Gå til innhold

Definisjon av kjønn


debatant

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Carrot skrev:

 

Tommelsutting er da virkelig ikke noe å måle etter, jeg har voksne venner som fortsatt sutter på tommelen :P og stortingets "respekt for liv" ?? Hvor i all verden er det linket til tommelsutting?? Kjønn er mer enn bare pupper og om tissen går utover eller innover - hvorfor er det galt å ta hensyn til det? 

Jeg prøvde å si at anatomien til mennesker tar form veldig tidelig.

Kjønn er definert av hvilken retning tissen peker. Ærlig talt

Endret av debatant
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, debatant skrev:

Jeg prøvde å si at anatomien til mennesker tar form veldig tidelig.

Kjønn er definert av hvilken retning tissen peker. Ærlig talt

"ærlig talt" så har vi noe som medisinsk kalles transkjønnethet :) da handler det om langt mer enn utover vs innover ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

"ærlig talt" så har vi noe som medisinsk kalles transkjønnethet :) da handler det om langt mer enn utover vs innover ...

Festlig at leger ikke ser forskjell på mann og kvinne. Hvor langt var legestudiet dems igjen :)

 

Endret av debatant
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Festlig at leger ikke ser forskjell på mann og kvinne. Hvor langt var legestudiet dems igjen :)

er du morsom eller sarkastisk eller hva prøver du å få frem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carrot skrev:

er du morsom eller sarkastisk eller hva prøver du å få frem?

Om en legestudent som har studert i 7 år. Ikke har fått med seg at mennesker kommer i 2 versjoner, blir jeg redd.

Så kommer noen med nye ord for å normalisere sinnslidelser.

Endret av debatant
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Om en legestudent som har studert i 7 år. Ikke har fått med seg at mennesker kommer i 2 versjoner, blir jeg redd.

Så kommer noen med nye ord for å normalisere sinnslidelser.

Sinnslidelser? Har du satt deg inn i tema eller synser du bare? Dette blir som å si at det ikke er liv når hjertet slår... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Carrot skrev:

"ærlig talt" så har vi noe som medisinsk kalles transkjønnethet :) da handler det om langt mer enn utover vs innover ...

Ville det vært "normalt" om mennesker begynte å kalle seg trompetfisk og?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

Sinnslidelser? Har du satt deg inn i tema eller synser du bare? Dette blir som å si at det ikke er liv når hjertet slår... 

Sinnslidelse var et mer presist ord en jeg trodde. For det er en sinnslidelse å tro at tissen peker motatt veg av det den gjør.

Og mange har angret bittert på kjønnsoperasjoner. Noe som selvfølgelig aldri blir fortalt i nrk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, debatant skrev:

Sinnslidelse var et mer presist ord en jeg trodde. For det er en sinnslidelse å tro at tissen peker motatt veg av det den gjør.

Og mange har angret bittert på kjønnsoperasjoner. Noe som selvfølgelig aldri blir fortalt i nrk.

Slik jeg oppfatter deg er du veldig begrenset i din kunnskap og det gir seg utslag i en steil og ulært holdning som du forsøker gjøre mer troverdig ved å komme med kommentarer som den jeg har merket ut - dessverre for din del er det slik at ett dårlig argument lett dreper etpar gode.Men jeg skal være grei og overse den delen og si at jo du har kanskje rett i at i noen tilfeller angrer vedkommende, men det er også derfor det har blitt så mye vanskeligere for barn som for eksempel er født med begge kjønn hvor foreldrene og leger velger det ene å få endret dette når de vokser til, de må gjennom en lang runde over år som dokumenterer og bekrefter fysiologisk og psykologisk at det kjønnet de har ikke er det riktige. Hvis du hadde satt deg bare litt i tema ville du også skjønt at det er mye mer enn "et program på tv", men det er ikke til å unngå at de som henter sin info kun via tv og google kanskje blir litt innsnevret i sitt kunnskapsnivå da de på den måten kun får med seg det de leter etter og ikke hele bildet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Carrot skrev:

