Gå til innhold

Utslitt av amming, men baby 3,5 mnd tar ikke flaske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ammer babyen min på 3,5 mnd. Ammer hver time/andre time gjennom hele dagen og hver 2/3 time på natt. Begynner å bli rimelig sliten nå og har lyst til å slutte å amme, men babyen tar ikke flaske. Har gitt litt fra kopp på kvelden og kan da gi 50-100 ml, men det er ganske styrete. Noen tips til hvordan få hen til å ta flaske? Prøvd mange ulike typer flaske, ulik temperatur, far/andre har prøvd, liggende i vippestol osv. Skal begynne med grøt om to uker, men tar jo litt tid å komme opp i store nok porsjoner. Skal tilbake på jobb om 2 mnd.

Anonymkode: 4a728...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å forlate rommet/huset litt før baby blir sulten og være ute av synsvidde mens far prøver å gi flaske? Og la baby gråte litt hos far før han evt tilkaller deg om flaske absolutt ikke går?  Mange babyer tar flaske om de blir sultne nok og puppen ikke er innen rekkevidde. 

Anonymkode: 58d2f...a6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd tutekopp?

Min tok heller ikke flaske, men når jeg ga han tutekopp med vann ved 4 mnd, så tok han den uten protest. Skjønt mme ville han ikke ha uansett.

Jeg ammet hver andre time til han ble 6 mnd, da først fikk han nok mat til at det kunne gå lengre mellom ammingene.

Anonymkode: d703c...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du først får den til å ta flaske, risikerer du at h*n ikke vil ha bryst igjen. Da stopper ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: har ikke prøvd å gå ut av huset, bare rommet, så det kan vi prøve. Har prøvd tutekopp, går ikke det heller.. Siden jeg skal tilbake på jobb om 2 mnd så er jeg litt stressa på at vi får til flaske før det. Hvis det eventuelt ender med at jeg må slutte å amme så gjør ikke det meg noen ting. Jeg har en 3åring også som fikk flaske (gikk bare ned i vekt etter flere uker med amming), så jeg er fornøyd med at baby har fått mm i nesten 4 mnd.

Anonymkode: 4a728...330

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en holdning. Morsmelk er det beste for barnet, og når du faktisk kan amme men bare ikke gidder, så synes jeg det blir ganske egoistisk. 

Anonymkode: 5c6b5...b01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en holdning. Morsmelk er det beste for barnet, og når du faktisk kan amme men bare ikke gidder, så synes jeg det blir ganske egoistisk. 

Anonymkode: 5c6b5...b01

For en holdning å skulle drive å trykke andre mødre bed. Det er en spesiell plass i helvete for kvinner som ikke støtter andre kvinner. 

Anonymkode: 6c208...0a2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en holdning å skulle drive å trykke andre mødre bed. Det er en spesiell plass i helvete for kvinner som ikke støtter andre kvinner. 

Anonymkode: 6c208...0a2

Man trenger da ikke støtte andre kvinner i ALT de mener? Jesus.. 

Jeg syntes også det er leit at mor ikke orker å amme mer, uten at det er noe "galt".. Å være sliten og lei er jo helt normalt, man har fått en krevende liten krabat. Det følger lissom med i "mamma-pakken". 

Anonymkode: df11d...bd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der og er der fortsatt. Det er en jobb å amme, særlig når de ikke tar flaske. Det er slitsomt, og det er grunnen til at noen slutter. Ofrer det for barnet mitt. Plutselig blir de store og spiser selv, vi er på vei dit og jeg synes det er rart. Gruer meg til det tar slutt😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger da ikke støtte andre kvinner i ALT de mener? Jesus.. 

Jeg syntes også det er leit at mor ikke orker å amme mer, uten at det er noe "galt".. Å være sliten og lei er jo helt normalt, man har fått en krevende liten krabat. Det følger lissom med i "mamma-pakken". 

Anonymkode: df11d...bd0

Nei ikke i alt de mener, men å shame andre kvinner for å velge å ikke amme er lavmål! Gå i deg selv!

Anonymkode: 6c208...0a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: jeg regna selvfølgelig med å få ammepolitiet på nakken. jeg spør ikke etter deres meninger, men om råd til å få baby til å ta flaske. Så hvis det ikke er noen som har gode råd, så er det ikke vits i å skrive noe tenker jeg. Jeg synes det er bedre at baby og søsken har en mamma som har tid og overskudd til å leke og kose med barna sine enn en mamma som blir deprimert og ikke klarer ta seg av dem. Jeg har vært syk flere ganger før og merker at jeg er på vei dit igjen. Mangel på søvn er en viktig årsak til det. Vet ikke hvorfor jeg gidder legge ut om dette, men synes folk bør ha litt mer overbærenhet med hverandre.

