Gå til innhold

Veganer?


tuppsjura

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg lurte på en ting, og håper på svar fra upartiske, ikke bare veganere som roper MORDER når noen spiser kjøtt, går i pels osv (no offence).

Er det sunt for kroppen å være veganer/ vegetarianer? Alle som er det sier det, men har ikke hørt noe meninger om det fra "upartiske" sider. Jeg leste akkurat en artikkel om en baby som ble lagt inn pga mangel fordi foreldrene var veganere. Jeg prøvde selv å være vegetariaer en gang, på ungdomsskolen, og det varte i ca. 3 måneder- både fordi hele familien hatet det og fordi jeg ble veldig dårlig av det, og jeg har slitt med mangelsykdommer i mange år etterpå. Det skal sies at jeg hadde null kunnskap om hvordan dette skulle gjøres, jeg bare kuttet ut kjøtt fordi jeg syns synd på dyrene og gjorde ingen research. Jeg kjenner én veganer, og hun har blitt seende ut som Gollum etter hun begynte med det! Gjør hun det feil, eller er det ikke bra for kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på. Det er ikke sunt for kroppen å være vegetarianer/veganer hvis du ikke gidder å sette deg inn i hva du trenger å få i deg. (Hvis du er veganer og ikke sørger for å ta B12 er jo utfallet i verste fall dødelig) Hvis du derimot setter deg inn i hva du må spise mye av, hvilke tilskudd du bør ta og hvor mye mat du trenger, er det like sunt som alt annet og har ifølge en del forskning flere helsegevinster. Jeg anbefaler deg å sjekke ut Hepla, helsepersonell for plantebasert kosthold.

Her er en generell guide: 

https://hepla.no/hjem/helsefordeler-plantebasert-kosthold/generelle-aspekter/ 

Det jeg lurer på er hvordan i alle dager du har vært vegetarianer i 3 måneder, for så å ha slitt i "flere år" med mangelsykdommer? Hva spiste du? 

Anonymkode: a6b6c...f3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, det er sunt for kroppen å være veganer/vegetarianer, så lenge man får i seg alle alle næringsstoffene. Likevel kan man også si at det er sunt å drikke melk og spise kjøtt, så lenge det er moderate mengder. Et plantebasert kosthold med innslag av fisk ville nok vært det aller sunneste kostholdet, men å være veganer eller vegetarianer er basert på moralske prinsipper og filosofien om at alle vesener er verdt like mye og/eller at mennesket ikke har behov for animalske produkter. 

2. Du har lest en artikkel om en baby som ble lagt inn på sykehuset pga mangel av næringsstoffer grunnet at foreldrene var veganere. Har du da også sjekket om andre babyer har blitt lagt inn på sykehuset pga mangel av næringsstoffer fordi foreldrene ikke hadde et balansert nok kosthold? Veganere må gjerne tenke litt mer på om de får i seg visse vitaminer og mineraler enn dem med et mer altetende kosthold. Gravide burde uansett sjekke verdiene sine, veganer eller ei, og om de ikke oppfyller disse enten legge til næringskilder i kostholdet sitt eller ta kosttilskudd. Gravide/ammende veganere er ikke et fenomen jeg har støtt på i Norge, men i land der veganisme er mer utbredt vil jeg tro at dette er mer normalt. 

3. Du kan lese deg opp på både pro og con artikler om veganisme og deretter gjøre opp en mening om hvorvidt det er bra for kroppen eller ei. Selv er jeg ikke veganer, men har et ganske plantebasert kosthold og har tro på at kroppen min sjeldent har hatt det noe bedre. Når man bytter ut næringskilder i kostholdet er det svært viktig å ha kunnskap nok til å vite hva man må erstatte det med for å holde seg frisk, ellers så kan man ende ende opp med å bli syk. Du skriver at venninnen har blitt seende ut som Gollum etter at hun begynte med en vegansk livsstil (jeg antar at du da mener at hun har blitt svært tynn), har hun da spist nok? Plantebasert mat har som oftest mindre energitetthet enn animalske produkter og da behover man å spise større porsjoner og gjerne oftere. Det er en del som går ned i vekt når de kutter ut animalske produkter, men dersom venninnen din begynner å bli faretruende tynn burde du ta det opp med henne. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunt, såfremt det gjøres riktig. Et vegansk kosthold som dekker behovet for de ulike vitaminene og mineralene, er variert og bidrar med nok kalorier, proteiner og fett samt tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret (anbefales til alle nordmenn, ikke bare veganere) og B12, er uten tvil sunt. 

