Gå til innhold

Tvangstanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har erfaring med tvangstanker her? Sliter utrolig mye med tanker som er ubehagelige og skremmende. Plager meg mye i hverdagen. 

Anonymkode: fead5...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både her  på KG og på Doktoronline.no er det mange tråder om dette. Kanskje du kan søke opp tråder i tillegg til de svarene som du får her?

Anonymkode: 2b356...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det i mange år. Hva er det du vil ha hjelp med?

Anonymkode: f84ea...840

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cna90
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det i mange år. Hva er det du vil ha hjelp med?

Anonymkode: f84ea...840

Skjønner. Jeg har kommet inn i ett tankespinn som jeg ikke kommer ut av. Det tanker som handler om at jeg er redd for å skade andre som betyr mye for meg eller meg selv. Og tankene blir mer og mer skremmende og dette gjør at jeg blir så sliten og lei alt dette. Går utover hele hverdagen min. Lurer på om du kanskje har noen tips eller råd for hvordan man kan få snudd denne tankegangen. Hva som helst egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cna90
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både her  på KG og på Doktoronline.no er det mange tråder om dette. Kanskje du kan søke opp tråder i tillegg til de svarene som du får her?

Anonymkode: 2b356...294

 

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både her  på KG og på Doktoronline.no er det mange tråder om dette. Kanskje du kan søke opp tråder i tillegg til de svarene som du får her?

Anonymkode: 2b356...294

Okei. Ja sett at det har stått litt om det her. Får se litt videre :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cna90 skrev:

 

Okei. Ja sett at det har stått litt om det her. Får se litt videre :-) 

På Doktoronline.no kan du også få gratis svar fra Psykiateren på underforum Psykiatri (i tillegg til svar fra brukere der), om du legger inn et spørsmål til ham der

Anonymkode: 2b356...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet veldig godt hvordan du har det. Det er vanskelig å behandle, men det hjelper om du klarer å ikke være redd for tankene og i stedet for å prøve å ikke tenke på dem, heller styre oppmerksomheten mot noe annet. Antidepressiva funker for noen, du kan høre med fastlegen din. Ellers har psykedelika som LSD og psilocybin (virkestoffet i fleinsopp) vist veldig gode og varige resultater mot tvangslidelser. Så vidt jeg vet er det kun Emma Sofia-klinikken i Oslo som tilbyr behandling med de medikamentene her i landet. Man får det ikke på vanlig resept men må søke legemiddelverket i hvert tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cna90
2 minutter siden, linsejesus skrev:

Vet veldig godt hvordan du har det. Det er vanskelig å behandle, men det hjelper om du klarer å ikke være redd for tankene og i stedet for å prøve å ikke tenke på dem, heller styre oppmerksomheten mot noe annet. Antidepressiva funker for noen, du kan høre med fastlegen din. Ellers har psykedelika som LSD og psilocybin (virkestoffet i fleinsopp) vist veldig gode og varige resultater mot tvangslidelser. Så vidt jeg vet er det kun Emma Sofia-klinikken i Oslo som tilbyr behandling med de medikamentene her i landet. Man får det ikke på vanlig resept men må søke legemiddelverket i hvert tilfelle.

Ikke sant. Synes det er så forferdelig. Prøver å gjøre andre ting men tankene er liksom der uansett virker det som. Jeg får vel bare jobbe mer med det å ikke bli redd når de kommer. Blir så skremt når jeg graver meg så langt nedi tankene.. Lurer jo på om jeg er helt gal noen ganger. Det er vanskelig å ikke analysere tankene også. Selv det er det jeg ikke skal gjøre.. Men takk for råd allefall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nytte av bøker om emnet. Finnes mye bra litteratur om tvangtanker/handlinger. Jeg har selv gått til psykolog for angst/tvang og syntes det hjalp😊 Har du også tvangshandlinger eller er det kun tanker? Det er viktig å huske at tanker er TANKER, ikke handlinger. Hvis du er redd for å knivstikke mora di, så er dette en ubehagelig tanke, men ikke noe du faktisk gjør. Det er vel anbefalt å ikke kjempe sånn imot dem, men observer tankene og la dem komme og deretter gå. Jeg hadde en periode jeg var plaget med tvangstanker og katastrofetanker. Turte ikke å gå tur med hunden i familien, fordi jeg var redd for at d plutselig klikka for megof jeg drepte den. Det høres voldsomt ut og man skjemmes når man sier det. Men det er en TANKE. Les mer om det, så får du også mer forståelse for det. Kan være lurt å få hjelp av en kyndig person😊

Anonymkode: f84ea...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ta en tur til psykolog. Ingen vits å utsette akkurat det. Bedre å ta problemet ved rota.

