikring også feks. 

Anonymkode: 5551f...1cb

OK takk, det var en grei forklaring. Så det er som oftest husleie og forsikringer som man egentlig periodiserer? Hvordan synes du jobben din er? Vanskelig? Akkurat nå holder jeg med bokføring av bilag og bankavstemning.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.8.2016 at 16.24, AnonymBruker skrev:

Takk igjen for tips :) Synes det er masse å ta seg inn i med en gang. Har et års regnskap utdannelse men allikevel så er det masse å lære. 

Anonymkode: 6c8c2...02c

Syns du et år virker tilstrekkelig? Skal du bli regnskapsfører er jo normalen en treårig bachelor

Anonymkode: cad4e...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...