Gå til innhold

Noen som jobber som regnskapsmedarbeider her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet for en måned tilbake som regbskapsmedarbeider. Synes fortsatt det er litt vanskelig. Kan noen gi meg enkle tips angående bokføring, avstemning osv. Pretty plz 😜

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøyaktig hva er det du syns er vanskelig da?

Anonymkode: cad4e...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig hva er det du syns er vanskelig da?

Anonymkode: cad4e...217

Når det skal føres flere poster ( d, d, og k) og når det bare er d og k. Og hvilken konto som skal brukes, er jo ufattelig mange. Jobber du som en regnskapsmedarbeider?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det skal føres flere poster ( d, d, og k) og når det bare er d og k. Og hvilken konto som skal brukes, er jo ufattelig mange. Jobber du som en regnskapsmedarbeider?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Hva slags systemer er det du jobber med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ikstart skrev:

Hva slags systemer er det du jobber med?

Haha, er det relevant da? Bokføringsreglene er vel de samme? Og kan noen fortelle meg litt om remittering og avstemning. 

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, er det relevant da? Bokføringsreglene er vel de samme? Og kan noen fortelle meg litt om remittering og avstemning. 

Anonymkode: 6c8c2...02c

Ja, det er klart det er relevant. Bokføringsreglene er det samme, men ulike programmer har ulike tips, triks og snarveier. Ikke minst uforming. Så ja...

Avstemning av hva da? Banken feks? Det er jo for å sjekke to ting mot hverandre, da. Feks om det som står på kontoutskriften er det samme som står i banken i følge hovedboka(det du har ført altså). Eventuelle avvik må/bør vises i et eget skjema, og sånn. Er det ikke bare å spørre de du jobber med...

Mitt tips til deg er å lytte, gjøre ting nøye, spørre når det er noe, og være nøye med momsen. 

Anonymkode: 5551f...1cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, er det relevant da? Bokføringsreglene er vel de samme? Og kan noen fortelle meg litt om remittering og avstemning. 

Anonymkode: 6c8c2...02c

Bokføringsreglene er like, men veien frem til godkjenning av bilaget er ulik i de ulike systemene.
Så skal man få gode  tips angående bokføring, så er det letter å gi tipsene i det systemet du jobber i.

Remittering kan se på så uendelig mange forskjellige måter, all den tid det er transaksjoner som sendes mellom regnskapsystemet og banken, med returfil i etterkant.
Mange system har automatavstemning, andre system har alt manuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det skal føres flere poster ( d, d, og k) og når det bare er d og k. Og hvilken konto som skal brukes, er jo ufattelig mange. Jobber du som en regnskapsmedarbeider?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Hvis en kostnad skal føres på flere forskjellige kontoer fordi den gjelder forskjellige ting skal det jo føres over flere linjer. DDK. 

Eksempel: En faktura fra en leverandør hvor man har kjøpt en stol og en boks med A4 papir til kopimaskinen vil man jo måtte splitte opp. 

D Inventar (6540)
D Kontorrekvisita (6800)
K Levernadør-reskontro

Det kan også muligens være en linje til D for mva, det kommer an på hvordan systemet deres behandler mva. 

Hvilke konto som skal benyttes er jo litt vanskelig å svare på generelt, da det kommer an på hva det er som er kjøpt og hva det skal brukes til i bedriften. 

For eksempel kan innkjøp av en stol være et varekjøp (4300) i en bedrift som selger møbler, men inventar (6540) i en bedrift som fører regnskap. Så her må du kjenne din kunde. 

 

Anonymkode: 92835...41c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er klart det er relevant. Bokføringsreglene er det samme, men ulike programmer har ulike tips, triks og snarveier. Ikke minst uforming. Så ja...

Avstemning av hva da? Banken feks? Det er jo for å sjekke to ting mot hverandre, da. Feks om det som står på kontoutskriften er det samme som står i banken i følge hovedboka(det du har ført altså). Eventuelle avvik må/bør vises i et eget skjema, og sånn. Er det ikke bare å spørre de du jobber med...

Mitt tips til deg er å lytte, gjøre ting nøye, spørre når det er noe, og være nøye med momsen. 

Anonymkode: 5551f...1cb

Hehe, lytter og tar mange notater :) Har holdt på med bare bokføring enda, skal snart begynne med remittering og avstemning. Så ville bare skaffe meg informasjon. Er så utrolig mye å lære på en gang. 