Slik jeg oppfatter deg er du veldig begrenset i din kunnskap og det gir seg utslag i en steil og ulært holdning som du forsøker gjøre mer troverdig ved å komme med kommentarer som den jeg har merket ut - dessverre for din del er det slik at ett dårlig argument lett dreper etpar gode.Men jeg skal være grei og overse den delen og si at jo du har kanskje rett i at i noen tilfeller angrer vedkommende, men det er også derfor det har blitt så mye vanskeligere for barn som for eksempel er født med begge kjønn hvor foreldrene og leger velger det ene å få endret dette når de vokser til, de må gjennom en lang runde over år som dokumenterer og bekrefter fysiologisk og psykologisk at det kjønnet de har ikke er det riktige. Hvis du hadde satt deg bare litt i tema ville du også skjønt at det er mye mer enn "et program på tv", men det er ikke til å unngå at de som henter sin info kun via tv og google kanskje blir litt innsnevret i sitt kunnskapsnivå da de på den måten kun får med seg det de leter etter og ikke hele bildet.

 

Å kalle det insnevret og kunskapsløst å tro at mennesker er delt i to kjønn, er nettopp slik informasjon vi blir indoktrinert fra tv eller google ( dette skjer hele tiden, det er ikke snakk om ett program). Her har nrk en klar agenda, da de aldri viser den andre siden av historien. Hvilken autoritet har egentlig de rødvinsdrikkende statsansatte i nrk? Som du sier barn vokser opp forvirrede, og ødelagte. Men hva betyr vel barns meninger, om voksne får leve ut sine perversjoner?

Om det du sier er så veldig balansert og korrekt. Hvorfor får en da så godt som aldri høre om problemene homofili og transer fører med seg? Jeg må ærlig si at de som pusher kjønsløshetsagendaen virker særdeles intolerante og trangsynte. For så å kalle ander kunnskapsløse??!!

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller? Det er masse fokus på utfordringene for homofile, transer, transseksuelle osv osv - det er liksom poenget, at mennesker er så utrolig "sort - hvitt" 

Og for ordens skyld har jeg ikke sagt at mennesker ikke er delt i to kjønn, jeg har påpekt at for noen kan dette med kjønn være mer enn "bare innover vs utover" selv om jeg jo ser at det er vanskelig å skjønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli født med alle slags forstyrrelser og avvik, jeg vet ikke hvorfor det ikke skulle gå an å bli født med "feil" kjønn? Jeg tviler på at noen kunne overbevise en mann om at han egentlig er kvinne, eller at man simpelthen kan "føle" seg som et annet kjønn fra en dag til den neste. Vi må ta folk på alvor hvis de opplever å være et annet kjønn inni seg enn utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Carrot skrev:

"ærlig talt" så har vi noe som medisinsk kalles transkjønnethet :) da handler det om langt mer enn utover vs innover ...

En transkjønnet person er også enten gutt eller jente, bare en gutt eller jente med sinnsforvirring. En tvekjønnet person er også alltid enten gutt eller jente.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, linsejesus skrev:

Man kan bli født med alle slags forstyrrelser og avvik, jeg vet ikke hvorfor det ikke skulle gå an å bli født med "feil" kjønn? Jeg tviler på at noen kunne overbevise en mann om at han egentlig er kvinne, eller at man simpelthen kan "føle" seg som et annet kjønn fra en dag til den neste. Vi må ta folk på alvor hvis de opplever å være et annet kjønn inni seg enn utenpå.

Det er ufattelig mange som "tror" eller "føler" at de er det motsatte kjønn i en eller annen fase av livet der det oppstår en identitetskrise, og jeg snakker nå videre om de som har operert seg, mange angret etterpå, og livet ble ødelagt siden de hadde lemlestet kjønnsorganet sitt. Idag er det lite kontroversielt med jenter som spiller fotball og gutter som leker med Barbiedukker, hvis en gutt føler for å leke med jenteleker, så vær så god. Det er jo kun personlige preferanser, det. Men operasjon? Hvis man vurderer det må man heller vurdere langtidsbehandling hos psykolog, og det skriver jeg ikke fordi jeg er kynisk, men fordi det er så utrolig mange som angrer senere i livet, og det er så utrolig mange andre måter å leve på, uten at man trenger å operere tissen.

