Gå til innhold

bryllup er dyrt.... for gjestene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De m å t t e ikke ut med dette - brudeparet valgte dette helt selv.

Anonymkode: ed7e8...2f0

Vel... Denne ene i paret er utenlandsfra (amerika) og ville invitere familien sin - hadde de ikke ordnet hotell for alle, hadde det ikke kommet mange gjester, og dermed ikke vært noe særlig bryllup. Så jo, de hadde ikke så mye valg :)

Anonymkode: 1d75e...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Så jævla frekt å kreve så mye penger for å være gjest i et bryllup. "Ja, nå må dere altså betale flere tusen kroner for å få æren av å se meg og gullklumpen gifte seg!"

Om man vil ha luksusbryllup får man ta den regninga selv, å legge et slikt økonomisk press på venner og familie er ufint. Man vet jo ikke hvordan folk ligger an med penger i livet. I tillegg må man ut med bryllupsgave og klær, som heller ikke blir billig... 

Nei, jeg hadde makulert den invitasjonen med mindre det var veldig nær familie. Hvis alkohol og god mat er det eneste de har å by på, så er det ikke verdt det. Å gi ut en invitasjon kamuflert som en regning bare fordi de ikke kunne styre utgiftene sine sier litt om hvor de kommer til å ende opp i livet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel... Denne ene i paret er utenlandsfra (amerika) og ville invitere familien sin - hadde de ikke ordnet hotell for alle, hadde det ikke kommet mange gjester, og dermed ikke vært noe særlig bryllup. Så jo, de hadde ikke så mye valg :)

Anonymkode: 1d75e...b9d

De hadde ikke et valg når det kom til å bruke 150.000,- på alkohol?

Anonymkode: ed7e8...2f0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte dyrt å delta i bryllup. Jeg sier klart i fra i forhold til utgifter. Om jeg blir invitert i utdrikningslag så spør jeg hvilken prisklasse de tenker og forteller som det er at jeg har dårlig økonomi og kan derfor ikke delta om ikke prisen presses ned. Da får forloverne velge om de vil drite i de som har dårlig råd, om de vil gjøre utdrikningslaget billigere eller om man evt. kan betale etter evne/kun delta på det billigste. Som regel er det ikke så vanskelig å få til noen aktiviteter som alle kan delta på til en billig penge. Det handler bare om å være litt kreativ og gjerne inkludere deltakerne litt. 

Når det gjelder gave så kjøper jeg som regel ut i fra hvor dyrt bryllupet blir for meg, og selvfølgelig etter hvem jeg er i bryllup til. Blir fort dyrere gaver til nær familie enn mer perifere venner. Om bryllupet er i hjembyen min og jeg kan bo hos meg selv og bruke lite penger på transport, så har jeg råd til en dyrere gave VS om jeg må reise å stå for overnatting/fly + ekstra transport. 

Jeg tror faktisk det er viktig å begynne å si i fra at man ikke evner å betale så mye. Jeg tror mange bare "følger etter" og betaler og betaler fordi de ikke tør å si i fra. Det viktigste for brudeparet bør være at en deltar på den store dagen deres. 

Det er faktisk brudeparet som har bestemt at de skal gifte seg i tillegg til å ha bestemt hvor dyrt bryllupet skal være. Da synes jeg ikke gjestene skal kompensere og hjelpe brudeparet med dyre gaver. Hva med å heller gi noe som er av en mer personlig art?

Det er mye kjekkere å kunne nyte og kose seg som gjest i et bryllup som ikke har lagd store riper i økonomien. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man delta på utdrikningslag for 1500kr og må ha transport dit for litt under 1000kr. Og overnatting for 2 netter for bryllupet og gaver blir det fort dyrt for gjestene. Blir litt paff av alle utgiftene. Blir ikke store bryllupsgaven man har råd til hvis man skal delta på alt og har trang økonomi. Ikke har jeg råd til å kjøpe passende kjole og må bruke en som ikke er helt passende. Flere enn meg som ikke liker bryllup??

Anonymkode: 3739d...873


 Er vel egentlig ingen som tvinger deg til å være med, hvis du mener at det blir i dyreste laget for deg?

Anonymkode: 21aa4...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mummikopp skrev:

Jeg skrev da aldri at det var 100.000 for en gjest? Hele bryllupet kostet 100.000.

Det er faktisk ikke dyrt for et bryllup, hvis målet ditt var å fortelle hvor mye penger dette kostet brudeparet.