En annen ting er å innse at disse tankene ikke er farlige. Gjør deg "venn " med dem. De kommer, og de går. På den måten tar man vekk mye av makten deres. Din frykt for dem gjør de sterkere. Alle får slike tanker i ny og ned, forskjellen for oss med tvansgtanker er ta de har en tendens til å bli sittende fast, og dette skaper angst. Angsten kan og gjøre at de blir sittende. Si hei, anerkjenn den, og send den på sin vei ut i "universet" eller hvorhen den blir til luft.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlig til råd å komme med, annet enn at jeg synes du bør oppsøke psykolog for samtaler og veiledning. Det høres sikkert håpløst ut, men man må finne noe som hjelper skyver tankene over til noe annet. Det kommer rett og slett av feilkoblinger mentalt sett. Sånn som med depresjon, så må man prøve jobbe for å skape positive koblinger. Vanskelig, men det kan bedre seg.Det er så klart noe lettere i samarbeid med behandler. Du skal ikke måtte være alene om det.

Les og lær mer om hvilke teknikker du kan bruke for å mestre tankene på hjemmebane og ellers.

Ser også det er en nettside for mennesker som strever med tvangstanker. Om du søker på Ananke odc forening, så dukker den opp og der kan du sikkert finne en del nyttig informasjon. Du kan også ta kontakt pr tlf eller kontaktskjema der inne.

:smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa24

Jeg har slitt med dette siden 12-13 års alderen og er i dag 27. Har nylig gjennomgått intensiv behandling for OCD, hovedsakelig tvangstanker, ved et såkalt OCD-team. I tillegg skal jeg på OCD-konferansen som er i Oslo neste uke. Jeg vil anbefale at du tar kontakt med en psykolog som har erfaring med behandling av tvangstanker (jeg har gått til behandlere som rett og slett har gjort det VERRE!) og ikke bare de som har erfaring med tvang ala vaskemani og bakterieangst, da dette skiller seg fra tvangstanker. Tvangstanker er forøvrig mye vanskeligere å bli kvitt enn tvangshandlinger. Som regel har alltid de med tvangstanker også tvangshandlinger, bare at det er mentale ritualer istedenfor ytre, noe som ofte gjør det vanskelig å oppdage og å behandle.

Det er egentlig litt fascinerende hele greien; jo mer du tenker på det og dess mer redd du blir av tankene, jo viktigere tror "angstsenteret" i kroppen (også kjent som amygdala) at tankene er, og siden hjernen er programmert til å reagere på alt som minner om fare, slår alarmsystemet seg ut på full styrke hver gang disse tankene eller noe som minner om angsten dukker opp, fordi den ser på de som noe farlig, selv om det egentlig ikke er noe fare. Skjønner? 

Jeg er ikke utdannet psykolog eller psykiater, så jeg vil ikke komme med noen konkrete råd her, men du kan mer enn gjerne sende meg en PM så kan jeg prøve å fortelle litt mer om behandlingsopplegget jeg gikk gjennom, som hjalp meg veldig. I følge forskning er det to typer behandling som hjelper for OCD lidelser, og det er ERP (Exposure and response therapy) og kognitiv adferdsterapi. Jeg har fått ERP behandling gjennom OCD-teamet jeg er tilknyttet og har lært masse nyttig her! :) Jeg var veldig langt nede og angsten for angsten tok helt over, men nå har jeg lært meg teknikker for å leve med det, og det blir lettere for hver dag! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått god hjelp ved mitt lokale OCD-team. De har god kompetanse på området og de er virkelig til å anbefale. Jeg har hatt alvorlig tvangsproblematikk i mange år, og jeg ble mye bedre av behandlingen. Jeg skal dog ta en runde til med behandling for å, forhåpentligvis, bli kvitt alt. Jeg har lært meg å jobbe med og møte tvangen på en helt ny måte -  noe som har gitt god effekt og bedret min livssituasjon betraktelig.

 

Anonymkode: d50e8...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at det hjalp deg :-)  Ja det hadde vært veldig fint om jeg kan sende deg en pm når jeg har kommet meg hjem fra ferie, så kan jeg høre mer om dette 😊 Tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ompalompa24 skrev:

Jeg har slitt med dette siden 12-13 års alderen og er i dag 27. Har nylig gjennomgått intensiv behandling for OCD, hovedsakelig tvangstanker, ved et såkalt OCD-team. I tillegg skal jeg på OCD-konferansen som er i Oslo neste uke. Jeg vil anbefale at du tar kontakt med en psykolog som har erfaring med behandling av tvangstanker (jeg har gått til behandlere som rett og slett har gjort det VERRE!) og ikke bare de som har erfaring med tvang ala vaskemani og bakterieangst, da dette skiller seg fra tvangstanker. Tvangstanker er forøvrig mye vanskeligere å bli kvitt enn tvangshandlinger. Som regel har alltid de med tvangstanker også tvangshandlinger, bare at det er mentale ritualer istedenfor ytre, noe som ofte gjør det vanskelig å oppdage og å behandle.

