Gå til innhold

Ok å offentliggjøre navnene til "frikjente" voldtektsmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om saken der voldtektsofferet offentliggjorde navnene på tre voldtektsmenn på Facebook? Er det greit å offentliggjøre navnene for å beskytte andre kvinner, eller er dette ren hevnaksjon?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/andrea-voll-voldum-de-har-tatt-fra-meg-noe-jeg-aldri-faar-tilbake/a/23756761/

http://www.dagbladet.no/nyheter/ble-frikjent-for-gjengvoldtekt-i-hemsedal-na-mottar-han-voldstrusler-pa-sms-og-facebook/60358972

 

Anonymkode: 7a59e...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, chisandra skrev:

Selvsagt er det ikke ok. 

Hvorfor er det selvsagt? Det er interessant å høre hva dere andre tenker, men det hadde vært supert å høre begrunnelsen, ikke bare ja eller nei.

 

Anonymkode: 7a59e...a57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Merker jeg er litt delt her.

Anonymkode: 37646...12d

Enig. Offentlig uthenging er ikke greit, men det er også greit å vite hvem man skal holde seg unna.

Anonymkode: 3ba97...552

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Merker jeg er litt delt her.

Anonymkode: 37646...12d

Jeg også, men jeg heller mot at det var greit siden dommen uansett ikke var unntatt offentlighet.

Anonymkode: 7a59e...a57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde ha blitt dømt, og ja det var bra at hun la ut navnene. De er skyldige. Ingen tvil. 

Anonymkode: fb28b...240

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gothminister skrev:

I denne spesielle saken synes jeg det er på sin plass at navnene offentliggjøres. Her ser det ut til at retten har gjort en alvorlig feil.

Enig.

Anonymkode: 75c9f...3c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De burde ha blitt dømt, og ja det var bra at hun la ut navnene. De er skyldige. Ingen tvil. 

Anonymkode: fb28b...240

Det er også en grunn til at jeg er for. De er jo tross alt skyldige, og det er jo tragisk at det ikke får konsekvenser for andre enn offeret. Man mister omtrent troen på rettssystemet. Er så glad jeg aldri har opplevd noe som dette.

Anonymkode: 7a59e...a57

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er også en grunn til at jeg er for. De er jo tross alt skyldige, og det er jo tragisk at det ikke får konsekvenser for andre enn offeret. Man mister omtrent troen på rettssystemet. Er så glad jeg aldri har opplevd noe som dette.

Anonymkode: 7a59e...a57

enig.

Anonymkode: 75c9f...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det selvsagt? Det er interessant å høre hva dere andre tenker, men det hadde vært supert å høre begrunnelsen, ikke bare ja eller nei.

 

Anonymkode: 7a59e...a57

Fordi de er frikjent, og da blir dette æreskrenkelser. Du ser den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er skyldige. Ingen tvil. 

Anonymkode: fb28b...240

Hvilke bevis legger du til grunn for den påstanden?

Og bare så det er sagt, jeg aner ikke om de er skyldige eller uskyldige, spør fordi jeg lurer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, chisandra skrev:

Fordi de er frikjent, og da blir dette æreskrenkelser. Du ser den?

Frikjent og frikjent.... De er dømt til å betale erstatning til henne så helt frikjent er de ikke. De må bare ikke i fengsel, men de har fått en straff i form av bot som skal betales til ofret.

Anonymkode: 818ac...ea5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, chisandra skrev:

Fordi de er frikjent, og da blir dette æreskrenkelser. Du ser den?

Hvorfor er det en ærekrenkelse? Eller hvor er den? De er jo frikjent, så egentlig burde det være uproblematisk for dem å stå for dette. 

Anonymkode: 3ba97...552

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ville ikke dette vært ok, men etter å ha satt meg veldig inn i saken mener jeg her at det er riktig. I dette tilfellet er det åpenbart at frikjenningen er en stor feil. Eller, frikjent og frikjent, de er dømt til å betale flere hundre tusen i erstatning til jenta. De er absolutt ikke uskyldige på noen som helst måte her.

I dette tilfellet synes jeg det er riktig å gå ut med navn, fordi disse mennene åpenbart er farlige. Åpenbart! Ved å gjøre dette kan kanskje en annen jentes liv være reddet. Rettssystemet vårt har jo her sviktet.

Et problem er det jo om det går ut over barna deres eller andre familiemedlemmer, men samtidig fikk jo mennene før anken en som på seks års fengsel. Det sier vel egentlig alt i denne saken. Seks år for en svært alvorlig handling som de selv er ansvarlig for, og bare de.

Anonymkode: 2f09c...bb9

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De burde ha blitt dømt, og ja det var bra at hun la ut navnene. De er skyldige. Ingen tvil. 

Anonymkode: fb28b...240

at du VIL at dem er skyldige betyr ikke at dem faktisk er det.
tror du ikke dem som faktisk var i rettsalen har bedre innsikt i saken enn deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Merker jeg er litt delt her.

Anonymkode: 37646...12d

Samme her. I en perfekt verden hvor rettssystemet aldri feiler så ville det være feil, men nå er ikke rettssystemet ufeilbart. Nå har jeg ikke satt meg inn i rettsdokumentene, og hadde gjort det før jeg gjorde meg opp en egen mening om denne saken, og ikke bare dømt noen utifra media. 

Vi har 3 problemer i vårt rettssystem:

1. Folk som er for syke til å fengsles, men for friske til å tvangsinnlegges. Burde ikke være mulig.

2. Folk som frikjennes, men nmå betale erstatning. For meg er dette en feig måte å si at de er skyldig, men vil ikke ta et standpunkt. 

3. Vi har et rettssystem basert på rehabilitering, ikke rettferdighet og straff. Dette er fordi rehabilitering fungerer og er den beste måten å hindre gjentakelse. Problemet er at vi har ingen måte å håndtere de som ikke kan eller vil rehabiliteres. Vi har derfor blitt et samfunn som setter lovbryterne forann ofrene.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...