Gå til innhold

Studier og tidsbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye tid bruker dere på studier, og hvilket studie er det snakk om? Tenker da både undervisning og egenstudier, men særlig dette med egenstudier (som man jo bestemmer helt selv over). 

Skal studere medisin fra høsten av, og er redd jeg kommer til å ha svært lite fritid. Er det vanlig for studenter å kunne ta seg fri i helger, og kanskje en kveld i uka? 

Skjønner det kommer an på ambisjoner osv., men tenker sånn generelt. Jeg spiller aktivt håndball, så litt tid kommer til å falle bort der. Men vil jo gjerne være sosial noen kvelder, og besøke foreldrene mine en helg i ny og ned. 

Hva er vanlig?? Hilsen nervøs student. 

Anonymkode: 824da...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har et vanlig studieløp, så vil det bli regnet som fulltid. Faktisk tid man bruker varierer fra studie til studie og person til person, men medisinstudenter bruker nok mer tid enn gjennomsnittet på å studere. Du kan finne ut om timeplanene allerede nå, så det er nok best å sjekke de slik at du kan planlegge litt med tidsbruk..

Anonymkode: f2a1a...591

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har et vanlig studieløp, så vil det bli regnet som fulltid. Faktisk tid man bruker varierer fra studie til studie og person til person, men medisinstudenter bruker nok mer tid enn gjennomsnittet på å studere. Du kan finne ut om timeplanene allerede nå, så det er nok best å sjekke de slik at du kan planlegge litt med tidsbruk..

Anonymkode: f2a1a...591

Hvor kan jeg finne timeplan? Har ikke fått innloggingsinformasjon fra skolen ennå, og har derfor ikke mulighet til å semesterregistrere meg. 

Skjønner at hver enkelt må planlegge selv, men jeg opprettet tråden for å spørre folk flest om hvor lang tid DE bruker på studier, og hvilket studie. Aner ikke hva som er normalt. Noe fritid må man jo ha uansett studie, det nytter ikke å tenke studier døgnet rundt hver eneste dag. 

Som sagt spiller jeg håndball, som vil stjele en del tid pga. både fellestrening og egentreninger. Men synes det er synd hvis jeg da ikke skal ha noe som helst tid til å koble av en kveld og/eller en helg i ny og ned, pga. at jeg er medisinstudent. 

Anonymkode: 824da...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinstudiet har veldig mye obligatorisk undervisning, men det kommer an på hver enkelt hvor mye man jobber utover det. Jeg studerer fysikk ved UiO, og her er det minimalt med obligatorisk oppmøte, men her er det _mye_ egenstudier.

Anonymkode: 0c8a4...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Medisinstudiet har veldig mye obligatorisk undervisning, men det kommer an på hver enkelt hvor mye man jobber utover det. Jeg studerer fysikk ved UiO, og her er det minimalt med obligatorisk oppmøte, men her er det _mye_ egenstudier.

Anonymkode: 0c8a4...78d

Ja, men det er vel obligatorisk for en grunn, også. Hadde det vært mindre obligatorisk, ville det jo ikke automatisk betydd at man trenger å jobbe mindre? 

Det er nettopp derfor jeg ønsker å høre hvor mye tid folk i gjennomsnitt bruker på studier, da obligatorisk og egenstudier til sammen. Fordi har et studie mye obligatorisk, kreves det mindre egenlesing, og omvendt. Man tar jo like mange studiepoeng i alle fulltidsstudier. 

Greia er at jeg er nervøs/skeptisk til at jeg ikke skal få tid til å være noe sosial mens jeg studerer, siden jeg skal studere medisin og samtidig spiller aktivt håndball med treninger 6-7 dager i uka. 

Anonymkode: 824da...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme! Hvor skal du studere? Jeg skal studere i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medisinstudenter har masse fritid. :) Det er mye undervisning, obligatoriske aktiviteter samt egenstudium, men de fleste har tid til overs til både en liten deltidsjobb, idrett og sosialt. Det første halvåret vil muligens være litt utfordrende da det er i denne perioden man prøver seg litt frem, men etter hvert finner man en balanse. 