Endret av Aamu
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Carrot skrev:

Slik jeg oppfatter deg er du veldig begrenset i din kunnskap og det gir seg utslag i en steil og ulært holdning som du forsøker gjøre mer troverdig ved å komme med kommentarer som den jeg har merket ut - dessverre for din del er det slik at ett dårlig argument lett dreper etpar gode.Men jeg skal være grei og overse den delen og si at jo du har kanskje rett i at i noen tilfeller angrer vedkommende, men det er også derfor det har blitt så mye vanskeligere for barn som for eksempel er født med begge kjønn hvor foreldrene og leger velger det ene å få endret dette når de vokser til, de må gjennom en lang runde over år som dokumenterer og bekrefter fysiologisk og psykologisk at det kjønnet de har ikke er det riktige. Hvis du hadde satt deg bare litt i tema ville du også skjønt at det er mye mer enn "et program på tv", men det er ikke til å unngå at de som henter sin info kun via tv og google kanskje blir litt innsnevret i sitt kunnskapsnivå da de på den måten kun får med seg det de leter etter og ikke hele bildet.

 

Jeg er enig, han virker ekstremt begrenset. Selv identifiserer jeg meg seksuelt som et apache angrepshelikopter og jeg føler egentlig at samfunnet er veldig lite tilpasset, og for det meste bedriver ganske grov diskriminering mot slike som meg :(

Anonymkode: 7abf4...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.7.2016 at 23.29, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig, han virker ekstremt begrenset. Selv identifiserer jeg meg seksuelt som et apache angrepshelikopter og jeg føler egentlig at samfunnet er veldig lite tilpasset, og for det meste bedriver ganske grov diskriminering mot slike som meg :(

Anonymkode: 7abf4...57a

Det virker som om motdebattantene ikke skjønner hva vi prater om, og at de heller ikke ønsker det. Da de har en klar agenda. De ønsker ganske enkelt å bli respektert for å leve ut sine perversjoner.

kjønn er en ting, sansynligvis mener de og at ja kan bety nei, og at lyst kan bety mørkt, under spesielle omstendigheter. Om ord ikke har noen mening, da kan en argumentere for at kjønn kan bety hva en vill. Detter fører bare til forvirring. Ikke rart de unge i dag  har mer psykiske lidelser enn noen gang før.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 30 July 2016 at 19.00, Aamu skrev:

Det er ufattelig mange som "tror" eller "føler" at de er det motsatte kjønn i en eller annen fase av livet der det oppstår en identitetskrise, og jeg snakker nå videre om de som har operert seg, mange angret etterpå, og livet ble ødelagt siden de hadde lemlestet kjønnsorganet sitt. Idag er det lite kontroversielt med jenter som spiller fotball og gutter som leker med Barbiedukker, hvis en gutt føler for å leke med jenteleker, så vær så god. Det er jo kun personlige preferanser, det. Men operasjon? Hvis man vurderer det må man heller vurdere langtidsbehandling hos psykolog, og det skriver jeg ikke fordi jeg er kynisk, men fordi det er så utrolig mange som angrer senere i livet, og det er så utrolig mange andre måter å leve på, uten at man trenger å operere tissen.

