Gå til innhold

bryllup er dyrt.... for gjestene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at bryllup er kjempehyggelig og at pengene det koster er verdt opplevelsen av å dele en viktig dag med venner og familie. Vel.. i år giftet fire av mine venner seg så jeg fikk testet den teorien til grunne. 

Til sammen som gjest endte jeg opp med å betale omlag 10 000 kroner  for å delta i disse bryllupene og det uten at det var snakk om å reise halve landet rundt og overnatte på hotell. Jeg prøvde å spare penger der det gikk an (valgte kollektiv fremfor tax der det gikk ani selv med kronglete rutetilbud, kjole fra Cubus, gi gaver som ikke var helt sinnsykt dyre (men likevel innenfor en viss høflighetsgrensd og innenfor ønskelista) og likevel så endte det med å bli veldig dyrt til sammen. 

Jeg sier ikke at dette er brudeparenes feil eller at det ikke skal være lov å invitere til bryllup, men at brudeparet bør prøve å legge til rette for at gjestene ikke trenger å blakke seg. Det går f.eks. an å droppe de stiveste kleskodene ("sommerlig pent" er f.eks. noe de aller fleste  har liggende i skapet eller kan kjøpe billig), unngå lokaler som ligger veldig øde til eller evt. prøve å organisere en spleiseordning, gi forloverne beskjed om en makssum på utdrikkingslag og ikke legge ønskelista skyhøyt. 

Det er ikke alltid lett å skulle takke nei til bryllup heller. Som sagt har man jo ofte er ønske om å delta, i alle fall som nær venn eller familie, og mange brudepar spør gjerne om hvorfor man avslår. Når brudeparet vet at jeg tjener greit og ellers har OK økonomi så blir det jo veldig merkelig å takke nei, særlig om man egentlig har lyst og tid. Men samtidig så er det veldig kjedelig å skulle bruke så enormt store summer på en dag som hadde vært like hyggelig hvis det var gjort enklere. 

Anonymkode: 37082...14c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ‎07‎.‎08‎.‎2016 at 0.41, Mummikopp skrev:

Forrige bryllupet jeg deltok i kostet 100.000. Da betaler jeg gjerne for noen ting så det ikke blir enda dyrere for brudeparet, men har forståelse for at det kan bli vanskelig å delta for de som har stram økonomi. Likevel synes jeg at du var litt i overkant negativ her?

Ikke alle som har like god råd. Hvorfor bruke så mye på ett bryllup? med mindre de har meget god råd da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være dyrt å dra i bryllup ja! Utdrikningslag kan også være kostbart. Dersom man er invitert i utdrikningslag og har dårlig råd så råder jeg til å droppe det framfor bryllupet. Er man invitert i utdrikningslag så er man vel stort sett ganske nær bruden/brudgom. Da vil nok brud/brudgom i de fleste tilfeller forstå at man ikke har råd til begge deler. Dessuten kan man jo heller finne på noe ekstra hyggelig i forkant eller i etterkant som ikke er kostbart. Det er også mulig å høre med forlover/den som steller i stand utdrikningen om h*n har mulighet å samle inn info om hva gjestene er villig til å betale. Eller være ærlig å si at man ønsker å stille, men at msn ikke har mer enn x-antall kroner å spytte i. Så får man se hva forlover sier. Sist jeg var i utdrikningslag gav jeg faktisk beskjed om at prisen per person var alt for høy for min økonomi. Forlover hadde ikke tenkt seg så godt om, beklaget og justerte noen aktiviteter slik det ble billigere for alle, men fortsatt like bra utdrikning 😊 

 

Jeg både tror og håper de fleste brudepar setter mer pris på at gjestene møter opp enn gaver. Derfor et det bedre å gi gave etter økonomi eller evt droppe den. Kanskje betyr et album med bildeminner og fine ord mer enn en standard gave 😊 

 

Selvfølgelig det finnes de bryllupene som fører til enorme utgifter for gjestene. Og hvor det er tydelig at brudeparet ikke tar hensyn til gjestene og gjerne att på til forventer gaver. Hadde jeg vært invitert i et slikt ett så hadde jeg takket nei. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp utdrikningslagene, og prioriter mellom bryllupene du er invitert i. 6 bryllup på 13 måneder - aldri i livet om jeg hadde giddet det. Maks halvparten.

