Gå til innhold

Forholde seg til mobbing på nett.


Gjest CKT

Anbefalte innlegg

Hvordan bør man forholde seg, når man stadig ser og opplever mobbing på nettet?

Man ser at det er de samme som mobber.

Hva kan eller bør man gjøre?

Tie det ihjel?

Har du noen gode enkle forslag, om grep man kan gjøre?

På forhånd det takk.

Endret av CKT
Rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 For min del fungerer det egentlig ganske greit å bare overse alle disse tullingene.

 De er stort sett bare noen gigantiske  idioter, alle sammen.

Anonymkode: f5751...abe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 For min del fungerer det egentlig ganske greit å bare overse alle disse tullingene.

 De er stort sett bare noen gigantiske  idioter, alle sammen.

Anonymkode: f5751...abe

Ja, de har det helt klart ikke godt med seg selv.

Synd det skal gå utover uskyldige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er voksne folk kan det noen ganger være greit å ta en konfrontasjon. Si på en saklig og ordentlig måte at mobbing ikke er greit. Forklar for de hvorfor det de gjør er galt. Fungerer ikke det er vel dessverre eneste løsning å overse, og rapportere.

Anonymkode: df9c7...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CKT skrev:

Hvordan bør man forholde seg, når man stadig ser og opplever mobbing på nettet?

Man ser at det er de samme som mobber.

Hva kan eller bør man gjøre?

Tie det ihjel?

Har du noen gode enkle forslag, om grep man kan gjøre?

På forhånd det takk.

Det kommer egentlig veldig ann på. Noen gjør det for å få oppmerksomhet, men så er det mye som går veldig over grensen. YouTube er et ganske godt eksempel på det. Man finner omtrent ikke noe annet i kommentarfeltet, og dette fordi YouTube nærmest driter i å gjøre noe med det. Jeg har ikke tall på hvor mange hetsende kommentarer jeg har rapportert, og de har likevel blitt stående. Det resulterer i at hetsen kan få fortsette i fred! Man kan melde rasistiske ytringer til Kripos( men bare slike ytringer, ironisk nok). Hadde det skjedd innenfor Norges grenser, kan kanskje politiet være verdt å vurdere. Utenfor Norge, vet jeg ikke. I tillegg så jeg en dokumentar om en mann som hadde en funksjonshemming. Han hadde fått facebook full av trusler og hets, likevel gidder ikke facebook gjøre noe med det. Dobbeltmoral. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde organisere flere og flere til å melde ifra. Da må de gjøre noe med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Mari Y skrev:

Det kommer egentlig veldig ann på. Noen gjør det for å få oppmerksomhet, men så er det mye som går veldig over grensen. YouTube er et ganske godt eksempel på det. Man finner omtrent ikke noe annet i kommentarfeltet, og dette fordi YouTube nærmest driter i å gjøre noe med det. Jeg har ikke tall på hvor mange hetsende kommentarer jeg har rapportert, og de har likevel blitt stående. Det resulterer i at hetsen kan få fortsette i fred! Man kan melde rasistiske ytringer til Kripos( men bare slike ytringer, ironisk nok). Hadde det skjedd innenfor Norges grenser, kan kanskje politiet være verdt å vurdere. Utenfor Norge, vet jeg ikke. I tillegg så jeg en dokumentar om en mann som hadde en funksjonshemming. Han hadde fått facebook full av trusler og hets, likevel gidder ikke facebook gjøre noe med det. Dobbeltmoral. 

Det skjer i Norge.

Og når man begynner og være redd . Da synes ikke jeg det er ok lengre. Heller ikke når noen er nedkjørt psykisk, pga hetsing/mobbing . Hvor lenge skal man liksom finne seg i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om det er voksne folk kan det noen ganger være greit å ta en konfrontasjon. Si på en saklig og ordentlig måte at mobbing ikke er greit. Forklar for de hvorfor det de gjør er galt. Fungerer ikke det er vel dessverre eneste løsning å overse, og rapportere.

Anonymkode: df9c7...5a0

Jeg tror konfrontasjon er prøvd, uten hell.

Ja, overse, kan nok være den beste løsningen i lengden. Er jo ikke noe annet som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, CKT skrev:

Det skjer i Norge.

Og når man begynner og være redd . Da synes ikke jeg det er ok lengre. Heller ikke når noen er nedkjørt psykisk, pga hetsing/mobbing . Hvor lenge skal man liksom finne seg i dette?

Helt enig. Jeg blir så oppgitt på folks holdninger til dette. Jeg meldte ifra om en som skrev hatmeldinger på facebook, tror han ble tatt. Heldigvis. Folk bør klare å ta seg litt i nakken, når de holder på slik. Spesielt voksne. At man ikke liker de man diskuterer med, er ingen god unnskyldning til hets og trusler om vold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:

Helt enig. Jeg blir så oppgitt på folks holdninger til dette. Jeg meldte ifra om en som skrev hatmeldinger på facebook, tror han ble tatt. Heldigvis. Folk bør klare å ta seg litt i nakken, når de holder på slik. Spesielt voksne. At man ikke liker de man diskuterer med, er ingen god unnskyldning til hets og trusler om vold. 

Hva definerer du som hatmeldinger?