Det er egentlig litt fascinerende hele greien; jo mer du tenker på det og dess mer redd du blir av tankene, jo viktigere tror "angstsenteret" i kroppen (også kjent som amygdala) at tankene er, og siden hjernen er programmert til å reagere på alt som minner om fare, slår alarmsystemet seg ut på full styrke hver gang disse tankene eller noe som minner om angsten dukker opp, fordi den ser på de som noe farlig, selv om det egentlig ikke er noe fare. Skjønner? 

Jeg er ikke utdannet psykolog eller psykiater, så jeg vil ikke komme med noen konkrete råd her, men du kan mer enn gjerne sende meg en PM så kan jeg prøve å fortelle litt mer om behandlingsopplegget jeg gikk gjennom, som hjalp meg veldig. I følge forskning er det to typer behandling som hjelper for OCD lidelser, og det er ERP (Exposure and response therapy) og kognitiv adferdsterapi. Jeg har fått ERP behandling gjennom OCD-teamet jeg er tilknyttet og har lært masse nyttig her! :) Jeg var veldig langt nede og angsten for angsten tok helt over, men nå har jeg lært meg teknikker for å leve med det, og det blir lettere for hver dag! :) 

Så fint at det har hjulpet litt:) ja hadde vært veldig fint om jeg kan sende deg pm når jeg er hjemme fra ferie. Da kan jeg høre mer om dette :) tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ett syndrom og har også noen ganger litt tvangstanker, men ikke sånne tanker at jeg vil skade noen. Jeg kan bli tvunget til å gjenta bestemte ord etter hverandre inni meg, som f.eks "ha det" eller "bestemor" så blir det "bestemor, bestemor, bestemor, bestemor.." i det uendelige. Jeg kan også måtte gjenta setninger etter at andre har sagt dem, og alt går av seg selv inne i hodet, uten at jeg har kontroll på det. Ordene bare presser seg frem... Det er innmari slitsomt :-(

Håper du får den hjelpen du ønsker deg:hjerte:

 

Anonymkode: 47252...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. juli 2016 at 1.31, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt nytte av bøker om emnet. Finnes mye bra litteratur om tvangtanker/handlinger. Jeg har selv gått til psykolog for angst/tvang og syntes det hjalp😊 Har du også tvangshandlinger eller er det kun tanker? Det er viktig å huske at tanker er TANKER, ikke handlinger. Hvis du er redd for å knivstikke mora di, så er dette en ubehagelig tanke, men ikke noe du faktisk gjør. Det er vel anbefalt å ikke kjempe sånn imot dem, men observer tankene og la dem komme og deretter gå. Jeg hadde en periode jeg var plaget med tvangstanker og katastrofetanker. Turte ikke å gå tur med hunden i familien, fordi jeg var redd for at d plutselig klikka for megof jeg drepte den. Det høres voldsomt ut og man skjemmes når man sier det. Men det er en TANKE. Les mer om det, så får du også mer forståelse for det. Kan være lurt å få hjelp av en kyndig person😊

Anonymkode: f84ea...840

Må ha vært vanskelig for deg. Men fint at du har hatt nytte av bøker o.l:) leser selv mye om det her på nettet jeg da. Blir mer positiv av å høre at det faktisk kan bli bedre. Jeg har kun tanker. Jeg tør jo ikke se på feks grøsser/voldsfilmer lenger pga det kanskje er kniver osv der. Det er jo sånne type ting mine tanker handler om. Så vil ikke bli minnet på dette. og har jo også vært redd for at sånne tanker kan komme av jeg har sett sånne filmer, men det blir jo bare spekulasjoner. Det er kanskje en form for tvangshandling da? Dette er relativt nytt for meg, da dette oppsto for ca 2 mnd siden. Jeg vet allefall at jeg trenger hjelp med dette samtidig som jeg må jobbe med meg selv. Så nå skal jeg til dps i september da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa24
3 timer siden, cna90 skrev:

Så fint at det har hjulpet litt:) ja hadde vært veldig fint om jeg kan sende deg pm når jeg er hjemme fra ferie. Da kan jeg høre mer om dette :) tusen takk. 

Gjør det :) I mellomtiden må du kose deg på ferie! Det er lett å si at du ikke skal tenke på tvangstankene, men prøv å kos deg likevel. Tankene våre kan vi ikke kontrollere, men vi kan kontrollere hvordan vi forholder oss til dem og hvordan vi handler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. august 2016 at 12.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har også fått god hjelp ved mitt lokale OCD-team. De har god kompetanse på området og de er virkelig til å anbefale. Jeg har hatt alvorlig tvangsproblematikk i mange år, og jeg ble mye bedre av behandlingen. Jeg skal dog ta en runde til med behandling for å, forhåpentligvis, bli kvitt alt. Jeg har lært meg å jobbe med og møte tvangen på en helt ny måte -  noe som har gitt god effekt og bedret min livssituasjon betraktelig.

 

Anonymkode: d50e8...ac4

Så bra å høre :) godt det er hjelp å få for det. Håper på det beste at du forhåpentligvis blir kvitt det etterhvert etter ny runde med behandling :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...