Da bør du lese deg opp på hva kjønnsbekreftendebehandling egentlig er, før du uttaler deg. Først må man gå til Pyskolog gjevnlig, en gang i uken hver måned i ett helt år, før man i det hele tatt blir vurdert. Mange her blir avslått. Er psykologen virkelig sikker på at du er transkjønnet blir du sendt videre til Rikshospitalet for å bli vurdert om du kan få lov til å starte behandling. Det tar ett helt nytt år, hvor du møter opp på timer flere ganger i året. Samtidig fortsetter du til din vanlige psykolog, 1 gang i uken/4 ganger i mnd/ 52 ganger i året. Mange flere faller også fra her, blir ikke godkjent. Men de som blir det må vente i enda et år før de får lov til å starte hormonbehandling. Det eneste du får gjøre er å bytte navn, til det kjønnet du føler deg som.  Thats it. Fordi man skal se om du klarer å leve et normalt liv med ditt nye navn og identitet. Før var man da feks oppfattet som "guttejenta Ida" men blir nå til mannen Thomas. Og du ser prikk lik ut som dagen før. Alle pyskologtimene er der fortsatt, samme med alle timene og vurderingene på rikshospitalet. Noen faller fra her også. Men går det bra igjennom et helt år å leve som en mann, uten å se ut som en. Da først får du lov til å begynne med hormonbehandling. Da må man få testosteron sprøyter i ett år, før man kan søke om kjønnsbekreftende operasjon. Da er det bare å stille seg bakerst i køen, det kan også ta opp til ett år, noen lenger også. 

 

Så det er ikke BARE å ha lyst til å endre kjønn. Det er en veldig lang og omfattende prosess. Som tar veldig mange år. For å luke ut de som sliter med noe annet. De som egentlig ikke føler seg som et annet kjønn, de faller ut i en av leddene. Og det gjelder langt over halvparten. Det er mange kriterier for å få diagnosen transkjønnet. Så det er faktisk ikke så mange som du tror som angrer. De noen angrer på er at de tok bort muligheten til å reprodusere seg, men nå har det akkurat kommet en ny lov så man slipper å fjerne disse delene av kroppen. 

Anonymkode: a0f92...c84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest lipgloss
Den 30. juli 2016 at 8.55, Carrot skrev:

Slik jeg oppfatter deg er du veldig begrenset i din kunnskap og det gir seg utslag i en steil og ulært holdning som du forsøker gjøre mer troverdig ved å komme med kommentarer som den jeg har merket ut - dessverre for din del er det slik at ett dårlig argument lett dreper etpar gode.Men jeg skal være grei og overse den delen og si at jo du har kanskje rett i at i noen tilfeller angrer vedkommende, men det er også derfor det har blitt så mye vanskeligere for barn som for eksempel er født med begge kjønn hvor foreldrene og leger velger det ene å få endret dette når de vokser til, de må gjennom en lang runde over år som dokumenterer og bekrefter fysiologisk og psykologisk at det kjønnet de har ikke er det riktige. Hvis du hadde satt deg bare litt i tema ville du også skjønt at det er mye mer enn "et program på tv", men det er ikke til å unngå at de som henter sin info kun via tv og google kanskje blir litt innsnevret i sitt kunnskapsnivå da de på den måten kun får med seg det de leter etter og ikke hele bildet.

 

signerer denne, flott svart :) blir veldig glad når jeg leser det du skriver 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss
Den 6. august 2016 at 13.07, debatant skrev:

Det virker som om motdebattantene ikke skjønner hva vi prater om, og at de heller ikke ønsker det. Da de har en klar agenda. De ønsker ganske enkelt å bli respektert for å leve ut sine perversjoner.

kjønn er en ting, sansynligvis mener de og at ja kan bety nei, og at lyst kan bety mørkt, under spesielle omstendigheter. Om ord ikke har noen mening, da kan en argumentere for at kjønn kan bety hva en vill. Detter fører bare til forvirring. Ikke rart de unge i dag  har mer psykiske lidelser enn noen gang før.

 

 

 

unnskyld meg men du har ikke snøring på hva du snakker om.Mulig du bør sette deg litt grundigere inn i temaet før du fyrer løs.

For å si det mildt så synser du med hue og rævva,huff nå var jeg gjerne krass,men jeg må si jeg blir utrolig lei meg av å lese det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønn er mer enn de ytre, da det finnes de som fødes med uklare kjønnsorgan eller de som har Klinefelter syndrom, Turners syndrom. 

Anonymkode: 41801...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...