Man kan selvsagt være usunn som veganer, er jo ikke sunt å bare spise havregryn og drikke eplejuice. Dette blir som å spørre om et ikke-vegansk kosthold er sunt - det kan være det, men det kan også være helt elendig. 

Anonymkode: 307df...6ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Jeg spiste mye brød, salat, frukt og bær, men utover dette tok jeg ikke kosttilskudd. Jeg var 14 år og ikke den skarpeste kniven i skuffen. Mamma og pappa var veldig motstandere og tok derfor ikke hensyn, så ofte spiste jeg poteter ellet annet "tilbehør". Mamma og pappa spiser mye kjøtt da pappa er jeger. 

Venninnen min (Gollum) er tynn, blek og har mistet mye hår. Hun ligner faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er flink til å spise rett og nok (: Jeg var veganer i 3 år, men jeg spiste ikke riktig så jeg ble dårlig. Du må få i deg oljer og bønner osv. Jeg levde på salat og juice (for de jeg var lat og dum i hodet). IKKE å anbefale. men snakk med legen din. 

Endret av lille humla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vitele

Hei, jeg er veganer selv, og ble det etter å ha sett "Fork Over Knives" som er en dokumentar om plantebasert kosthold. Senere har jeg satt meg inn i ernæringsfysiologi, og jobbet meg gjennom en lærebok om temaet, i tillegg til å ha satt meg inn i klima- og etikk-argumentene. Så jeg er altså ikke noen ekspert, men har satt meg litt mer inn i det enn en gjennomsnitts person.

Hvis man går mye ned i vekt når man er veganer er det mest sannsynlig på grunn av at man velger mat med lavt energi-innhold, som frukt og grønnsaker. Det selvfølgelig er veldig sunt og inneholder mange mikronæringsstoffer, men det er viktig å balansere disse ut med mat med større mengder makronærinngsstoffer. Makronæringsstoffer er stoffer som inneholder energi, altså karbohydrater, fett og proteiner. Eksempler på dette er belgfrukter (fancy navn på bønner, linser og erter), kornprodukter (fullkornsris, havregryn, grovt brød, fullkornspasta og lignende er gode valg), nøtter & frø og matvarer som poteter, avokado, kokosmelk osv.

En stor skål med isberg-salat inneholder bare 50-100 kcal, som er veldig lite i forhold til de ca 2000 kaloriene man forbrenner daglig. Å ha salat som et måltid i seg selv, uten noe mer i tillegg er altså en dårlg ide. Det jeg spiser til vanlig er:

  • Frokost: En stor skål med havregryn kokt med litt havre- eller soyamelk, der jeg blander inn 1-3 bananer, rosiner og strør kvernede linfrø og bær (hvis vi har modne i hagen) på toppen. Noen ganger har jeg en liten smoothie i tillegg. Jeg supplementerer med B12 og vegansk D3, og tar disse sammen med resten av maten for best absorbsjon
  • Lunch: Hvis vi har middagsrester fra dagen før, spiser jeg vanligvis dem til lunch. Hvis jeg har dårlig tid har jeg bare et par skiver med bønnepostei (oppskrift), peanøttsmør & syltetøy, eller pålegg jeg har kjøpt på Life.
  • Mellommåltid: Frukt, nøtter, musli m/soyayogurt eller brødskive. Lager ofte en salat hvis jeg ikke er så sulten. 
  • Middag: Varierer veldig, jeg er veldig glad i å prøve ny mat og improviserer også veldig mye. Veganiserer ofte det resten av familien lager. I dag hadde jeg f. eks vegansk pizza, og i morgen tror jeg jeg skal lage pad thai eller vegansk sushi til alle. I hverdagen prøver jeg å spise noe med belgfrukter til middag, men ikke krise om jeg ikke får det til.
  • Kveldsmat: Hvis jeg er sulten spiser jeg kanskje en banan, noen nøtter eller lager en mini bønne-salat (agurk, tomat, mais & salatbønner med 1ts eplecidereddik)
  • Treningsdrikk, enegrigel, proteinbar eller lignende rundt trening. Jeg trener til et halvmarathon, så dagene jeg drar på langtur spiser jeg naturligvis mer enn det som står her. 