Anonymkode: a7b1f...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.8.2016 at 0.41, Mummikopp skrev:

Forrige bryllupet jeg deltok i kostet 100.000. Da betaler jeg gjerne for noen ting så det ikke blir enda dyrere for brudeparet, men har forståelse for at det kan bli vanskelig å delta for de som har stram økonomi. Likevel synes jeg at du var litt i overkant negativ her?

100 000 er ingenting i dag om du har et 'normalt' bryllup med 40+ gjester. Har nesten ikke vært i noen som kom under 100 000

Anonymkode: c0946...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kikkana skrev:

Ikke alle som har like god råd. Hvorfor bruke så mye på ett bryllup? med mindre de har meget god råd da.

Derfor mange velger å ikke gifte seg eller bruker lang tid på å spare. Uten vennetjenester hadde ikke vi kommet under 100 000 for vår dag, og vi hadde et enkelt ett

Anonymkode: c0946...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor mange velger å ikke gifte seg eller bruker lang tid på å spare. Uten vennetjenester hadde ikke vi kommet under 100 000 for vår dag, og vi hadde et enkelt ett

Anonymkode: c0946...9f8

Da en kompis giftet seg i fjor, brukte de nesten ingenting. Maten stod gjestene for, alle måtte ha med en middagsrett og hovedretten sto venner for, samt råvarer og kjøtt var villdyr fra meg. Bekjent som stod for musikk. Utleiested, var så si gratis. Eneste som kostet, var vel limo, hotell og drikke. Ett bra selskap fordi.

 

Om jeg skal gifte meg, noe jeg egentlig nekter for enda i hvert fall, da jeg mener det bare er tull. Så blir det i såfall i ett naturbasert område, uten pomp og prakt= sparer penger på tøv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt om du ikke liker bryllup, så dropp det! Det er lov å takke nei til en invitasjon.

Som regel blir an jo bare bedt i bryllup til nære venner og familie, er ikke noe som skjer hver helg. Så da burde det være overkommelig. Men klart har en ikke råd er det bare å stå over. Alle har forståelse for det.

Tror ingen brudepar forventer dyre gaver, folk må gi etter evne og ønske. Skriv et hyggelig kort.

En kjole, bunad eller pens skjørt/bluse har alle i skapet sitt, det blir bare et syltynnt argument. Du leter tydligvis etter unskyldninger så da er det bedre å la være å dra.

Å må si jeg undrer meg veldig over alle dere som klager her inne på å bli innvitert i bryllup. Brudeparet innviterer dere å prøver å lage en hyggelig fest. Så er det bare klaging fra ende til annen. Jeg er ihvertfall veldig glad for å bli innvitert i bryllup og synes det er helt top at folk lnnviterer alle sine nermeste for å feire kjærligheten.

Anonymkode: 58881...9c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kikkana skrev:

Da en kompis giftet seg i fjor, brukte de nesten ingenting. Maten stod gjestene for, alle måtte ha med en middagsrett og hovedretten sto venner for, samt råvarer og kjøtt var villdyr fra meg. Bekjent som stod for musikk. Utleiested, var så si gratis. Eneste som kostet, var vel limo, hotell og drikke. Ett bra selskap fordi.

 

Om jeg skal gifte meg, noe jeg egentlig nekter for enda i hvert fall, da jeg mener det bare er tull. Så blir det i såfall i ett naturbasert område, uten pomp og prakt= sparer penger på tøv.

Så bra. Men mange ville vært skuffet. Og i min krets er slike lag uhørt og sett ned på :/

Anonymkode: c0946...9f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra. Men mange ville vært skuffet. Og i min krets er slike lag uhørt og sett ned på :/

Anonymkode: c0946...9f8

Bytt krets.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.8.2016 at 15.16, kikkana skrev:

Bytt krets.

Hvorfor det? 

Anonymkode: c0946...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.8.2016 at 22.58, kikkana skrev:

Da en kompis giftet seg i fjor, brukte de nesten ingenting. Maten stod gjestene for, alle måtte ha med en middagsrett og hovedretten sto venner for, samt råvarer og kjøtt var villdyr fra meg. Bekjent som stod for musikk. Utleiested, var så si gratis. Eneste som kostet, var vel limo, hotell og drikke. Ett bra selskap fordi.