Anonymkode: 23934...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

først mener jeg at man skal være sikker for at det er mobbing som skjer. for det er mange som misbruker mobbe begrepet når dem ikke blir mobbet. det er dem som bruker ordet mobbing på gal måte. dem sier at dem blir mobbet når noen har vært uenige med dem og det på en saklig måte

hvis du ser noen på nettet forteller at de har blitt mobbet vær sikker på at det har vært mobbing den personen har vært utsatt for 

hvis du ser selv at personen på nettet blir mobbet bør du si fra til mobberen at sånt ikke aksepteres og da burde flere andre si fra også. 

på nettet kan du lese bloggere som forteller at dem har blitt mobbet og da bør du la vær og ta stilling til det som har skjedd for da leser du bare bloggerens egen versjon. og kanskje bloggeren ikke har blitt mobbet i det hele tatt. ha det i tankene at noen på nettet sier dem har blitt mobbet når det ikke stemmer. noe annet er vis du ser det selv at det har vært mobbing. 

husk at det og være uenig er ikke det samme som mobbing men kommentarene skal være saklig og konstruktive

mobbing er det når gjentatte kommentarer som er rettet mot personen, gjentatte kommentarer som går på utseende på personen som for eksempel at han er tjukk, har stygge klær, at håret er stygt, er stygt sminket, gjentatte stygge kommentarer som går på hudfarge, rase, politisk syn og religion og gjentatte løgner og usannheter som skrives for å sverte personens rykte som person. 

det er ikke mobbing at folk er uenig med hverandre. 

 

 

 

 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carina Maria skrev:

først mener jeg at man skal være sikker for at det er mobbing som skjer. for det er mange som misbruker mobbe begrepet når dem ikke blir mobbet. det er dem som bruker ordet mobbing på gal måte. dem sier at dem blir mobbet når noen har vært uenige med dem og det på en saklig måte

hvis du ser noen på nettet forteller at de har blitt mobbet vær sikker på at det har vært mobbing den personen har vært utsatt for 

hvis du ser selv at personen på nettet blir mobbet bør du si fra til mobberen at sånt ikke aksepteres og da burde flere andre si fra også. 

på nettet kan du lese bloggere som forteller at dem har blitt mobbet og da bør du la vær og ta stilling til det som har skjedd for da leser du bare bloggerens egen versjon. og kanskje bloggeren ikke har blitt mobbet i det hele tatt. ha det i tankene at noen på nettet sier dem har blitt mobbet når det ikke stemmer. noe annet er vis du ser det selv at det har vært mobbing. 

husk at det og være uenig er ikke det samme som mobbing men kommentarene skal være saklig og konstruktive

mobbing er det når gjentatte kommentarer som er rettet mot personen, gjentatte kommentarer som går på utseende på personen som for eksempel at han er tjukk, har stygge klær, at håret er stygt, er stygt sminket, gjentatte stygge kommentarer som går på hudfarge, rase, politisk syn og religion og gjentatte løgner og usannheter som skrives for å sverte personens rykte som person. 

det er ikke mobbing at folk er uenig med hverandre. 

 

 

 

 

Trenger ingen avhandling hva mobbing er. Det vet jeg godt.  Og det som foregår er langt under veltestedet av normal oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, CKT skrev:

Trenger ingen avhandling hva mobbing er. Det vet jeg godt.  Og det som foregår er langt under veltestedet av normal oppførsel.

når du åpner en tråd med et sånt emne må du forvente forskjellige svar. jeg skrev mitt syn hva en kan gjøre når det er mobbing på nett.kan du forklare mer om hva du eller andre har opplevd. for er det så alvorlig som det høres ut som må du anmelde mobberen. mobbing er straff bart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva definerer du som hatmeldinger?

Anonymkode: 23934...cc5

Og å svare at man skal skyte folk, og å uttrykke hat mot andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sikter jeg mer til tilfeller der folk man kjenner slenger med leppa og kommer med trusler f. eks. En god gammeldags dose juling er det eneste språket enkelte forstår. 

For øvrig skal man aldri la seg overkjøre, heller ikke i debatter. Ta igjen, skap krig om du må. 

Anonymkode: 614e5...4f0

Jeg tar igjen med dem, ved å sette dem kraftig på plass, eller komme med gode motsvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Carina Maria skrev:

når du åpner en tråd med et sånt emne må du forvente forskjellige svar. jeg skrev mitt syn hva en kan gjøre når det er mobbing på nett.kan du forklare mer om hva du eller andre har opplevd. for er det så alvorlig som det høres ut som må du anmelde mobberen. mobbing er straff bart. 

Spørsmålet er hvilket tiltak man kan sette igang.

Hold deg til spørsmålet. Det som er før der. Vet vi er mobbing. Og det har vi visst lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg tar igjen med dem, ved å sette dem kraftig på plass, eller komme med gode motsvar. 

Ja. Og sette dem grundig på plass,er en fin måte og få slutt på mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
19 timer siden, CKT skrev:

Spørsmålet er hvilket tiltak man kan sette igang.

Hold deg til spørsmålet. Det som er før der. Vet vi er mobbing. Og det har vi visst lenge.

tåler du ikke og høre andres meninger? jeg skrev min mening. respekter det eller la vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.8.2016 at 14.36, CKT skrev:

Hvordan bør man forholde seg, når man stadig ser og opplever mobbing på nettet?

Man ser at det er de samme som mobber.

Hva kan eller bør man gjøre?

Tie det ihjel?

Har du noen gode enkle forslag, om grep man kan gjøre?

På forhånd det takk.

Det fungerer å blokkere det. Det finnes masse sånne applikasjoner som blokkerer ting og som sender en haug med dritt tilbake hvis noen ønsker å være så barnslig.
Nei helt ærlig, bare blokker det. Verre er det ikke. Det kan jo selvsagt anmeldes hvis det blir for ille. Datatilsynet er også en instans man kan rette henvendelser i mot.

Du kan jo svare tilbake. Hva svarer mobberne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...