Norske sider om vegansk kosthold: http://plantebasert.no/https://hepla.no/
Engelske sider om vegansk kosthold:  http://nutritionfacts.org/ (Bla litt ned på siden, så kommer Food as Medicine-talken hans, den er veldig god), http://veganhealth.org/http://www.theveganrd.com/http://plantbaseddietitian.com/http://www.forksoverknives.com/recipes/

Youtubere jeg kan anbefale til folk som er interessert i trening og kosthold: https://www.youtube.com/c/naturallystefaniehttps://www.youtube.com/user/HumerusFitnesshttps://www.youtube.com/user/VeganFitnessComhttps://www.youtube.com/user/TheQuestForFitness (han er egentlig norsk)

Vil også nevne at det er kjempeviktig å ta B12 som veganer. Det er det eneste næringsstoffet man ikke kan få i seg store nok mengder igjennom et plantebasert kosthold, og det er viktig for nervecellene og produksjonen av DNA og RDA. Det er altså ikke så lurt å tulle med B12...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganere er generelt sunnere enn den gjennomsnittlige omnivore. Men ikke tro at det betyr at det er sunt å kutte ut kjøtt. Det er nemlig veldig mye mer sannsynlig at omnivore røyker, drikker alkohol, er sedat, stresser og ikke bryr seg om helse. Alle disse er faktorer som spiller inn på helse. Å kutte ut kjøtt er et usunt trekk, men de gjør mange andre grep som veier opp for det. Sammenligner man omnivore med vegetarianere og veganere når de ellers lever likt og eneste forskjellen er om de spiser kjøtt eller ikke, så er omnivore sunnere.

Anonymkode: e00c2...e73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelsykdommer etter 3 mnd? Går det i det hele tatt an? Kanskje hos mindre barn? Jeg har vært fysisk syk med dårlig matlyst og kvalme i 1 1/2 år og jeg har enda ikke fått mangelsykdommer til tross for at jeg har blitt veldig tynn og spiser lite.

Men å leve på tilbehør funker selvsagt ikke. Like lite som du kan leve bare på bacon. Du må ha kilder til protein, fett, mineraler og vitaminer. Nøtter, linser, bønner, soya osv. Spise bare poteter er ikke et kosthold

Anonymkode: 5b375...952

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitele
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veganere er generelt sunnere enn den gjennomsnittlige omnivore. Men ikke tro at det betyr at det er sunt å kutte ut kjøtt. Det er nemlig veldig mye mer sannsynlig at omnivore røyker, drikker alkohol, er sedat, stresser og ikke bryr seg om helse. Alle disse er faktorer som spiller inn på helse. Å kutte ut kjøtt er et usunt trekk, men de gjør mange andre grep som veier opp for det. Sammenligner man omnivore med vegetarianere og veganere når de ellers lever likt og eneste forskjellen er om de spiser kjøtt eller ikke, så er omnivore sunnere.

Anonymkode: e00c2...e73

Noen kilder som kan backe opp det du sier??

Endret av Vitele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne for eksempel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3017687/

Og Denise Minger snakker om det i dette foredraget:

Beklageligvis er det dårlig kvalitet på videoen, men innholdet er bra.

Anonymkode: e00c2...e73

Har ingen planer om å argumentere mot påstanden din at å kutte ut kjøtt i kosten er et usunt trekk, men bruker du virkelig videoer med tittel "How to win an argument with a vegetarian" som kilde? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Har ingen planer om å argumentere mot påstanden din at å kutte ut kjøtt i kosten er et usunt trekk, men bruker du virkelig videoer med tittel "How to win an argument with a vegetarian" som kilde? 

Tittelen på foredraget er ment humoristisk. Noe du hadde fått med deg hvis du så videoen. ;) Som sagt, innholdet er bra. Denise Minger er glad i statistikk og dykker ned i studier etter studier om helse og ernæring.

Anonymkode: e00c2...e73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter nærmere 15 år som veganer viser i alle fall alle mine prøver at jeg har høye nivåer av det man skal ha høye nivåer av, og lave av det man skal ha lave av. (Det eneste er at blodprosenten min er noe lav, men det er den hos andre kvinner i familien min også, og jeg merker ikke noe til det.)

Det er ingen vitenskap å være veganer. Etter en liten overgangsfase hvor du må være litt mer bevisst på kosten din enn før kommer du inn i helt nye rutiner som gjør at du ikke trenger å tenke deg altfor mye om for å få i deg det du skal, akkurat som omnivorer ikke trenger å tenke så mye på det heller. 

(Ellers må jeg bare få understreke hvor ikke-representative unge "veganere" som lever på grønnsaker og poteter er. Jeg vil snarere kalle dem korttenkte og spiseforstyrrede enn veganere. Veganisme er ikke å erstatte et vanlig kosthold med nærmest et ikke-kosthold. Veganisme er ikke entrecôte og pommes frites minus entrecôte.)

Anonymkode: e394c...b03

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.7.2016 at 14.31, tuppsjura skrev:

Jeg prøvde selv å være vegetariaer en gang, på ungdomsskolen, og det varte i ca. 3 måneder- både fordi hele familien hatet det og fordi jeg ble veldig dårlig av det, og jeg har slitt med mangelsykdommer i mange år etterpå.

