Gå til innhold

bryllup er dyrt.... for gjestene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal man delta på utdrikningslag for 1500kr og må ha transport dit for litt under 1000kr. Og overnatting for 2 netter for bryllupet og gaver blir det fort dyrt for gjestene. Blir litt paff av alle utgiftene. Blir ikke store bryllupsgaven man har råd til hvis man skal delta på alt og har trang økonomi. Ikke har jeg råd til å kjøpe passende kjole og må bruke en som ikke er helt passende. Flere enn meg som ikke liker bryllup??

Anonymkode: 3739d...873

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, å delta i bryllupet og utdrinkningslag kan koste litt, men det er selvfølgelig dyrest for brudeparet. Bortsett fra gaven,så er det jo gratis å delta i et bryllup dersom du bor så nærme at du ikke trenger overnatting. Du må jo også huske på at dette er brudeparet sin store dag (både utdrinkningslaget og selve bryllupet). Det skjer  (forhåpentligvis) bare én gang i livet deres, og det er viktig for dem at det blir som det blir. Og man deltar vel heller ikke i sååå mange bryllup i løpet av livet? Så er det også lov å avslå hvis du ikke har råd. Nå er heller ikke prisene for det du la ut vanlige priser for utdrinkningslag,vil jeg tro? Jeg har f.eks vært i et utdrinkningslag hvor vi var på et eventsenter, og det kostet ca.300 kr pr.pers. Og hvorfor koster transporten din 1000 kr? Og det er vel vanlig å ha en penkjole i skapet til litt finere anledninger,så den utgiften er i mange tilfeller unødvendig. Syns kanskje du svartmaler og overdriver litt her.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige bryllupet jeg deltok i kostet 100.000. Da betaler jeg gjerne for noen ting så det ikke blir enda dyrere for brudeparet, men har forståelse for at det kan bli vanskelig å delta for de som har stram økonomi. Likevel synes jeg at du var litt i overkant negativ her?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man delta på utdrikningslag for 1500kr og må ha transport dit for litt under 1000kr. Og overnatting for 2 netter for bryllupet og gaver blir det fort dyrt for gjestene. Blir litt paff av alle utgiftene. Blir ikke store bryllupsgaven man har råd til hvis man skal delta på alt og har trang økonomi. Ikke har jeg råd til å kjøpe passende kjole og må bruke en som ikke er helt passende. Flere enn meg som ikke liker bryllup??

Anonymkode: 3739d...873

Hva med å selge den kjolen som ikke er helt passende og bruke pengene på en ny kjole? Overnatte på hytte, telt, hos venner eller lignende, da sparer du en del penger. En gave behøver ikke koste allverdens heller. Transport koster som regel ikke mye penger. Kommer ann på avstand og hvilken transport man bruker. Utdrikningslag er jo bare morro, så de 1500 kr er jo verdt det :)

Poenget mitt da, er at det blir som man gjør det til selv. Man får som regel varsel i god tid i forveien, så man rekker å planlegge og legge vekk litt penger nå og da. Bryllup er dyrt, også for gjester, men kom igjen. Den ene dagen i livet dems, den største dagen for dem. Det er virkelig verdt det. Selv med trang økonomi. Se etter løsninger, ikke klag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritdyrt. Jeg er glad hver  gang jeg ikke blir bedt i bryllup. 

Anonymkode: 61015...2d0

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo delta etter egen økonomi. Er utdrikningslaget urimelig dyrt er det helt ok å avlså. Det samme gjelder om festen er lagt til en dyr lokasjon i utlandet. Såfremt det er i Sør-Norge kan reise- og bokostnader holdes veldig lave. Og gjenbruk av kjoler er en selvfølge, selv med god økonomi. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mummikopp skrev:

Forrige bryllupet jeg deltok i kostet 100.000. Da betaler jeg gjerne for noen ting så det ikke blir enda dyrere for brudeparet, men har forståelse for at det kan bli vanskelig å delta for de som har stram økonomi. Likevel synes jeg at du var litt i overkant negativ her?

Hvordan i alle dager koster et bryllup 100.000 for en gjest? Er det en familie på fem i et utenlandsbryllup?