Anonymkode: e804e...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Jeg hadde ligget hos venner eller et billigere alternativ hvis jeg kunne. Men er kun et hotell der de gifter seg og jeg kjenner ingen der. Å ligge I telt når man skal pynte seg synes jeg blir ballete.. det er og I november og litt til fjells. Jeg bor langt unna og må ha transport som jeg har beregnet blir 1000kr tur/retur for utdrikningslag. Hadde og trodd at et utdrikningslag ikke ville være over 500kr. Jeg har kun en "penkjole/festkjole" som er gammel. Opprinnelig svart men noe falmet og litt vel kort. Jeg får nok ikke solgt den som noen foreslår. Har 6 venner som skal gifte seg I løpet av 13mnd her nå så jeg føler meg litt klemt mellom veden og barken. Hvis jeg deltar på et må jeg delta på alle og alle ønsker seg penger. Jeg føler jeg ikke kan gi 200kr i en bryllupsgave

Anonymkode: 3739d...873

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke dyrt for et bryllup, hvis målet ditt var å fortelle hvor mye penger dette kostet brudeparet.

Anonymkode: e804e...91b

100.000 er mye penger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg hadde ligget hos venner eller et billigere alternativ hvis jeg kunne. Men er kun et hotell der de gifter seg og jeg kjenner ingen der. Å ligge I telt når man skal pynte seg synes jeg blir ballete.. det er og I november og litt til fjells. Jeg bor langt unna og må ha transport som jeg har beregnet blir 1000kr tur/retur for utdrikningslag. Hadde og trodd at et utdrikningslag ikke ville være over 500kr. Jeg har kun en "penkjole/festkjole" som er gammel. Opprinnelig svart men noe falmet og litt vel kort. Jeg får nok ikke solgt den som noen foreslår. Har 6 venner som skal gifte seg I løpet av 13mnd her nå så jeg føler meg litt klemt mellom veden og barken. Hvis jeg deltar på et må jeg delta på alle og alle ønsker seg penger. Jeg føler jeg ikke kan gi 200kr i en bryllupsgave

Anonymkode: 3739d...873

Utdrikningslaget synes jeg var litt i overkant dyrt, men du kan jo eventuelt delta i bryllupet uten å delta i utdrikningslaget? Kan jo hende at det er andre som også har stram økonomi så du kunne jo tatt det opp med bruden, om det er mulig å finne et billigere alternativ? Når det gjelder finklær så er det mye fint som selges brukt, og da er det ofte ganske billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man SKAL ha gaver til mange mange tusen og SKAL ha folk dit i en spesiell kjole eller i en spesiell dress så kan det fort bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg hadde ligget hos venner eller et billigere alternativ hvis jeg kunne. Men er kun et hotell der de gifter seg og jeg kjenner ingen der. Å ligge I telt når man skal pynte seg synes jeg blir ballete.. det er og I november og litt til fjells. Jeg bor langt unna og må ha transport som jeg har beregnet blir 1000kr tur/retur for utdrikningslag. Hadde og trodd at et utdrikningslag ikke ville være over 500kr. Jeg har kun en "penkjole/festkjole" som er gammel. Opprinnelig svart men noe falmet og litt vel kort. Jeg får nok ikke solgt den som noen foreslår. Har 6 venner som skal gifte seg I løpet av 13mnd her nå så jeg føler meg litt klemt mellom veden og barken. Hvis jeg deltar på et må jeg delta på alle og alle ønsker seg penger. Jeg føler jeg ikke kan gi 200kr i en bryllupsgave

Anonymkode: 3739d...873

Jeg hadde nok sagt at jeg gjerne ville, men at jeg ikke kunne bidratt med mer enn 500 på utdrikningslaget pga reiseutgifter, og hvis det ikke er mulig får de ha det så godt. Det er og mulig å be bruden om hun har et alternativ til overnatting til deg pga økonomi, og hvis hun ikke har det vil jeg tro hun kan forstå godt om du ikke har råd til dyr gave. Hva med å lage et album om venninnetiden der du skriver ut bilder fra egen printer? Eller gir dem gavekort på ferie til deg hvis du bor et pent sted? Jeg synes ikke du skal legge deg på en dyr standard dersom du ikke har råd til alle.

Anonymkode: 29d5d...698

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mummikopp skrev:

100.000 er mye penger?