 

Om jeg skal gifte meg, noe jeg egentlig nekter for enda i hvert fall, da jeg mener det bare er tull. Så blir det i såfall i ett naturbasert område, uten pomp og prakt= sparer penger på tøv.

Jeg er nysgjerrig på hva brudeparet holdt, pga jeg ville bli irritert hvis noen inviterte meg til bryllupsfest og så måtte jeg holde maten selv.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, August 10, 2016 at 11.42, AnonymBruker skrev:

Så bra. Men mange ville vært skuffet. Og i min krets er slike lag uhørt og sett ned på :/

Anonymkode: c0946...9f8

Ser dere ned på folk som har spleisefest?

Oi, da er dere faktisk noen JEG ser litt ned på, merker jeg... 

Spleiselag må da være helt greit. Var i det i en stor bursdagsfeiring (rund dag) - det ble kyllingsalat, spekemat, tapaskjøttboller, kyllingvinger, focaccia, oliven....masse godt! Mye bedre enn kjedelig middag med kjøtt, grønnsaker og saus. Og slapp å tenke ut en gave som vedkommende ikke trengte, gaven var maten! Og en vin tok mange med i tillegg som gave tross alt.

Anonymkode: 15d56...7d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mange år siden var min mann forlover for sin beste venn. På den tiden hadde vi vanvittig trang økonomi. Vanvittig! Mannen min valgte å bruke litt penger på utdrikkningslaget, fordi han er glad i sin venn. Vi måtte også ha ny dress til han. Jeg fant billig kjole på nettet.

Til syvende og sist var det ikke økonomi til passende gave. Men vi var tross alt invitert i bryllup til mennesker vi er glade i, og de er glade i oss, så jeg snakket med bruden om det, og hun kunne ikke taklet det bedre. Hun fikk meg virkelig til å tro at det ikke hadde noen som helst betydning for henne. Noen måneder senere kjøpte vi de glassene de manglet i gavebunken sin, og dro på besøk med bryllupsgave.

 

Sånn til eksempel på løsning.

Anonymkode: 7404a...f79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.8.2016 at 23.24, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt om du ikke liker bryllup, så dropp det! Det er lov å takke nei til en invitasjon.

Som regel blir an jo bare bedt i bryllup til nære venner og familie, er ikke noe som skjer hver helg. Så da burde det være overkommelig. Men klart har en ikke råd er det bare å stå over. Alle har forståelse for det.

Tror ingen brudepar forventer dyre gaver, folk må gi etter evne og ønske. Skriv et hyggelig kort.

En kjole, bunad eller pens skjørt/bluse har alle i skapet sitt, det blir bare et syltynnt argument. Du leter tydligvis etter unskyldninger så da er det bedre å la være å dra.

Å må si jeg undrer meg veldig over alle dere som klager her inne på å bli innvitert i bryllup. Brudeparet innviterer dere å prøver å lage en hyggelig fest. Så er det bare klaging fra ende til annen. Jeg er ihvertfall veldig glad for å bli innvitert i bryllup og synes det er helt top at folk lnnviterer alle sine nermeste for å feire kjærligheten.

Anonymkode: 58881...9c1

Et vennepar av oss laget et bilde til oss (han er grafisk designer), printet det ut på arbeidsplassen til hans far, rammet det inn i IKEA-ramme og skrev verdens fineste kort. Kan ikke ha kostet stort, men bildet er dødslekkert, og det er lagt ufattelig med kjærlighet og arbeidstid i den gaven, og jeg elsker den!

Anonymkode: 7404a...f79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.8.2016 at 3.46, AnonymBruker skrev:

bryllup heller. Som sagt har man jo ofte er ønske om å delta, i alle fall som nær venn eller familie, og mange brudepar spør gjerne om hvorfor man avslår. Når brudeparet vet at jeg tjener greit og ellers har OK økonomi så blir det jo veldig merkelig å takke nei, særlig om man egentlig har lyst og tid. Men samtidig så er det veldig kjedelig å skulle bruke så enormt store summer på en dag som hadde vært like hyggelig hvis det var gjort enklere. 

Anonymkode: 37082...14c

Jeg hadde ingen vanvittig dyre gaver på ønskelisten. Men derimot mange billige alternativer, som en gjest med budsjett kunne velge uten å føle at det ble for lite. Var veldig bevisst på akkurat dette.