Anonymkode: 28ef3...495

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Arabella3 skrev:

Joda, å delta i bryllupet og utdrinkningslag kan koste litt, men det er selvfølgelig dyrest for brudeparet. Bortsett fra gaven,så er det jo gratis å delta i et bryllup dersom du bor så nærme at du ikke trenger overnatting. Du må jo også huske på at dette er brudeparet sin store dag (både utdrinkningslaget og selve bryllupet). Det skjer  (forhåpentligvis) bare én gang i livet deres, og det er viktig for dem at det blir som det blir. Og man deltar vel heller ikke i sååå mange bryllup i løpet av livet? Så er det også lov å avslå hvis du ikke har råd. Nå er heller ikke prisene for det du la ut vanlige priser for utdrinkningslag,vil jeg tro? Jeg har f.eks vært i et utdrinkningslag hvor vi var på et eventsenter, og det kostet ca.300 kr pr.pers. Og hvorfor koster transporten din 1000 kr? Og det er vel vanlig å ha en penkjole i skapet til litt finere anledninger,så den utgiften er i mange tilfeller unødvendig. Syns kanskje du svartmaler og overdriver litt her.

Tja. Forrige sommer var jeg i tre bryllup, og måtte reise (innenlands) til alle sammen. Kosta meg 10 000 kroner utenom gave, og det er VELDIG mye når du er student og ikke har fått penger siden mai. Jeg fikk etterbetalt på sommerjobben min, så pengene hadde ikke akkurat begynt å renne inn da.Tok meg ikke råd til utdrikningslagene (to måtte jeg ha reist bort for å få bli med på, det ene kostet 1500 UTEN alkohol). Det angrer jeg litt på, for hun ene bruden ble litt lei seg, men jeg kunne ikke spytte i 5000 kr bare der også. Vanlig takst her er 700-1500 kroner på selve utdrikningslaget, ofte med alkohol i tillegg. Jeg synes det er fryktelig dyrt, men det går ikke akkurat an å prute seg ned. I tillegg kom bryllupene med reise og to dager hotell, PLUSS alle andre utgifter (for eksempel mat på ankomstdagen). Det kan være fryktelig dyrt med hotell, og det er ikke nødvendigvis så mange alternative løsninger der bryllupet skal avholdes - kanskje er det en sånn by som bare har to hotell, og det er det. 

Jeg synes det er hyggelig med bryllup, og hyggelig å bli invitert, men jeg hadde nesten brukt opp hele sommerjobblønna før jeg hadde fått den. Reisen er en ting, men hotell ER dyrt, og det er ikke nødvendigvis sånn at man kan ta inn på et shabby vandrehjem heller, da ikke alle steder har veldig mange alternativer. Det å være bryllupsgjest som student var en todelt glede. Jeg har venner over hele landet, og har vel bare vært i to brylluper der jeg ikke har trengt å booke hotell. Denne sommeren var første sommer uten vennebryllup på 9 år for min del, så det blir jo LITT... 

10 timer siden, Mummikopp skrev:

Forrige bryllupet jeg deltok i kostet 100.000. Da betaler jeg gjerne for noen ting så det ikke blir enda dyrere for brudeparet, men har forståelse for at det kan bli vanskelig å delta for de som har stram økonomi. Likevel synes jeg at du var litt i overkant negativ her?

Tenker du på å betale for hotell og lignende? Ser for meg at TS sitt innlegg var ment som et hjertesukk, ikke som et krav om at brudepar skal betale for opphold liksom. Det forventer ikke jeg i hvert fall, men synes det må være lov å si på internett at det å være gjest er kostbart ;)

Anonymkode: 72d25...e76

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Når du blir invitert i utdrikningslaget antar jeg du er en nære venn? De færreste forlovede inviterer halve bekjentskapet med på en slik aktivitet? Er det en nære venn er det jo dermed heller ikke en utgift du vil ha så mange ganger iløpet av livet? Er det en bekjent eller fjern venn har du jo full mulighet til å droppe bryllupet om det blir for dyrt..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager koster et bryllup 100.000 for en gjest? Er det en familie på fem i et utenlandsbryllup?

Anonymkode: 28ef3...495

Si at dette var ironisk skrevet! :fnise:

Forstår tankegangen. Et utdrikningslag til 1500 per person synes jeg var mye, og det er ikke alle som har råd til dette uten videre. Når jeg giftet meg var det flere som ikke kunne komme i utdrikningslaget, og det bare på grunn av reise og overnatting (selve dagen var kun med gratis aktiviteter og kos), men ikke alle kan ta seg råd til én dag frem og tilbake, selv om det er en veldig nær venn. 