Dette medfører ikke riktighet. Mangelsykdommene dine kommer definitivt ikke av 3 måneder med dårlig mat da du var fjortis.

Anonymkode: e394c...b03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.7.2016 at 17.40, tuppsjura skrev:

Takk for svar! 

Jeg spiste mye brød, salat, frukt og bær, men utover dette tok jeg ikke kosttilskudd. Jeg var 14 år og ikke den skarpeste kniven i skuffen. Mamma og pappa var veldig motstandere og tok derfor ikke hensyn, så ofte spiste jeg poteter ellet annet "tilbehør". Mamma og pappa spiser mye kjøtt da pappa er jeger. 

Venninnen min (Gollum) er tynn, blek og har mistet mye hår. Hun ligner faktisk

Jeg fikk lyst til kommentere her og istemme det de fleste andre ser ut til å mene - kvaliteten på dietten din har mye større betydning enn hvilken diett du velger - bare fordi du skriver så morsomt  :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Den 7/31/2016 at 17.22, AnonymBruker skrev:

Denne for eksempel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3017687/

Og Denise Minger snakker om det i dette foredraget:

Beklageligvis er det dårlig kvalitet på videoen, men innholdet er bra.

Anonymkode: e00c2...e73

Anbefaler helpa.no og vegetarlegen.no for gode kostholdsråd. Her har du kildelistene deres:

(helsefordelergenerelle aspekternevrologiforskning om kosthold og diabetes type toplantebasert kosthold for barnforebygger-krefthjerte-og-karsykdommer-og-kosthold, fedme-og-overvekthjerte-og-karsykdommer-diabetes-overvektnaeringsstoffer-plantebasert-kosthold-forskning)

Og her er noen av de siste artiklene:

Anbefaler også artiklene på nyhetssidene:
https://hepla.no/nyheter/

Mye godt fagstoff på nutritionfacts.org sin youtubekanal, han legger ut nesten daglige videoer som er godt dokumentert, ikke alt for lange (så man har tid til å se igjennom de) og han har god humor (synes i hvert fall jeg, hehe). Verdt å ta seg en tur innom. Link til youtubkanalen, og link til nettsiden

Den siste videoen her er litt lang, men jeg synes det er viktig informajon, så jeg poster den her uansett.

Jeg må innrømme at jeg synes at det er uforsvarlig å hevde at kjøtt er sunt, når de blir regnet som en nr.1 karsinogen, som betyr at det er like sikkert at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende som tobakko. (Se denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Vitele skrev:

Anbefaler helpa.no og vegetarlegen.no for gode kostholdsråd. Her har du kildelistene deres:

(helsefordelergenerelle aspekternevrologiforskning om kosthold og diabetes type toplantebasert kosthold for barnforebygger-krefthjerte-og-karsykdommer-og-kosthold, fedme-og-overvekthjerte-og-karsykdommer-diabetes-overvektnaeringsstoffer-plantebasert-kosthold-forskning)

Og her er noen av de siste artiklene:

Anbefaler også artiklene på nyhetssidene:
https://hepla.no/nyheter/

Jeg må innrømme at jeg synes at det er uforsvarlig å hevde at kjøtt er sunt, når de blir regnet som en nr.1 karsinogen, som betyr at det er like sikkert at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende som tobakko. (Se denne)

Så hvis bearbedet kjøtt er et karsinogen og du derfor sier at man bør kutte ut kjøtt... Betyr det at siden løk kan dyppes i en melblanding og friteres og dette ikke er særlig sunt, så bør man kutte ut løk?

Bearbeidet kjøtt vil i realitet si et kjøttprodukt med en lav andel kjøtt ispedd korn, potetstivelse og sånt med ødelagt olje (takket være vegetarianer-bevegelsen som ikke ville at vi skulle bruke skikkelige oljer) og som regel servert med brus, hvitt mel og pommes frittes og ketchup. Jeg har så langt ikke sett studier som skiller på bearbeidet kjøtt og rent kjøtt. Derimot viser studier at folkegrupper som spiser nesten utelukket animalske råvarer har en utmerket helse der hjerte- og karsykdom, diabetes 2 og kreft nesten ikke finnes. Ja, kreft. Til tross for at du har blitt hjernevasket til å tro at kjøtt er kreftfremkallende. Dette er fakta du ikke bør ignorere.