Hvor skal du studere? Her er timeplan for UiT og NTNU: 

http://timeplan.uit.no/emne_timeplan.php?year=2016&module%5B%5D=MED-1501-1&week=33 

https://timeplan.medisin.ntnu.no/timetable_show.php?page=screen

Anonymkode: 4668c...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte veterinær i utlandet. 

Hadde fra 20-35 timer undervisning i uka, ca halvparten av dette var obligatorisk. De semestrene vi hadde mest undervisning, rakk jeg ikke å få med meg alle forelesningene. Vakter, både på dag og natt pluss helg (obligatoriske pluss noen frivillige) kom i tillegg. Om de obligatoriske vaktene kræsjet med noe annet obligatorisk, var det verst for meg... 

Egenstudier fra 10-25 timer i uka, mer når det nærmet seg eksamen. Hvor mye jeg leste kom an på semesteret - noen var "lettere," andre var beinharde, med som nevnt 35 timer undervisning pluss fire prøver hver uke (som alle måtte bestås). Hadde nesten aldri helger helt uten lesing, men hadde jo selvsagt fri også! Leste de fleste kvelder, men ikke alle, og ikke nødvendigvis hele kvelden. I eksamensperioden (nærmere fire måneder i året) leste jeg 12 timer i døgnet, sju dager i uka. 

Mannen min gikk medisin i Norge, og var ikke i nærheten av å lese like mye. Og nå regner jeg med noen kommer til å si at jeg måtte lese så mye fordi jeg var dårligere faglig enn ham siden jeg studerte i utlandet, men jeg hadde bedre snitt enn ham fra vgs. 

I ettertid tenker jeg at jeg skulle gitt mer f, og festet mer! 😂 Altså jeg festet jo, i perioder kanskje litt for mye, men lesing er ikke hele verden. 

Anonymkode: 9ddc7...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hva man studerer. Rent generelt vil jeg tro at en som studerer typiske teoritunge studier som rettsvitenskap eller medisin vil måtte bruke en god del tid på egenstudier. 

Jeg studerer språk, og selv om det kan også være teoritungt til tider, har jeg veldig sjeldent brukt mer enn 15 timer (utenom obligatorisk undervisning) i uken på studiet. For meg, personlig, er det ikke nok tid til egenstudier og jeg skal skjerpe meg til høsten, men jeg vet at for mange av mine medstudenter fungerer det godt.

Hvis du skaffer deg gode studievaner tidlig (veldig viktig!) og jobber jevnt og trutt hele semesteret (også viktig, skippertak er absolutt ikke gøy), er det ingen grunn til å være bekymret for at du ikke får tid til et liv utenfor studiene. Alt handler jo bare om å ha prioriteringene på plass.(altså ikke utsett lesinga eller innleveringer, det blir bare mye kjipere for deg senere.

Anonymkode: 58008...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke mye sammenlignbart med medisin, men siden du spør: jeg har en bachelor i lingvistikk, og brukte nok ikke særlig mye mer enn syv-åtte timer i uka i snitt på egenstudier. Er skippertaksstudent, og begynte som regel lesingen ordentlig først de siste ukene før eksamen. Hadde lite undervisning og ingenting obligatorisk, men var nøye med å gå på alle forelesningene (utenom ved sykdom, da) siden jeg lærer best ved å lytte. Forelesningene gav også ofte tips til hva som var viktig å fokusere på, slik at jeg kunne droppe unødvendig pensum før eksamen og dermed bruke mindre tid på lesingen. Hadde mellom fire og åtte timer forelesning i uka, så det har ikke vært en veldig hektisk studietid... 

Anonymkode: bb776...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert jordmor nå. Brukte en god del tid på egenstudier, undervisning i tillegg. Men jeg hadde absolutt tid til trening, venner osv. Men det var mer hektisk mot eksamen. Jeg var flink til å planlegge og begynne tidlig med lesinga, ikke noe skippertak. Fullførte sisteåret uten lån og stipende og kun A på vitnemålet. Jeg har aldri vært en superstudent, men ble veldig strukturert når det ble travelt. Fungerte også knall med memoreringsteknikker til eksamen😊

Anonymkode: 28570...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...