Bryllup derimot er noe jeg ville vært villig til å reise for. Kjole en har er passende så lenge den ikke er for kort, hvit eller for glorete. Så lenge en ikke er forlover, så har man som regel en kjole en kan bruke. 

Kunne du overnattet hos noen? Vi ordnet med overnatting til de aller fleste gjestene. Min forlover huset fire stykker, og min mor huset... 11 (!) I tillegg til egen husstand. Kunne du hørt med brud/brudgom om det kunne ordnes på noe vis? :)

Gleder meg til fremtidige bryllup jeg, og håper det blir bedre enn forrige, hvor vennene til brudeparet ble plassert utenfor huset, på terrassen, hvor vi satt i solsteiken og ikke fikk med oss noe av det som foregikk inne. Satt på pinnestoler og jeg har aldri vært så solbrent før. Brudeparet burde satt frem solkrem ved middagsbordet 😂 Men det ble god stemning der ute og da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være med på utdrikningslag eller/og bryllup kan være dyrt. Men har man ikke råd til det takker en jo bare nei. 

Vet man i god til om utdrikningslag kan man prøve å få det til å ikke bli for dyrt. Overnatting er det ofte noen man kan få lov til å sove hos, bare man tørr å spørre. Ja, det kan være kleint om det er hos noen man ikke kjenner som også skal i bryllupet, men har man ikke råd, så har man ikke råd. Kjole kan man prøve å eventuelt låne av en venninne, eventuelt prøve å finne noen andre som også kan gå i en kjole som ikke er helt passende. Da er man i det minste ikke alene. Man gir ikke dyrere gave enn man føler man trenger, blant annet med tanke på økonomi.

Ja, det kan være dyrt, du kan kjøpe en kjole til 10 000 og overnatte på ett 5-stjerners hotell. Det kan også være flere bryllup hvor det er betaltbar og vært dyrt utdrikningslag på forhånd. Men hvis man virkelig ønsker å være med og man har dårlig råd, så går det også. Og hvis det ikke går, så må en bare si nei.

Where there's a will, there's a way.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager koster et bryllup 100.000 for en gjest? Er det en familie på fem i et utenlandsbryllup?

Anonymkode: 28ef3...495

Jeg skrev da aldri at det var 100.000 for en gjest? Hele bryllupet kostet 100.000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antbug

Det kan bli fryktelig dyrt, ja. Og så blir de skilt igjen etter en tid, og så finner de en ny og så er det bare å bla opp igjen...:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke bryllup. Man må småprate og mingle langt uti de sene nattetimer før man endelig kan dra hjem, og så må man attpåtil betale for det. Jeg har kun trivdes i ett bryllup, det var en nær venninnes bryllup, få gjester og hvor jeg kjente de fleste, det var uformelt og koselig. Ikke trengte vi reise langt og overnatte på hotell heller. 

Anonymkode: 0eb84...a7f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige bryllup jeg var i kostet brudeparet nærmere 5-600 000, hvor alkoholen alene var på 150 000 (åpen bar kan man si). Her ble overnatting begge netter spandert på, samt transport til og fra kirken. Så nei - bryllup er ikke dyrt for gjester, sammenliknet med prisen brudeparet måtte ut med, i hvert fall ikke i alle tilfeller. 

Anonymkode: 1d75e...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De 2 siste utdrikningslagene jeg har vært i har kostet ca 1500 pluss alkohol og mat.. Helt ok synes jeg👍

Anonymkode: e6232...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir det når nyrike bridezilla med mann skal oppfylle drømmen om prinsessebryllupet. 

Anonymkode: 61015...2d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forrige bryllup jeg var i kostet brudeparet nærmere 5-600 000, hvor alkoholen alene var på 150 000 (åpen bar kan man si). Her ble overnatting begge netter spandert på, samt transport til og fra kirken. Så nei - bryllup er ikke dyrt for gjester, sammenliknet med prisen brudeparet måtte ut med, i hvert fall ikke i alle tilfeller. 

Anonymkode: 1d75e...b9d

De m å t t e ikke ut med dette - brudeparet valgte dette helt selv.

Anonymkode: ed7e8...2f0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De m å t t e ikke ut med dette - brudeparet valgte dette helt selv.

Anonymkode: ed7e8...2f0

Brudeparet må jo likevel ut med penger til mat, blomster, lokale, servitører osv. så det blir jo dyrest for dem uansett.

Anonymkode: 2b1a1...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...