Gå til innhold

GPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger GPS til bilen, men jeg er helt grønn på området. Hva bør en se etter når det gjelder GPS? Hvilke kan anbefales? 

 

Anonymkode: 6dfdc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomTom sine er bra, sies det. Men har ikke erfaring med de selv. Men du får det du betaler for, mange modeller har bla varsling for fotobokser. Selv bruker jeg kun en håndholdt fra Garmin å kjøre etter, men det er fordi jeg bruker den uendelig mye på turer, og gidder ikke ha flere GPS'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med tomtom, mamma og pappa er enige. Mamma har en garmin, den funker helt greit. Men min tomtom og pappa sin tomtom er bedre. Synes ihvertfall vi 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke ut TomTom sine. Hvordan er det med strøm på disse? Batteri eller kobles de til bilen? 

Anonymkode: 6dfdc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt TomTom-app til mobilen. Da bruker man ikke mobildata, i motsetning til feks ved å bruke google maps. Gikk meg vill i Køben og greide fremdeles ikke finne hotellet selv etter 200 kr i mobildatabruk og google maps. Med GPS'en hadde det ikke kostet meg en krone. 

Men ting å tenke på, hvor skal du bruke GPS'en? Har du feks tenkt deg på bilferie nedover i Europa, skal du til USA? Med bare vest-europa kart er det ofte billigere. 

Og-er oppdatering av kart inkludert? Ellers må man gjerne kjøpe nye kart etter noen år. TomTom og Garmin er de største og jeg ville gått for en av de to. 

Anonymkode: d5f62...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alltid likt tomtom sin best, men etter at jeg begynte å bruke mobilen så gidder jeg ikke ha GPS lengre

det finnes kart til telefonen man kan bruke uten Internett. Ikke sjekket ut det enda siden jeg bare har brukt kart i Norge og Sverige og dermed ikke behøvd å tenke på mobildata 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, en egen navigasjonsenhet til bilen er bare så...2011. Hvis du har en iPhone eller Android-telefon er det helt unødvendig. Last ned en navigasjonsapp eller bruk Google Maps. Det er mulig å laste ned offlinekart til Google Maps også, da blir databruken minimal.

Husk også at roaming i Europa har blitt betydelig billigere den siste tiden. Mange selskap tilbyr samme pris for databruk i Europa som hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk mobil - som regel kan du laste ned kart på forhånd. Koble til USB i bilen, blåtann på høyttalerne, tut og kjør. Koster ikke ett øre.

Anonymkode: b19de...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.8.2016 at 9.21, prt90 skrev:

Google maps og en holder til mobilen i frontruta er vanligvis mye bedre :)

Jeg har prøvd google maps, men synes den fungerer dårlig. Veldig ofte synes den rett og slett er for treg.

Altså innen den kommer med instruksjoner på neste rundkjøring har jeg allerede måttet gjøre et valg.

Et annet eksempel er to kryss som kommer tett på hverandre. Kjører gjennom det første krysse og må ta et valg i det neste, og har allerede kjørt gjennom det siste krysset innen google maps kommer med instruksjoner.

Er det noe jeg gjør feil?

Anonymkode: 44e63...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mobil nå, men synes det er knotete, noe som sikkert skyldes databruk og at jeg ikke har feste til mobilen, så må flytte blikket ned og ser dermed mest ned enn på veien. 

Det er først og fremst her i Europa den skal brukes, men mest i (Norge Oslo, Bergen, Stavanger). 

 

Anonymkode: 6dfdc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper du en gps for bil, fra Garmin eller TomTom. Så sitter den der den bør sitte og du har full kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker mobil nå, men synes det er knotete, noe som sikkert skyldes databruk og at jeg ikke har feste til mobilen, så må flytte blikket ned og ser dermed mest ned enn på veien. 

Det er først og fremst her i Europa den skal brukes, men mest i (Norge Oslo, Bergen, Stavanger). 

 

Anonymkode: 6dfdc...159

En mobilholder trenger ikke koste så mye. Kjøp en slik universal så spiller det ingen rolle om du bytter telefon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, ønsker en GPS. Mobilen sitt batterinivået synker raskt og det er upraktisk å måtte lade den konstant. 

En GPS har ulike priser, så er det noen av dere som har noen spesifikke modeller å anbefale? 

Anonymkode: 6dfdc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en her fra TomTom. Jeg ville gått for denne, uten at jeg noen gang har hatt en slik i bilen. Ser ut for at den og har skiltgjekjenning, dvs den viser deg siste hastighetskilt du har passert. Fotobokser har den styr på, og den har livstidsoppdatering på kartet. 

https://www.komplett.no/product/873536/hjem-fritid/fritidsutstyr/gps/tomtom-go-51-med-verdenskart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Vi var på bilferie nedover i Europa i sommer og testet Google maps på mobilen opp mot GPS'en fra Garmin som er fastmontert i bilen. Erfarte at Google var mye mer pålitelig, spesielt når det gjaldt kø, veiarbeid og eventuelle ulykker. Syns også Google sine instruksjoner er enklere å følge enn Garmin sine.
Hos oss sto mobilen i laderen hele tiden når vi var ute og kjørte, samt at vi har mobildata inkludert i abonnementet, så det kostet ikke noe ekstra. Forstår at man syns det er dyrt dersom det ikke er inkludert. Dersom man laster ned kart på forhånd, derimot, koster det ikke noe ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 12/08/2016 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd google maps, men synes den fungerer dårlig. (...) Er det noe jeg gjør feil?

Anonymkode: 44e63...eff

Google er i blant litt treg med "instruksjonene", bruk det i stedet som et kart, så fungerer det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2016 den 0.12, H80 skrev:

Google er i blant litt treg med "instruksjonene", bruk det i stedet som et kart, så fungerer det veldig bra.

Treig mobiltelefon kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, jeg jobber som konsulent/utvikler innenfor industrielle applikasjoner for mobile enheter og har hele tiden de aller beste og raskeste mobiltelefonene. Google er i blant litt treg med instruksjonene. Eventuelt er jeg litt for rask med pedalene.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...