I tillegg koordinerte jeg, og ordnet transport for alle, så ingen som ikke ønsket skulle trenge å ta taxi. Min far valgte til og med å være edru, for å bidra med dette. 

Utdrikningslaget mitt ble lagt opp slik at man ikke var nødt til å delta på alt, hele dagen, men kunne komme til middag og bli med på festen, om dagens aktiviteter ble for dyrt.

Det var uaktuelt med betalbar eller bonger hos oss, men vi hadde ikke råd selv til full åpen bar. Derfor hadde vi åpen bar med et godt utvalg vin og god øl, så sparte vi oss drink-kostnadene (og fyll..).

Synes alt-i-alt jeg holdt kostnadene for gjestene mine nede, og håper ingen følte mitt bryllup kostet dem mye.

Vi serverte tre retter på et flott lokale ved havet som stilte med fult økologisk og kortreist kjøkken, servitører og kokker, med hva enn gjestene måtte ønske å drikke til. Kake (her hadde noen familiemedlemmer også bakt, så der fikk jeg faktisk litt drahjelp :P), avec, snacks, bar. Vi hadde et ganske flott bryllup, og brukte 70 000. Nøkkelen her er at vi hadde rett rundt 30 gjester, og jeg gjorde mye av forarbeidet selv. Jeg lagde dekorasjoner, bestilte fra etsy, prutet, forhandlet. Jeg skulle ha drømmebryllupet med stor D, under 100 000kr, uten at det skulle gå utover kvaliteten eller gjestene. Det er mulig, dere. Det må bare jobbes litt.

Anonymkode: 7404a...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For oss blir det dyrt. Vi har vært I 8 bryllup bare i år. Heldigvis her vi bor, men 6 av de var felles venner så det ble 1500-2000 x2 I utdrikkningslag = 15000,- Så har jeg vært I 2 utdrikkningslag alene. Totalt 3.000,-  så er det gave på 1000,- til alle = 8000,- så blir det også litt utgifter på utseende som jeg har valgt selv å gjøre. En vil jo føle seg bra :-) har nok brukt over 30.000 på bryllup I år ja 🙈 I fjor var vi I 5 stk. Håper ingen gifter seg neste år. Vi har 2 brylluper I desember også. Perfekt oppi julegavene. Så går over 10.000 til for dette er familie på begge sider så gir da mer I gave pluss utdrikkningslagene som garantert kommer til å være på 2000,- pr. Stk × 4 eller eller dyrere

Anonymkode: 7a876...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser dere ned på folk som har spleisefest?

Oi, da er dere faktisk noen JEG ser litt ned på, merker jeg... 

Spleiselag må da være helt greit. Var i det i en stor bursdagsfeiring (rund dag) - det ble kyllingsalat, spekemat, tapaskjøttboller, kyllingvinger, focaccia, oliven....masse godt! Mye bedre enn kjedelig middag med kjøtt, grønnsaker og saus. Og slapp å tenke ut en gave som vedkommende ikke trengte, gaven var maten! Og en vin tok mange med i tillegg som gave tross alt.

Anonymkode: 15d56...7d7

Er da noe helt annet med spleiselag til bursdag enn til bryllup

Anonymkode: c0946...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi ble invitert i 3 bryllup i år men måtte takke nei til ett, da det måtte bli en lang tur med hotellopphold for oss og barnevakt. men sambo dro i utdrikningslag der. Jeg ble derimot ikke med i utdrikningslag til ei venninne, fordi det ble rett og slett for dyrt der og da.

 

Enda et bryllup i år, da begynte jeg å få mage (er gravid) og passet ikke kjolene jeg har, jeg gadd ikke å bruke mye penger på en kjole i en størrelse jeg ikke bruker til vanlig, Så jeg googlet litt, fant denne oppskriften her - http://sydetselv.blogg.no/1427197779_drmmer_om_sommer.html og sydde meg en kjole, materialer kom på 160 kr. 

Synes også det kan være dyrt å være gjest i bryllup, men man må bare prioritere, velge bort det man ikke har råd til, og spare der man kan. Så går det. :) Er allikevel ganske koselig, synes nå jeg da. :) 

Anonymkode: 4fa9f...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...