Gå til innhold

Kjøpte valp idag - Vanlig?


Spiteful

Anbefalte innlegg

Heisann! Etter å ha tenkt på det i rundt et halvt år og satt meg ordentlig i det, kjøpte jeg idag min første valp! Valpen var ganske spretten og aktiv hos oppdretter, men likevel mer rolig enn søsknene sine.

I bilen sov hun hele turen (2 timer) og vi har nå vært hjemme i 2 timer. Hun har sovet hele tiden og virker veldig redd og usikker. Hun vil verken spise eller drikke, og når hun sover klynker hun og rister mye. Kan legge til at hun sjalv litt i bilen også.

 

Er dette vanlig? Er det bare at hun er nervøs fordi det er nytt hjem? Hva kan jeg gjøre for å få henne til å føle seg trygg? Er så trist å se lille valpen så trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har egentlig ikke peiling på hunder, men katten min var dritnervøs de første dagene hjemme hos oss. Gi henne noen dager :) Hvis det ikke blir bedre bør du kanskje høre med oppdretteren eller dyrlege om hva som kan være galt. Ikke press deg på, hun kommer nok til deg snart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Spiteful skrev:

Heisann! Etter å ha tenkt på det i rundt et halvt år og satt meg ordentlig i det, kjøpte jeg idag min første valp! Valpen var ganske spretten og aktiv hos oppdretter, men likevel mer rolig enn søsknene sine.

I bilen sov hun hele turen (2 timer) og vi har nå vært hjemme i 2 timer. Hun har sovet hele tiden og virker veldig redd og usikker. Hun vil verken spise eller drikke, og når hun sover klynker hun og rister mye. Kan legge til at hun sjalv litt i bilen også.

 

Er dette vanlig? Er det bare at hun er nervøs fordi det er nytt hjem? Hva kan jeg gjøre for å få henne til å føle seg trygg? Er så trist å se lille valpen så trist.

Gratulerer!!

Den lille babien er akkurat tatt bort fra sitt kjente miljø, bort fra sin mor og sine søsken det er ikke rart at den er litt nervøs og trist da. Det er ganske vanlig tror jeg.  

Det er ikke så mye du kan gjøre, bare vær der og la valpen får ro. Om noen dager er nok alt glemt og den blir seg selv igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok vanlig at den er litt nervøs helt i starten, ja! Forrige gang jeg kjøpte valp var første turen på 7(!) timer i bil på vei hjem. Hun sov store deler av turen, så at hun fortsatt er trøtt er ikke rart. :) det går seg nok til; nå er alt nytt, vettu! Ikke tenk så mye på oppdragelse akkurat i dag og i natt, men prøv å få hunden til å føle seg trygg. Ikke klapp når den klynker, da "oppmuntrer" du den oppførselen. Sitt heller rolig ved siden av den- du trenger ikke øyenkontakt. Vær heller der og vent på at den kommer til deg. Da kan du klappe. :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! :) Hvor gammel er valpen?

Det er helt vanlig for en liten valp, som strengt talt er en baby å bli litt usikker når den er alene uten resten av flokken for første gang. Så nå må du være tilstede og være en trygg figur for valpen. La den finne kos hos deg og ikke steng den vekk. :)  Valper sover mye og trenger ro og stabilitet den første tiden. 

Har du lest Lykkelig lydige hunder av Anders Hallgren? Det er en fin bok for en nybakt hundeeier. :)

Endret av Reveenka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! 

Den våknet nettopp så jeg tok den med ut i hagen. Etter 5 min begynte hun å danse og sprett rundt i gresset😊

 

Valpen har nylig fyllt 8 uker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! :)

Regner med du kan regelen for renslighet, men her kommer den okke som. Husk: ta alltid valpen ute etter den har sovet, spist og lekt litt. Sånn får du en husrein hund på et blunk. :) Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Reveenka skrev:

Så bra! :)

Regner med du kan regelen for renslighet, men her kommer den okke som. Husk: ta alltid valpen ute etter den har sovet, spist og lekt litt. Sånn får du en husrein hund på et blunk. :) Lykke til!

Den regel fikk jeg høre av oppdretter også! Har bare vært hjemme i 3 timer, men er sliten allerede hahah godt det er sommerferie😅 

Har vært ute i hagen med den lille og passa på at hun ikke stikker av gjennom buskene i hagen, og sånn som hun har flydd rundt har jeg ikke kunne sitte rolig😂

Hun sover heldigvis nå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valpen!

Synes de andre her har svart deg bra så da har jeg ikke noe særlig mer å tilføye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være forsiktig og usikker. En usikker valp kan tyde på dårlig sosialisering hos oppdretter. Om valpen er 8 uker så har du ca 4- 6 uker igjen av sosialiseringsperioden som er uhyre viktig for resten av hundens liv, for å gjøre den til en trygg og fin hund.

At valpen er stille og rolig og litt forsiktig den første uken er helt normalt. Som flere sier over så har den akkurat flyttet hjemmefra og ALT er nytt. Dersom oppdretteren ikke har vært så flnk med sosialisering så vil sjokket være desto større for den lille valpen.

Normalt tror vi alle at vi har fått en utrolig snill og rolig valp den første uken :-). Heldigvis tør de litt opp og ettersom tiden går og de blir mer vant med omgivelsene og man kan se personligheten komme mer frem.

At de sover mye er helt normalt. ca 20 timer i døgnet faktisk for en valp på bare 8 - 9 uker!

Jeg mener det aller viktigste å gjøre den første tiden er å la valpen få all den ro, hvile og søvn den ønsker og sosialisere den og gjøre den kjent med miljøet på en god måte - altså ikke for mye hver dag osv.

Dette er som sagt en superviktig del av livet deres og former hundene. De har også fryktperioder i denne alderen (8 uker) så  i tillegg vil mye være enda mer skummelt for valpen.

Jeg anbefaler på det sterkeste å lære seg så mye som mulig om hundens atferd. Når valpen sover ville jeg brukt mye av tiden på å lese meg opp :-). Anbefaler bøkene:
"Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm og den viktigste av alle for å lære å forstå språket og behov til hunden: På talefot med Hunden av Turid Rugaas (utsolgt fra forlaget nå, men kan lånes på nesten alle bibliioteker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...