Det er mye penger, men det er ikke mye penger for et bryllup. Folk har i snitt 80 gjester, så er det vel 1000kr pr kuvert + alkohol og drikke seinere på kvelden, bryllupskake, leie av lokale, pynt, blomster i lokale og kirke, brudebukett, bekledning til brud og brudgom, frisør, fotograf, transport, innbydelser og takkekort, evt leie av serveringspersonale dersom lokalet ikke stiller med dette, hotell til bryllupsnatten og masse småutgifter som kommer innimellom.

Anonymkode: e804e...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sjeleglad de gangene jeg blir bedt i utdrikkingslag og bryllup, jeg klarer nemlig å si "Den helga jobber jeg, men skal forsøke å bytte". Funker hver gang 😊

Dette gjelder forøvrig alt annet folk måtte finne på å be meg med på, så sant jeg ikke virkelig vil så "jobber jeg" 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare vært i 1 bryllup, og der kostet utdrikningslaget 500 kr, og festen var 2 km unna mitt hjem. Så det ble ikke dyrt bryllup.

Men jeg har veldig trang økonomi, og har tenkt, at blir jeg invitert i dyrt utdrikningslag, eller bryllup hvor det er lang reisevei. Så må jeg bare takke nei.

Anonymkode: affff...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde droppet å gå. Bryllup er en meningsløs sermoni uansett, noe som henger igjen fra gammelt av. Har ikke noe for seg å bruke store pengesummer på det

Anonymkode: 4fda7...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg hadde ligget hos venner eller et billigere alternativ hvis jeg kunne. Men er kun et hotell der de gifter seg og jeg kjenner ingen der. Å ligge I telt når man skal pynte seg synes jeg blir ballete.. det er og I november og litt til fjells. Jeg bor langt unna og må ha transport som jeg har beregnet blir 1000kr tur/retur for utdrikningslag. Hadde og trodd at et utdrikningslag ikke ville være over 500kr. Jeg har kun en "penkjole/festkjole" som er gammel. Opprinnelig svart men noe falmet og litt vel kort. Jeg får nok ikke solgt den som noen foreslår. Har 6 venner som skal gifte seg I løpet av 13mnd her nå så jeg føler meg litt klemt mellom veden og barken. Hvis jeg deltar på et må jeg delta på alle og alle ønsker seg penger. Jeg føler jeg ikke kan gi 200kr i en bryllupsgave

Anonymkode: 3739d...873

Dropp utdrikningslaget. Og når du har så mange bryllup, og en kjole som er så gammel så bruker du utdrikningslagpengene på ny kjole.

Anonymkode: c1190...b65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brudeparet må jo likevel ut med penger til mat, blomster, lokale, servitører osv. så det blir jo dyrest for dem uansett.

Anonymkode: 2b1a1...009

Ja men nå er det jo nettopp brudeparet som vil ha bryllup. Alle andre bryr seg vel strengt tatt ikke. De feirer fordi de e invitert og de kjenner paret. Er det spleiselag lagar man en vanlig fest i stedet.

Anonymkode: a4ba8...ef6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i forslaget om å droppe utdrikningslaget og bruke pengene på en ny kjole. Det er helt innenfor å si at man ikke har råd til å være med. 

Det er også helt innenfor å tilpasse gave til kostnadene ved bryllupet. Jeg er i fast, godt betalt jobb og gjør dette uten å ha snev av dårlig samvittighet. Høye reiseutgifter eller "kun" kaffegjest påvirker gaven.

Har også takket nei til bryllup da det har blitt fornyet for oss. 

Kan trøste deg med at den høye frekvensen med bryllup er sted på veien går ned, og da tar man seg i å savne det (selv om man har klaget over pengene)

4 timer siden, Mummikopp skrev:

100.000 er mye penger?

Egentlig ikke, og ikke for et bryllup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg er sjeleglad de gangene jeg blir bedt i utdrikkingslag og bryllup, jeg klarer nemlig å si "Den helga jobber jeg, men skal forsøke å bytte". Funker hver gang 😊

Dette gjelder forøvrig alt annet folk måtte finne på å be meg med på, så sant jeg ikke virkelig vil så "jobber jeg" 😜

Jeg bruker også den hvis der er noe jeg ikke vil eller har råd til :sjenert:. Jeg skal i utdrikningslag som koster litt over 1000kr snart har reiseutgifter på 500 synes det er nok for et utdrikningslag. Hadde der kommet på 2500 som ts må ut med hadde jeg nok takket nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...