Anonymkode: 4a728...330

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ingen garanti for færre våkninger om natta selv om man ikke ammer...pupp handler om så mye mer enn mat, det er trygghet, kos og også smertelindring. Mange opplever å slutte å amme men baby våkner like mye for å søke kos og nærhet allikevel. Og da angrer noen på at de ga opp ammingen, siden det ikke løste "problemet". Babyer er jo slik, ja seter fryktelig slitsomt dessverre. Men forbigående heldigvis. Ville bare nevne at det ikke nødvendigvis gir mere søvn, annet enn hvis feks pappa kan stå opp i stedet. Men det kan også fikses med pumpet morsmelk hvis du får til å ta flaske :) Må ikke være enten eller. 

Ingen råd ang flaske, mi vil ikke ha heller, men synes amming går fint (fullammet i straks 6 mnd nå), så er ikke noe stress sånn sett. Kunne bare tenkt meg at pappan kunne bidratt litt med flaske og pumpemelk så jeg kunne dratt på trening feks... Men, det får vente. Fast føde rett rundt svingen nå.

Anonymkode: f405a...861

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ingen garanti for færre våkninger om natta selv om man ikke ammer...pupp handler om så mye mer enn mat, det er trygghet, kos og også smertelindring. Mange opplever å slutte å amme men baby våkner like mye for å søke kos og nærhet allikevel. Og da angrer noen på at de ga opp ammingen, siden det ikke løste "problemet". Babyer er jo slik, ja seter fryktelig slitsomt dessverre. Men forbigående heldigvis. Ville bare nevne at det ikke nødvendigvis gir mere søvn, annet enn hvis feks pappa kan stå opp i stedet. Men det kan også fikses med pumpet morsmelk hvis du får til å ta flaske :) Må ikke være enten eller. 

Ingen råd ang flaske, mi vil ikke ha heller, men synes amming går fint (fullammet i straks 6 mnd nå), så er ikke noe stress sånn sett. Kunne bare tenkt meg at pappan kunne bidratt litt med flaske og pumpemelk så jeg kunne dratt på trening feks... Men, det får vente. Fast føde rett rundt svingen nå.

Anonymkode: f405a...861

Nei, men da kan man jo bytte på litt med far om natta. Har uansett ikke planer om å slutte å amme. Ønsker bare ha muligheten til å ta noen pauser innimellom så jeg får hentet meg inn. Skulle gjerne pumpet, men siden jeg ammer så ofte og ikke har overflod akuratt kommer det kanskje bare 10-30 ml. Aldri fått til pumping så vet ikke om det er reell melkemengde..baby tar uansett ikke mm på flaske heller.

Men hva gjør man da når man skal på jobb og ungen ikke tar flaske? Kan de klare seg i 8-9 timer bare med grøt og smoothie o.l i en alder av 6 mnd??

TS

Anonymkode: 4a728...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres veldig kjent ut. Jeg ammet hver 2-3 time på natten frem til babyen var 9 måneder, da gikk jeg veldig inn for å venne baby til flaske. Hver eneste kveld fikk baby flaske med mme. I begynnelsen drakk han nesten ikke noen ting/spyttet ut/så rart på meg osv. Men 6-7 kvelden begynte han å drikke litt mer. Ila 2 uker drakk han ca 30 ml før amming og etter enda 2 uker så drakk han hele flasken (150 ml). Så mitt tips er tålmodighet og tilby flaske før amming minst 1 gang daglig. Det går seg til etterhvert :-)

Endret av Apple45
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at jeg ammet sjeldnere etter flaskeinnføring og sluttet helt da baby var 12 måneder. Men han spiste veldig lite mat og var generelt kresen frem til 12 mån alder, så min baby ville ikke klart seg med grøt/annen mat i 8 timer. Hvor mye din spiser vil tiden vise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da skal jeg prøve gi systematisk hver kveld før amming. Har for det meste ammet først... Har prøvd noen ganger i uka siste mnd og ganske hyppig siste uka, men tar på det meste 10-15 ml. 