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ikstart skrev:

Bokføringsreglene er like, men veien frem til godkjenning av bilaget er ulik i de ulike systemene.
Så skal man få gode  tips angående bokføring, så er det letter å gi tipsene i det systemet du jobber i.

Remittering kan se på så uendelig mange forskjellige måter, all den tid det er transaksjoner som sendes mellom regnskapsystemet og banken, med returfil i etterkant.
Mange system har automatavstemning, andre system har alt manuelt.

Vi bruker visma.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker visma.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Visma har masse systmer. Hvilket VIsma-system? 

Anonymkode: 92835...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Visma har masse systmer. Hvilket VIsma-system? 

Anonymkode: 92835...41c

Global

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Global

Anonymkode: 6c8c2...02c

Global har en fantastisk funksjon kalt F1. Bruk den. Og ikke start i en jobb du ikke kan, eventuelt be om mer opplæring. 

Anonymkode: fc405...c96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe som ekstrahjelp på regnskapskontor uten å kunne en dritt om regnskapsføring så hvis jeg kan, kan du også. Du må bare spørre og grave hver gang du er det minste i tvil om noe. Etterhvert begynner ting å sette seg og går mer på rutine (som f.eks. hvilken konto de forskjellige kostnadene skal på og hvilke nummer kontoene har).

Jeg har så langt bare jobbet med bokføring og litt avstemming men vi bruker ikke Visma, så det programmet kan jeg ikke noe om. Vi bruker Agro.

Anonymkode: 70eb9...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Global har en fantastisk funksjon kalt F1. Bruk den. Og ikke start i en jobb du ikke kan, eventuelt be om mer opplæring. 

Anonymkode: fc405...c96

Slapp av...alle har vært der en gang der alt er nytt. Jeg ville skaffe meg ekstra informasjon, være enda mer forberedt. Er det ikke derfor man har diskusjonsforum? Diskutere det man vil, nemlig...

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du ikke jobber alene, så er mitt beste tips å spørre en kollega.  Så lager du deg en "kokebok", hvor du noterer.  Jobber du alene, så bruk systemdokumentasjon eller Google - der finner du det meste. 

Avstemming finner du lite om, men det dreier seg om at de transaksjonene du har bokført kan kontrolleres.  Dine banktransaksjoner skal du f.eks. finne igjen på bankens kontoutskrift.  Kryss post mot post.  Har banken en post du ikke har, eller omvendt, så er noe "galt".   Lønn, arbeidsgiveravgift, feriepenger; alt henger sammen når du vet hvor mange % som skal være avsatt.   Kreditorer/debitorer:  da ber du om kontoutskrifter, eller du gjennomgår nøye de fakturaer som er bokført. 

Regnskap er logikk, alt henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å jobbe som ekstrahjelp på regnskapskontor uten å kunne en dritt om regnskapsføring så hvis jeg kan, kan du også. Du må bare spørre og grave hver gang du er det minste i tvil om noe. Etterhvert begynner ting å sette seg og går mer på rutine (som f.eks. hvilken konto de forskjellige kostnadene skal på og hvilke nummer kontoene har).

Jeg har så langt bare jobbet med bokføring og litt avstemming men vi bruker ikke Visma, så det programmet kan jeg ikke noe om. Vi bruker Agro.

Anonymkode: 70eb9...f85

Hvordan funker avstemning? Skal begynne på det neste måned? Holder på å lære meg bokføring:)

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zienna skrev:

Om du ikke jobber alene, så er mitt beste tips å spørre en kollega.  Så lager du deg en "kokebok", hvor du noterer.  Jobber du alene, så bruk systemdokumentasjon eller Google - der finner du det meste. 

Avstemming finner du lite om, men det dreier seg om at de transaksjonene du har bokført kan kontrolleres.  Dine banktransaksjoner skal du f.eks. finne igjen på bankens kontoutskrift.  Kryss post mot post.  Har banken en post du ikke har, eller omvendt, så er noe "galt".   Lønn, arbeidsgiveravgift, feriepenger; alt henger sammen når du vet hvor mange % som skal være avsatt.   Kreditorer/debitorer:  da ber du om kontoutskrifter, eller du gjennomgår nøye de fakturaer som er bokført. 

Regnskap er logikk, alt henger sammen.

OK takk:) jobber du også med regnskap?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bump!

Anonymkode: 6c8c2...02c

Du responderte ikke på mitt innlegg hvor jeg prøvde å forklare noe av det du lurte på...? Var det slike svar du var på jakt etter? 

Anonymkode: 92835...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...