Jeg synes det er alvorlig å anbefale et kosthold som ikke gir oss all næringen vi trenger. Det finnes ikke B12 i plantekost. Man må spise animalsk for å få i seg det. Og det er skummelt at i familier der de har spist vegetariansk i flere generasjoner så ser man allerede en de-evolusjon i DNA'et deres. Dessuten har vitaminene og mineralene i planter lavere biotilgjengelighet. Det hjelper ikke at noe inneholder vitaminer og mineraler hvis vi bare tar opp en liten del. Kjøtt gir oss alt vi trenger for å ha en frisk kropp.

Det er forresten tydelig at du ikke har sett videoen jeg postet. Den forklarer hvorfor de fleste av linkene du har kommet med er feil. Denise Minger var en vegetarianer i flere år, men har skjønt nå at det ikke er sunt.

Jeg anbefaler for eksempel kostdoktorn.se for skikkelig ernæringsråd. 

Anonymkode: e00c2...e73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis bearbedet kjøtt er et karsinogen og du derfor sier at man bør kutte ut kjøtt... Betyr det at siden løk kan dyppes i en melblanding og friteres og dette ikke er særlig sunt, så bør man kutte ut løk?

Bearbeidet kjøtt vil i realitet si et kjøttprodukt med en lav andel kjøtt ispedd korn, potetstivelse og sånt med ødelagt olje (takket være vegetarianer-bevegelsen som ikke ville at vi skulle bruke skikkelige oljer) og som regel servert med brus, hvitt mel og pommes frittes og ketchup. Jeg har så langt ikke sett studier som skiller på bearbeidet kjøtt og rent kjøtt. Derimot viser studier at folkegrupper som spiser nesten utelukket animalske råvarer har en utmerket helse der hjerte- og karsykdom, diabetes 2 og kreft nesten ikke finnes. Ja, kreft. Til tross for at du har blitt hjernevasket til å tro at kjøtt er kreftfremkallende. Dette er fakta du ikke bør ignorere.

Jeg synes det er alvorlig å anbefale et kosthold som ikke gir oss all næringen vi trenger. Det finnes ikke B12 i plantekost. Man må spise animalsk for å få i seg det. Og det er skummelt at i familier der de har spist vegetariansk i flere generasjoner så ser man allerede en de-evolusjon i DNA'et deres. Dessuten har vitaminene og mineralene i planter lavere biotilgjengelighet. Det hjelper ikke at noe inneholder vitaminer og mineraler hvis vi bare tar opp en liten del. Kjøtt gir oss alt vi trenger for å ha en frisk kropp.

Det er forresten tydelig at du ikke har sett videoen jeg postet. Den forklarer hvorfor de fleste av linkene du har kommet med er feil. Denise Minger var en vegetarianer i flere år, men har skjønt nå at det ikke er sunt.

Jeg anbefaler for eksempel kostdoktorn.se for skikkelig ernæringsråd. 

Anonymkode: e00c2...e73

Hei, jeg sjekket ut kostdoktorn.se "for skikkelig ernæringsråd" og det ser ut som om de anbefaler lavkarbo? Må innrømme at jeg ikke er særlig god i svensk, så kan hende at jeg tar feil. Uansett er jo lavkarbo ikke akkurat bra ernæringsveiledning. Joda, det kan hjelpe deg i å gå ned i vekt, men når det kommer til hjerte- og karsykdommer utgjør det jo en reell risiko. 

Å hevde at vegansk kosthold er skadelig er heller ikke riktig. Dette sitatet er hentet fra Helsedirektoratets egne nettsider: "En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.” Så lenge du følger helsedirektoratets kostråd for veganere dekker du de behovene du trenger. Du nevner B12, som man ikke kan få nok av gjennom plantebasert mat. Det er riktig, men det er ikke farlig å supplementere med B12, så det er ikke noe problem. Jeg supplementerer selv med dette.

Jeg tror jeg har hørt om studien om de-evolusjonen i DNA-et, man ikke lest den selv, dessverre. Det jeg har hørt, er derimot at resultatet var at veganere som hadde planteoljer som en viktig del av kosten fikk dette, men ikke veganere som hadde lavere inntak av olje. Som sakt, det kan hende at vi snakker om to vidt forskjellige studier.

Der det jo mange folkeslag som har levd primært plantebasert som heller nesten ikke har hjerte- og karsykdommer, kreft, diabetes & fedme. Uansett er "assisiation and causation" to vidt forskjellige ting, som man sier på godt norsk. Som du sa i et tidligere innlegg kan det være andre faktorer med i spille her som mangel på andre risikofaktorer. 

Du går imot alle store, anerkjente helseorganisajoner når du hevder at vegatarkost er usunt. Jeg personlig, hører heller på helsedirektoratet for kostholdsråd.

Endret av Vitele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...