Anonymkode: 4a728...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner det er slitsomt, men når barnet begynner med grøt, kan det være det blir færre amminger. Blås i forsiktige porsjoner - kjør på med den mengden barnet selv velger å ta til seg. Jeg begynte med 3 måltider til yngste da hun var 5 måneder. Da hun var 6 måneder, var vi oppe i 4 fullverdige måltider. Dette ble anbefalt på helsestasjonen av både lege, helsesøster og søvnterapeuten (min baby var MYE våken på natten og ville bare ha pupp, så vi fikk mye veiledning). Ammet kun på kvelden før sengetid, samt et par ganger på natten. Ammet på kvelden til hun var 13 måneder, men sluttet med nattamming ved 10 måneder.

Anonymkode: d64fc...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det er slitsomt, men når barnet begynner med grøt, kan det være det blir færre amminger. Blås i forsiktige porsjoner - kjør på med den mengden barnet selv velger å ta til seg. Jeg begynte med 3 måltider til yngste da hun var 5 måneder. Da hun var 6 måneder, var vi oppe i 4 fullverdige måltider. Dette ble anbefalt på helsestasjonen av både lege, helsesøster og søvnterapeuten (min baby var MYE våken på natten og ville bare ha pupp, så vi fikk mye veiledning). Ammet kun på kvelden før sengetid, samt et par ganger på natten. Ammet på kvelden til hun var 13 måneder, men sluttet med nattamming ved 10 måneder.

Anonymkode: d64fc...51c

Altså, hallo? Det kalles tilvenning til fast føde for en grunn. Man skal ikke kjøre på med store mengder grøt til et tarmsystem som ikke er vant med det! 

Man starter i der små og trapper gradvis opp mer og mer til man er oppe i en porsjon. Mulig du fikk andre råd i din spesielle situasjon, men det generelle rådet er å starte forsiktig, og da bør du ikke uten videre råde andre til noe annet. 

Dette minner meg om hun ene i barselgruppa som kjørte i baby masse grøt "fordi hun likte det så godt" og ungen ble fullstendig forstoppet og fikk sterke magesmerter 

Anonymkode: a4ada...0b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det er slitsomt, men når barnet begynner med grøt, kan det være det blir færre amminger. Blås i forsiktige porsjoner - kjør på med den mengden barnet selv velger å ta til seg. Jeg begynte med 3 måltider til yngste da hun var 5 måneder. Da hun var 6 måneder, var vi oppe i 4 fullverdige måltider. Dette ble anbefalt på helsestasjonen av både lege, helsesøster og søvnterapeuten (min baby var MYE våken på natten og ville bare ha pupp, så vi fikk mye veiledning). Ammet kun på kvelden før sengetid, samt et par ganger på natten. Ammet på kvelden til hun var 13 måneder, men sluttet med nattamming ved 10 måneder.

Anonymkode: d64fc...51c

Takk for svar! Jeg tenker også å forsøke å trappe opp relativt raskt. Det finnes jo ingen skolebokfasit på hva tilvenningstiden innebærer. Om det er 7 dager eller 2 mnd. Men fra 4 mnd kan man jo begynne og så lenge baby er fornøyd, ikke blir forstoppet osv så kan man vel øke mengden. Godt å høre at du hadde melk så lenge til tross for mye fast føde!

Anonymkode: 4a728...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha dritt i å tenke en gang på fast føde (grøt er egentlig ikke en bra erstatning til mme eller morsmelk uansett) før du ha fått babyen til å ta flaske for fullt. Morsmelk og MME har alt babyen trenger de første 6 måneder spesielt fett som er viktig for hjernen.  Så ikke stress så mye med å tenke på grøt enda.  

Du kan prøve å la babyen suge litt på lille fingeren din først så prøve å erstatte det med flasketutt og se om det funker.  Mest viktig er at du skal ikke vente til babyen er skikkelig sulten og gråter før du prøver. Da blir de bare sint.  

Noe av problemer kan bli at hullet i tutten er for liten slik at de må jobbe skikkelig for å få ut melk, eller for stor, slik at alt for mye melk kommer ut og da vil de ikke ta det heller.   Av og til er silicone litt for hardt så hvis ingenting fungere, kanskje du kan prøve latex tutt.  NUK har en fin variant som ikke er stor og har en liten bøyde tutt som passer litt bedre i munnen.  Lykke til!  Amming er dritt slitsomt!  

Anonymkode: beb5e...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...